قائم مقام وزیر صنعت: قیمت حامل‌های انرژی صنعت افزایش نمی‌یابد

قائم مقام وزیر صنعت درباره تاثیر پیش‌بینی افزایش قیمت حامل‌های انرژی در لایحه بودجه 97 گفت: دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت این حامل‌ها در امسال یا سال آینده برای بخش تولید ندارد.
رضا رحمانی در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی اظهار داشت: افزایش قیمت حاملهای انرژی برای بخش تولید و صنعت طی سال جاری و سال آینده مد نظر دولت نیست البته باید دید در مجلس چه چیزی مصوب می‌شود.
وی با بیان اینکه در این راستا سهم تولید از منابع هدفمندی یارانه‌ها را نیز مطالبه کرده ایم، گفت:نوبخت سخنگوی دولت شب گذشته در مصاحبه‌ای از افزایش 10 درصدی حقوق و دستمزد مطابق با نرخ تورم صحبت کرد ولی برنامه‌ای برای افزایش قیمت حاملهای انرژی در تولید نداریم.
محسن صالحی نیا معاون امور اقتصادی وزیر صنعت نیز در این مورد گفت: پیشنهاد دولت در رابطه با ذخیره مابه التفاوت منابع هدفمندی به معنی افزایش قیمت حاملهای انرژی نیست بلکه این رقم می‌تواند از منابع مختلف از جمله حذف یارانه برخی خانوارها باشد.


رحمانی همچنین خاطرنشان کرد: طبق لایحه بودجه سال آینده اختصاص 18 هزار میلیارد تومان از محل صرفه جویی و هدفمندی یارانه‌ها برای تولید و اشتغال در لایحه بودجه 97 پیش‌بینی شده که از محل‌های مختلف از جمله منابع بانکها، صندوق توسعه ملی و سرمایه‌گذاری خارجی تامین خواهد شد.
وی تصریح کرد: در این راستا ایجاد 634 هزار شغل با تکیه بر اشتغال جوانان و شغل اولی‌های تحصیل کرده دانشگاهی در نظر گرفته شده است.
به گفته رحمانی، در بودجه سال جاری ایجاد 450 هزار فرصت شغلی پیش‌بینی شده بود که این رقم طی 8 ماهه امسال محقق شده است.
رحمانی همچنین با اشاره به جلسه روز یکشنبه ستاد فولاد با حضور وزیر صنعت، گفت: طی دو سه سال اخیر تولید زنجیره فولاد 54 میلیون تن افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: در تکمیل زنجیره فولاد 8 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری جدید خواهیم داشت و در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها نیز باید بیش از 14 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد.
رحمانی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای اجرای 44 پروژه در راستای اقتصاد مقاومتی طی سال جاری، گفت: قرار است 6 هزار واحد جدید صنعتی با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصدی تا پایان سال توسط وزارت صنعت راه‌اندازی شود.
وی با بیان اینکه به طور میانگین در هر ماه 500 واحد جدید افتتاح شده است، افزود: در حال حاضر 11 هزار و 500 پروژه با پیشرفت بالای 60 درصد در کشور داریم که 6 هزار مورد آن طی سال جاری افتتاح خواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته 17 هزار میلیارد تومان تسهیلات به 25 هزار واحد صنعتی پرداخت شده است، گفت: در این زمینه بانک‌های خصوصی عملکرد ضعیفی داشتند و بیش از 95 درصد پرداخت‌ها از طریق 9 بانک عمده صورت گرفته است.
قائم‌ مقام وزیر صنعت همچنین از اعطای 6 هزار و 348 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به 8 هزار و 338 واحد تولیدی تا صبح امروز خبر داد و گفت: موضوع پرداخت یارانه بخش تولید مورد توجه وزارت صنعت است، البته طبق برنامه قرار بود 30 درصد منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به تولید اختصاص یابد که امیدواریم بتوانیم درصدی از آن را محقق کنیم.
وی در ادامه با اشاره به تصویب سرمایه‌گذاری خارجی 11 میلیارد دلاری در بخش صنعت و تجارت از ابتدای کار دولت یازدهم تاکنون، گفت: 2 میلیارد دلار از این رقم به دولت دوازدهم اختصاص داشته که برای 38 پروژه در حال طی مراحل اجرایی است.
به گفته وی، طی 20 سال گذشته در مجموع 40 میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته که طی سال‌های اخیر شاهد رشد چشم‌گیر این سرمایه‌گذاری بوده‌ایم.
وی تصریح کرد: آلمان،‌ ایتالیا و چین در رده‌های اول این سرمایه‌گذاری هستند و در حوزه تجارت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای سرمایه‌گذاری بیشتری صورت گرفته است.
رحمانی تصریح کرد: پیش‌بینی سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مورد نیاز کشور سالانه حدود 20 میلیارد دلار است که 6 میلیارد دلار آن از محل سرمایه‌گذاری خارجی باید تامین شود.
معاون امور صنایع وزیر صنعت با بیان اینکه احتمال واگذاری شرکت بن رو به رنو فرانسه در قالب قرارداد سازمان گسترش کم است، گفت: 2 سایت جدید برای تولید مشترک به رنو پیشنهاد شده است.
صالحی نیا اظهار داشت: تاخیر در حضور شرکت بن رو در تولید مشترک رنو و سازمان گسترش به دلیل مخالفت سایپا اتفاق نیفتاده بلکه با توجه به اینکه چند شرکت زیرمجموعه سایپا سهامدار بن رو هستند تا امروز به لحاظ فنی واگذاری این شرکت در قالب جوینت ونچر رنو و ایدرو مورد توافق قرار نگرفته است.
وی با اشاره به سفر مدیران ارشد رنو به ایران طی هفته اخیر، ادامه داد: به این شرکت دو محور پیشنهاد شد که پذیرفتند، یکی اینکه تا پایان سال جاری میلادی یعنی طی 20روز آینده شرکت مشترک شکل گیرد و مرکز مهندسی مشترک رنو و ایدرو ایجاد شود که در این رابطه 3 منطقه شناسایی شده است.
صالحی نیا ادامه داد: مذاکرات نهایی برای ایجاد زیرساخت‌ها در حال انجام است، در این راستا برای تولید مشترک، 2 سایت دیگر نیز به صورت قرارداد همکاری مشترک به رنو پیشنهاد شده که در دست بررسی است.
صالحی نیا در مورد خودروهای مشترک تولیدی نیز گفت: یک پلت فرم برای تولید خودرو در کلاس A و 5 نوع خودرو نیز در کلاس B و B+ در حال زمان بندی است.
به گفته وی حدود یک ماه و نیم قبل در سایت مرکز مهندسی رنو در پاریس از این دو پلت فرم رونمایی شد.
صالحی‌نیا در ادامه با اشاره به اختصاص 95 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن طی 7 ماهه امسال، گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 17 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.
وی توضیح داد: حدود 60 درصد تسهیلات پرداخت‌ شده مربوط به تمدید تسهیلات قبلی بوده است و 30.4 درصد کل تسهیلات ارائه‌ شده از سوی نظام بانکی به بخش صنعت اختصاص یافته است.
وی در مورد پیگیری آئین‌نامه ثبت‌ سفارش واردات خودرو در دولت نیز گفت: قرار است این آیین‌نامه به‌ زودی مصوب شود، البته مسائلی در این مورد در برخی رسانه‌ها منتشر شده که هیچ‌کدام قطعیت ندارند و تا زمان تصویب توسط دولت، قابل استناد نخواهد بود.
معاون وزیر صنعت ادامه داد: موضوع خودروهای موجود در گمرک نیز مدنظر است که در آیین‌نامه پیشنهاد‌ شده با هماهنگی وزارت اقتصاد، تعیین تکلیف خواهد شد.
وی در مورد تولیدات مشترک خودروسازان ایرانی و خارجی نیز با بیان اینکه تولید پژو 2008 آغاز شده است، گفت: تولید پژو 301 نیز با داخلی‌ سازی بالای 50 درصدی و تیراژ بالا از اسفند امسال آغاز می‌شود.
وی ادامه داد: هزینه‌هایی برای تامین قالب، ابزار و زیرساخت‌ها در این زمینه توسط شرکت مشترک ایکاپ فراهم شده است.
به گفته صالحی نیا، در همکاری شرکت سیتروئن و سایپا نیز سایت کاشان تجهیز شده و تجاری‌ سازی محصول مشترک از اردیبهشت سال آینده صورت خواهد گرفت.
سرمایه‌گذاری 11 میلیارد دلاری خارجی‌ها در ایران
مدیرکل سرمایه‌‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با اعلام این که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون 11 میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری خارجی در حوزه صنعت، معدن و تجارت مدنظر قرار گرفته، گفت: آلمان، ایتالیا و چین به ترتیب بیشترین میزان سرمایه‌‌گذاری خارجی را در ایران داشته‌اند.
افروز بهرامی درباره آخرین وضعیت سرمایه‌‌گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت کشور، اظهار کرد: از زمان آغاز به کار دولت دوازدهم تاکنون دو میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری خارجی جذب شده است.
وی با اشاره به این‌که از ابتدای دولت یازدهم تاکنون حدود 11 میلیارد دلار به تصویب هیات سرمایه‌‌گذاری خارجی رسیده است، گفت: این رقم مربوط به 252 پروژه در حوزه صنعت، معدن و تجارت بوده که 106 پروژه در حال بهره‌برداری است.
مدیرکل سرمایه‌‌گذاری خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این که از زمان آغاز به کار دولت دوازدهم دو میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری برای 38 پروژه به تصویب رسیده است، یادآور شد: پیش از این چین در رتبه اول سرمایه‌ گذاران خارجی قرار داشت که در حال حاضر به ترتیب آلمان، ایتالیا و چین در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند. علاوه بر این در فارس، بوشهر و کرمان به ترتیب بیشترین سرمایه‌‌گذاری خارجی صورت پذیرفته است.
بهرامی ادامه داد: طی 20 سال گذشته 40 میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت مدنظر قرار گرفته که به طور متوسط سالانه معادل دو میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری خارجی به شمار می‌آید.
سایر اخبار این روزنامه
قائم مقام وزیر صنعت: قیمت حامل‌های انرژی صنعت افزایش نمی‌یابد رئیس جمعیت هلال احمر: مردم معادل 70 میلیارد تومان کالا و 53 میلیارد تومان به زلزله‌زدگان کرمانشاه کمک کردند هشدار دکتر ظریف به اروپایی ها: تعهد ایران به دفاع مشروع تنها یک شعار نیست لاریجانی: قرارداد ساخت دو نیروگاه اتمی با روسیه در مرحله نهایی است شکست نتانیاهو در جلب حمایت اتحادیه اروپا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل افتتاح 2طرح بزرگ فولادی در استان خوزستان سید حسن نصرالله: تصمیم ترامپ آغازی برای پایان اسرائیل است چین، تایوان را به حمله نظامی تهدید کرد: اگر یکی از ناوهای آمریکایی به این جزیره بیاید، حمله می‌کنیم دبیرکل سازمان ملل: عربستان و امارات به جنگ احمقانه در یمن پایان دهند بازی دو سرباخت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: اقدام ترامپ سرآغاز یک انتفاضه بزرگ محسوب می‌شود از زبان سردار مهری آماده‌باش پلیس در 29 استان و 100 گردنه برف‌گیر افتتاح 2طرح بزرگ فولادی در استان خوزستان افتتاح 2طرح بزرگ فولادی در استان خوزستان افتتاح 2طرح بزرگ فولادی در استان خوزستان افتتاح 2طرح بزرگ فولادی در استان خوزستان افتتاح 2طرح بزرگ فولادی در استان خوزستان