روحانی: هرکس که قانون اساسی را قبول دارد، انقلابی است

رئیس جمهور با بیان این که هر کس که این قانون اساسی را قبول دارد، انقلابی است، افزود: در قطار انقلاب مسافران فراوانی بودند، برخی ها خودشان خواستند از قطار انقلاب پیاده شوند و برخی را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می توانستیم پیاده نکنیم و امروز باید همه را مجدد به سوار شدن قطار موفقیت و پیروزی انقلاب دعوت کنیم.
اشاره رئیس جمهور به شکست توطئه اخیر آمریکا
دکتر روحانی که روز گذشته در اجتماع بزرگ مردم تهران در مراسم راهپیمایی سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سخنرانی می کرد، افزود: برای توسعه و آبادانی ایران اسلامی به همه اصولگرایان، اصلاح طلبان و اعتدال گرایان نیاز داریم. روحانی  مشارکت 73 درصدی مردم در انتخابات اردیبهشت و پیروزی ایران بر تروریسم را از جمله دستاوردهای انقلاب طی امسال بیان کرد و با اشاره به شکست توطئه اخیر آمریکا در کشورمان افزود: آمریکایی‌ها می‌خواستند در امور داخلی ایران مداخله کنند، اما مردم ما به آن ها جواب رد دادند و با وحدت، اتحاد و ایستادگی‌خود، توطئه آمریکایی‌ها را خنثی کردند. آمریکایی ها  به شورای امنیت سازمان ملل رفتند و می‌خواستند علیه ملت ایران توطئه کنند اما خوشبختانه اعضای شورای امنیت به آمریکا پاسخ منفی دادند. وی با اشاره به اقدامات ضدبرجامی آمریکا هشدار داد: ملت ما به عهد خودش تا روزی پایبند است که طرف مقابل ما هم به عهد خود پایبند باشد و مجدد تأکید می‌کنم اگر بخواهند از پیمانی خارج شوند، ضرر آن را خیلی زود خواهند دید.
در زمینه بانک، مالیات، بودجه‌ریزی، عقب‌ماندگی‌هایی داریم


رئیس دولت دوازدهم رشد اقتصادی و جذب گسترده سرمایه خارجی در یک سال گذشته را از جمله پیشرفت های داخلی بیان کرد و با تأکید بر این که امروز هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند در سرنوشت ایران عزیز ما تأثیرگذار باشد، افزود: امروز بر خلاف پیش از انقلاب اسلامی، هیچ قدرتی در همه حوزه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، مداخله ای در برنامه‌ریزی کشور ندارد. روحانی به حضور گسترده تروریست ها و اقدامات وحشیانه آن ها در برخی کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: همین تروریست ها در قدم‌های اول خود که خواستند وارد مرزهای ایران اسلامی شوند با نیروهای امنیتی و سپاه مواجه شدند. رئیس جمهور در عین حال اذعان کرد:  ما در زمینه بانک، مالیات و بودجه‌ریزی، عقب‌ماندگی‌هایی داریم و باید عقب‌ماندگی و کاستی ها  را جبران کنیم. رئیس شورای عالی امنیت ملی، ضرورت توجه به حساسیت ها در روند اطلاع رسانی رسانه ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: وقتی که آنفلوآنزای مرغی می‌آید و ما 25 میلیون قطعه مرغ را به دلیل سلامت مردم معدوم می کنیم، به جای تشکر از دولت نیایند در رسانه بگویند تخم مرغ طلایی شده است. حقیقت و واقعیت را به مردم بگویند و بدانند که سلامت مردم برای ما مهم است.
بگذارید همه سلیقه‌ها و جناح ها در انتخابات حضور داشته باشند
رئیس جمهور با بیان این که "باید در سال آینده دشمن را مأیوس کنیم"، تصریح کرد: از اصولگرا، اصلاح‌طلب، اعتدال گرا، همه احزاب و تشکل‌ها و همه مردم خواهش می کنم  بیایید با هم باشیم، با هم دوستی کنیم و قدر همدیگر را بدانیم. کینه‌ها را رها کنیم. چند سال کینه؟ چند سال سخن ناروا گفتن؟ وی بر ایجاد فضای باز برای مشارکت مردم تأکید کرد و گفت: اگر کمبود قانون داریم، قانون را اصلاح کنیم و راه را باز کنیم، با مردم مدارا کنیم. بگذارید همه سلیقه‌ها و جناح ها در انتخابات حضور داشته باشند و در انتخابات مجلس، شوراها، خبرگان و ریاست جمهوری همه بیایند و شرکت کنند.
اگر در 2 مسئله اختلاف نظر داریم، طبق اصل 59 صندوق آرا را بیاوریم
روحانی ظرفیت قانون اساسی را یادآور شد و با بیان این که "رأی مردم است که منتخب مردم را می‌سازد"، افزود: در حریم خصوصی مردم دخالت نکنیم چرا که حریم خصوصی مردم از آن مردم است و یک بار هم شده فرمان 8 ماده‌ای امام در سال 61 را بخوانیم، به آن عمل کنیم و آستانه تحمل‌مان را بالا ببریم. روحانی با تاکید بر این که "اگر جایی ما با هم بحث داریم باید به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم"، گفت: اصل 59 قانون اساسی می‌گوید در برخی موارد قانون‌گذاری و اعمال قوه مقننه در مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی،  مراجعه به آرای مستقیم مردم است. اگر در دو مسئله اختلاف نظر داریم، جناح‌ها اختلاف دارند، دعوا و شعار ندارد، صندوق آرا را بیاوریم و طبق اصل 59 قانون اساسی هر چه مردم گفتند، به آن عمل کنیم.رئیس جمهور همچنین عصر شنبه در دیدار سفرا و رؤسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران با اشاره به این که ایران راه‌حل کشورهای منطقه را صرفاً سیاسی می‌داند، اظهار کرد: اگر کشوری تصور می‌کند که از طریق تقویت تروریسم، مداخلات خارجی یا بمباران کشورهای همسایه می‌تواند به نتیجه مطلوب برسد در خطا و اشتباه است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه بیش از گذشته فعال باشد. البته در این زمینه همکاری همه کشورها، ضروری است.