جان باختن 12 نفر در اغتشاشات 72 ساعت گذشته

ادیب- در حالی که (تا لحظه تنظیم این گزارش) اکثر شهر های کشور شب گذشته شرایط آرامی را پشت سر گذاشتند  ، اما شهرهای دورود در لرستان، تویسرکان در همدان و شاهین شهر در اصفهان، شامگاه یک شنبه شاهد تشدید ناآرامی ها بود، به شکلی که در جریان تحرکات آشوب طلبان در مجموع 11 نفر کشته شدند.  همچنین یک نفر از پرسنل نیروی انتظامی با شلیک فردی مسلح به شهادت رسید.
تهران و شهرستان ها آرام تر شد
بر اساس گزارش ایلنا، فارس و ایسنا تهران شب گذشته بسیار آرام تر از شب های قبل بود. هرچند تجمعات 10 نفره و پراکنده ای در خیابان های اطراف دانشگاه تهران برگزار شد، اما تا لحظه تنظیم این گزارش، مورد امنیتی خاصی اعلام نشد. بنا بر این گزارش ها، با وجود حضور پرشمار نیروهای انتظامی و همچنین حضور مردمی که تماشاگر صحنه بودند، عبور و مرور به شکل عادی البته همراه با ترافیک انجام شد. شعاردادن دسته‌های 20 نفره در تقاطع قریب_آزادی و در محدوده چهارراه ولیعصر مهم ترین اتفاقات دیشب تهران بود. البته یک دستگاه خودروی تاکسی در نزدیکی میدان فردوسی از سوی یک اغتشاش‌گر به آتش کشیده شد که بلافاصله اطفای حریق صورت گرفت. همچنین شبکه های مجازی معاند با پخش فیلم هایی مدعی تجمعات پراکنده در شهرهای مختلف شدند که شادگان، کرج، کنگاور، دهلران و ماهشهر از جمله این شهرها بودند.
توضیحات سردار شریف درباره احتمال ورود سپاه


در همین حال، سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که «آیا سپاه برای آرام کردن اعتراضات به کمک نیروی انتظامی آمده است» گفت: «تاکنون اعلام نیاز خاصی از جانب نیروی انتظامی برای ورود سپاه نبوده و موارد بسیار کوچک‌تر از آن بوده است که نیاز به ورود سپاه باشد.» به گزارش انتخاب، وی درباره تهران هم افزود: «در تهران قرارگاه ثارا... مسئول برقراری امنیت است که تدابیر لازم از سوی آن ها اندیشیده شده است.» وزارت اطلاعات هم در اطلاعیه ای اعلام کرد «با اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) و کمک های مردم عزیز در ایفای نقش اطلاعات ۸۰ میلیونی، برخی از عناصر و اغتشاش گران معاند و محرکان ناآرامی‌های اخیر، شناسایی و تعدادی از آن ها دستگیر شدند و دیگر عناصر نیز تحت پیگرد هستند که به زودی برخورد جدی با آن ها خواهد شد.»
معاون دادستان مشهد: 6 نفر در تجمعات یک شنبه شب روانه زندان شدند
در مشهد نیز مناطق مورد فراخوان در مقایسه با شب های اخیر، آرام تر بود. در عین حال براساس تصاویر منتشر شده، اغتشاشات پراکنده و محدودی در منطقه آزادشهر برگزار شد که قابل قیاس با شب های قبل نبود. در این زمینه معاون دادستان مرکز استان خراسان رضوی، با بیان این که 6 نفر از شرکت کنندگان در تجمعات یک‌شنبه شب روانه زندان شدند، گفت: باید بین توقع مردم درباره بحث گرانی‌ها و آن چه روز شنبه و یک شنبه رخ داد، تفاوت قائل شد. باید به آن چه مردم درباره گرانی درخواست داشتند توجه شود. بحث تجمعات این روزها عوض‌شده است. قاضی حسن حیدری در گفت و گو با روزنامه خراسان رضوی با تأکید بر این که اقدامات فعلی از جنس خواسته شبکه‌های معاند است، اضافه کرد: امروز آتش زدن پرچم ایران که نماد کشور و عزت مردم ایران است، رخ می دهد که هیچ انسان شریف و فهمیده ای این کار را نمی کند. حیدری  با اذعان به این که افرادی که روز پنج شنبه در میدان شهدا تجمع کرده بودند خواسته ای به‌حق داشتند، گفت: 52 نفر ازکسانی را که روز جمعه می‌خواستند از این خواسته به‌حق مردم سوءاستفاده کنند بازداشت کردیم. در تجمعات شنبه‌شب نیز پس‌از این که عده ای خودروی پلیس را آتش زدند 70 نفر را بازداشت کردیم و روز گذشته(یک شنبه) که مردم فهمیدند این افراد اغتشاش‌گر هستند، راهشان را از آن‌ها جدا کردند. وی تصریح کرد: البته تعداد افراد بازداشت‌شده بیش از این‌ها بوده اما کسانی که با قرار روانه زندان شده‌اند همین تعداد بودند.
یک‌شنبه شب شهرهای کشورمان چهره ناآرام‌تری داشت. اقدامات افراطی آشوب طلبان از جمله حمله به خودروی آتش نشانی که کشته شدن یک پدر و پسر را در پی داشت، موجب شد رئیس دستگاه قضا به دادستان های کل کشور دستور دهد با بر هم زنندگان امنیت با قاطعیت برخورد شود.
ماجرای حمله اغتشاش گران به خودروی آتش نشانی
اغتشاش گران شامگاه یک شنبه ضمن حمله به خودروی آتش نشانی در شهر دورود راننده را پیاده و خودرو را از سرازیری پل وحدت به شکل خلاص رها می کنند. در همین حال کامیون با سرعت زیاد از روی یک سمند رد می شود و پدر و پسری کشته می شوند. این خودرو پس از انجام ماموریت در حال بازگشت به ایستگاه آتش نشانی بود که آشوب طلبان، عوامل امدادی آتش نشانی را با فشار و تهدید از خودرو پیاده کردند. مریم رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین بلافاصله پس از این اقدام، پیام ویژه ای در تشکر از عاملان این جنایت صادر کرد.در همین حال ، تعدادی از  مردم دورود در گفت و گوهایی با صداوسیما ضمن تاکید بر پیگیری مطالبات اقتصادی و معیشتی خود از مسئولان ، این سوال را مطرح کردند که صبر و بردباری نیرو‌های انتظامی و امنیتی تا کجاست و چه زمانی با اغتشاش گران برخورد جدی خواهد شد؟
صداوسیما از 6 کشته در تویسرکان خبر داد
همچنین فیلم هایی که منتشر شده نشان می دهد اغتشاش گران با چوب شیشه خودروهای مردم را می‌شکنند و متواری می شوند. در تویسرکان نیز افرادی که نقاب بر چهره دارند، اقدام به تخریب بانک ها می کنند که طی یک تیراندازی مشکوک سه نفر در صحنه کشته می شوند و سه نفر نیز در بیمارستان فوت می کنند. در شاهین شهر اصفهان نیز چند خودرو به آتش کشیده و شیشه تعداد زیادی خودرو   شکسته شد که در این حوادث نیز سه نفر کشته شدند. در همین حال مردم در گفت و گوهایی به شدت از اقدامات آشوبگران خشمگین و خواستار برخورد جدی تر نیروهای انتظامی با این افراد شدند.
نماینده ایذه: 2 نفر در درگیری های ایذه کشته شدند
در ایذه خوزستان هم هدایت ا... خادمی نماینده این شهر ضمن انتقاد از مشکل قدیمی وجود سلاح در دست برخی افراد ، از کشته شدن دو نفر در این شهرستان خبر داد. در عین حال منبع دیگری در این زمینه اظهارنظر نکرده اما مصطفی سمالی فرماندار ایذه درباره خبر کشته شدن یک نفر دیگر در اغتشاشات روز یک شنبه این شهرستان گفت: این اتفاق در دو کیلومتری محل آشوب رخ داد و ربطی به درگیری‌های اخیر ندارد و نیروی انتظامی قاتل را دستگیر کرد.
دستور رئیس دستگاه قضا به دادستان ها برای برخورد قاطع
در ادامه تخریب اموال عمومی، استاندار مرکزی از تخریب ۲۰ شعبه بانک در این استان خبر داد.به گزارش تسنیم، استاندار مرکزی با بیان این که ۱۰۰ ‌اغتشاش‌گر‌در تخریب‌های یک شنبه شب اراک دستگیر شدند، افزود: متأسفانه گروه مهاجم با حمله به اماکن عمومی و مأموران انتظامی ، حدود 12 نفر از نیروهای انتظامی استان را مضروب کردند که دو نفر از این مأموران با چاقو مجروح شدند؛  یکی از افسران اکنون در بخش آی‌سی‌یو بستری است که متاسفانه ریه این افسر فداکار پاره شده است.
شهادت یک مامور نیروی انتظامی در نجف‌آباد
در نجف‌آباد اصفهان یک آشوبگر با شلیک به ماموران نیروی انتظامی یک نفر را به شهادت رساند و 3تن را مجروح کرد. در همین حال، رئیس دستگاه قضا روز گذشته در جلسه مسئولان عالی قضایی درباره اتفاقات روزهای اخیر تأکید کرد: عده‌ای ممکن است مطالبات بر حقی داشته باشند که باید این مطالبات را از راه های قانونی پیگیری کنند اما عده‌ای در این میان مرز حق و باطل را خلط می‌کنند و عده‌ای فرصت طلب هم بر موج فتنه سوار می شوند و به تخریب و آشوب اقدام می‌کنند. به گزارش میزان، آیت ا... آملی لاریجانی با بیان این که نباید اجازه داد اموال عمومی و اموال اشخاص توسط اغتشاش گران تخریب شود، تصریح کرد: شکستن شیشه‌های بانک‌ها، هجوم به مساجد و حسینیه‌ها و حمله به اماکنی نظیر دادگستری‌ها و فرمانداری‌ها اقداماتی نیستند که ضابطان قضایی تحمل کنند. بر همین اساس از دادستان‌های سراسر کشور اکیدا می‌خواهم که با ورود دقیق به موضوع و در نظر گرفتن ظرافت های کار، افرادی را که مطالبات بر حقی دارند به سمت راه های قانونی پیگیری این مطالبات دلالت و با کسانی که دست به تخریب و آتش زدن اموال عمومی می‌زنند یا اموال اشخاص را از بین می‌برند و موجب تضییع حقوق افراد می‌شوند با قاطعیت و جدیت برخورد کنند. وی تصریح کرد: مسیر مردم بصیر ما از مسیر اغتشاش گران جداست. در همین زمینه دادستان مرکز استان البرز از دستگیری تعدادی از لیدرهای آشوبگران در کرج خبر داد و گفت: تعدادی از این افراد لیدر شناسایی شده اند و در روزهای آینده بازداشت می‌شوند. در کرج  همچنین چند اغتشاش‌گر با قمه به یک آمبولانس حمله‌ور و پس از تخریب آن متواری شدند.
توهین به مقدس‌ترین نماد سیدالشهدا در یزد
شب گذشته خبرگزاری صداوسیما تصاویری از به آتش‌کشیدن نخل امام حسین(ع) به عنوان مقدس‌ترین نماد سیدالشهدا در یزد منتشر کرد.
اظهارات معاون سیاسی وزیر کشور درباره صدور مجوز تجمع
معاون سیاسی وزیر کشور درباره فرایند درخواست مجوز برای تجمع گفت: برای تجمعات مردمی مجوزی صادر نمی شود بلکه فقط، درباره درخواست تشکل های شناسنامه دار تصمیم گیری می شود.   همچنین  نسج همدانی معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران از دستور اکید رئیس‌جمهور و مسئولان وزارت کشور برای تکرار نشدن داستان ناخوشایند سال‌های قبل درباره بازداشت‌شدگان خبر داد.جزایری سخنگوی ارشد نیروهای مسلح نیز با توجه به پاره‌ای اغتشاشات که سبب خسارت به اموال عمومی شد، گفت: ورود عالی‌ترین مقام رژیم آمریکا در حمایت از اغتشاش‌گران همراه با تعدادی از دولت‌ها و رسانه‌های استکباری از جمله بی‌بی‌سی حاکی از برنامه‌ریزی آمریکا برای راه‌اندازی فتنه جدید در ایران بود. به گزارش ایلنا جزایری تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در وقت مقتضی از حقوق مقابله به مثل پشیمان‌کننده استفاده خواهد کرد.
پیشنهاد آشنا برای جایگزینی تجمعات خیابانی
حسام الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور در حوزه رسانه نیز با قراردادن یک نظرسنجی در توئیتر خود، طرحی برای جایگزینی اعتراضات خیابانی مطرح کرد و نوشت: آیا به عنوان جایگزین اعتراضات کور خیابانی، با طراحی و اجرای یک برنامه کاربردی از طرف ریاست‌جمهوری برای دریافت طومارهای مردمی( شامل درخواست‌های عمومی یا شکایات و اعتراضات جمعی) که در صورت اعلام حمایت بیش از مثلا صد هزار نفر مشخص، قابلیت طرح در دولت یا مجلس را داشته باشد موافقید؟ به گزارش ایسنا، جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور هم در واکنش به اعتراضات اخیر در کشور در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ‏مسئولیت مشترک ما دفاع از آزادی و  مقابله با خشونت است. همه ما به امنیت کشور فکر کنیم نه امنیتی شدن آن، به قبول انتقاد و اعتراض فکر کنیم نه به تخریب و آشوب.