روزنامه جهان صنعت
1395/12/14
فیلمهای اکران نوروز مشخص شدند
گروه فرهنگ- تجربه ثابت کرده است که اکران نوروزی سینماها از مهمترین نوبتهای اکران در طول سال به حساب میآید. دلیل این موضوع تعطیل بودن مردم است. کسانی که تمامی سال را کار کردهاند در تعطیلات نوروز فرصتی دارند تا با آسودگی به تفریح بپردازند و قطعا سینما یکی از مهمترین مقصدهای آنها خواهد بود. از این رو فروش سینماها در ایام نوروز با رشد چشمگیری همراه است. از آنجا که نوروز تنها یک ماه پس از ایام جشنواره فیلم فجر است شورای صنفی نمایش معمولا فیلمهایی را برای اکران نوروزی انتخاب میکند که در ایام جشنواره از آنها استقبال شده است. در نوروز 96 اکران شش فیلم «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «یک روز بخصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان، «گشت ارشاد ۲» به کارگردانی سعید سهیلی، «خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسمخانی، «اباجان» به کار گردانیهاتف علیمردانی و «سه بیگانه» به کارگردانی مهدی مظلومی قطعی شده است. شورای صنفی نمایش اعلام کرده است که این فیلمها میتوانند در صورت تمایل حتی زودتر از نوروز ۹۶ و از دو هفته قبل از نوروز ۹۶(۱۸ اسفند) به نمایش درآیند.ماجرای نیمروز
این فیلم، دومین فیلم کارگردان تازهظهورکرده ایران محمدحسین مهدویان است. این کارگردان که در سال گذشته با فیلم «ایستاده در غبار» توانست برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فجر شود امسال نیز با دومین فیلم خود «ماجرای نیمروز» همه را شگفتزده کرد. در این فیلم بازیگرانی چون مهرداد صدیقیان، جواد عزتی، هادی حجازیفر، لیندا کیانی و مهدی پاکدل به ایفای نقش پرداختهاند.
مازیار وکیلی در سرویس فرهنگی فردا در نقد ماجرای نیمروز نوشته است: «ماجرای نیمروز یک اثر باشکوه است. نه به خاطر کارگردانی منحصربه فردش و نه به خاطر مستندنمایی یک داستان حادثهای. ماجرای نیمروز به این دلیل فیلم بزرگی است که ما را به عنوان مخاطب سینما به جور دیگر دیدن دعوت میکند. مهدویان داستان حساس و تاریخیاش را چنان نفسگیر و با حوصله روایت میکند که این داستانهای بارها شنیده شده را با اشتیاق میبلعیم. مهدویان تمام این پازل را با چنان شکوه و دقتی کنار هم میچیند که نمیتوان جور دیگری تصورش کرد. مهدویان به خوبی میداند از فرم چگونه استفاده کند تا تماشاگر را روی صندلی میخکوب کند. نماهای فیلم که انگار یکسری نمای گزارشی بیکیفیت هستند نهتنها بافت و معماری آن زمان را به خوبی بازسازی میکند بلکه به فیلم چنان التهاب فزایندهای میبخشد که در سینمای ایران بیسابقه است. مهدویان به خوبی فهمیده برای روایت تاریخ نباید رمانتیک بود. تاریخ یک روایت واقعی است. نباید با تاریخ و روایت آن عاطفی برخورد کرد. مهدویان قبل از اینکه یک مورخ باشد، راوی است. او سعی میکند آن دوران ملتهب را با چنان دقت نظری روایت کند که ما آن را با تمام وجود حس کنیم. تاریخ برای مهدویان نه یک نوستالژی که صرفا مادهخامی است که باید آن را به تماشا نشست. از دل چنین تفسیری است که بیطرفی و عدم قضاوت مهدویان را ملاحظه میکنیم.»
محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم «ماجرای نیمروز» با اشاره به اینکه این اثر سینمایی از ۲۵ اسفندماه در سینماهای کشور اکران میشود، بیان کرد: نسخه اکران عمومی «ماجرای نیمروز» تغییری نسبت به نسخهای که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، ندارد و همان نسخه در سینماهای کشور اکران میشود.
وی بیان کرد: امیدوارم این فیلم یکی از فیلمهای مورد توجه در اکران نوروزی ۹۶ باشد.
آباجان
آباجان هفتمین ساخته هاتف علیمردانی است. در این فیلم فاطمه معتمدآریا، سعید آقاخانی، حمید آذرنگ و شبنم مقدمی به ایفای نقش پرداختهاند. داستان این فیلم در دهه 60 میگذرد و زندگی اجتماعی مردم در آن سالها روایت میشود.
حمیدرضا امیدیسرور در وبسایت مد و مه درباره این فیلم مینویسد: «یکی از بدترین اتفاقهایی که میتواند برای یک فیلمساز موفق بیفتد این است که به جای دنبال کردن موفقیتهایش، به تکرار آنها بپردازد. در چنین شرایطی حتی به فرض توفیق دوباره کاری تکراری و فاقد تازگی ارائه کرده است.
این همان اتفاقی است که برای هاتف علیمردانی افتاده، بعد از تجربه نهچندان قابل توجهی همانند هفتماهگی کوشیده توفیقش در کوچه بینام را تکرار کند. این نکته را از جنبههای مختلفی میتوان در فیلم مشاهده کرد (البته با مختصری تغییر)، هم در موقعیتهای کلی، نوع روابط و پرداخت سینمایی آن به مرکزیت یک خانه، یک مرد با دو همسر؛ یک رابطه عاطفی میان دختر و پسرهای جوان وجود دارد که تا اندازهای به دلیل روابط آشکار پنهان ممنوعه به نظر میرسد. اتفاق ناگواری که یکباره برای یکی از بچههای خانه میافتد (آنجا در چاه میافتد و اینجا تریاک میخورد) و.... این تقلید و تکرار خود در پرداخت سینمایی فیلم نیز دیده میشود هرچند به نظر میرسد که بعد از موفقیت ابد و یک روز ساخته سعید روستایی رگههایی از تاثیرپذیری از او نیز وجود دارد.»
یک روز بخصوص
یک روز بخصوص فیلمی به کارگردانی و تهیهکنندگی همایون اسعدیان و نویسندگی همایون اسعدیان و مجید قیصری محصول سال ۱۳۹۴ است. در این فیلم مصطفی زمانی، فرهاد اصلانی، پریناز ایزدیار و محسن کیایی به ایفای نقش پرداختهاند.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: حامد باید برای عمل قلب خواهرش دست به یک انتخاب بزند؛ انتخابی که در آینده مسیرهای متفاوتی را پیش روی او قرار داده است.
در نشست مطبوعاتی این فیلم در جشنواره فیلم فجر، اسعدیان درباره شباهت موضوعی این فیلم با «سارا و آیدا» ساخته مازیار میری، توضیح داد: سال قبل درست در همین تاریخ در حال فیلمبرداری این فیلم بودم و هنوز درباره فیلم آقای میری صحبتی نبود. موضوع اخلاقگرایانه در هر دو فیلم وجود دارد و کست مشابه و موضوع مشترک اتفاقی است.
وی ادامه داد: زمانی که قتل میدان کاج پیش آمد و همه فقط تماشا کردند و سلفی گرفتند، این سوال برای من به وجود آمد که مسوولیت اجتماعی ما کجاست و این موضوع برای من دغدغه شد که شروع به نگارش فیلمنامهای در اینباره کردم. دوست داشتم موقعیتی خلق کنم که تماشاگر بگوید اگر در این موقعیت بودم چه میکردم؟
اسعدیان درباره شخصیت اصلی فیلم که یک روزنامهنگار است، توضیح داد: باورم این است که یک روزنامهنگار آرمانگراست و برای روشنگری تلاش میکند و این شخص را در موقعیتی قرار دادم که در انتخاب عمل اخلاقی و غیراخلاقی که جان خواهرش در میان است، چه میکند؟
کارگردان «یک روز بخصوص» درباره بازیگرانی که در این فیلم معرفی شدند، گفت: انتخاب این بازیگران از طریق یک فراخوان انجام شد که نزدیک چهار هزار نفر برایمان فیلم فرستادند. به نظر ما خانم کمالی و آقای پیرزاده انتخابهای بهتری بودند و به هیچوجه دوست ندارم این تفکر به وجود بیاید که پارتیبازی و رابطهای در کار بوده است.
سه بیگانه
سه بیگانه در سرزمین ناشناخته فیلمی به کارگردانی مهدی مظلومی، نویسندگی مهدی مظلومی و امیر برادران و تهیهکنندگی مسعود ردایی ساخته سال ۱۳۹۳ است. این فیلم داستان سه مامور خارجی است که برای انجام عملیاتی با یک نقشه دقیق و ازپیشتعیین شده وارد ایران میشوند اما از لحظه ورود با موقعیتهای ویژهای روبهرو میشوند که برنامههایشان را به هم میریزد. در این فیلم امین حیایی، محمدرضا شریفینیا، مجید صالحی، لیلا اوتادی و برزو ارجمند به ایفای نقش پرداختهاند.
اکران فیلمهای کمدی در ایام نوروز به داغتر شدن تنور گیشهها کمک میکند اما باید صبر کرد و دید که مردم همچنان طرفدار کمدیهایی از چنین جنسی هستند یا نه! متاسفانه هیچ نقد و معرفی بیشتری از این فیلم در دسترس نبود و برای انتخاب آن فقط باید به گروه تولید و فیلم و پوستر آن بسنده کرد.
گشت ارشاد 2
از آنجا که مخاطبان سینمای ایران همیشه نسبت به فیلمهای طنز و کمدی روی خوش نشان دادهاند وجود سه فیلم طنز در لیست اکران نوروزی امری عادی است. فیلم «گشت ارشاد 2» که به عقیده بسیاری از منتقدان حتی از «گشت ارشاد 1» هم ضعیفتر است با بازی حمید فرخنژاد، پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی، بهاره افشاری و ترلان پروانه در نوروز 96 اکران خواهد شد.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: گشت ارشاد جایی تمام میشود که حسن و عباس با بازی ساعد سهیلی و حمید فرخنژاد به زندان میروند و عطا با بازی پولاد کیمیایی تیر خورده و به کما میرود. داستان گشت ارشاد ۲ چند سال بعد از اتفاقات قسمت اول رخ میدهد که حسن و عباس از زندان آزاد میشوند و عطا هم از کما بیرون میآید و گروه قدیمی دوباره تشکیل میشوند. عباس و حسن و عطا مدتی نیز دنبال کار میگردند اما موفق نمیشوند و تصمیم میگیرند مسیر گذشتهشان را پیش ببرند و اتفاقات گشت ارشاد ۲ از همینجا آغاز میشود.
مدیسا مهرابپور در بلاگ نماآوا در نقد این فیلم آورده است: «گشت ارشاد ۲» بههیچوجه فیلم خوبی نیست. اگر قرار باشد با ابزار نقد سینمایی و میزانهایی که فیلم خوب را از بد تمییز میدهد، درباره فیلم صحبت کنیم، باید بزنیم آشولاشش کنیم و به کارگردان هم بهواسطه شم سینمایی ضعیفش خرده بگیریم و فیلم را بکوبانیم و خلاص؛ اما از طرف دیگر میتوانیم برخورد جالبتری هم با فیلم داشته باشیم: در حین تماشای «گشت ۲» حواسمان نباید به کارگردانی خوب یا بد باشد، به اینکه فیلمنامه آن چقدر ضعیف است و هیچ منطق روایی را دنبال نمیکند. به همه سوراخهایی که دارد و سوتیهای بصری و روایی که میدهد نباید توجه کنیم و نباید سعی کنیم مچ فیلمساز را بگیریم. بهجای آن میتوانیم خود را به فیلم و طنز قویاش که از لودگی معمول فیلمهای کمدی سینمای ایران فاصله زیادی دارد، بسپاریم، با آن قهقهه بزنیم و کلی با تماشایش خوش بگذرانیم.
در این صورت نهتنها با فیلم اخت میشوید که میتوانید از چرایی ساخت چنین فیلم بهظاهر بیسروته و هدف سازندهاش هم سر دربیاورید: هدف او همین است که در میان خندههای شدید تماشاگرانی که مشغول تماشای فیلم هستند، از معضلات اجتماعی برایشان بگوید که شاید کمتر حواسی پی آنها باشد. اوجش را در صحنه دستگیری خلافکارهای دوستداشتنی و سخنرانی حاج عباس میبینیم جایی که مستاصل و خشمگین دادش درمیآید که «انگار همه کلاهبرداریها را اینها انجام دادهاند، همه اختلاسها را این سه نفر مرتکب شدهاند و....»
همواره خلافکارهای خرد و کیفزنها بد و بیراه گفتهاند و نکوهششان کردهاند اما کسی واقعا فکر میکند که سرنوشتشان قرار است چه باشد و باید چطور زندگیشان را از منجلابی که در آن گیر افتادهاند نجات دهند؟ جای شکرش باقی است که حداقل در سینما سعید سهیلی چنین دغدغهای دارد و در حد و اندازه خودش و بدون ادعای بیشتری سعی در اشاعه آن میان مخاطبانش دارد ضمن اینکه با انتقام شکوهمندانهای که در انتهای فیلم، مثلث خلافکارها از یکی از آقازادهها میگیرند، زبان مشترک و تخلیه انرژی یکصدایی میان همه مخاطبان فیلم و حاضران در سینما میشود، البته بهجز همان آقازادهها!»
خوب، بد، جلف
دیگر فیلم کمدی اکران نوروزی و اولین تجربه کارگردانی مهراب قاسمخانی. در این فیلم حمید فرخنژاد مجددا به عنوان نقش اول حضور دارند و بازیگران دیگری چون پژمان جمشیدی، سام درخشانی، ویشکا آسایش، مانی حقیقی، حسین پاکدل و بهاره رهنما با او هم بازی هستند.
در خلاصه داستان این کمدی آمده است: یک کارگردان هنری سینما از طرف تهیهکنندهاش تحت فشار است تا از دو بازیگر تجاری برای بازی در نقشهای اصلی فیلمش استفاده کند. از نظر کارگردان آنها بدترین انتخابهای ممکن هستند، اما اگر میخواهد که فیلم را بسازد مجبور است در مدت کوتاهی آنها را به نقشهایشان نزدیک کند و این کار آسانی نیست.
نرگس جهانبخش در سایت آکادمی هنر نقد این فیلم را با چنین جملاتی آغاز میکند: «فیلم «خوب، بد، جلف» همانند سریال «پژمان» جهان خود را خارج از فیلم فرا میخواند. در صورتی که شما شخصیت پژمان جمشیدی فوتبالیست و برخی روابط دیگر فوتبالیستها را نمیشناختید دیگر از سریال «پژمان» لذت نمیبردید زیرا به طور مثال شوخیها با پژمان جمشیدی و سپهر حیدری چه از نظر پست و چه از موارد دیگر نیاز به شناخت فوتبال نیز داشت. زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی در سریال پژمان به فیلم «خوب، بد، جلف» آمدهاند، اما خبری از شوخیهای تکراری سریال نیست و فضای دیگری را تجربه خواهید کرد.»
سایر اخبار این روزنامه
احیای عظمت آمریکا؛ امکان یا امتناع
ابهام در صدور مجوز پروازهای چارتر نوروزی به ترکیه
تاملی در عدالت دستمزدی
نظام مالیاتی در اقتصاد سیاسی
فرانسه در انتظار انقلاب
انتخابات 96 و آینده اقتصاد ایران
اختلاس ناقابل
بحران مالیاتی در راه است
ایران یکی از قربانیان تجارت پزشکیسازی در جهان
فیلمهای اکران نوروز مشخص شدند
پیششرط حراج سکه
مبحث ملی ساختمان اصلاح میشود؛
بدعت ایجاد نکنید
استراتژی تککاندیدایی اصلاحطلبان
مجلس تصویب کرد؛
وزیر صنعت در نشست هماندیشی با فعالان بخشخصوصی عنوان کرد؛