دبیرکل سازمان ملل: عربستان و امارات به جنگ احمقانه در یمن پایان دهند

دبیرکل سازمان ملل از عربستان و امارات خواست که به جنگ احمقانه در یمن و محاصره این کشور پایان دهند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان گفت: معتقدم این جنگ (یمن) احمقانه بوده و در تضاد با منافع عربستان سعودی و امارات است.
گوترش با تاکید بر راه حل سیاسی و نیاز مردم یمن به کمک‌های بشردوستانه، ابراز امیدواری کرد که محاصره این کشور از سوی عربستان پایان یابد.
عربستان و متحدانش پس از شلیک یک فروند موشک از سوی نیروهای یمن به ریاض در ماه گذشته، همه راه‌های ارتباطی زمینی، دریایی و هوایی این کشور را بسته و پس از فشارهای بین‌المللی تنها بندر الحدیده و فرودگاه صنعا را بازگشایی کردند.


دبیرکل سازمان ملل همچنین گفت: به نظر من این جنگ، رنج هولناکی را بر مردم یمن تحمیل می‌کند و در عین حال به عربستان و امارات نیز آسیب می‌رساند. گوترش افزود: به نفع همه است که این جنگ پایان یابد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز هفته گذشته خواستار بازگشایی راه‌های ارتباطی برای کمک‌های بشردوستانه شد، اما هیچ اشاره‌ای به تجاوزهای ائتلاف به سرکردگی عربستان و پایان جنگ نکرد.
با ادامه تجاوز عربستان و متحدانش به یمن، بیش از 7 میلیون نفر از مردم یمن در معرض قحطی بوده و تا کنون بیش از 2 هزار نفر در اثر بیماری وبا جان خود را از دست داده‌اند.
در همین حال «سامح شکری » وزیر خارجه مصر در گفت وگو با شبکه «روسیا الیوم »افزود: مصر تصمیم اعزام نیروی نظامی به یمن ندارد.
وزیر خارجه مصر افزود:وضعیت نظامی در یمن باید فروکش کند، طرف‌های درگیر به گفت و گو روی آورند و با توجه به اینکه روابط خاصی میان یمن و مصر وجود دارد، قاهره خواستار پایان دادن به درگیری‌های نظامی در این کشور است.
شکری در مورد سخنان «عبدالفتاح السیسی » رئیس جمهوری مصر مبنی بر اینکه قاهره به نیابت ازجهان با تروریسم می‌جنگد و اینکه برخی این سخنان را به معنای دعوت از ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم برای کمک به کشورش دانسته اند، گفت: مصر از سال‌ها پیش تاکنون هدف حملات تروریستی بوده و تروریست‌ها می‌خواستند ثبات و آرامش و امنیت کشور ما را بر هم زنند و به همین دلیل مصر با تروریسم مبارزه می‌کند. قطعا موفقیت مصر در مبارزه با این آفت، سبب دور شدن خطر از کشورهای همسایه و دیگر کشورها می‌شود.
شکری تاکید کرد که سخنان السیسی به معنای دعوت از هیچ گونه ائتلافی برای فعالیت در خاک مصر نیست بلکه هدف او، حمایت سیاسی و اقتصادی کشورهای دیگر از قاهره و فراهم کردن امکانات مادی، تجهیزات و سلاح‌های خاص برای مبارزه با تروریسم است، کشور ما توان دفاع از خود را دارد.
برگزاری نشست کمیته چهارجانبه در ابوظبی
وزرای خارجه کشورهای عضو کمیته چهار جانبه درباره یمن نشستی را به منظور آخرین تحولات یمن در ابوظبی پایتخت امارات برگزار کردند.
کمیته چهارجانبه شامل «امارات، انگلیس، آمریکا و عربستان» شب گذشته(یکشنبه) نشست مشورتی برای بحث و بررسی آخرین تحولات مربوط به یمن، در ابوظبی برگزار کردند.
روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن ضمن پوشش این خبر درباره جزئیات این نشست گزارشی منتشر نکرده است.
این روزنامه سعودی تصویری از نشست یکشنبه ‏شب منتشر کرده که در آن چهره «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان مشخص است، این در حالی است که نامی از نماینده آمریکایی حاضر در نشست برده نشده است.
خبرگزاری دولتی عربستان (واس) گزارش داد که عادل الجبیر در «نشست مشورتی شامل امارات، انگلیس، آمریکا و عربستان» حضور داشته است.
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه پس از سفر دو روزه به ایران، وارد امارات شد.

اسنادی از فتنه جدید در یمن لو رفت
وزارت کشور یمن، اعلام کرد که در ادامه پیگرد سران طرح خیانت و شبه‌نظامیان فتنه، اسنادی جدید و مهم از مخفی‌گاه برخی آنان به دست آورده که از جمله آن، طرح نظامی از پیش تعیین شده برای براندازی در صنعاء و نقشه‌های جغرافیایی مربوط به آن بوده است.
یک منبع امنیتی به خبرگزاری یمن «سبا» گفت که «این طرح شامل تقسیم‌بندی پایتخت به چهار بخش نظامی بود که سران امنیتی و نظامی وابسته به رهبر خائنان هدایت آن را بر عهده داشتند و این طرح شامل جزئیات کامل درگیری بود که کارشناسان نظامی آن را آماده کرده بودند».
به گفته این منبع، سندهای دیگری نیز به دست آمده که بر ملا‌کننده اهداف واقعی تاسیس اردوگاه [یا پادگان] «شهید الملصی» است که پوششی بود بر آموزش شبه‌نظامیان و تک‌تیراندازها اما نه با هدف آمادگی برای مقابله با ائتلاف متجاوز به یمن.
این منبع همچنین اعلام کرد که اسناد دیگری نیز وجود دارد که بزودی برای اطلاع افکار عمومی منتشر خواهد شد. تحقیقات هنوز ادامه دارد و کسانی که در این خصوص بازداشت شده‌اند، در حال بازجویی هستند.
صنعاء در تاریخ پنجشنبه 30 نوامبر (9 آذر) شاهد درگیری شبه‌نظامیان مسلح به علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن بود. پایتخت یمن در پی این درگیری‌ها ناآرام شد تا جایی که صالح با اعلام اینکه دست دوستی و مذاکره به سوی ائتلاف عربستان دراز می‌کند، مقابل نیروهای یمنی اعم از ارتش و انصارالله ایستاد و سرانجام در روز دوشنبه چهارم دسامبر (14 آذر) در راه فرار از پایتخت به سوی استان مارب کشته شد.
جنبش انصارالله این کار علی عبدالله صالح را «خیانت، فتنه و کودتا» علیه شورای عالی سیاسی یمن و خیانت به مردم و ایجاد فتنه در کشور نامید.
تحلیلگران سیاسی، کشته شدن صالح را شکست دیگری برای رژیم سعودی دانستند و از آن به عنوان آخرین برگی یاد کردند که ائتلاف عربستان قصد داشت از طریق آن در یمن به موفقیت برسد زیرا جنگ عربستان که تا آن زمان دو سال و 9 ماه را پشت سر گذاشته بود، هیچ موفقیت قابل ذکری برای عربستان به همراه نیاورده بود.
سایر اخبار این روزنامه
قائم مقام وزیر صنعت: قیمت حامل‌های انرژی صنعت افزایش نمی‌یابد رئیس جمعیت هلال احمر: مردم معادل 70 میلیارد تومان کالا و 53 میلیارد تومان به زلزله‌زدگان کرمانشاه کمک کردند هشدار دکتر ظریف به اروپایی ها: تعهد ایران به دفاع مشروع تنها یک شعار نیست لاریجانی: قرارداد ساخت دو نیروگاه اتمی با روسیه در مرحله نهایی است شکست نتانیاهو در جلب حمایت اتحادیه اروپا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل افتتاح 2طرح بزرگ فولادی در استان خوزستان سید حسن نصرالله: تصمیم ترامپ آغازی برای پایان اسرائیل است چین، تایوان را به حمله نظامی تهدید کرد: اگر یکی از ناوهای آمریکایی به این جزیره بیاید، حمله می‌کنیم دبیرکل سازمان ملل: عربستان و امارات به جنگ احمقانه در یمن پایان دهند بازی دو سرباخت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: اقدام ترامپ سرآغاز یک انتفاضه بزرگ محسوب می‌شود از زبان سردار مهری آماده‌باش پلیس در 29 استان و 100 گردنه برف‌گیر افتتاح 2طرح بزرگ فولادی در استان خوزستان افتتاح 2طرح بزرگ فولادی در استان خوزستان افتتاح 2طرح بزرگ فولادی در استان خوزستان افتتاح 2طرح بزرگ فولادی در استان خوزستان افتتاح 2طرح بزرگ فولادی در استان خوزستان