بقايي فكرش را هم نمي‌كرد

آرمان – مطهره شفیعی: حمیدرضا بقایی دومین معاون محمود احمدی‌نژاد است که باید راهی اوین شود و در آنجا فرصت دارد تا با محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد به روزهایی فکر کنند که هیچگاه تصور نمی‌کردند پایشان به اوین باز شود. بقایی دیروز در کانال تلگرامی خود مدعی شد که به 63 سال حبس محکوم شده است! اگر این ادعا صحت داشته باشد باید اذعان داشت که دلیل بسیاری از رفتارهای غیرمتعارف احمدی‌نژاد و بقایی جز پیش‌بینی از حکمی نبوده که دستگاه قضا برای معاون اجرایی دولت دهم با توجه به تخلفات او در نظر داشته است. حضور در زندان با زنبیل قرمز، بست نشینی در حرم حضرت عبدالعظیم و... اقدامات نامتعارفی بود که بقایی در روزهایی محاکمه خود انجام داد. واضح است که اگر او نسبت به درستی عملکرد خود اطمینان داشت هرگز اقدام به هیاهو و اتهام‌زنی به دستگاه قضا نمی‌کرد. مشخص است زمانی که بقایی متوجه شد حاشیه‌سازی‌ها کمکی به تغییر در حکم دادگاه نمی‌کند، متوسل به احمدی‌نژاد شد تا شاید او بتواند کمکی به او کند اما احمدی‌نژاد مسیری را پیمود که نه تنها کمکی به بقایی نکرد بلکه شرایط خودش و او را در نزد افکار عمومی نامناسب‌تر از قبل کرد. احمدی‌نژاد تصور کرد با فشار از طریق تهدید رئیس قوه قضائیه و تعیین ضرب‌الاجل 48 ساعته کمکی به معاون خود داشته باشد اما نه تنها نتوانست به هدف خود برسد بلکه در پایان آن 48 ساعت خبر صدور حکم بقایی منتشر شد که نشانه اقتدار دستگاه قضائی و عدم هراس مسئولان این قوه از تهدیدات بود.
63 سال زندان
دیروز دیگر بقایی پذیرفت که هیاهوهای او نتیجه‌ای نداشته است و در کانال تلگرامی‌اش نوشت: ‌«به اطلاع ملت عزیز ایران می‌رساند که آقای صادق لاریجانی رئیس دستگاه قضائی... اینجانب را به 63 سال زندان محکوم نمود!» البته بقایی دیگر نه برای عدم صدور حکم بلکه برای توجیه اتهامات خود تلاش می‌کند و به اتهام‌زنی پرداخته است.
توضیح دادگستری


رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: به موجب قانون کسی که با اتهامات متعدد محکوم می‌شود، در مقام اجرا فقط مجازات اشد قابل اجراست. غلامحسین‌اسماعیلی در خصوص اعلام حکم دادگاه از سوی حمیدرضا بقایی مبنی بر محکومیت به 63 سال حبس، اظهار کرد: به موجب قانون کسی که با اتهامات متعدد محکوم می‌شود، در مقام اجرا فقط مجازات اشد آن قابل اجراست، منتها بعضی از افراد شیطنت می‌کنند، فرقی هم نمی‌کند چه متهمین و چه شکات. وی خاطرنشان کرد: می‌خواهند قصه را مهم جلوه بدهند. بنابراین می‌آیند و محکومیت‌ها را جمع می‌کنند و می‌گویند فلانی به‌این میزان مجازات محکوم شده است. رئیس دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: قانون اینگونه در نظر گرفته که بابت هر عنوان اتهامی دادگاه باید مجزا بررسی کند و اولا ببیند آن عنوان اتهامی از نظر دادگاه مستند و مدلل هست و اگر هست رأی بدهد، محکوم کند و برای هر کدام از اینها رأی مجزا بدهد و اگر هم نیست تبرئه کند. وی بیان کرد: در مقام اجرا ممکن است برخی از این موارد در مرحله تجدید نظر دچار تغییر و تحول شود و باید توجه کرد که در مقام اجرا فقط مجازات اشد قابل اجراست. اگر همه مجازات‌ها هم مساوی باشند مثل اینکه فردی بابت 100 فقره کلاهبرداری به صد تا 10 سال حبس محکوم شود، فقط یک 10 سال قابل اجراست. اسماعیلی گفت: ما باید بر مبنای حقوقی، قانونی و ضوابط و مقررات دادرسی و همچنین ضوابط و مقررات اجرای احکام نسبت به آرای صادره از ناحیه مراجع قضائی اظهار نظر کنیم. من بنا ندارم در رابطه با جزئیات این دادنامه تا قبل از قطعیت اظهار نظر کنم، لذا در مورد مصاحبه‌ ایشان هم در مقام تأیید و تکذیب اصلا اظهار نظری نمی‌کنم.
محاسبه نامعلوم
وکیل پایه یک دادگستری درباره حکم حمیدرضا بقایی به برنا گفت: بر اساس اصل 134 قانون آیین دادرسی، دادگاه به هرکدام از اتهامات رسیدگی می‌کند و حداکثر حکم در هر کدام از اتهامات در صورت تایید، اجرا می‌شود. محمود علیزاده طباطبایی با اشاره به اتهامات بقایی که اختلاس، تبانی و تصرف مال است، افزود: آن چیزی که آقای بقایی اعلام کرده احتمالا مربوط به مجموع این اتهامات است. با توجه به‌ این اتهامات، حکم صادر شده نمی‌تواند بیشتر از 10 سال باشد.گفتنی است، بر اساس قوانین جدید آیین دادرسی در اجرای حکم، مجموع میزان محکومیت‌ها در هر اتهام در نظرگرفته نمی‌شود؛ بلکه حداکثر حکم در اتهامات اجرا خواهد شد.
اتهامات بقایی چیست؟
در مورد اتهامات بقایی خبررسانی زیادی صورت نگرفته است. 25 تیرماه بود که حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در مورد اتهامات بقایی گفت: «این فرد دو الی سه اتهام دارد که در رابطه با تصرف غیرمجاز، تبانی با معاملات غیردولتی و اختلاس و برخی موارد مالی است. البته‌ اینها اتهام است و باید در دادگاه مورد بررسی قرار گیرد. در توجه اتهام اگر دلیل وجود داشت، متهم تحت تعقیب قرار می‌گیرد. حتی روزهای اول موردی مطرح شد که چیزی حدود دو میلیون یورو وجه نقد در اختیار همین متهم قرار گرفته تا در اختیار جای دیگر قرار دهد. اینها مواردی است که در این پرونده مطرح است.» اول آبان ماه هم رئیس دادگستری تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بقایی مدعی است پرونده‌اش صرفا سیاسی است، آیا این موضوع صحیح است یا خیر و موضوع مالی در آن وجود دارد، گفت: «تمام پرونده مالی است و خیلی‌ها سعی می‌کنند وانمود کنند تحت تعقیب گرفتن آنها تحت تاثیر موضوعات سیاسی است. موضوعات این پرونده از ابتدا تا انتها ۱۰۰ در صد مالی است و اصلا بعد سیاسی ندارد.» اسماعیلی تصریح کرد: «تصرف غیرقانونی، اختلاس، حیف و میل بیت‌المال و اینگونه مسائل در پرونده ‌ایشان مطرح است و هیچ اتهام سیاسی وجود ندارد.»
اعتراض
گفتنی است رئیس کل دادگستری استان تهران روز سه‌شنبه اعلام کرد حکم بقایی صادر شده است. غلامحسین اسماعیلی افزود: البته در این پرونده به غیر از بقایی، متهمان دیگری نیز حضور دارند که حکم همه متهمان صادر و امروز به خود متهمان پرونده ابلاغ شده است. البته حکم، قطعی نیست و قابل اعتراض است و 20 روز برای طرفین پرونده اعم از متهمان یا دادستان یا آن نهاد و سازمانی که شاکی پرونده بوده‌اند فرصت اعتراض تعیین شده است و باید صبر کنیم در مهلت قانونی اگر طرفین پرونده اعتراضی به احکام صادره دارند، اعتراض خود را اعلام کنند که در این صورت، پرونده به مرحله تجدیدنظر ارسال خواهد شد. در صورتی که در مهلت تعیین شده 20 روزه اعتراضی به احکام صادره صورت نگیرد، حکم صادره قطعیت پیدا می‌کند. طبق قانون تا زمانی که حکم قطعی نشده است نمی‌توانیم به محتویات احکام صادره اشاره کنیم.
واکنش احمدی‌نژاد
سه روز پس از اظهارات سخنگوی قوه قضائیه درباره اتهامات بقایی بود که محمود احمدی‌نژاد در دفاع از معاون خود که در زندان بود نامه‌ای نوشت و در آن مدعی شد: «این اتهام و سایر اتهامات منسوبه کذب محض است و این سخنان غیر مستند صرفا برای تخریب شخصیت پاک و بی‌گناه آقای بقایی و به عنوان توجیهی در بازداشت غیر قانونی ایشان مطرح شده است. ظاهرا برخی خود را مجاز می‌دانند بدون سند و مدرک هر اتهامی را به افراد وارد کنند و متعاقبا آن را مستمسک برخی افراد معلوم‌الحال برای تخریب شخصیت او در انظار عمومی قرار دهند.» چندی قبل احمدی‌نژاد در نشستی که برای بررسی کیفرخواست بقایی با حضور وکلای دادگستری برگزار شد، توضیحاتی را در خصوص یکی از اتهامات حمیدرضا بقایی که اختلاس ١٦ میلیاردی او است، ارائه کرد. رئیس‌دولت‌های نهم و دهم از روز آخری گفت که به عنوان رئیس‌جمهور ایران در پاستور حضور داشت و تصمیم به اختصاص مبلغی برای دانشگاه‌ ایرانیان می‌گیرد. او در دفاع از این اقدام خود عنوان می‌کند که طبق قانون «من به عنوان رئیس دولت در آخرین روز از حضورم می‌توانستم این کار و هر کار دیگری را انجام بدهم. او در ادامه توضیحات خود از بازگرداندن این پول به حساب دولت خبر می‌دهد و می‌گوید: چون می‌دانستیم که‌ این موضوع به دلیل انجام در روز آخر حضورم در دولت انجام شده، جنجال بپا می‌کند، آن میزان وجوهات را باز گرداندیم.» اما رفتارهای ماه‌های اخیر بقایی و احمدی‌نژاد نشان داد آنچه بیان شده بود نه تنها ادعا نبوده بلکه واقعیتی است که بسیار برای پوشاندن آن تلاش کردند اما موفق نشدند!
آسایش در زندان
جوانفکر یکی از همراهان بقایی در بست نشینی و حضور در دادگاه با زنبیل قرمز بود. انتظار آن بود که او هم دیروز درباره حکم بقایی به انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود بپردازد اما او بیشتر به فکر رفاه بقایی در زندان است چنان‌که نوشت: «جناب آقای آملی لاریجانی! همان‌طور که می‌دانید بودجه سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی در سال جاری نسبت به سال قبل با یک افزایش چشمگیر 47 درصدی از 584 میلیارد تومان در سال 95 به 858 میلیارد تومان در سال جاری رسیده است. لطفا دستور فرمایید بخشی از این بودجه برای ارتقای سطح کیفی زندان اوین و امور رفاهی زندانیان اختصاص یابد.»