تصویب کلیات بودجه 97 با تغییرات جزئی


نمايندگان مردم در خانه‌ملت با کليات لايحه بودجه سال ۹۷ موافقت کردند. نمايندگان در نشست علني مجلس شوراي اسلامي‌در جريان رسيدگي به کليات لايحه بودجه سال 97 کل کشور، کليات اين لايحه را با 182 رأي موافق 73 رأي مخالف و 6 رأي ممتنع از مجموع 262 نماينده حاضر در مجلس به تصويب رساندند. لايحه بودجه سال 97 کل کشور مشتمل بر يک ماده واحده و 22 تبصره است.بررسي کليات لايحه بودجه سال 97 کل کشور در مجلس شوراي اسلامي‌آغاز و 3 نماينده موافق و 3 نماينده مخالف در مورد آن سخنراني کردند،‌ محمد باقر نوبخت رييس سازمان برنامه و بودجه نيز در دفاع از کليات لايحه بودجه سال 97 کل کشور در جلسه علني صبح امروز مجلس نکاتي را مطرح کرد. حجت الاسلام حسن روحاني لايحه بودجه سال 97 کل کشور را يکشنبه 19 آذر ماه تقديم مجلس کرده بود، پيش از اين لايحه مذکور در کميسيون‌هاي تخصصي و کميسيون تلفيق بودجه بررسي شد.
 افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي 
در ابتدا، علي‌اصغر يوسف‌نژاد سخنگوي کميسيون تلفيق لايحه بودجه سال 97 کل کشور با اشاره به بررسي اين کميسيون بر روي دغدغه‌ها و انتقادات نمايندگان گفت: در بررسي مجدد اين لايحه در کميسيون موضوع اوراق مشارکت هدفمندي يارانه‌ها، قيمت حامل‌هاي انرژي، بدهي‌هاي دولت و کاهش حجم دولت مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
بذل و بخشش‌ها از صندوق توسعه ملي 
پس از آن، قاسم ميرزايي نکو نماينده مردم دماوند در مجلس در مخالفت با کليات لايحه بودجه سال 97 کل کشور، گفت: خوب بود که پس از رد کليات لايحه در نشست روز يکشنبه و راي منفي 120 نماينده به آن، آقاي نوبخت رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي با اين نمايندگان جلسه‌اي برگزار مي‌کرد تا مشکلات موجود حل و فصل شود.
بودجه عملياتي است
همچنين سيده فاطمه ذوالقدر نماينده مردم تهران در موافقت با کليات لايحه بودجه 97 بارزترين ويژگي آن را عملياتي بودن و استفاده از مشارکت بخش خصوصي براي رهايي از اقتصاد دولتي خواند و گفت: انتشار اوراق مشارکت و قرضه يعني بدهي دولت در اصلاحات صورت گرفته 38 هزار و 500 ميليارد تومان کاهش يافت.


بودجه‌ريزي بر استانداردها نيست
در ادامه،‌هادي قوامي‌نماينده مردم اسفراين در مخالفت با کليات اين لايحه، اظهار داشت: چرا در جلسه قبل کليات بودجه رد شد و 120 نفر به آن رأي ندادند؟ آيا ما توانستيم در مدت محدودي که طبق آئين‌نامه دراختيار ما است، نظر مخالفان کليات بودجه را تأمين کنيم؟ 
تلاشي براي خودکفايي نيست
سپس، حسينعلي حاجي دليگاني در مخالفت با کليات بودجه سال 97 گفت: يکي از ايرادات وارده به لايحه بودجه 97 مغايرت آن با اسناد بالادستي کشور از جمله سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است.
جلوگيري از افزايش تعرفه‌ 
رحيم زارع نماينده مردم آباده و سخنگوي کميسيون اقتصادي هم در موافقت با کليات اين لايحه اظهار داشت: ما بودجه را در وضعيتي اکنون کشور دارد و عليرغم تمام محدوديت‌هايي که براي جمهوري اسلامي‌ايران وجود دارد آن را به جمع‌بندي رسانديم.
بررسي افزايش حقوق قضات 
همچنين مجيد کيان‌پور در موافقت با کليات بودجه سال 97 گفت: يکي از مصوبات کميسيون تلفيق در گزارش نهايي بودجه سال 97 توجه به اقشار متوسط و اقشار کم‌درآمد جامعه بود تا بودجه در سال آتي کمترين آثار تورمي‌را داشته باشد و بيشترين کمک را براي کم کردن تورم، روان‌تر شدن مشکلات و کم کردن مشکلات در سطح جامعه شود.
 بر اساس اين گزارش،‌ مجلس شوراي اسلامي‌کليات لايحه بودجه سال 97 کل کشور را تصويب کرد.
 لاريجاني: به همه افراد نيازمند يارانه داده مي‌شود
 در ادامه جلسه،‌ علي لاريجاني رئيس مجلس پس از سخنان موافقان و مخالفان لايحه بودجه سال 97 کل کشور و نيز محمدباقر نوبخت رئيس برنامه و بودجه و غلامرضا تاجگردون رئيس کميسيون تلفيق اين لايحه طي سخناني با اشاره به اصلاح بخش‌هايي از لايحه بودجه سال 97 گفت: درباره يارانه‌ها تلاش بر اين است که به تمام افراد نيازمند تعلق گيرد.