ترك خبرنگاران از جلسه شوراي شهر

در جریان چهل‌ودومین جلسه شورای لایحه تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده مرکزی شهر تهران روی میز بررسی شورای شهر قرار گرفت و طی آن اعضا بند به بند طرح را بررسی کرده و به تصویب رساندند. بر اساس ماده یکم، به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود، به‌منظور اعمال مدیریت هوشمند بر تردد خودروها در محدوده شهر تهران و بر اساس این مصوبه، از 15 فروردین سال 97 نسبت به‌وصول عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های موضوع این مصوبه اقدام کند. همچنین بر اساس ماده دوم این لایحه عوارض تردد وسایل نقلیه در هر یک از محدوده‌های موضوع این مصوبه در هر روز برابر با حاصل‌ضرب نرخ پایه به مبلغ 20هزار تومان در ضریب مربوط به محدوده تردد، ساعت تردد، میزان آلایندگی، زمان پرداخت عوارض و... محاسبه می‌شود که بر اساس جداول ارائه شده ضریب مربوط به محدوده تردد در محدوده طرح ترافیک 5/1است. همچنین ضریب مربوط به ساعت این‌گونه است که اگر اولین تردد یا ورود از ساعت 6:30 تا 10و آخرین خروج یا تردد قبل از 16 باشد، ضریب یک و اگر اولین ورود 10 به بعد و آخرین خروج قبل از 16 باشد، ضریب7/0 است. همچنین اگر اولین ورود 10 به بعد باشد، اما خروج بعد از ساعت 16 باشد، ضریب 5/1محاسبه می‌شود.
اجرای طرح ترافیک از 15 فروردین
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که کف عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک 13هزار و 400 تومان و سقف آن 36‌هزار تومان است. محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه خوشحالیم با تمام جوسازی‌ها و بحث‌هایی مبنی بر اینکه این طرح اجرایی نمی‌شود، این طرح با کمترین تغییر تصویب شد،گفت: از15فروردین97این طرح لازم الاجراست. او ادامه داد: این طرح جدید ترافیک، طرح هوشمندی است که آثار ضد ترافیکی و ضد آلودگی آن مشهود است. به گفته او ضریب آلایندگی در نظر گرفته شده که باید بگویم برای خودرو دارای معاینه فنی برتر، ضریب کمتری در نظر گرفته شده است. این در حالی است که اگر افراد حساب خودرو را از قبل شارژ کنند 20درصد تخفیف می‌گیرند. پورسیدآقایی با بیان اینکه اجرای این طرح علاوه بر کاهش آلودگی، ترافیک را نیز کاهش می‌دهد، افزود:‌ سقف ورود به محدوده 26هزار خودرو کاهش یافته و به بهبود ترافیک کمک می‌کند. او با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای شهر جانبازان بالای 75درصد و اعصاب روان و معلولان دارای پلاک «ژ» معاف از عوارض هستند، تاکیدکرد:‌ برای خبرنگاران تخفیف50درصدی لحاظ شده است.
لایحه عوارض تردد خودرو تعیین شد


در جریان بررسی این طرح الهام فخاری، محسن هاشمی و محمد سالاری خواستار ساده کردن جدول ضرایب عوارض تردد به‌منظور آشنایی هرچه بیشتر و بهتر شهروندان با نحوه محاسبه شدند که از سوی شهرداری تهران مورد موافقت قرار گرفت. شهرداری تهران بر اساس تبصره ماده دوم این لایحه مکلف است در شرایط وارونگی هوا یا تجاوز شاخص آلودگی از عدد ۱۰۰، برای ورود و تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مصوب، نسبت به افزایش نرخ حداکثر به میزان ۵۰‌درصد اقدام کند. بر اساس ماده سه این لایحه نیز عوارض تردد برای وسایل نقلیه جانبازان بالای ۲۵درصد، بیماران خاص، افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که انجام فعالیت‌ها، وظایف شغلی و امور درمانی آنها مستلزم ورود به محدوده طرح ترافیک است در سقف مجوزهای ورودی در کل سال با اعمال ضریب 5/0تعیین و محاسبه می‌شود. همچنین وسایل نقلیه با پلاک ویلچر که انجام وظایف و فعالیت‌های شغلی و درمانی آنها مستلزم ورود به محدوده طرح ترافیک است، از پرداخت عوارض این لایحه معاف هستند. علاوه بر این به ازای مجوز ورودی در کل سال برای هر خودرو مبلغ یک‌میلیون ریال بابت بهای خدمات دریافت می‌شود.