بازار داغ اتهامات موشكي و شكايت ايران

آرمان- حمید شجاعی: روز سه‌شنبه جنبش انصارا... یمن یک موشک «برکان2» به کاخ الیمامه مقر دفتر ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی شلیک کرد. خبر شلیک این موشک به سرعت به صدر رسانه‌های جهان رفت و واکنش‌های بسیاری را نیز در پی داشت. در این راستا سعودی‌ها در اظهاراتی مضحک و تکراری این حمله را از طرف ایرانی‌ها دانستند و نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در نشست بررسی توافق هسته‌ای ایرانی‌ها را به دست داشتن در حمله موشکی به ریاض متهم کرد. این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه ‌ایران هرگونه ارتباط تسلیحاتی با یمن را تکذیب کرد و اظهارات هیلی را نمایشی مضحکانه و فرافکنی خواند. از این رو پرواضح است که آمریکایی‌ها از ایجاد اجماع علیه‌ ایران ناکام مانده و خود به انزوا رفته‌اند. سعودی‌ها نیز با شکست‌های پی‌درپی در منطقه به دنبال توجیهی برای شکست‌های خود می‌گردند، پس طبیعی است که هرگونه تحرکی را به ‌ایران نسبت دهند. گرچه در این راستا وزیر امورخارجه از پیگیری اتهامات واهی آمریکایی‌ها از طریق شورای امنیت سازمان ملل خبر داده است.
برجام و آمریکای مستأصل
برجام نسخه‌ای برای کشورهای جهان بود که بر اساس این مدل و الگوی موفق بتوانند سایر مسائل و مشکلات در مناطق مختلف جهان را مدیریت کنند. از این رو گرچه آمریکایی‌ها در مقاطع مختلف با کار شکنی و اظهارات سخیف و بدون سند روح برجام را نقض کرده‌اند اما این عمل آنها موجب نشده که خللی به اصل این توافق وارد شود. آنها تلاش دارند که با دستاویز قرار دادن هر مسأله‌ای با ربط و بی‌ربط به برجام به هر صورت عدم پایبندی ایران به برجام را ثابت کنند، اما این سایر اعضا هستند که در هر مقطعی پایبندی ایران به برجام را تایید کرده و بر لزوم حفظ و حراست از این توافق تاکید کرده‌اند. آمریکایی‌ها که دستشان از تخریب برجام دور مانده به موارد خارج از توافق روی آورده و مبتنی بر آنها ایران را محکوم می‌کنند. در این راستا اخیرا جنبش انصار‌ا... یمن (حوثی‌ها) موشکی را به کاخ الیمامه مقر ملک سلمان پادشاه عربستان شلیک کرده که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است که شاید یکی از مضحک‌ترین واکنش‌ها به‌ این حمله موشکی را سخنگوی ائتلاف عربستانی داشته و در ادعایی پوچ بی‌سند به دست داشتن ایران در حمله موشکی به عربستان اشاره کرده است. این در حالی است که هم‌پیمان فرامنطقه‌ای آنها یعنی ایالات متحده نیز موشک جدید شلیک شده به عربستان را ایرانی دانسته است. از این رو گرچه سخنگوی وزارت خارجه ‌ایران طی اظهاراتی هرگونه ارتباط تسلیحاتی با یمن را تکذیب کرده اما آمریکایی‌ها در رصدند به هر نحو ممکن خود را از انزوا خارج کرده و بتوانند علیه ‌ایران اجماع ایجاد کنند که در این امر قطعا نا‌موفق خواهند بود.
گروگانگیری برجام!


شورای امنیت سازمان ملل متحد سه‌شنبه شب برای بررسی توافق هسته‌ای (گزارش دوره‌ای اجرای قطعنامه 2231 مرتبط با برجام) تشکیل جلسه داد. در این نشست، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در مقابل گزارش دهندگان تایید پایبندی ایران به تعهدات برجامی، مدعی شد که سازمان ملل تعهد ایران را تایید نکرده و گفت: نباید گروگان برجام باشیم.
ادامه صفحه13