باز هم اهمال شهرداری و بی‌توجهی دولتی‌ها؛

گروه جامعه- دوباره داستان تکراری ساختمان‌های قدیمی و نا‌ایمن، دوباره آتش‌سوزی و دل‌های خانواده‌هایی که نگران فرزندان‌شان هستند، دوباره همان داستان تجمع مردم و عکس و فیلم گرفتن از حادثه‌ها. ترس دوباره ما مردمی که یک‌بار چشم‌مان از حادثه پلاسکو ترسیده است.
روز دوشنبه آتش‌سوزی در ساعت ۱۰:۰۶ صبح در ساختمان 13 طبقه متعلق به وزارت نیرو در میدان ولیعصر آغاز شد. که تا لحظه نگارش این گزارش یعنی روز سه‌شنبه همچنان ادامه دارد. بنا بر اظهارات جلال ملکی ابتدا آتش در کابین آسانسور اطلاع داده شده بود که وقتی نیروها به محل حادثه رسیدند، متوجه شدند محل آتش‌سوزی طبقه منفی چهار یعنی بایگانی است. در ساعت اولیه آتش‌سوزی تعداد زیادی کارمند و ارباب رجوع در طبقات مختلف ساختمان محبوس شدند و آتش‌نشانان که دو دقیقه پس از اعلام به محل رسیده بودند بیش از 50 نفر را از ساختمان خارج کردند که از این میان چندین نفر دچار مشکلات تنفسی شده بودند و تحویل عوامل اورژانس داده شدند.
از همان ساعات اولیه آتش‌سوزی تعدادی از نیروهای پلیس پیشگیری تهران بزرگ به همراه عوامل یگان امداد در اطراف این ساختمان مستقر شده و اقدام به تامین امنیت این محدوده کرده‌اند.
اخطار شهرداری به ساختمان وزارت نیرو


صبح روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن هم محمد‌علی نجفی شهردار تهران برای بررسی حادثه و تشکر از تلاش‌های آتش‌نشانان در محل ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو حاضر شد. او درباره ایمن‌سازی ساختمان گفت: تاکنون سه بار شهرداری به این ساختمان تذکر داده است اما ساختمان چون دولتی است به هشدارها به هر دلیلی توجه نکرده است. نجفی همچنین با اشاره به اینکه ساختمان‌هایی از این دست در این منطقه زیاد است تاکید کرد: در ساختمان‌هایی که کاربری اداری دارند و بخش‌هایی از ساختمان نیز برای بایگانی اسناد و مدارک کاغذی است، ایمنی به ویژه در زمینه آتش‌سوزی باید رعایت و تمهیدات لازم چه در ساختمان‌های دولتی و چه خصوصی در نظر گرفته شود.
شهردار تهران در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود این ساختمان مقاوم‌سازی شده اما شما می‌گویید به تذکرات توجهی نشده، تصریح کرد: این ساختمان عمر 51 ساله دارد. اگر مقاوم‌سازی نمی‌شد، قطعا نمی‌توانست این حجم از بار را تحمل کند. به هر حال این بنا به عنوان یک ساختمان اداری مورد استفاده بوده است. در این مدت اخطارهایی داده شده به‌طور ویژه در زمینه آتش‌سوزی اما به آنها توجه نشده است. نه اینکه توجه نشده باشد بلکه اقداماتی که باید انجام می‌شده، انجام نشده است.
در پی حریق ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو مسوولان دستگاه‌های مختلف در هتل کوثر که در جنب ساختمان برق حرارتی قرار دارد، تشکیل جلسه دادند. سردار مهماندار رییس پلیس راهور تهران، سردار هداوند جانشین فرمانده انتظامی تهران، عارف‌نیا رییس مرکز اطلاع‌رسانی شهرداری، مسوولان وزارت نیرو، مسوولان آتش‌نشانی و... در این جلسه حضور داشتند.
آتش‌سوزی نتیجه اهمال شهرداران مناطق
مساله آتش‌سوزی اخیر تا حدی مورد توجه قرار گرفته است که عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن انتقاد از اهمال صورت‌گرفته توسط شهرداران مناطق درباره توجه به ساختمان‌های ناایمن شهر تهران گفت: امیدواریم شاهد تکرار حادثه‌ای همچون پلاسکو نباشیم.
حجت نظری با انتقاد از اینکه شهرداران مناطق اهتمام ویژه‌ای در خصوص ساختمان‌های ناایمن شهر ندارند و بعضا در این خصوص اهمال صورت می‌گیرد، گفت: از همه شهرداران مناطق درخواست می‌کنم در این خصوص توجه ویژه‌ای داشته باشند. وی همچنین عنوان کرد: به نظر می‌رسد دولت‌ها برای اثبات اینکه همه کارهای دولت‌های قبلی اشتباه بوده بعضا تصمیمات نادرستی می‌گیرند.
ساختمان وزارت نیرو هم مثل پلاسکو می‌شود؟
در این راستا مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی نیز با حضور در میدان ولیعصر و محل حادثه و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تمهیدات لازم اندیشیده شده است، گفت: تاکنون به‌صورت مستقیم به طبقه منفی 4 نفوذ کرده‌ایم و مشکلی برای اطفای حریق نداشتیم. با ایجاد حفره‌هایی، فوم و وسایل اطفای حریق را به پایین می‌فرستیم. نیروها هر نیم‌ساعت یک‌بار برای اطفای حریق به داخل می‌روند.
از صبح روز گذشته بعد از اینکه عکس‌هایی از ترک‌های عمیق بعضی طبقات ساختمان پخش شد، شایعاتی مبنی بر اینکه احتمال ریزش ساختمان وجود دارد در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد. مدیرعامل آتش‌نشانی در این مورد خاطرنشان کرد: ساختمان سازه فلزی دارد که به دلیل حرارت بالا آسیب دیده است. با حضور کارشناسان سازه، تمهیدات لازم را انجام دادیم و رعایت احتیاط کامل در نظر گرفته شده است.
او با تاکید بر اینکه نمی‌توانم بگویم چقدر احتمال ریزش وجود دارد، تصریح کرد: آتش‌نشانان هر نیم‌ساعت یک‌بار حرارت موجود را بررسی می‌کنند. از ابتدا مشکلی برای نفوذ به طبقه منفی 4 نداشتیم. مشکل اصلی ما دسترسی به کانون حریق و بررسی قفسه‌های درهم‌تنیده در این طبقه است که کار را با مشکل مواجه کرده است. درحالی که طبق مشاهدات عینی شهروندانی که در محل حادثه حضور داشتند بارها از مسوولان خواستنند جهت جلوگیری از وقوع دوباره حادثه پلاسکو ساختمان را تخلیه کنند.
ساختمان‌های اطراف تخلیه شدند
در ادامه تلاش‌های آتش‌نشان‌ها، مناطق مسکونی از جمله یک هتل، خوابگاه دانشجویی و سایر ساختمان‌های اطراف تخلیه شده‌اند و همچنین آب، گاز و برق منطقه هم از صبح روز سه‌شنبه قطع شد. اقدام دیگری که صبح روز گذشته برای اطفای حریق انجام شد خنک کردن و تخلیه دود است. کانون آتش‌سوزی 12 متر زیر زمین تشخیص داده شده و تعدادی دستگاه کوچک و بزرگ تهویه از چند طرف برای تخلیه دود به کار گرفته شده. طبق گفته‌های سخنگوی سازمان آتش‌نشانی همان شب حادثه دکتر حجت، شهردار شیفت شب و معاون راه و شهرسازی هم به محل حادثه آمدند و پس از بررسی نیز نظر آنها هم همین بود که تخلیه دود صورت گیرد و ابتدا در‌جه حرارت ساختمان را پایین آوریم.
منبع گازوییل در موتورخانه ساختمان وجود نداشت
یکی دیگر از شایعاتی که به صورت گسترده در میان مردم و خبرنگاران پخش شد احتمال ترکیدن منبع 400 لیتری گازوییل در طبقه منفی 5 بود که مشخص شد این منبع آب است و اطمینان دادند هیچ منبع سوختی در طبقات زیرین و موتورخانه وجود ندارد.
این در حالی است که ساولان‌پور، مدیر تاسیسات ساختمان از وجود یک منبع گازوییل دو هزار لیتری در حیاط ساختمان خبر داد.
کمیسیون عمران مجلس به پرونده ساختمان‌های نا‌ایمن وارد می‌شود
فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نمایندگان تهران به دنبال ماجرا هستند، گفت: ماجرا را پیگیری کردیم و به صورت حضوری در محل حاضر شدیم تا ببینیم مراحل به چه صورت پیش می‌رود. ستاد بحران همزمان با حضور شهردار و فرمانده آتش‌نشانی در حال تشکیل است.
او در خصوص امنیت ساختمان نیز گفت: این ساختمان تاکنون سه بار تذکر گرفته بود و کمیسیون عمران مجلس قصد دارد به صورت جدی وارد بحث ساختمان‌های ناایمن شود و در این زمینه مکاتبات کردیم و در زمان قالیباف نیز جدی در مساله ساختمان‌های ناایمن ورود کردیم. با این حال مجلس در سال 97 بودجه مناسبی برای بافت فرسوده در نظر گرفته است.
آتش‌نشان‌ها از پلاسکو درس گرفته‌اند
یکی از آتش‌نشان‌هایی که از 5 عصر روز حادثه تا ظهر روز گذشته در محل حادثه حضور داشت به «جهان صنعت» گفت: آتش‌سوزی از دست ما خارج شده و مسوولیت آن به ستاد مدیریت بحران واگذار شده است. ستاد بحران تشکیل شده و چند ساعتی هم جلسه داشتند اما در نهایت هیچ خروجی‌ای نداشت، برنامه درستی ریخته نشده است. بعد از حادثه پلاسکو خود آتش‌نشان‌ها هم به این راحتی زیر بار خطر نمی‌روند. نمی‌توانیم ریسک کنیم. چند بار دستور تخلیه ساختمان را داده‌اند چون احتمال ریزش ساختمان و آوار زیاد است. ما از پلاسکو درس گرفته‌ایم.
این آتش‌نشان در مورد تعداد حضور آتش‌نشان‌ها در محل آتش‌سوزی اعلام کرد: ستاد باید آمار آتش‌نشان‌ها را داشته باشد، به دلیل تغییر مکرر شیفت‌ها شاید اشتباهاتی در این خصوص صورت گیرد و وظیفه ستاد این است که آمار حضور آتش‌نشان‌ها را اعلام کند.
همچنین از حضور خبرنگاران در منطقه به دلایل امنیتی جلوگیری شد و هیچ مسوولی هم حاضر به صحبت و ارائه اطلاعات به ما نبود. در همین راستا یکی از آتش‌نشان‌ها هم تاکید کرد: اجازه پاسخگویی به خبرنگاران را نداریم و به ما گفته شده تا زمانی که آتش خاموش نشود و بررسی‌ها صورت نگیرد، اجازه دادن اطلاعات نداریم.
تا لحظه نگارش محمد دورآبادی مسوول روابط عمومی سازمان اورژانس کشور از مصدوم شدن 12 نفر از پرسنل آتش‌نشانی خبر داد که از این تعداد 5 نفر بستری و 7 نفر سرپایی مداوا شدند.