کشورهای اسلامی نیروی نظامی متحد تشکیل دهند

اعضای مجمع عمومی سازمان ملل پس از وتوی قطعنامه مربوط به وضعیت حقوقی قدس شریف توسط آمریکایی‌ها و تهدیدهای مالی ترامپ علیه مخالفان این تصمیم، به قطعنامه‌ای علیه تصمیم ريیس‌جمهور آمریکا رای مثبت دادند. در این میان حتی تهدید های آمریکا نيز نتوانست نظر مجمع عمومی سازمان ملل را تغییر دهد. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در سخنانی قبل از رای گیری کشورهایی که از کمک آمریکا بهره می برند، تهدید کرد که رییس جمهور آمریکا کمک های ايالات‌متحده به این کشور ها را قطع خواهد کرد اما این موضوع نيز نتوانست نظر ها را نسبت به جلوگیری از رای‌آوری این طرح تغییر دهد.
برای بررسی آنچه ممکن است بعد از این در خاورمیانه اتفاق بیفتد و جایگاه آمریکا در عرصه بین الملل، به سراغ حسین شیخ‌الاسلام، مشاور كنوني وزیر امور خارجه و مشاور پيشين رییس مجلس شوراي اسلامي رفتیم. شیخ الاسلام معتقد است جهان اسلام باید در کنار مبارزه، یک نیروی متحد بازدارنده را نیز برای حضور احتمالی نظامی درزمينه بازپس گیری قدس اشغالی در نظر بگیرد كه در ادامه مشروح این گفت‌و‌گو را مي‌خوانيد:
آمریکا باوجود تهدیدها و لابی‌هایی که انجام داده است، نتوانست جلوی رای مثبت سازمان ملل به مقابله با تصمیم ترامپ در خصوص قدس اشغالی را بگیرد، نظر شما چيست؟
بله درست است. این موضوع نشان می‌دهد که آمریکا همان‌گونه که آقای ترامپ اعتراف کرده، جایگاه‌شان را در جامعه جهانی از دست داده است. ترامپ ادعایش این است که‌ می‌خواهد آمریکا را برگرداند به جایگاهی که داشته و این نشان می‌دهد که آمریکا این روزها ضعیف شده است و اثر‌هاي این ضعف را نيز می بینید. در ماجرای رای‌گیری شورای امنیت حتی هم‌پیمانان اروپایی آمریکا مانند انگلیس و فرانسه برخلاف آمریکا رای دادند که درنهایت آمریکا این رای را وتو کرد و در مجمع عمومی نيز شاهد بودیم که جو عمومی سازمان ملل و نمایندگان کشورها بر خلاف نظر آمریکا بود.


فکر می‌کنید در آینده چه اتفاقی می افتد؟ آیا آمریکا می‌تواند از لابی خود برای تغییر نظر هم‌پیمانان سابقش و سایر کشور‌هایی که با آن ها مراوده دارد، استفاده کند؟
بستگی به این موضوع دارد که کشور ها و ملت‌های اسلامی تا چه حد در صحنه حضور داشته باشند و مقاومت و مقابله کنند. از طرفی باید دید فلسطین می‌خواهد در این بازی چگونه بازی کند و عوامل دیگر که باید همه این عوامل را کنار يكديگر گذاشت. من فکر می کنم اگر درست عمل شود، کار آمریکا برای این تغییر نظر سخت خواهد بود.
تا به حال موضع‌گیری کشور های اسلامی را چگونه دیدید؟
تا امروز روند خوبی طی شده و بعد از این مهم است. به عقیده من پارلمان های اسلامی باید این شور و هیجانی که این روزها ایجاد شده و باعث اتحاد کشور های مسلمان شده است، به یک نهاد تبدیل کنند. براي مثال پارلمان ها که باید پاسخگوی مردم خود باشند، باید قانونی را تصویب کنند که نیرويی را برای آزادی بیت المقدس قرار بدهند تا در صورت نیاز و با اتحادی که روی این مساله در بین کشور‌های اسلامی وجود دارد، بتوانند وارد عمل شوند. همزمان با این باید یک کار ديگردر حوزه دیپلماسی نيز صورت بگیرد و با این قدرت‌ها وارد مذاکره شوند و بگویند که ببینید این نیروی متحد در بین کشورهای اسلامی در حال تشکیل و آموزش است و این‌گونه با دست بالا به مذاکره بپردازند تا حق مردم مظلوم فلسطین پس گرفته شود. اگر مذاکرات نيز جواب نداد که این نیروی متحد می‌تواند حق فلسطینی ها را پس بگیرد.
فکر می‌کنید با توجه به لابی‌اي که عربستان با کشور های عربی دارد و از سویی به عنوان متحد رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه شناخته می شود، با موضوع راه‌اندازی چنین نیروی متحدی موافقت می کند؟
کشور های عربی مهم نیستند. کشور های اسلامي، فقط کشورهای عربی هم‌پیمان با عربستان نیستند. این شور و هیجانی که در پاکستان، اندونزی، مالزی و برخی کشورهای عربی مانند سوریه، عراق و لبنان است، نمی‌توان نادیده گرفت؛ جهان اسلام که عربستان نیست. عربستان حتی زورش به یمن نمی‌رسد. عربستان حتی نتوانست دولت لبنان را با وجود هزینه‌های زیادی که برای استعفای سعد حریری خرج کرد، تغییر دهد. بله، عربستان در حال سازش با آمریکا ورژیم صهیونیستی است و چند کشور کوچک شاهنشاهی هم در کنار خودش دارد و فکر می کند جهان اسلام همين کشور هاي اطراف او است.
عربستان آبروی اسلحه آمریکایی را برده است. با این همه اسلحه‌اي كه از آمریکا برای جنگ با یمن خرید، نتوانست در مصاف با کشور بحران‌زده ای مانند یمن موفق باشد.
عربستان نيز اگر ذره‌ای جایگاه در برخی از کشور‌های مسلمان داشت با اتفاقاتی که در این مدت اخیر افتاده، همان را نيز از دست داده است.
نکته مهم این است که عربستان از منابع مالی زیادی برخوردار است و با پول می‌تواند متحدانی برای خود جذب کند.
بگذارید یک مثال برای شما بزنم. زمان که سعد حریری در عربستان استعفا كرد، عربستان هزینه زیادی خرج حریری و خانواده اش کرده بود اما حتی مطمئن نبود اگر او به لبنان برسد، استعفا می دهد یا خیر و مساله مذكور به آن معناست كه همه چیز پول نیست. باید بلد بود در دنیای سیاست بازی نيز کرد. پول شاید بتواند بخش مهمی از این بازی باشد اما همه آن نیست. عربستان امروز از هر زمان دیگری ضعیف‌تر و ذلیل‌تر شده است.
اگر کشوهای اسلامی در این امر مشارکت نکنند، چه اتفاقی می افتد؟
اگر کشوری نيز نخواهد در این امر و آموزش و سازماندهی نیرو همکاری كند، ایران با محور مقاومت، فلسطین، عراق، لبنان، سوریه و سایر متحدان توانایی این را دارند که یک نیروی متحد را سازماندهی کنند و با آموزش آن ها را برای شرایط خاص آماده کنند. ایران نشان داد که مانند ماجرای بوکمال می تواند چندین نیرو را آموزش بدهد و مدیریت کند.
در اروپا چگونه است؟ فکر می‌کنید با توجه به جایگاهی که آمریکا در اقتصاد اروپا دارد، کشور های اروپایی تا آخر با ترامپ در این مورد مخالفت خواهند کرد؟
بستگی به این موضوع دارد که ما چقدر در صحنه باشیم. اگر ما بتوانیم قوی در صحنه باشیم اروپا هم می‌ماند؛ درست شبیه کاری که در برجام صورت گرفت.