آمریکای تنها

روز پنجشنبه، یکی از تلخ ترین روزهای ایالات متحده در تاریخ سازمان ملل به ثبت رسید؛ روزی که 196 کشور علیه تصمیم رییس جمهور امریکا درباره بیت‌المقدس رای دادند. شاید در تاریخ چند دهه ای سازمان ملل برای نخستین بار بود که واشنگتن این‌گونه توسط جهان، تحقیر می شد و این برای مستاجران اشتباهی کاخ سفید، خبر خوبی نخواهد بود. آن‌ها به اعتبار و آبروی ایالات متحده، چوب حراج زده اند.
حتی نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل هم نتوانست مانع از رای کشورها علیه سیاست های دولت متبوع او شود و 196 کشور با شجاعت تمام از حق فلسطین مظلوم، دفاع کردند. تنها هشت کشور در کنار آمریکا ایستادند؛ کشورهایی که در مناسبات بین‌الملل و روابط خارجی، دارای وزنه ای درست و درمان نیستند و برای به خاطر آوردن موقعیت جغرافیایی آن‌ها، بایدساعت‌ها فکر کرد!
روسیه: آمریکا، قوانین بین المللی را
نقض کرده است


اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخترژيم صيهونيستي، پیشینه بین‌المللی خطرناکی برجای خواهد گذاشت و نقض همه اصول قوانین بین‌المللی است.
او همچنین تاکید کرد راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا با هدف رویارویی و نه همکاری تدوین شده است.
شکست بزرگ برای آمریکا
سردبیر روزنامه رای الیوم در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی این روزنامه نوشت: سازمان ملل جای خرید و فروش نیست و دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، نتوانست با دلار‌های خود، کشور‌های فقیر و ثروتمند دنیا را بخرد. نیکی هیلی، نماینده این کشور در سازمان ملل، که نمی‌توانست این شکست را بپذیرد، زودهنگام از سالن فرار کرد و نمایندهرژيم صيهونيستي تنها و در انزوا بود. فقط هشت کشور از جبهه وی و متحد او آمریکا، حمایت کردند؛ کشور‌هایی که برای پیدا کردن برخی از آن‌ها مانند میکرونزی، جزایر مارشال و نائورو روی نقشه، باید از ذره‌بین استفاده کرد.
او در ادامه آورده است: بدون تردید، رای موافق دوسوم اعضای سازمان ملل به پیش‌نویس قطعنامه‌ای که یهودی‌سازی قدس اشغالی و انتقال سفارت آمریکا به قدس را محکوم می‌کند، پیروزی بزرگ و به منزله نقطه تحول تاریخی در سطح بین‌الملل برای حمایت از آرمان فلسطین است. موضوع مهم‌تر اینکه سیاست اخاذی و تهدیدآمیز دونالد ترامپ در قبال کشور‌های فقیر که از آمریکا کمک دریافت می‌کنند با شکست سختی در برابر همه جهان مواجه شد و سیلی محکمی خورد و این، دستاورد بی‌سابقه‌ای است.
تصویب این قطعنامه با اکثریت آرا، پوزه آمریکای متکبر را به خاک مالید و پیام محکمی برای دونالد ترامپ و دولت وی ارسال کرد، مبنی بر اینکه جهان می‌تواند در برابر منت‌گذاری او بر سر کشور‌های فقیر که از آمریکا کمک دریافت می‌کنند، قد علم كند.
حمایت مکرون از فلسطین
امانوئل مکرون رييس جمهور فرانسه در نشست مشترک خبري با محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين در پاريس گفت: به قوانين بين‌المللي پايبند هستيم و تصميم رييس جمهور آمريکا را درباره قدس رد مي کنيم. آمريکايي ها منزوي شده اند.
مکرون افزود: هيچ جايگزيني براي راه حل تشکيل دو کشور وجود ندارد و اين راهکار هم بدون مذاکره بين دو طرف محقق نخواهد شد. تصميم اخير رييس جمهور آمريکا، اصلي ترين مساله در گفتگوهاي امروز ما بود.
مکرون گفت: ماه هاي آينده کنار فلسطيني ها خواهيم ايستاد. نقش فرانسه شامل پايبندي به امنيت و ثبات منطقه و حفظ امنيت و صلح فلسطيني ها و نيز اسراييلي هاست. فرانسه در زمان مناسب کشور مستقل فلسطيني را به رسميت خواهد شناخت. در زمان مناسب و نه زير فشار، کشور فلسطين را به رسميت خواهيم شناخت.
اردوغان: جهان بزرگ‌تر از یک کشور است!
رجب طیب اردوغان،‌ رییس‌جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه مجمع عمومی سازمان‌ملل، غیرقانونی بودن تصمیم آمریکا درباره قدس را نشان داد، گفت: دنیا بزرگ‌تر از یک کشور است.اردوغان در سخنرانی در جمع حزب عدالت و توسعه در آنکارا، ضمن بیان اینکه شورای امنیت نتوانست درپی وتوی آمریکا، قطعنامه علیه تصمیم درباره قدس را تصویب کند، گفت: مجمع عمومی نشان داد دنیا بزرگ‌تر از پنج کشور (صاحب وتو) است. و دنیا بزرگ‌تر از یک کشور است، 196 برابر بزرگ‌تر!وی با تروریستی خواندن رژیم صهیونیستی، اضافه کرد: کشورهایی هم که در مجمع عمومی رای منفی یا ممتنع به قطعنامه علیه تصمیم آمریکا درباره قدس دادند، می‌خواستند رای مثبت بدهند اما کاخ‌سفید آن‌ها را تهدید کرده بود.
رییس‌جمهور ترکیه در این باره افزود: ما انتظار داشتیم رای موافق بیشتری به این قطعنامه داده شود اما آمریکا آشکارا تهدید کرده و رشوه داد. پس از آن تعدادی از کشورها رای ممتنع دادند.
واکنش وزیر خارجه ایران
محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران در توييتي در واکنش به تصويب قطعنامه ضد آمريکايي و اسراييلي درباره قدس شريف در مجمع عمومي سازمان ملل نوشت:« يک نه بلند و طنين انداز جهاني به ارعاب هاي اوباش مآبانه ترامپ در سازمان ملل متحد».
واکنش های بین المللی
وزير خارجه ترکيه گفت جامعه بين الملل در تصويب قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل درباره قدس نشان داد عزت و حاکميت فروشي نيستند.
جنبش حماس اعلام کرد: راي مجمع عمومي سازمان ملل پيروزي براي فلسطينيان و شکستي براي خوي استکباري ترامپ است.
بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي، راي مثبت جامعه ي بين المللي را در محکوميت اقدام رييس جمهور آمريکا رد کرد.
نتانياهو اعلام کرد: اسراييل راي مجمع عمومي سازمان ملل را رد و از ترامپ به خاطر موضعش درباره قدس تشکر مي کند.
سفير فلسطين در سازمان ملل متحد راي اين سازمان درباره قدس را شکستي سنگين براي واشنگتن خواند.
جنبش جهاد اسلامي فلسطين اعلام کرد: راي مجمع عمومي سازمان ملل پيروزي پايداري و مقاومت ملت فلسطين و سيلي به صورت آمريکا و اسراييل و شکست آنان بود. ما بايد از اين راي بين المللي براي به انزوا کشاندن و تحريم اسراييل و مقابله با استکبار آمريکا استفاده کنيم.
اسماعيل هنيه، ریيس دفتر سياسي جنبش حماس اعلام کرد: راي مجمع عمومي سازمان ملل متحد پيروزي حق، عدالت و تاريخ بود. هنيه افزود: با اين راي، حکومت ها اراده و خواسته ملت‌هاي آزاده را در رد استکبار آمريکا و رفتار آشوبگري سياسي منعکس کردند. هنيه از دولت آمريکا خواست از تصميم خود منصرف شود و به اراده و خواسته بين المللي گوش دهد.