بازديد نظارتی از اوين


اعتراض‌هاي اخير حاشيه‌هاي فراواني بر جاي گذاشت. عده‌اي بازداشت شدند و مطالبي در خصوص اين بازداشت شدگان مطرح شد که نگراني‌هايي را به دنبال داشت. برخي زندانيان خودکشي کردند که عده‌اي آنان را معترضان ناميدند اما دستگاه قضا اعلام کرد که اين افراد معتاد و بزهکار بوده اند. نتيجه آن شد که نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌درخواست بازديد از زندان اوين را مطرح کردند و کميسيون بهداشت و درمان نيز وارد بحث خودکشي‌ها شد. 
دعوت از رييس پزشکي قانوني 
در اين رابطه رييس کميسيون بهداشت و درمان از دعوت رييس پزشکي قانوني به اين کميسيون درباره بررسي علل خودکشي برخي از بازداشت‌شدگان حوادث اخير خبر داد و گفت: در نامه‌اي به رييس مجلس تقاضا کردم برخي از اعضاي کميسيون بهداشت در کميته حقيقت‌‌ياب براي بازديد از زندان اوين حضور داشته باشند.علي نوبخت در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به آخرين وضعيت بازديد تعدادي از نمايندگان از زندان اوين و ملاقات با بازداشت‌شدگان اعتراض‌هاي اخير اعلام کرد: با توجه به آنکه پيش‌تر اين مسئله مطرح شده بود که مجلس به عنوان يک واحد نظارتي، کميته حقيقت‌ياب زير نظر کميسيون قضايي تعيين کند، وقتي متوجه اين مسئله شدم در نامه‌هاي جداگانه به رئيس مجلس شوراي اسلامي‌و رئيس کميسيون قضايي و حقوقي پيشنهاد کردم حتماً در ميان اعضاي کميته حقيقت‌ياب يک يا چند نفر از اعضاي کميسيون بهداشت و درمان نيز حضور داشته باشند چرا که ابعاد پزشکي و رواني زندانيان به گونه‌اي است که حتماً بايد يک طبيب با نگاهي طبيبانه به قضيه نگاه کند.
دادستان موافق بازديد 
از سوي ديگر نايب رييس مجلس شوراي اسلامي‌از موافقت دادستان تهران براي بازديد برخي از نمايندگان مجلس از زندان اوين خبر داد و گفت: بنا داريم در اين بازديدها در مورد يک نفر از زندانيان که دست به خودکشي زده بررسي انجام دهيم. علي مطهري در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرين وضعيت بازديد نمايندگان از زندان اوين اعلام کرد:‌ با آقاي لاريجاني رئيس مجلس در اين رابطه صحبت شده و ايشان هم تاکيد کرد که دادستان تهران نيز موافق اين بازديد است.وي افزود: بر اين اساس قرار شده کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و همچنين کميسيون قضايي و حقوقي هياتي ۵ الي ۶ نفره تعيين کنند که براي بازديد از اوين اعزام شوند.نايب رييس مجلس در مورد نحوه انتخاب اعضاي اين هيات اعلام کرد: در اين رابطه با رييس کميسيون قضايي نيز مذاکره کردم که قرار شد اعضاي هيات بازديد کننده از زندان اوين مشخص شوند.نماينده تهران در واکنش به اين که آيا با توجه به آزادي اکثر زنداني‌ها هم اکنون براي انجام بازديد دير نشده است، گفت: مساله اين است که در حال حاضر بحث بازديد از زندان‌هاي تهران، مشخصا زندان اوين است و ثانيا اينکه بنا داريم در اين بازديدها در مورد يک نفر از زندانيان که دست به خودکشي زده بررسي انجام دهيم.عضو فراکسيون اميد يادآور شد: طبيعتا درباره شهرستان‌ها نيز بايد بررسي صورت گيرد اما فعلا بحث در مورد بازديد از زندان تهران است. البته بماند که بد نيست که اگر اين مساله به کل کشور تعميم داده شود تا درباره ديگر افرادي که گفته شده خودکشي کرده‌اند نيز تحقيقات بيشتري صورت گيرد.نماينده اصلاح‌طلب تهران تاکيد کرد: هنگامي‌که مشکلي در مملکت پيش مي‌آيد مجلس بايد ورود کند و بنده عملکرد احتمالي کساني که سد راه شده يا مجلس را بيگانه بدانند، محکوم مي‌کنم.
آزادي برگزاري تجمعات
رييس فراکسيون اميد نيز در مورد بازديد نمايندگان از زندان اوين و ملاقات با بازداشت‌شدگان اعتراضات اخير گفت: کارگروهي در فراکسيون تشکيل شد و پيگيري‌هايي در اين راستا انجام داده و در عين حال همچنان موضوع را پيگري مي‌کنيم تا به نتيجه برسيم.وي در مورد موضع‌گيري برخي اصلاح‌طلبان در واکنش به اعتراضات اخير اظهار بي‌اطلاعي کرد و گفت: اعتراض حق مردم است و ما نيز مصر هستيم اصل ۲۷ قانون اساسي در خصوص آزادي برگزاري تجمعات به رسميت شناخته شود. مردم بايد حرفشان را بگويند و بهتر است در جلسات با مسئولان خواسته‌هاي خود را مطرح کنند.رئيس فراکسيون اميد تاکيد کرد: بايد بين اعتراض و تخريب تفاوت قائل شد. شاهد بوديم مردم خود را از عواملي که دنبال تخريب بودند دور کردند.
عضو کميسيون آموزش و تحقيقات در مورد استفاده از پيام‌رسان‌هاي داخلي نيز گفت: اين مسئله نيز از جمله اولويت‌هاي اصلي است اما بايد امنيت اطلاعات در داخل کشور لحاظ شود و به جايي برويم که با استفاده از شبکه‌هاي اطلاع‌رسان داخلي سرويس بهتري ارائه کنيم. گرچه داشتن شبکه داخلي مانع از استفاده نمونه‌هاي خارجي نيست. بايد از هر امکاني در جهت اهداف و برنامه‌هاي خود استفاده کنيم. البته امروز منع کردن جواب نمي‌دهد و تنها راه پيشرفت کار فرهنگي و بايد از امکانات پيشرفته استفاده کنيم.
زندانها را بهانه کرده اند
 در همين رابطه سيدباقر حسيني، عضو کميسيون امنيت ملي مجلس نهم در گفتگو با تجارت با تاکيد بر اهميت بازديد نمايندگان مردم از زندان اوين گفت: وقتي نمايندگان مجلس که نماينده مردم هستند از زندان اوين بازديد کنند و مشاهدات خودشان را بازگو کنند، امکان حاشيه درست کردن براي نظام، دستگاه قضا و ماموران امنيتي کاهش مي‌يابد و آنهايي که به دنبال فضا سازي بودند، شکست ميخورند. نماينده زابل در مجلس نهم با اشاره به ناآرامي‌هاي اخير گفت: وقتي اعتراضي صورت مي‌گيرد و کار به درگيري مي‌کشد، برخي فرصت طلب وارد جمعيت مي‌شوند تا اعتراض را تبديل به آشوب کنند. از سوي ديگر برخي از دشمنان نيز در فضاي رسانه‌اي به تخريب مي‌پردازند که در هر دو مورد بايد با تيزهوشي برخورد لازم صورت گيرد. حسيني با تاکيد بر اينکه شرايط زندانهاي جمهوري اسلامي‌با زندانهاي قبل از انقلاب و ديگر کشورها متفاوت است گفت: امروزه شرايط زندانهاي کشور به اندازه‌اي مثبت است که در بسياري از موارد به اين زندانها لقب‌هاي مثبت داده بودند. عضو کميسيون امنيت ملي با يادآوري اينکه زندان اوين نماد زندانهاي کشور است گفت: هنوز به خاطر داريم که از اين ندامتگاه به عنوان هتل اوين ياد ميکردند، بنابر اين پايان دادن به شايعات با بازديد از هتل اوين محقق مي‌شود. وي با تاکيد بر اينکه مسوولان سعي مي‌کنند تمامي‌استانداردهاي لازم در زندانهاي کشور رعايت شود گفت: متاسفانه دشمنان نظام همواره سعي کرده‌اند حاشيه درست کنند. حسيني با تاکيد بر اينکه دشمنان ما سعي دارند از هر حادثه‌اي يک بلاي بزرگ درست کنند گفت: حتي در اعتراضهايي که در کمال آرامش برگزار شده، شاهد بوديم که حاشيه درست کردند و از آن به عنوان بلايي بزرگ ياد کردند. وي با ابراز تاسف از اينکه برخي از ساده لوحان داخلي نيز در اين فضاسازي قرار مي‌گيرند گفت: هر آنچه دشمنان مي‌گويند نياز به بررسي دقيق دارد و نبايد به سادگي آنها را پذيرفت. نماينده زابل بازديد نمايندگان از زندان اوين را اقدامي‌مثبت دانست وگفت: اگر دشمنان و معترضان داخلي بخواهند شايعه سازي کنند، اين بازديد مي‌تواند مشت محکمي‌به دهان آنان باشد. حسيني بهترين هيات بازديد کننده از اوين را ترکيبي از اعضاي کميسيون‌هاي گوناگون دانست که مي‌توان در همه زمينه‌ها بررسي انجام داد.