خاک در گلوی خوزستان و کردستان


گروه اجتماعي: چند روزي است که بادهاي جنوبي وزيدن گرفته و باعث خيزش گرد و غبار در خوزستان و ايلام و تعدادي از شهرهاي جنوبي شده است و کاهش کيفيت هوا در اين شهرها مدارس را به تعطيلي کشانده است. درست در روزهايي که مردم برخي استان‌هاي کشور مشغول دست و پنجه نرم کردن با گرد و غبار هستند، کريم شافعي، معاون امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست اعلام کرده مجلس بودجه مقابله با گرد و غبار خوزستان در سال ۹۷ را حذف کرده است. به گفته شافعي ۱۵۰ ميليون دلار براي مقابله با گرد و غبار جنوب کشور از جمله خوزستان در نظر گرفته شده بود که کميسيون تلفيق مجلس آن را حذف کرده است.  در همين حال روز گذشته نماينده مردم اهواز در مجلس با تأکيد بر اينکه موضوع حذف بودجه گرد و حذف بودجه مقابله با ريزگردها در کميسيون تلفيق، غبار خوزستان در لايجه بودجه در صحن علني مجلس مورد پيگيري قرار مي‌گيرد، تصريح کرد: بطور قطع با حذف اين بودجه در صحن علني مجلس مخالفت خواهيم کرد. علي ساري عنوان کرد: معضل ريزگردها همچنان گريبانگير خوزستان است و اقدامات دولت در اين زمينه اقداماتي درماني بوده و پيشگيرانه نبوده است. وي با بيان اينکه وضعيت خوزستان بسيار وخيم و ناگوار است، گفت: تلاش تمامي‌نمايندگان خوزستان بر جلوگيري از حذف بودجه مقابله با گرد و غبار در لايحه بودجه است.
رديف ريزگردها در بودجه باقي مي‌ماند
از طرف ديگر غلامرضا تاج‌گردون، رييس کميسيون تلفيق بودجه ۹۷ در گفتگو با ايسنا ضمن انتقاد از عدم پيگيري مسئولان سازمان محيط زيست در زمان بررسي لايحه بودجه در مجلس، اعلام کرد که رديف ريزگردها در بودجه سال آينده باقي خواهد ماند. تاج‌گردون با اشاره به انتشار خبرهايي درباره حذف بودجه مقابله با گرد و غبار خوزستان در سال ۹۷، گفت: متاسفم از اينکه در دو ماه بررسي بودجه کشور، مسئولان محيط زيست کشور از رييس تا معاون ايشان حتي يک بار دنبال موضوع آلودگي محيط زيست و ريزگردها نيامدند. وي افزود: متاسفانه اعتبار مربوط به ريزگردها را بدون اذن در بودجه گذاشتند که مردم عزيز خوزستان را طبق معمول علاف تصميمات غير مسئولانه خودشان کردند. اين نماينده مجلس خاطرنشان کرد: به مردم عزيز خوزستان عرض کنم حتما رديف ريزگردها بدون منت گذاري بر مردم شريف پايدار خواهد ماند و مسئولين محيط زيست از شعار و دشمني با مردم خوزستان دست بردارند. در همين حال روز گذشته شماري از نمايندگان مجلس نيز در تذکري به رئيس‌جمهور خواستار تسريع در رسيدگي به کنترل ريزگردها در استان خوزستان و رهاسازي حقابه زيست‌محيطي تالاب‌ها و اعزام گروه ويژه براي حل مشکل شدند.
غلظت گرد و غبار در خوزستان
در همين حال مدير روابط عمومي‌اداره‌کل حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: غلظت گرد و غبار در بهبهان به بيش از 19 برابر حد مجاز رسيده است. شهريار عسکري با اشاره به تداوم پديده گردو غبار در استان، اظهار کرد: در ساعت 9 صبح روز يکشنبه غلظت ريزگردها در اهواز 4.18 برابر حد مجاز، در بهبهان 19.5 برابر حد مجاز، در مسجدسليمان 13.7 برابر حد مجاز، در اميديه 11.23 برابر حد مجاز، در هنديجان 9.87 برابر حد مجاز، در شوش 9.31 برابر حد مجاز و در رامشير 8.11 برابر حد مجاز است.
هواي سنندج ناسالم، سقز خطرناک
از سوي ديگر رئيس اداره امور آزمايشگاه‌هاي محيط زيست کردستان گفت: روز گذشته شهر سنندج در وضعيت ناسالم و شهر سقز همچنان در شرايط خطرناک قرار دارد. کژال حبيب‌زاده اظهارکرد: از روز شنبه گرد و غبار وارد استان شده که هواي سنندج را در وضعيت خطرناک قرار داد. وي افزود: يکشنبه مقداري از آلودگي هواي استان کم شد و در حال حاضر شهر سنندج در وضعيت ناسالم قرار دارد. حبيب‌زاده با بيان اينکه متاسفانه شهر سقز همچنان در شرايط خطرناک قرار دارد، گفت: بنابر اعلام اداره کل هواشناسي ميزان آلودگي به مرور کاهش يافته و از شدت گرد و غبار کاسته خواهد شد.