خوش بینی به تریبون دار جدید

آفتاب یزد- گروه سیاسی: تریبون نماز جمعه در تاریخ انقلاب اسلامی یکی از تریبون‌های مهم است که در بزنگاه‌های سیاسی نیز نقش عمده ای را ایفا می‌کند. خطبای نماز جمعه در طول چند دهه اخیر از شخصیت‌های متفاوتی بوده‌اند. از آیت الله طالقانی تا آیت الله‌هاشمی شخصیت‌های برجسته‌ای که همواره تلاش کردند در راستای وفاق ملی از این تریبون استفاده کنند. در ماه‌های اخیر موضوع تغییراتی یا افزودن افراد جدید به امامان جمعه تهران مطرح شده بود.
نام‌هایی چون سید علی خمینی و حتی حسن روحانی نیز در گوشه و کنار مطرح شدند اما در نهایت تا کنون تنها فردی که به لیست اضافه شده حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس پیشین مجلس و گزینه لیست اصولگرایان برای مجلس دهم در سال ۱۳۹۴ بوده است. خبر انتصاب ابوترابی فرد با واکنش مثبتی از سوی اصلاح‌طلبان مواجه شد. به ویژه اینکه در چند سال اخیر برخی موضع‌گیری‌ها از تریبون نماز جمعه چندان در راستای برابری جناح‌ها در یک تریبون مردمی نبود. از سوی دیگر دولت روحانی در طول پنج سال گذشته بارها از سوی خطبای مختلف نماز جمعه در تهران یا سایر استان‌ها با انتقادهای گاه تند روبه رو شده است. همه این موارد موجب شد تا نگاهی مثبت به‌ابوترابی وجود داشته باشد. سخنان دیروز او به عنوان اولین تجربه اگر مورد واکاوی قرار گیرد نکات مختلفی را می‌توان مورد توجه قرار داد.
برای زبان ادب خواهم کوشیدشاید یکی از نکات مثبت خطبه دیروز حجت‌الاسلام ابوترابی فرد را باید در این تاکید خودش دانست که گفت:« خواهم کوشید با زبان حوزه و دانشگاه با شما سخن بگویم، زبانی که از آنان آموخته‌ام زبان علم، برهان، استدلال و ادب است و امیدوارم در این چارچوب ایفای وظیفه کنم.»
با این حال انتقاد به دولت و شخص حسن روحانی در خطبه ابوترابی فرد هم جای ثابت خودش را داشت. خطیب نماز جمعه تهران گفت: «چرا سخنانی بگوییم که دارای مهمل‌های مختلفی است تا افراد آن را نقد کنند و بعد به نقدهای آنان اعتراض کنیم. از یک مقام مسئول در نظام جمهوری اسلامی انتظار می‌رود سخنانش متقن، مستحکم، مستدل و مبتنی بر اصول باشد تا دل‌ها را نزدیک کند.» امام جمعه تهران در بخش‌هایی دیگر از سخنان خود به موضوع سیاست‌های کلی نظام پرداخت. ابوترابی‌فرد تصریح کرد:


«در عرصه مدیریت کشور سیاست‌های کلی ابلاغی راه حرکت را تعریف می‌کند. این سیاست‌ها بعد از ساعت‌ها، روزها و ماه‌ها بررسی و بحث با نظر صاحب‌نظران دانشگاهی و حوزوی و مدیران باتجربه و کارآزموده کشور مبدل به سیاست‌های کلی می‌شود که رهبر معظم و عالیقدر بر آن مهر تایید زده و آن را به عنوان برنامه مدیریت کشور اعلام می‌کند اما در عمل زاویه جدی قوانین و مقررات در مجلس و دولت و دستگاه‌های دیگر با سیاست‌های کلی ابلاغی مشاهده می‌شود. این امر به اختلاف نظر سیاسی و گرایش جناحی برنمی‌گردد بلکه ویژگی تمام نهادها و قوا در فراز و نشیب‌های کشور است.» او همچنین یادآور شد: «سکان‌دار کشتی انقلاب، رهبری معظم برای اقتدار ملی و خلق قدرت اقتصادی و سیاسی برای ملت چشم‌انداز ۲۰ ساله را تدوین کردند که نگاه بلندمدت است و سیاست‌های کلی با نگاه به دستیابی به چشم‌انداز تدوین و ارائه می‌شود که آن هم نگاه بلندمدتی دارد و آینده را می‌بیند اما مثلا بنده در تدوین لایحه بودجه سال ۹۷ نگاهم به سال ۹۷ است و در مجلس با نگاه به سال ۹۷ بودجه را بررسی و تصویب می‌کنم که بین این دو نگاه زاویه جدی وجود دارد. در واقع نگاه روزمره و کوتاه مدت، روز به روز به مشکلات خواهد افزود.»

هنوز زود است
شاید هنوز زود باشد تا درباره جایگاه جدید حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی سخن بگوییم یا آن را قضاوت کنیم.
نایب رئیس پیشین مجلس واکنش‌های مثبتی را شکل داد، شاید همین موضوع موجب شد برخی گمان کنند سخنانی که از سوی او ایراد می‌شود تفاوت‌های بسیاری خواهد داشت و اصولا خطبه نماز جمعه را وارد دوره جدیدی می‌کند. اگر با چنین دیدگاهی پیش برویم آنچه دیروز رقم خورد چندان برای عده‌ای امیدوار کننده نبود. اما فعلا باید منتظر ماند و دید تریبون نماز جمعه با ابوترابی فرد به کدام سو می‌رود و اینکه آیا او تنها گزینه برای اضافه شدن به جمع خطبای پیشین بوده است یا نفرات دیگری نیز در راه
خواهند بود.