چرا بازار ارز به توصیه‌های آقای رئیس کل بی‌اعتناست؟

آفتاب اقتصادی- گروه خبر: گرانی ارز در روزهای گذشته در کنار نگرانی‌های فراوانی که ایجاد کرد نکات آموزنده‌ای را نیز به همراه داشت. یکی از این نکات که البته قبلا نیز بارها به اثبات رسیده این بود که بازار ارز توصیه پذیر و دستوری نیست. در کمتر از یک هفته، رئیس کل بانک مرکزی در دو اظهارنظر خود به صراحت از کاهش نرخ ارز و متضرر شدن خریداران سخن گفت. اظهارنظر نخست سیف، مطلبی بود که او در توئیترش منتشر ساخت. سیف در توییتی نوشته بود:
«با کمال تعجب بعضی به‌محض مشاهده تغییراتی در قیمت ارز شتابزده از دلال‌ها و سوداگران سبقت می‌گیرند و با بزرگنمایی تغییرات قیمت چنان اظهار خوشحالی می‌کنند که کم از شادی ترامپ ندارد ولی این شادی دیری نمی‌پاید و بر اساس روند هرساله در ماه‌های بهمن و اسفند، مسیر کاهشی پیدا می‌کند».اما دقیقا با شروع هفته جاری بازار ارز به جای اینکه به این سخنان واکنش مثبت نشان دهد رفتاری کاملا معکوس را نشان داد و التهاب قیمتی بسیار بیشتر از هفته گذشته شد. این موضوع نشان داد که مردم، خریداران ارز و فعالان این بازار هنوز نسبت به سخنان اطمینان بخش سیف اعتماد ندارند. یک دلیل برای اثبات این موضوع سخنانی است که عامه مردم در فضای مجازی یا تاکسی و اتوبوس می‌زنند. مخرج مشترک تمام این سخنان این است که دلار نه تنها ارزان نمی‌شود بلکه تا شب عید رکوردهای جدیدی هم خواهد زد.

دلار نخرید متضرر می‌شوید


رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در دومین اظهارنظر خود در این خصوص با اعلام اینکه قیمت ارز در روزهای آینده در روندی کاهشی قرار می‌گیرد، تاکید کرد که سرمایه‌گذاری در نرخ ارز توجیه نداشته و کسانی که منابع خود را به ارز تبدیل می‌کنند، ضرر خواهند کرد.به گزارش ایسنا، در حالی در روزهای اخیر بازار ارز از نوسان شدیدی‌تری نسبت به گذشته برخوردار شده و رکورد ۴۷۰۰ تومان هم برای دلار به ثبت رسید که رئیس کل بانک مرکزی تاکید دارد جریان به این روال نخواهد ماند و دلار در ماه‌های پایانی سال که اکنون وارد آن شده‌ایم در روند کاهشی مناسبی قرار می‌گیرد.سیف با اشاره به اینکه اکنون شاخص‌های کلان اقتصادی اعم از تورم و رشد اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار دارند، گفت در کنار آن درآمدهای ارزی نسبت به گذشته وضعیت خوبی دارند، به طوری که صادرات نفت نسبت به سال قبل افزایش دارد و قیمت هر بشکه آن به دامنه ۷۰ دلار رسیده است، بنابراین دلیلی وجود ندارد در بلندمدت وضعیت ارزی دچار نوسان شود.رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه به طور طبیعی فضای موجود و نوسان بازار را بانک مرکزی کنترل می‌کند، اظهار کرد: در دو ماهه پایانی سال که اکنون وارد آن شده‌ایم، قیمت ارز روندی کاهشی در پیش می‌گیرد.وی در رابطه با سرمایه‌گذاری در بازار ارز و خرید دلار نیز توضیحاتی داشت و گفت: سرمایه‌گذاری در نرخ ارز به هیچ عنوان نمی‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد. کسی که منابع خود را به ارز تبدیل می‌کند، ضرر خواهد کرد.رئیس کل بانک مرکزی به مردم توصیه کرد: ریسک و خطر موجود در بازار ارز را نپذیرفته و به سمت سرمایه‌گذاری امن حرکت کنند، هرچند که به طور حتم به زودی بازار در فضایی آرام حرکت می‌کند.سیف به جریان سودآوری در منابع بانکی و بازار ارز پرداخت و ادامه داد: در حدود چهار تا پنج سال گذشته کسی که سرمایه خود را در بانک‌ها سپری کرده و حتی اگر نرخ سود بالای ۲۵ درصد هم دریافت نکرده و ۱۵ درصد گرفته است، حداقل تاکنون منابع او ۸۰ درصد رشد داشته، در حالی که اگر در همین مدت سرمایه‌ گذاری در ارز انجام شده بود و نرخ دلار را در آن زمان در رنج ۳۰۰۰تومان در نظر بگیریم حداکثر سود نزدیک به ۵۰ درصد می‌شود.

معادله ساده ای که به هم خورد
رکوردزنی‌های دلار در چند روز گذشته هر چند خیلی‌ها را غافلگیر کرد اما چندان غیر منتظره نبود. بازار ارز همچون سایر بازارها از یک معادله ساده پیروی می‌کند و آن معادله ساده چیزی جز تعادل عرضه و تقاضا نیست. در این مدت اخیر نیز چون عرضه ارز کاهش یافته این تعادل به هم خورد و همین موضوع گرانی ارز را به دنبال داشت. در آن سوی معادله نیز تقاضا نه تنها کاهش نیافت بلکه افزایش یافت. البته بخشی از این افزایش نیز به خاطر دلهره خریداران ارز از گران‌تر شدن آن در روزهای آینده بود.

خبر خوش برای صرافی‌های مجاز
بعد از آنکه سخنان رئیس کل بانک مرکزی درباره کاهش قیمت دلار طی روزهای آتی در بازار ارز هم پخش شد، از صرافی بانک ملی خبر آمد که صرافان مجاز می‌توانند برای دریافت ارز به این صرافی مراجعه کنند.این صرافی در اطلاعیه ای اعلام کرده است که «همه صرافی‌های مجاز می‌توانند برای تهیه اسکناس دلار مورد نیاز خود، اکنون به شرکت صرافی ملی ایران مراجعه کنند و خرید خود را انجام دهند.»همچنین در اطلاعیه دیگری آمده است که صرافی‌های مجاز خریدار از صرافی‌های منتخب، روزانه می‌توانند نسبت به خرید. ۵۰ هزار اسکناس دلار آمریکا از صرافی منتخب به عنوان پارت نخست اقدام نموده و در صورت عرضه به‌موقع آن در بازار و ارائه جدول فروش نسبت به خرید پارت بعدی ۵۰ هزارتایی، فقط از همان صرافی منتخب ذیربط اقدام نمایند.

نتیجه گیری
هر چند بازار ارز در روز گذشته در مقایسه با چند روز اخیر با آرامش بیشتری همراه بود اما به هر حال، در چنین شرایطی مسئولان بانک مرکزی به جای اینکه مدام وعده ارزانی ارز را بدهند بهتر است واقعیات اقتصادی را به مردم صادقانه بگویند و از آنها بخواهند که با دولت همراهی بیشتری نشان دهند تا اقتصاد کشور در این ماه‌های پایانی سال آرامش بیشتری را تجربه کند.
یک نماینده مجلس : همان «پنج نفری» که توانایی بر هم زدن بازار ارز را دارند، رئیس بانک مرکزی کنید!

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در خصوص بازار ارز اظهار داشت: اوضاع اقتصاد با بگیر و ببند و مسائلی از این دست حل نمی‌شود. وای به حال مملکتی که سیستم اقتصادی آن توسط سه یا چهار نفر به هم بریزد. محمد حسن نژاد، در گفتگو با تابناک گفت: بزرگترین دارنده ارز در کشور چه کسی است؟ بزرگترین منبع ارز در کشور خود دولت است، بعد از آن هم کسانی که در کار صادرات هستند و تعداد آنها نیز هم محدود و هم مشخص است که چه کسانی هستند؛ پس کسی که می‌خواهد بازار را به هم بریزد، قدرتی ندارد.وی گفت: هیچ کس به اندازه اتاق بازرگانی و دولت قدرت ندارد؛ بنابراین، چیزی که عنوان می‌شود افرادی هستند که در بازار اخلال ایجاد کرده اند، امکان پذیر نیست. دولت می‌گوید ۴۶۰۰ تومان برای قیمت ارز گران است و مردم را در بازار عده ای خط می‌دهند.وی ادامه داد: منابع ارز که دست شماست. شما ارز را به بازار تزریق‌کن و با قیمت ۴۴۰۰ بفروش، بگذار کسی که می‌خواهد از این کار دلالی کند، ضرر کند، با این کار مجبور می‌شود دلار خود را به ۴۴۰۰ بفروشد و ورشکسته شود. معادله خیلی ساده است و حساب دو دو تا چهار تاست. دلیل این کار را نمی‌دانم اما احساس می‌کنم که بازار را رها کرده ایم.وی در خصوص دلیل افزایش نرخ ارز نیز گفت: شواهد نشان می‌دهد که بانک مرکزی ارز را به بازار تزریق نمی‌کند و مشخص نیست، دلیل این کار چیست. ما از رئیس بانک مرکزی خواسته ایم تا به مجلس بیاید و در مورد این موضوع توضیح دهد که چرا ارز را به بازار تزریق نکرده اند.وی همچنین درباره بازداشتی‌های اخیر گفت: هیچ وقت پنج آدم نمی‌تواند سیستم اقتصادی کشور را به هم بریزد. اینکه می‌گویند ۵ یا ۶ تن در این خصوص دستگیر شده اند، اشتباه است. پنج نفری که بتواند اقتصاد کشور ۸۰ میلیونی را به هم بریزد، همان بهتر که همان‌ها رئیس بانک مرکزی باشند.