تکلیف یارانه در بودجه 97 مشخص نیست

گروه سیاسی- افزایش ۱۰ درصدی عوارض گمرکی واردات لوازم آرایشی، تعیین جریمه سربازان غایب، تخفیف ۷۰ درصدی خرید سربازی برای فرزندان افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و‌.‌.‌. مهم‌ترین مصوبات دیروز نمایندگان در جریان بررسی جزییات بودجه ۹۷ بوده است‌.
جلسه علنی دیروز مجلس در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال ۹۷، با طرح گلایه بهروز نعمتی از معاون امور اداری و استخدامی رییس‌جمهور آغاز شد‌. پس از آنکه جمشید انصاری، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان امور اداری و استخدامی در توئیتر خود نوشت‌: «امروز کمیسیون تلفیق مجلس به بهانه تصویب بودجه میدان‌دار به هم خوردن قواعد اداره امور شده‎اند»، بهروز نعمتی آن را برنتابید و جدای آنکه متن این توئیت را به محمدباقر نوبخت نشان داد، تذکری هم در این خصوص ارائه کرد‌. بهروز نعمتی عضو هیات‌رییسه مجلس در این تذکر یادآور شد‌: یکی از معاونان رییس‌جمهور توئیت‌پراکنی کرده و شان مجلس را خدشه‌‌دار کرده است‌. ما ایرادات لایحه بودجه را در مجلس اصلاح کردیم این مساله پایین‌تر و بی‌ارزش‌تر از آن است که یک معاون رییس‌جمهور چنین حرف‌هایی بزند‌.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این تذکر گفت‌: این کار نادرست است مگر لایحه‌‏ای که دولت به مجلس ارائه کرد خیلی منقح بود که توقع دارند ما همان را تصویب کنیم؟ لایحه‎ای که دولت به مجلس ارائه کرد مشخص است و مواردی که اصلاح شد نیز مشخص است مگر ما چه چیزی را تغییر دادیم‌. چرا برخی با این صحبت‌ها جامعه را به هم می‌ریزند؟ در ادامه این جلسه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت قول داد که حتما با معاون رییس‌جمهور که این توئیت را نوشته، صحبت کند‌.
افزایش عوارض واردات لوازم آرایش


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه بودجه سال 97 در پیشنهاد الحاقی تصویب کردند که در سال آینده مجموعا 10 درصد به عنوان عوارض گمرکی، ورودی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی اضافه شود و درآمدهای این بخش به کاشت حلزون برای ناشنوایان اختصاص یابد‌.
جریمه سربازان غایب مشخص شد
در ادامه رسیدگی به بخش درآمدی لایحه بودجه ۹۷، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب جدول جریمه سربازان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه طبق سنوات گذشته عمل کرد‌. بر اساس مصوبه مجلس، مشمولان غایب زیر دیپلم ۱۰۰ میلیون ریال،‌ مشمولان غایب دیپلم ۱۵۰ میلیون ریال،‌ مشمولان غایب فوق‌دیپلم ۲۰۰ میلیون ریال، ‌مشمولان غایب لیسانس ۲۵۰ میلیون ریال، مشمولان غایب فوق‌لیسانس ۳۰۰ میلیون ریال، ‌مشمولان غایب دکترای عمومی علوم‌پزشکی ۳۵۰ میلیون ریال، ‌مشمولان غایب دکترای تخصصی غیرعلوم‌پزشکی ۴۰۰ میلیون ریال و ‌مشمولان غایب دکترای تخصصی رشته‌های علوم پزشکی و بالاتر ۵۰۰ میلیون ریال تعیین شد‌. همچنین مجلس در مصوبه‌ای تخفیف ۷۰ درصدی را برای خرید سربازی فرزندان مشمول افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفتند‌. این بند نیز با ۱۵۴ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۷ نماینده حاضر به تصویب رسید‌.
در مصوبه‌ای زائران اربعین از پرداخت عوارض خروج معاف شدند و مقرر شد نرخ عوارض خروج برای سفرهای زیارتی بدون تغییر بماند‌. به موجب این مصوبه مجلس، زائران اربعین که از تاریخ ۳ مهر ۹۷ تا ۲۲ آبان ۹۷ از مرزهای زمینی به مقصد عراق از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف هستند‌.
مجلس و دولت باید درباره پرداخت یارانه به تفاهم برسند
علی لاریجانی در پایان جلسه علنی مجلس به ضرورت اصلاحاتی در لایحه بودجه 97 اشاره کرده و گفت‌: در لایحه دولت 23 هزار میلیارد تومان برای هدفمندسازی یارانه‌ها تعریف شده بود و معنی این عدد آن بود که 40درصد از یارانه‌بگیران باید حذف شوند، سوال این بود که این کار چگونه انجام شود؟ آقای نوبخت گفته بود مجلس در این رابطه تصمیم بگیرد، خب چه تصمیمی گرفته شد؟ رییس مجلس ادامه داد‌: دولت گفته بود همین چهار، پنج میلیون نفر را می‌توانم احصا کنم، همه هم قبول داریم به اغنیا نباید یارانه داده شود، در نهایت کمیسیون تلفیق این عدد را به 30 هزار میلیارد تومان رساند و تاکید کرد که این یارانه به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و حاشیه‌نشین‌ها داده شود و اگر فرد دیگری یارانه خواست باید منابع مالی‌اش را اعلام کند‌. وی با تاکید بر اینکه بر سر موضوع چگونگی هدفمندی یارانه‌ها با دولت اختلاف داریم و باید به تفاهم برسیم و همه زیر بار آن برویم، اظهار کرد‌: نمی‌شود که مجلس تصویب کند و دولت بگوید اجرا نمی‌کند؛ این مساله سوءتفاهم ایجاد می‌کند که نکند دولت از این کار اهداف غیراقتصادی دارد‌.
رییس‌ مجلس در بخشی از سخنان خود به ابرچالش‌های‌ کشور اشاره کرد و با تاکید به لزوم حل مشکل آلودگی هوا و تهیه برنامه‌ای در این رابطه گفت‌: این شیوه درستی نیست که هر وقت آلودگی هوا افزایش می‌یابد مدارس را تعطیل می‌کنیم‌. باید مشخص شود چه دورنمایی برای حل این مشکل وجود دارد‌. به نظر می‌رسد تصویری که در تبصره ۱۸ وجود دارد مشکل آلودگی هوا را حل نمی‌کند‌. مشکل آلودگی ما با دوگانه‌سوز کردن ۱۵ هزار تاکسی یا برقی کردن ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت حل نمی‌شود‌. رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد‌: در تهران 5/2 میلیون دستگاه موتورسیکلت وجود دارد که هرکدام بین چهار تا شش برابر اتومبیل‌ها آلودگی هوا ایجاد می‌کند و اگر به دنبال حل مشکل هستید باید بگویید چه کار کنیم که مردم موتورسیکلت برقی تهیه کنند و چه کار کنیم که کارخانه‌های این موتورها دایر شود‌. وقتی تولید موتورسیکلت برقی هفت میلیون تومان تمام می‌شود باید مشخص کنیم چه کار کنیم که این صنعت رونق بگیرد‌.
لاریجانی تاکید کرد‌: اگر مشکل موتورسیکلت و خودروهای فرسوده را حل نکنیم آینده‌ای در حل مشکلات آلودگی پیش‌روی ما نخواهد بود‌. آقایان شهرداری می‌گویند دو هزار و ۵۰۰ واگن کم داریم که این مشکل در شهرهای دیگر نیز وجود دارد‌. بنابراین باید ببینیم این مشکل چگونه حل می‌شود‌. آیا نیاز به فاینانس خارجی یا نیاز به چه مجوزهایی برای حل مشکل است‌. رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه صادراتی نبودن کشور یکی از مهم‌ترین مشکلات است و وارداتی شده‌ایم، اظهار داشت‌: یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور این است که وارداتی شده‌ایم و مناطق آزاد نیز برای واردات استفاده می‌شود و کالاهای صادراتی آن کم است چنانچه طبق آخرین گزارش‌ها متوجه شدیم فاصله عجیبی میان واردات و صادرات از مناطق آزاد وجود دارد‌. وی ادامه داد‌: تا زمانی که صادرات در کشور راه نیفتد مشکل ما حل نمی‌شود لذا باید مشخص شود برای صادرات چه در نظر گرفته‌ایم که جز مبلغ اندکی به عنوان مشوق صادراتی نیست که آن هم با این ردیفی که گذاشته شده به محض اینکه آقای نوبخت برای یارانه و سایر جاها به مشکل بخورد باید از این محل کم کند که چاره‌ای هم ندارد‌. لاریجانی تصریح کرد‌: پشتوانه دائمی باید برای بخش صادرات وجود داشته باشد که صادرکننده انگیزه برای کار داشته باشد و تا زمانی که صادرات در کشور راه نیفتد مشکل اشتغال حل نمی‌شود‌. رییس قوه مقننه ادامه داد‌: برخی محصولات در کشور ما تولید می‌شود که استاندارد بوده و به اندازه کافی نیز هست اما کالاهای نامرغوب‌تر از خارج وارد می‌شود لذا باید همین‌جا درباره این موضوع تصمیم بگیریم و متن منقحی در کمیسیون تلفیق تدوین شود که خیال دولت نیز راحت شود لذا واردات محصولات نامرغوب بازارهای ایران را خراب کرده است که باید منعی برای آن بگذاریم که در حال حاضر خط راهنما برای این موضوع وجود ندارد‌.