بهمني همچنان طلبكار است

آرمان: تحریم موجب شد تا بسیاری با استفاده از روش دور زدن آن به منافعی برسند. گرچه در این میان نمی‌توان از سیاست‌های بحث بر انگیز و بعضا غلط مسئولان دولت وقت به سادگی گذر کرد. محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی در دولت دهم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: نظام وقتی تصمیمی می‌گیرد ما نمی‌توانیم بگوییم که باید با فلان کشور سازش کرده و یا با فلان کشور رفتار دیگری داشته باشیم. مصلحت‌ها دیده می‌شود و ارکان‌ها باید خود را با آن مطابقت دهد. البته واضح است که مدیریت نامناسب و کارشناسی نشده سبب شد تا برخی با دور زدن تحریم به ثروت هنگفتی برسند و مانند بابک زنجانی فساد‌های بزرگی را رقم زنند.
مدیریت تحریم‌ها
رئیس سابق بانک مرکزی در ارتباط با شرایط تحریم و مدیریت آن گفت: در زمان ریاست 7 ساله بنده در بانک مرکزی توانستم بدترین تحریم‌ها را مدیریت کنم چون مدیریت بحران و تحریم کار من است حالا یکسری آدم پیدا شده‌اند که می‌گویند چرا مدیریت کردی، انگار آنها نمی‌دانند که‌ این تاکید مقام معظم رهبری بوده است. محمود بهمنی در ارتباط با اظهارات اخیر رضا ضراب مبنی بر دیدار با او و احمدی‌نژاد افزود: چنین چیزی صحت ندارد. تاکید می‌کنم با ایشان نه جلسه‌ و نه هیچ ارتباطی داشتم. فکر نکنم آقای احمدی‌نژاد نیز ملاقاتی داشته است. او ادامه داد: تنها ادعای ضراب آنجاست که ما با او جلسه گذاشتیم تا تحریم‌ها را دور بزنیم. من تحریم را دور نزدم بلکه آن را مدیریت کردم، مدیریت تحریم افتخار من است. این موضوع نیز لازم به توضیح است که بنده توانستم تحریم‌ها را به بهترین شکل در طول تاریخ کشور آن هم در شرایطی که گزینه نظامی روی میز بود مدیریت کنم.
امضای 3 وزیر


نماینده مجلس دهم در مورد ارتباط با بابک زنجانی گفت: آقای زنجانی با ما کاری نداشت. طرف حساب او وزارت نفت بود. طبیعتا باید نفت را کسی می‌خرید که آقای زنجانی برای ما می‌فروخت. او اضافه کرد: بنده نامه‌ای دارم که در آن سه وزیر زیر آن را امضا کردند تا به آقای زنجانی ارز پرداخت شود که من در آن نامه نوشتم ما ارزی نداریم و اگر می‌خواهید ارز بدهید از ارز وزارت نفت بدهید؛ این مصوبه اصلا اجرا نشد و جلوی آن را گرفتیم. بهمنی تاکید کرد: این مصوبه مربوط به ستاد تدابیر ویژه بود که در آن نوشته شده بود که باید بانک مرکزی درخواست شرکت نیکو در هالک بانک ترکیه را به حساب فلان بانک وایز نماید. من با خط خودم در این نامه آن هم در داخل پرانتز نوشتم اگر می‌خواهید چنین مبلغی را بدهید از محل ارز وزارت نفت باشد. نامه‌ای که به امضای آقایان حسینی، غضنفری و قاسمی،‌ وزرای وقت اقتصاد، صنعت و نفت به تاریخ تیرماه سال ۹۱ رسیده است.
اشتباه پسر
بهمنی در ارتباط با مشاوره به بانک‌های خارجی نیز گفت: من مدعی مدیریت تحریم و بحران کشور هستم که برای همان هم آمریکا و اروپا در زمانی که به رکود اقتصادی برخورد کردند از ما دعوت نموده تا به آنجا رفته و به آنها طرح دهیم. این کار در سال ۲۰۰۸ انجام شد و با طرح ما این کشورها از رکود خارج شدند. او در ارتباط با حواشی پیش آمده پیرامون فرزندش در شهرداری هشتگرد اظهار داشت: پسر بنده با ۳۴ سال سن دارای مدرک دکترای عمران، گرایش سازه و شهرسازی از دانشگاه تهران با معدل ۱۸ و آشنا به دو زبان آلمانی و انگلیسی است. او در کنفرانس‌های خارجی حاضر شده و با داشتن یک اختراع از نخبگان محسوب می‌شود. اکنون نیز در حال تدریس در برخی از دانشگاه‌هاست،
انفصال خدایی
رئیس سابق بانک مرکزی در ارتباط با مشکلات مؤسسات مالی تاکید کرد: ما تلاش کردیم تا ۱۷۰۰ تعاونی را ساماندهی کنیم. تعاونی‌های اعتباری که وزارت تعاون و قرض‌الحسنه‌های نیروی انتظامی به آن مجوز داده بودند. او اضافه کرد: قرار شد در شرایطی به موسسات مالی موافقت اصولی دهیم که آنها بتوانند حداقل ۲۳ موسسه تعاونی را جمع کنند. این یعنی پول ۲۳ موسسه که وضع‌شان خراب است را بدهند. او افزود: مجوز این موسسات را قبل از دولت احمدی‌نژاد صادر کرده بودند و ما باید وضعیت را ساماندهی می‌کردیم. بهمنی در ارتباط با برداشت 30 هزار میلیارد تومان از حساب‌های بانکی گفت: ما ارز ۱۲۲۶ تومانی را به بانک‌های دولتی و خصوصی برای گشایش دادیم اما برخی از بانک‌ها آن را در بازار به ۱۹۰۰ تومان فروختند. وقتی متوجه شدیم ۵۸ بازرس فرستادیم که مشخص شد مابه‌التفاوت این میزان فروش ارز مبلغی بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد تومان شده است. ما به ‌این بانک‌ها مهلت دادیم تا مابه‌التفاوت را ظرف سه ماه به خزانه برگردانند، این کار را انجام ندادند، از شورای امنیت مجوز گرفتیم و علی‌الحساب ۳۰ هزار میلیارد را از حساب بانک‌ها به نسبت تخلفشان برداشت کرده و به حساب خزانه ریختیم.