هیچ‌كس به رئیس‌جمهور چك سفید نداده

قاسم میرزایی‌نیکو در جمع دانشجویان:
هیچ‌كس به رئیس‌جمهور چك سفید نداده
راهی جز نقد قدرت و ادامه اصلاحات وجود ندارد
آرمان- محمد ایمانی: از ابتدای دهه20 آزادی یکی از شعارهای اصلی دانشجویان بوده و یکی از محورهای اصلی جنبش دانشجویی به شمار می‌آمده است. دانشجویان همواه فریاد آزادی را سر دادند و بر این مسیر مصر بودند. انجمن اسلامی دانشجویان خواجه‌نصیر مراسمی با عنوان «دانشجو، فریاد آزادی» به‌مناسبت روز دانشجو دوشنبه 20آذر96 در آمفی‌تئاتر دانشکده برق دانشگاه خواجه‌نصیر با حضور قاسم میرزایی نیکو و علی مطهری برگزار کرد. به‌رغم ناهماهنگی‌هایی که حراست دانشگاه در برخورد با خبرنگاران نشان داد، اعضای انجمن برخورد مناسبی با خبرنگاران داشتند. بیانیه توسط دبیر انجمن اسلامی دانشگاه قرائت شد، پس از قرائت بیانیه، دانشجویان طی شعارهایی، مقابله با کالایی‌سازی آموزش‌عالی را از مسئولان دولت مطالبه کردند. پس از آن قاسم میرزایی‌نیکو به پشت تریبون آمد.


پروسه‌ای فکر نمی‌کنیم
میرزایی‌نیکو در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک روز دانشجو گفت: کاش این سنت صحبت‌کردن از بالا به پایین مسئولان تمام شود و ما مسئولان به پایین بیاییم در کنار شما به همفکری و هم‌سخنی برسیم. یکی از ضعف‌های اصلاح‌طلبان پروژه‌ای عمل‌کردن است و ما به پروسه‌ها هیچ‌وقعی نمی‌نهیم. او در ادامه به رسالت عظیم دانشجویان پرداخت و سامان‌بخشی به فعالیت‌های دانشویان را ضرورت تاریخی دانست تا سازمان اصلاحات جایگاه خود را بازیابد. نماینده اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به ریزش فراکسیون امید، دلیل این موضوع را ضعف احزاب دانست.میرزایی‌نیکو تصریح کرد: هنگامی که به تحقیق و تفحص شهرداری رسیدیم، همه نمایندگان از جزئیات فساد در ساختار مدیریت شهری مطلع بودند، اما نبود ساختار حزبی باعث شد تا برخی نمایندگان به‌ این موضوع رأی ندهند. عضو فراکسیون امید افزود: از بالا تا پایین حکومت کشور اپوزیسیون هستند و چنین پدیده‌ای در دنیا مشابه ندارد. این نماینده مجلس در ادامه ضمن تقبیح دادن چک سفید به رئیس‌جمهور، حمایت از رئیس‌جمهور را ضروری قلمداد کرد و ادامه داد: اکنون سه راه پیش روی ما قرار دارد: انقلاب، انزوا و اصلاحات. دوره انقلاب و انزوا به پایان رسیده و باید اصلاحات را پی بگیریم.
قدرت بدون نقد
علی مطهری در آغاز سخنان خود به سیره نبوی اشاره کرد و آن را الگویی برای همه مسلمین دانست و گفت: برخی از اصول ایجابی و سلبی مانند مشورت‌پذیری در اداره امور و تغییر نظر در بسیاری از امور زندگی بر اساس مشورت در همه رندگی نبی مکرم اسلام قابل توجه است. مطهری تصریح کرد: برخی می‌پرسند، آیا با توجه به رسیدن به اهداف اولیه جنبش، آیا ادامه جنبش‌دانشجویی لزومی دارد؟ اگر به سخنان شهیدمطهری برگردیم در می‌یابیم که حاکم‌ساختن صالحان مهم‌تر از سقوط شاه است. عضو فراکسیون امید افزود: اگر ما اندکی در مفاهیم واکاوی کنیم درمی‌یابیم که قدرت همواره به نقد نیاز دارد. اگر قدرت مطلقه در یک‌جا جمع شود و کسی نقد نکند، فساد آن موقعیت را فراخواهد گرفت. ما دموکراسی را از امیرالمومنین و شیوه برخورد او با مخالفان یاد گرفتیم. نماینده تهران ادامه داد: به‌تعبیر شهیدمطهری هر مقام غیرمسئولی اگر در جایگاهی بدون نقد قرار بگیرد، هم فاسد می‌شود هم دیگران را به فساد می‌اندازد. او همان احتیاط درباره غرایز جنسی را در مورد قدرت ضروری می‌داند. نباید قدرت را در حیاط‌خلوت قرار دهیم، وگرنه به استبداد می‌رسیم و افرادی قانون را به کناری می‌نهند و سخنان خود را به‌منزله قانون می‌دانند. نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: در چند ماه با پیگیری‌هایی که داشتیم به جایی رسیدیم که نرمشی در مقامات عالیه در مساله حصر به وجود آمده و اراده‌ای برای حل پیدا شده است.
ادامه صفحه3