ایجاد یک میلیون شغل محقق نمی شود

گروه سیاسی- بعد از اعتراض و واکنش‌ها به گفت‌وگوی تصنعی اخیر روحانی در رسانه ملی این انتظار از مشاوران و تیم رسانه‌ای روحانی جمهور می‌رفت که هر چه زودتر نشست خبری برگزار کنند تا به جای پاسخ روحانی به آن سوال‌های سطحی، به مدد پرسش‌های دقیق‌تر و چالشی‌تر اصحاب رسانه کمی هم به مشکلات و مسایل جدی و واقعی جامعه پرداخته شود‌‌. از این‌رو دومین نشست خبری رییس‌جمهور دولت دوازدهم با اصحاب رسانه دیروز برگزار شد هر چند تدابیر امنیتی به واسطه حمله فردی با قمه به نهاد ریاست‌جمهوری به شکل چشمگیری افزایش یافته بود اما اظهارات روحانی در مورد سیاست داخلی و خارجی و وضعیت اقتصاد کشور همانی بود که بارها توسط او و همکارانش تکرار شده بود و تفاوت چشمگیری نسبت به سخنان قبلی نداشت‌‌. اظهارات او درباره نوسانات ارزی، قیمت دلار، اعتراضات مردم نسبت به تورم و گرانی‌، لزوم پرداخت مالیات، برنامه‌های دولت برای زیرساخت‌های فضای مجازی‌، تقویت احزاب و لزوم حفظ برجام از جمله موضوعاتی بود که در نشست خبری روحانی با اصحاب رسانه مطرح شد‌‌.
رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که تمرکز دولت برای سال ۹۷ در ایجاد اشتغال در چه حوزه‌هایی خواهد بود، گفت: اینکه آقای نوبخت پیشگویی کرده‌اند سال ۹۷ حدود یک میلیون و ۳۳ هزار شغل ایجاد می‌شود را باید از خود ایشان بپرسید. این رقم، پیش‌بینی سازمان برنامه‌وبودجه است که بر اساس بودجه‌ای که به مجلس داده‌ایم، پیش‌بینی شده است. وی ادامه داد: پیش‌بینی ما برای افزایش اشتغال بر مبنای تبصره ۱۸ بود که در کمیسیون تلفیق تغییراتی کرده است. قرار بود مقداری را دولت، مقداری را صندوق توسعه و مقداری را بانک‌ها تامین کنند و در اشتغال خرج کنند اما تا اینجا مطابق با پیشنهاد دولت این تبصره پیش نرفته است.
وی تاکید کرد: اگر تبصره‌های ما به آن صورتی که به مجلس داده‌ایم مصوب شود، رقمی که برای اشتغال پیش‌بینی شده محقق خواهد شد.
روحانی سپس خاطرنشان کرد: آنچه من می‌توانم به مردم بگویم این است که سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده است. تلاش ما این است که تا پایان سال این مقدار افزایش یابد. در پایان سال باید ببینیم موفق بوده‌ایم یا نه اما اینکه این مقدار را به یک میلیون می‌رسانیم یا نه باید به تبصره ۱۸ ارتباط دهیم.


رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر چرایی نوسانات ارزی اظهار کرد: نرخ ارز را متعادل نمی‌بینیم و باید به تعادل برسد‌‌. اگر نرخ ارز بالاتر از هفته‌های پیش است حتما نمی‌تواند دلایل تجاری و اقتصادی داشته باشد‌‌. وی ادامه داد: در تامین ارز و همچنین مخارج ارزی ترازمان مثبت است‌‌. درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی‌مان است‌‌. روحانی تاکید کرد: این موضوع که برخی‌ می‌گویند خود دولت ارز را گران کرده است در صورتی صحیح است که دولت کسری بودجه داشته باشد‌‌. امسال کسری بودجه نداریم‌‌. قاعدتا افزایش نرخ ارز دلیل روانی و تبلیغاتی دارد‌‌. من به مردم اطمینان می‌دهم که آینده ما از امروز حتما بهتر خواهد بود‌‌. رییس‌جمهور خطاب به مردم خاطرنشان کرد: به مردم توصیه می‌کنم که در این مسیر پرریسک قدم برندارند‌‌. برای منافع خودشان در راه‌های امن‌تر از ارز قدم بردارند‌‌. وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با چگونگی پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: در زمینه بدهی سازمان تامین اجتماعی دولت صحبت‌های مهمی دارد‌‌. به وزیر کار تاکید کردم که باید از بنگاه‌های اقتصادی دست بردارد. شرط من برای روی کار ‌آمدن ایشان در این وزارتخانه این بود که از بنگاه‌ها دست بردارد‌‌. روحانی ادامه داد: چه مقامات دولتی و چه نهادهای غیردولتی و چه نیروهای مسلح باید بنگاه‌های اقتصادی را رها کنند‌‌. این به نفع خود آنها و مردم است‌.
اعتراض مردم مختص به مسایل اقتصادی نبود
رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت صدای مردم را در اعتراضات اخیر نسبت به تورم و گرانی شنیده و اگر شنیده آیا به دنبال ترمیم تیم اقتصادی خود است یا نه اظهار کرد: اعتراض من به همین شیوه سوال پرسیدن شماست‌‌. شما وقتی خواست مردم را فقط در بخش اقتصاد می‌بینید همین به معنای نشنیدن صدای مردم است‌‌. اعتراض مردم فقط به مسایل اقتصادی نبوده است. مسایل سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی هم مورد اعتراض مردم بوده است‌‌. گوش ما باید برای شنیدن حرف مردم باز باشد و ببینیم مردم چه می‌خواهند‌. وی افزود: مسیر تورم از ابتدای کار این دولت که اگر شما به آرشیو خبرگزاری خودتان هم رجوع کنید آن را می‌بینید به سمت بالا نبوده و از ابتدای دولت گذشته تا امروز مسیر کاهش را دنبال کرده است که نشان می‌دهد ما راه درستی را انتخاب کردیم‌‌. همچنین رشد اقتصادی ما در سال 91، منهای 8/6 درصد بوده و سال گذشته رشد اقتصادی ما دورقمی شده است که البته معنایش این نیست که همه مشکلات مردم حل شده است‌.
گوش شنوای دولت
رییس‌جمهور با بیان اینکه امسال حقوق مستمری‌بگیران را نسبت به دو سال گذشته سه برابر کرده‌ایم، اظهار کرد: معنای این کار این است که ما به مردمی که در رنج هستند توجه داریم و نیز اینکه برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق بودجه‌ای در سال 97 مشخص کرده‌ایم یعنی آنکه به فقر توجه داریم یا اینکه برای اشتغال در بودجه منبع کنار گذاشته‌ایم به این معناست که به بخش اشتغال هم توجه می‌کنیم‌‌. حالا ممکن است نمایندگان مجلس اعداد و ارقام را کمی پایین و بالا بکنند اما اینکه دولت کارش مبارزه با فقر مطلق است به این معناست که دولت گوش شنوا دارد و می‌خواهد صدای مردم را بشنود‌.
رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا ایران از ترکیه خواسته است عملیات ارتش خود را در سوریه تمام کند و آیا این موضع ایران ناشی از نگرانی‌اش در باب همکاری ترکیه و روسیه در زمینه بحران سوریه است یا خیر، اظهار کرد: برای مسایل منطقه به ویژه سوریه گفت‌وگوها و نکات بسیار خوبی میان ایران و روسیه ردوبدل شده است‌‌. روحانی تاکید کرد: روابط ما با هر دو کشور ترکیه و روسیه خوب است اما موضع ما در برابر خروج نیروهای ترکیه از سوریه اصولی بوده چرا که ورود ارتش یک کشور به کشور دیگر باید با رضایت دولت و مردم آن کشور همراه باشد و ما غیر از آن را اصولی نمی‌دانیم و نمی‌پذیریم و می‌خواهیم این کار زودتر پایان یابد چراکه موجب کشته شدن هر دو طرف می‌شود‌‌. روحانی در پاسخ به این پرسش که اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران چه اقدامی انجام خواهد داد‌، خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم که ترامپ بعد از یک سال که به کاخ سفید رفته هنوز نتوانسته فریادی را که در رقابت‌های انتخاباتی می‌زد که برجام را پاره می‌کند، را عملی کند‌‌. برجام آنقدر استحکام داشته است که در این یک سال در برابر آمریکا مقاومت کند‌‌. نمی‌دانیم آمریکا در آینده می‌خواهد چه کند‌‌. حتی دوستان اروپایی نزدیک ترامپ هم نمی‌دانند او چه می‌خواهد بکند‌‌. رییس‌جمهور با بیان اینکه ما اصولی داریم و بر مبنای اصول خود برجام را ادامه می‌دهیم، تصریح کرد: آغازگر نقض برجام نخواهیم بود‌‌. برجام اضافه و کم نمی‌شود‌‌. نه خطی به آن اضافه می‌شود و نه خطی از آن کم می‌شود‌‌. ما مسایل دیگر را مرتبط با برجام نمی‌دانیم‌‌. روحانی تاکید کرد: پیش‌بینی‌های لازم را داریم و تا زمانی که منافع ما تامین شود در برجام می‌مانیم‌. رییس‌جمهور درباره علت حذف جدول 17 از بودجه 97، گفت: اشکال این جدول این بود که دستگاه‌هایی در آن وجود داشت که از دولت پول دریافت می‌کردند اما محل مصرف و نتیجه آن هزینه‌ها مشخص نبود‌‌. آنها آمار ظاهری می‌دادند که این مقدار تحقیق کرده‌اند یا کتاب چاپ کرده‌اند ولی آثار و نتایج آن نامعلوم بود‌‌. وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های بودجه، شفافیت است تا هم برای دولت و هم مردم مشخص و شفاف شود که این پولی که داده می‌شود کجا هزینه می‌شود‌‌. قرار گرفتن برخی از نهادها زیر نظر وزارت ارشاد برای این است که بر آنها نظارت شود و بر اساس عملکرد سه ماهه به آنها بودجه تخصیص داده شود‌‌. دولت حتما تلاش کرد این نهادها را از بودجه حذف کند‌.
برنامه ایران در عرصه بین‌المللی
رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها به دنبال ناکارآمد نشان دادن ایران در عرصه بین‌المللی هستند و برنامه‌ دولت در این زمینه چیست، اظهار کرد: اینکه آمریکا به دنبال ایجاد مشکل برای ملت و دولت ایران است تردیدی وجود ندارد‌‌. اگر در دولت قبلی آمریکا در این زمینه بحث وجود داشت در دولت فعلی آمریکا هم اتفاق نظر دارند که این دولت به دنبال ایجاد مشکل و گره‌افکنی است و یک نمونه از کار آمریکا همین بود که موضوع اعتراضات اخیر را بدل به یک مساله سیاسی، بین‌المللی و امنیتی کرد و البته اولین شکست مفتضحانه دولت آمریکا در شورای امنیت در این باره از همان جا به وجود آمد که همه کشورهای حاضر در شورای امنیت به جای آنکه اهداف آمریکا را در زمینه سیاسی و امنیتی جلوه دهند اعتراضات را دنبال کنند درباره برجام و مزایای آن صحبت کردند‌.
روحانی با تاکید بر اینکه هیچ علامتی نمی‌بینم که در سال ۲۰۱۸ ما دچار مشکل امنیتی و منطقه‌ای خاصی شویم، اظهار کرد: فکر می‌کنم روابط ما با اتحادیه اروپا امروز از همیشه بهتر است. حتی در سال‌های قبل از ۲۰۰۵ هم روابط این‌گونه نبود‌‌. امروز روابط بسیار خوبی با روسیه داریم و روابط‌مان از همیشه با آنان بهتر است‌‌. همچنین روابط‌ خوبی با چین و سایر کشورهای منطقه داریم و در سوریه و عراق هم دیدیم که آمریکا ناموفق بود و تلاش ما برای ریشه‌کن کردن تروریسم جواب داد و الان هم که آمریکا طرحی برای سوریه دارد به نظرم ناموفق خواهد ماند اما فکر نمی‌کنم در سال ۲۰۱۸ یا همان سال ۹۷ خودمان فشار آنها بر ما مشکلی را ایجاد کند چرا که به موازات فشار آنها ما نیز تدبیرمان را افزایش می‌دهیم‌.
برنامه دولت برای زیرساخت‌های فضای مجازی
رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که دولت چه برنامه‌هایی برای زیرساخت‌های فضای مجازی دارد، تاکید کرد که توجه به این فضا و اثرگذاری‌اش موضوع بسیار مهمی است‌‌. روحانی گفت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به من گفته است که 200 هزار شغل طی دو سال گذشته به صورت موبایل‌محور ایجاد شده است‌‌. ما در سراسر کشور به دنبال گسترش نسل‌های سوم و چهارم اینترنت هستیم‌‌. اهدافی که برای آن دنبال می‌کنیم هم اهداف فرهنگی، هم اجتماعی، هم اقتصادی و هم سیاسی است‌‌. وی با بیان اینکه دولت مصمم است تا زیرساخت‌ها، محتوا و پلتفرم‌های فضای مجازی را توسعه ببخشد، گفت: طی سال‌های گذشته پهنای باندها گسترش پیدا کرده است‌‌. مردم برای دسترسی به فضای مجازی سهولت پیدا کرده‌اند، الان برای دانلود یک فیلم به جای چند دقیقه، چند ثانیه وقت می‌گذارند‌. روحانی همچنین افزود: از سوی دیگر در رابطه با شبکه ملی هم قدم‌های خوبی برداشته‌ایم‌‌. دولت مصمم است پیام‌رسان‌های داخلی را تقویت کند اما عقیده دارد که انحصار در این حوزه معنا ندارد‌‌. اگر قرار باشد یک پیام‌رسان داخلی انحصار را در دست گیرد درست نیست‌‌. ما باید هم در شبکه‌های داخلی و هم خارجی حضور داشته باشیم چرا که آثار فرهنگی و اجتماعی دارد‌. وی در ادامه همین موضوع خاطرنشان کرد: عمدتا محتوا را خودمان در فضای مجازی تولید می‌کنیم و نسل جوان ما و همه کسانی که به هویت اسلامی و ایرانی ارج می‌دهند با تمام توان‌شان در این فضا حضور پیدا کنند‌‌. اگر بتوانیم از فرصت‌های این فضا استفاده کنیم دیگر به چالش تبدیل نمی‌شود‌‌. روحانی گفت: دیگر فضای زمانی که بگوییم این را ببندیم، آن را از بین ببریم و دیش‌ها را از پشت بام‌ پایین بیندازیم گذشته است‌‌. باید فضا را آماده کنیم تا جوان‌ها به نفع خود و خانواده در فضای مجازی حضور پیدا کنند‌.
معنا ندارد درباره برجام مجددا مذاکره کنیم
روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا کنترل برنامه موشکی ایران می‌تواند به برهم خوردن برجام منجر شود و فرصت بین ایران و آمریکا را از بین ببرد اظهار کرد: خیلی فرصت خوبی هم نبوده که آمریکا آن را از بین ببرد‌‌. برجام قابل مذاکره مجدد یا قابل بازنویسی نیست بلکه توافقی است که پس از 30 ماه تلاش امضا شده و شورای امنیت آن را تایید کرده است و یک توافق بین‌المللی تبدیل شده است‌‌. بنابراین هیچ معنایی ندارد درباره برجام با هیچ کسی مجددا مذاکره کنیم‌.
موشک‌های ایران برای تهاجم به هیچ کشوری نیست
روحانی ادامه داد: ما هر ‌آنچه برای دفاع از کشور لازم باشد از هواپیما موشک و زیردریایی استفاده می‌کنیم اما دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم‌‌. نه تنها به خاطر تعهد بین‌المللی ما بلکه به خاطر فتوای رهبری هم دنبال آن نیستیم‌‌. ایران به دنبال سلاحی که ضداخلاق، ضد شرع و ضد تعهدات بین‌المللی است، نمی‌رود اما از آنچه در زمینه سلاح‌های متعارف باشد استفاده می‌کنیم‌‌. با هیچ کسی هم در این زمینه مذاکره نداریم. موشک‌های ایران هیچ زمانی تهاجمی نبوده و برای تهاجم به هیچ کشوری نیست و نخواهد بود‌‌. موشک‌هایی برای دفاع از خود ماست و تدافعی است و هیچ‌گاه موشک‌های ما برای سلاح‌های کشتار جمعی ساخته نشده است چون سلاح کشتار جمعی را نداریم و ساخت آن را ممنوع می‌دانیم‌‌.
رییس‌جمهور با اشاره به اینکه آمریکا اگر می‌خواست فرصتی برای رابطه با ایران ایجاد کند، خوب بود از فضای برجام درست استفاده می‌کرد، افزود: اگر آمریکا به تمام تعهدات خود در برجام عمل می‌کرد شرایطی نو ایجاد می‌شد و ممکن بود درباره موضوع دیگر هم بتوانیم با آمریکا صحبت کنیم‌‌. خود آنها متاسفانه این فرصت طلایی را از بین بردند‌‌. چه دولت قبلی که آغازگر از بین بردن این فرصت بود و مخصوصا دولت فعلی که کلا این فضا را از بین برده است‌‌. همیشه تاکید کرده‌ام که کلید فضای روابط آینده ایران و آمریکا دست واشنگتن است‌‌. آنها باید دست از فشار، تهدید و تحریم بردارند، خود به خود فضای دیگری می‌شود و می‌توان برای آینده فکر کرد‌.
دایره پرداخت مالیات را باید افزایش دهیم
رییس‌جمهور در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه باید قدم به قدم از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم گفت: باید اتکای بودجه‌ای‌مان را نسبت به نفت خام کم کنیم‌‌. وقتی می‌گوییم وابستگی‌مان را به نفت کم کنیم عمدتا توجهات به سمت مالیات می‌رود‌‌. این بدان منظور نیست که به قشری که مالیات پرداخت می‌کند فشار بیاوریم‌‌. کارمندان و یا بنگاه‌های اقتصادی که مالیات‌شان را پرداخت می‌کنند‌‌. منظور آنهایی است که مالیات نمی‌پردازند‌‌. دایره پرداخت مالیات را باید افزایش دهیم‌‌. وی افزود: یادم می‌آید در یکی از جلسات هفتگی مقام معظم رهبری تاکید می‌کردند که باید تلاش شود فرهنگ مالیات در میان همه به عنوان یک ضرورت جا بیفتد‌‌. همه باید مالیات پرداخت کنند‌‌. قدیم‌ها اصطلاحی بود عذرخواهی می‌کنم، می‌گفتند مفت‌خور‌‌. خدای نکرده نباید کسی باشد که مالیات ندهد‌‌. همه ما وظیفه داریم مالیات قانونی خود را پرداخت کنیم‌.
روحانی یادآور شد: ممکن است بگوییم دستگاهی در مناطق محروم کار می‌کند و مدتی نباید مالیات دهد‌‌. باید زمانش مشخص شود‌‌ یا دستگاهی تنفس مالیاتی دارد، آن هم باید مشخص شود اما اگر غیر این باشد یعنی جلوی اقتصاد خصوصی را گرفته‌ایم‌.
وی در ادامه همین موضوع خاطرنشان کرد که دولت یازدهم اتکایش را نسبت به دولت‌های گذشته به اقتصاد نفتی کمتر کرده و تلاش دولت دوازدهم این است که این مقدار را مجدد کاهش دهد‌‌. رییس‌جمهور اظهار کرد: 32 درصد از درآمد نفتی به صندوق ریخته می‌شود‌‌. مقداری صرف خود صنعت نفت شده و حدود 50 درصد آن به دولت می‌رسد‌‌. ما باید تلاش کنیم که اتکا به نفت را کاهش دهیم‌.
احزاب ما فقط موقع انتخابات فعال می‌شوند
رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا شما فکری برای تقویت جامعه مدنی داشته‌اید؟ اظهار کرد: این درست است که ما نباید فقط در جامعه مدنی به احزاب تکیه کنیم زیرا سمن‌ها بخش بزرگی از جامعه مدنی بوده که فعال و تاثیرگذارند‌‌. متاسفانه احزاب ما فقط موقع انتخابات فعال می‌شوند و مثل مغازه‌های فصلی هستند در حالی که باید در طول سال فعال باشند‌‌. این امید و آرزوی من است و دوست دارم که همه احزاب و سمن‌ها فعال باشند‌‌. روحانی در ادامه افزود: مردم هم باید در گفتمان‌هایی که برای زندگی آنها مهم است مشارکت کنند‌‌. مسایلی مثل زلزله یا آلودگی هوا بخشی از مشکلات است و باید گفتمان‌ها به این سمت هدایت شود و منحصر به مسایل سیاسی نباشد‌‌. ممکن است ما بگوییم نان، بنزین، گازوییل ارزان می‌شود و عده‌ای هم کف بزنند اما باید دنبال راه‌حل ریشه‌ای مسایل باشیم‌.
لزوم راه‌حل عاقلانه برای مشکل آلودگی هوا
وی با اشاره به اینکه اکنون برای حل مشکل آلودگی مدارس را تعطیل می‌کنیم، بیان کرد: این ساده‌ترین راه و شاید بدترین باشد در حالی که ما باید دنبال راه صحیح و عاقلانه باشیم که این راه هم بدون پول نمی‌شود‌‌. برای مبارزه با آلودگی باید تمام خودروها و وسایل مصرف‌کننده انرژی اصلاح شود‌‌. طرح نوسازی حمل‌ونقل بودجه می‌خواهد و ما باید بتوانیم کمک کنیم که خودروهای فرسوده نوسازی شوند و پول را از جایی بیاوریم‌‌. عربستان سعودی که چندین برابر ما نفت می‌فروشد قیمت بنزین و گازوییل را دو برابر کرده است‌‌. ما هم از مجلس خواسته‌ایم در این زمینه همفکری کند‌‌. هنوز دیر نشده و می‌شود در این زمینه فکری کرد‌‌. اکنون روزانه معادل 5/5 میلیون بشکه نفت به صورت گازوییل، بنزین و گاز مصرف می‌شود‌‌. سوخت در ماشین‌ها ریخته می‌شود و خیابان‌ها تبدیل به پارکینگ می‌شود‌‌. در تعطیلات هم جاده‌های بین‌شهری به پارکینگ تبدیل می‌شوند‌.