فواید اقدام راهبردی مصر بابت قدس

صلاح الدین هرسنی*- آنگونه که از شواهد و قراین پیداست، پیش نویس پیشنهادی مصر در مورد بیت المقدس می تواند پایان مناقشه ای باشد که دونالد ترامپ در تصمیمی غیر مسئولانه آن را آغاز کرده است. چراکه جز آمریکا اغلب کشور های دارای حق وتو تمایل و گرایشی به تصمیم ترامپ نشان نداده و از همان ابتدا آن را غیر عملی و خلاف روح میثاق ها و توافقات
بین المللی دانسته اند.
از طرف دیگر، امید به موثر بودن اقدام دیپلماتیک مصر در حل مناقشه قدس استناد به قطعنامه 478 شورای امنیت است که طبق آن از همه دولت ها خواسته است که از تاسیس نمایندگی دیپلماتیک در سطح سفارتخانه و کنسولگری در شهر قدس اجتناب کرده و ضمن پایبندی به قطعنامه‌های امنیت، هیچ اقدامی خلاف آنها انجام ندهند.
بدون تردید اقدام راهبردی مصر در حل مناقشه قدس به معنای پایان رویاهای آمریکایی و اسرائیلی در بخشی از جغرافیای ملتهب خاورمیانه است. این اقدام راهبردی و البته سازنده مصر نشان می دهد که حفظ توافقات بین المللی و میثاق های جهانی بر هر گونه ترس و بی رسمی اولویت دارد.


به واقع مصر با تن دادن به چنین میثاقی نشان داد که نمی خواهد در جهت تکمیل پازل ضد فلسطینی تل آویو- واشنگتن نقشی بازی کند. در این ارتباط مهمترین فایده عملی پیش نویس مصر در لغو تصمیم ترامپ آن است که از بروز تئوری آشوب و نظم آنارشیک در منطقه جلوگیری می شود. از طرف دیگر اقدام مصر نشان می دهد که آن خوابی را که ترامپ و نتانیاهو برای پایتخت نامیدن بیت المقدس برای اسرائیل دیده اند، دیگر تعبیر خوشی ندارد و آنها نباید به تحریف واقعیات تاریخی روی آورند.
به این ترتیب و با اقدام راهبردی که مصر برای حل مناقشه قدس انجام داده است، دیگر اسرائیل نمی تواند اورشلیم را پایتخت ابدی خود بخواند و خواستار آن شود که سفارت خود را به آنجا انتقال دهد و از دولت های دیگر بخواهد که سفارت های خود را به آنجا انتقال دهند. واقعیت آن است که با این اقدام راهبردی مصر بیت‌المقدس، پایتخت کشور فلسطین خواهد بود.
* مدرس علوم سیاسی و روابط بین الملل