پیشنهاد بنزین دو نرخی به جای پرش قیمت

در حالی که دیروز کمیسیون تلفیق بودجه 97 تصمیم گرفت عوارض آب، برق و گاز در سال آینده نسبت به امسال تغییر نکند، رئیس مجلس هم درباره رشد قیمت بنزین گفت: پرش قیمت در این زمینه به مصلحت نیست. به گزارش خبرگزاری میزان رئیس مجلس خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ گفت: برای تعیین نرخ بنزین و سوخت، حتما شرایط مردم را در نظر بگیرید. اصلا پرش قیمت در این زمینه به مصلحت نیست و شاید روش‌های دیگری مانند دو نرخی کردن مفید باشد. باید طوری باشد که به طبقات پایین فشار نیاید.
مخالفت رئیس مجلس با اوراق قرضه و برخی طرح های اشتغالی
علی لاریجانی عصر دیروز در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ خطاب به اعضای این کمیسیون گفت: من فکر می‌کنم جلوی اوراق قرضه را باید بگیریم همین امسال ۳۰ هزار میلیارد برای اوراق قرض می‌دهید و با این وضع نمی‌توانیم ادامه بدهیم وباید جلویش را بگیریم وراه‌هایی حتما در این باره وجود دارد، خودتان فکر کنید من هم کمک می‌کنم. وی ادامه داد: برای کسانی که سرمایه گذاری در تولید و اشتغال می‌کنند مخصوصا برای استان‌های کم برخوردار، تسهیلات ویژه و معافیت‌های خاص قائل می‌شویم تا آن‌ها بتوانند از شرایط بیرون بیایند. لاریجانی افزود: من خیلی اعتقادی به این روش‌هایی که در دو کابینه برای طرح‌های زود بازده انجام شد، ندارم، تجربه نشان داده  است که خیلی موفق نیستند ما باید زمینه‌ای رابرای سرمایه گذاری فراهم کنیم و اگر می‌خواهیم پولی خرج کنیم یارانه برای تسهیلات بانکی بدهیم تا این‌ ها بروند و سرمایه گذاری انجام بگیرد.
تبعیض معافیت مالیاتی کارمندان دولت و بخش خصوصی


درباره جزئیات جلسه دیروز کمیسیون تلفیق، سخنگوی این کمیسیون با اشاره به این‌که در آخرین مصوبه مقرر شد در سال 97 نسبت به سال 96 در زمینه عوارض آب، برق و گاز هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته باشیم، ادامه داد: عوارض آب، برق و گاز در سال آینده برابر با قانون مصوب سال 96 باقی می ماند. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، یوسف نژاد در نشستی خبری همچنین توضیح داد: برای کارمندان دولت در حد دریافت حقوق 24 میلیون تومان در سال و دو میلیون تومان در ماه سقف معافیت مالیاتی تعیین شد و این در صورتی است که ما دو میلیون و 700 هزار کارمند دولت در کشور داریم. نماینده مردم ساری ادامه داد: برای چهار میلیون نفر در بخش خصوصی هم سقف معافیت مالیاتی برای دریافت 18 میلیون تومان حقوق در سال و یک میلیون و 500 در ماه مشخص شد.
 
   فراخبر
یک انتقاد و یک ابهام درباره مصوبات دیروز تلفیق

کمیسیون تلفیق دیروز در حالی درباره سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولتی و غیردولتی تبعیض قائل شده است که این تبعیض در سال گذشته نیز مطرح بود اما بعد از اعتراضاتی، حذف شد. در خور ذکر است سال گذشته در لایحه بودجه 96 میزان معافیت مالیاتی برای کارکنان بخش دولتی، دو میلیون تومان در ماه و برای کارکنان بخش غیردولتی 1.5 میلیون تومان پیشنهاد شده بود که بعد از طرح انتقادات و اعتراضاتی این موضوع لغو و معافیت برای همه دو میلیون تومان تصویب شد. یعنی هر حقوق بگیر بخش دولتی یا غیردولتی، در صورت دریافت دو میلیون تومان حقوق در ماه یا کمتر معاف از مالیات است و فقط دریافتی های مازاد بر این رقم مشمول 10 درصد مالیات می شود. اما امسال و در حالی که دولت در لایحه بودجه (تبصره 6 ماده واحده) سقف معافیت را برای همه کارکنان دو میلیون تومان پیشنهاد کرده است، کمیسیون تلفیق دوباره بین بخش دولتی و غیردولتی به نفع دولتی ها تبعیض قائل شده است و معافیت مالیاتی بخش خصوصی را 18 میلیون تومان در سال معادل ماهانه 1.5 میلیون تومان در نظر گرفته است.
عوارض یا قیمت؟
خبر مبهم دیگری که توسط سخنگوی کمیسیون تلفیق اعلام شد موضوع تغییر نکردن عوارض قبوض برق، آب و گاز در سال آینده بود. معمولا در قبوض مبالغی به عنوان عوارض اخذ می شود که رقم آن کمتر و متفاوت با تعرفه مصرف است. اگرچه رسانه ها بعضا اظهارات سخنگو را به تعرفه آب و برق  گاز تعبیر کردند اما ممکن است منظور، عوارض قبوض باشد که در این صورت امکان افزایش تعرفه ها وجود خواهد داشت.