سیمرغ ها بر فراز آسمان «تنگه ابوقریب»

مصطفی قاسمیان- عصر دیروز، مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در برج میلاد تهران برگزار شد و به صورت زنده از شبکه نمایش سیما به روی آنتن رفت. رضا رشیدپور که این شب ها مجری ویژه برنامه «هفت» است، اجرای مراسم را برعهده داشت. در ابتدای مراسم  سیدعباس صالحی وزیر ارشاد، پیام رئیس جمهوری را قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده است: «این سینما قادر است آرامش روانی به جامعه ببخشد، به حفظ ثبات اجتماعی و التیام گُسست‌ها مرهم باشد، بانشاط و نشاط‌آفرین باشد، قانون و اخلاق را که مؤلفه‌های تنظیم‌کننده روابط اجتماعی هستند، تحکیم بخشد، احساس امنیت، استقلال و اقتدار ملی را تقویت کند، اما خود نیز باید از امنیت و آرامش خاطر درونی برخوردار باشد و جهان را عرصه پرواز خود بداند.» رشیدپور مجری مراسم نیز در کنایه ای به پیام نسبتاً طولانی رئیس جمهور گفت: «مشخص بود ریاست جمهوری حرف‌های زیادی با سینماگران داشتند. پس بهتر است زود به زود دیداری با سینماگران داشته باشد تا حرف‌ها این چنین نماند و یکجا بیان شود.»
«تنگه ابوقریب» فاتح جوایز فنی
سپس نوبت به اهدای سیمرغ ها رسید. سیمرغ بهترین فیلم کوتاه، به برادران ارک به خاطر فیلم «حیوان» رسید. فرید ناصرفصیحی برای «چهارراه استانبول» سیمرغ بهترین جلوه‌های بصری را گرفت و محسن روزبهانی برای «تنگه ابوقریب» برنده سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی شد. سیمرغ بهترین چهره‌پردازی به سعید ملکان برای «تنگه ابوقریب» رسید و عباس بلوندی برای «سرو زیر آب» سیمرغ بهترین طراحی صحنه را دریافت کرد. در ادامه این مراسم، سیمرغ بهترین طراحی لباس نیز به سارا خالدی‌زاده برای «بمب، یک عاشقانه» اهدا شد. سیدعلیرضا علویان برای «به وقت شام» و «مغزهای کوچک زنگ‌زده» برنده سیمرغ بهترین صداگذاری شد و سیمرغ بهترین صدابرداری به رشید دانشمند برای «تنگه ابوقریب» رسید. آخرین جوایز فنی، سه سیمرغ بهترین موسیقی متن، بهترین تدوین و بهترین فیلم برداری بود. کارن همایونفر برای «به وقت شام» برنده جایزه بهترین موسیقی متن شد که جایزه اش را به ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم تقدیم کرد. بهرام دهقانی و محمد نجاریان نیز برای «عرق سرد» سیمرغ بهترین تدوین را به خانه بردند. علیرضا زرین دست فیلم بردار باسابقه سینمای ایران نیز سیمرغ بهترین فیلم برداری را برای «سرو زیر آب» دریافت کرد.
سیمرغ های ناخوانده!


در ادامه مراسم، دو جایزه بدون نامزد نیز اهدا شد؛ جوایزی که از قبل، درباره اهدای آن ها سخنی به میان نیامده بود! سیمرغ بهترین فیلم از نگاه هنروتجربه به هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ زده» رسید. او نیز پس از دریافت جایزه گفت: «اصلا نمی‌دانستم چنین جایزه‌ای وجود دارد»! رضا مقصودی نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را برای کارگردانی «خجالت نکش» دریافت کرد. در ادامه مراسم با حضور دبیر جشنواره و خانواده شهید مدافع حرم معز غلامی، لوح تقدیری به «نورالحلی» خبرنگار راوی مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» اهدا شد.
نوبت به جوایز اصلی رسید
پس از اجرای قطعاتی چند با صدای سالار عقیلی، مراسم ادامه یافت. اولین جایزه بازیگری، سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن بود که سحر دولتشاهی برای بازی در دو فیلم «عرق سرد» و «چهارراه استانبول» آن را دریافت کرد. سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به جمشید هاشم پور برای «دارکوب» رسید؛ در حالی که این بازیگر در سالن حضور نداشت و دخترش جایزه را دریافت کرد. سیمرغ بهترین بازیگر نقش اصلی زن نیز به سارا بهرامی برای «دارکوب» رسید. آخرین جایزه بازیگری جشنواره، جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد بود. در این بخش هیئت داوران دیپلم افتخار را به امین حیایی برای «شعله ور» اهدا کرد و سیمرغ این بخش، به امیر جدیدی برای «تنگه ابوقریب» و «عرق سرد» رسید. در بخش بهترین فیلم نامه، دو فیلم برنده سیمرغ بودند؛ «کامیون» از کامبوزیا پرتوی و «مغزهای کوچک زنگ‌زده»از هومن سیدی. پرتوی با گلایه از داوران برای ندیدن بازی سعید آقاخانی در این فیلم، سیمرغش را به او تقدیم کرد و هومن سیدی نیز به کنایه گفت که فکر می کرده سالن را اشتباهی آمده است! در این بخش، همچنین جایزه ویژه هیئت داوران به پیمان معادی برای «بمب، یک عاشقانه» اهدا شد. در بخش بهترین کارگردانی، دو سیمرغ اهدا شد که ابراهیم حاتمی کیا برای «به وقت شام» و بهرام توکلی برای «تنگه ابوقریب» این جوایز را دریافت کردند. حاتمی کیا خودش را فیلم ساز نظام خواند و از موسسه اوج، سردار قاسم سلیمانی و مدافعان حرم تشکر کرد. او همچنین   از رضا رشیدپور، سازمان صداوسیما و شبکه های دو  و سه انتقاد کرد. سیمرغ بهترین فیلم نیز به سعید ملکان تهیه کننده «تنگه ابوقریب» رسید و تعداد سیمرغ های این فیلم را به عدد 6 رساند تا این فیلم، فاتح جشنواره سی و ششم فیلم فجر، لقب گرفته باشد. سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی، به «سرو زیر آب» رسید که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور این جایزه را اهدا کرد. آخرین جایزه نیز، سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بود که به هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ‌زده» اهدا شد.