تغییر مسیر جوانان موتلفه به رهبری میرسلیم؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی: چند روزی است که نه خبری از روزنامه الکترونیکی حزب موتلفه است و نه هفته نامه «شما» ارگان رسمی این حزب. این را درکنار عدم حضور مصطفی میرسلیم بگذارید که در اجلاس اخیر حزب موتلفه که میزبان احزاب آسیایی شده بود، غیبت داشت. در کنار آن، اختلافات انتخاباتی سال ۹۶ را نیز بگذارید که در آن برخی از بزرگان حزب به جای حمایت از میرسلیم به سراغ رئیسی رفتند و به هم حزبی خود پشت کردند.
همه این عوامل باعث شد تا سایت «انتخاب» خبر از انشقاق بین اعضای حزب موتلفه بدهد و بیان کند که اختلافات در حزب موتلفه بین اعضای جوان و سالخوردگانی که موسس این حزب قدیمی بوده‌اند، بالا گرفته است.
در ادامه این گزارش، تعطیلی رسانه‌های موتلفه نیز به این موضوع نسبت داده شده که پس از اختلافات داخلی حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، رسانه‌های این حزب برخلاف سالخوردگان آن، پشت سر میرسلیم ایستادند و همچنان او را به صورت پررنگ حمایت کرده و پوشش خبری دادند. این احتمال نیز می‌رود که تعطیلی اخیر نشریه حزب در راستای ادامه شکاف سیاسی داخل این حزب باشد.
همه این‌ها به معنای آن است که جریان اعضای جوان در موتلفه، با حمایت معنادار و هدفمند از میرسلیم که همچنان هفته‌های پایانی و بیانیه حزب خود در مورد استعفایش در انتخابات را فراموش نکرده، قصد دارند گروهی که سال‌های سال است رهبری حزب را برعهده دارند، کنار بزنند. جوانان موتلفه معتقدند رویکرد فعلی حزب که متاثر از تفکر رهبران فعلی آن است، کارایی لازم را ندارد و احیای این حزب قدیمی نیازمند روندهای تازه و نو است.


اما این تحلیل و خبر این انشعاب باعث شد تا حزب موتلفه در بیانیه‌ای به تکذیب انشقاق بپردازد و دلیل چنین تحلیلی را هراس هواداران روحانی از دعوت حزب موتلفه از رئیس جمهور برای مناظره بداند.
موتلفه در این بیانیه نوشته است: «انتشار خبر دروغ و بدون ذکر منبع با اخلاق اسلامی و حرفه روزنامه نگاری مغایرت دارد. هیچگونه دو دستگی و انشقاق وجود ندارد و حزب موتلفه اسلامی به‌عنوان یک حزب پویا و با نشاط فعالیت عادی خود را دارد و این موضوع از خلال موضعگیری‌های فعال و روزانه حزب موتلفه اسلامی قابل رصد است. حزب موتلفه اسلامی یک حزب پنجاه ساله است که همیشه روابط خوب و محترمانه ای بین نسل‌های آن وجود داشته است. نمونه واضح آن برگزاری موفق اجلاس بین‌المللی احزاب آسیایی در تهران است که در نیمه بهمن ماه امسال برگزار شد.
به نظر می‌رسد اعلام آمادگی حزب موتلفه برای مناظره با رئیس جمهور محترم موجب هراس برخی افراد و جناح‌ها از حضور مسئولان حزب موتلفه اسلامی در دفاع از منافع ملی کشور شده و باعث تمسک آنان به چنین دروغ پراکنی‌هایی شده است. حزب موتلفه اسلامی حق خود را درباره شکایت از انتشار چنین دروغ پردازی‌هایی محفوظ می‌داند.»

دلیل غیبت میرسلیم
این تحلیل و این واکنش باعث شد تا به سراغ محمد علی امانی دبیر اجرایی حزب موتلفه اسلامی و رئیس ستاد انتخاباتی سید مصطفی میرسلیم برویم و از او بپرسیم که اگر همه چیز آن طوری است که در این بیانیه گفته می‌شود، پس چرا میرسلیم در اجلاس اخیر این حزب غایب بوده است. امانی این غیبت را طبیعی دانسته و به آفتاب‌یزد می‌گوید: «میرسلیم از قبل به ما گفته بود به دلیل تعهداتی که دارد نمی تواند در این اجلاس شرکت کند. او در روز جمعه (زمان اجلاس) سفر بود و در تهران حضور نداشت. میرسلیم از یک ماه پیش که به این اجلاس دعوت شد اعلام کردکه امکان حضور در این اجلاس را ندارد.»
از دبیر اجرایی حزب موتلفه وقتی می‌پرسیم که چرا تاریخ جلسه را موقعی نگذاشتید که در آن میرسلیم حضور داشته باشد؟ اظهار می‌دارد که بین المللی بودن این اجلاس توان تغییر زمان را از آن‌ها گرفته بود.
این عضو حزب موتلفه دلیل تعطیلی نشریات حزب را نیز صرفا جا به جایی‌هایی که در مکان این رسانه‌ها در حال انجام است می‌داند و می‌گوید: «تغییر جا در هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد.»
امانی درباره رابطه خوب رسانه‌های موتلفه با میرسلیم در ایام انتخابات و این موضوع که بسیاری دلیل بسته شدن این رسانه‌ها را چنین موضوعی می‌دانند، گفت: «همه چهره‌های قدیمی و جدید از میرسلیم حمایت کردند.»
صحبت‌های او به اینجا که رسید موضوع بیانیه حمایتی موتلفه‌ای‌ها از رئیسی را در زمان انتخابات ۹۶ یادآوری کردیم که او گفت: «آن تصمیم عده‌ای بود. جمع بندی برخی از آقایان در این زمینه در آن زمان هم با هماهنگی بوده و این موضوع باعث نمی‌شود که اکنون به انشقاق برسیم.»
وی با اشاره به سابقه ۵۰ سالگی تشکیلاتی این حزب، درباره اختلافات بین جوانان و پا به سن گذاشته‌های حزب می‌گوید: «جوان‌ترهای حزب در کنار بزرگ‌ترها آموزش می‌بینند و کادرسازی را در تمام این پنج دهه انجام داده‌ایم و خوشحالیم که هم جوانان و هم مسن‌ها کار مشترکی دارند.»
مناظره یعنی ؟
وقتی بازهم اختلافات حزب در زمان انتخابات را گوشزد می‌کنیم، امانی می‌گوید: «من این دغدغه شما را درک نمی‌کنم. چرا می‌خواهید بین ما انشقاق بیندازید. ما یک تشکیلات هستیم که همه کارها و تصمیمات‌مان در شورای مرکزی جمع بندی و نتیجه اش اعلام می‌شود. آنچه که به ناحق مطرح می‌شود دوشقه شدن موتلفه است، موتلفه یک جریان اعتقادی است که از بیت امام کارش را شروع کرده و جوانان حزب امروز هم مسئولیت دارند، اگرچه از جریانات مختلف مورد بی مهری قرار گرفتیم اما جریان اعتقادی موتلفه می‌خواهد جزو انصار امام زمان باشند و این مسیر هم تا ظهور حضرت ادامه دارد. موتلفه جریانی نیست که با یک جابه جایی یا موضع گیری بخواهد انشقاق پیدا کند،موتلفه یک جریان اصیل اعتقادی است که تا پایان مسیر در خدمت سربازی مولایش ثابت قدم است.»
وی فعالیت‌های میرسلیم در حزب را مثبت ارزیابی و این موضوع که چیزی جداگانه به نام میرسلیمی‌ها در میان حزب وجود دارد را هم تکذیب می‌کند.
اخیرا حزب موتلفه ماجرای مناظره با حسن روحانی را هم پیش کشیده است؛ موضوعی که نبی حبیبی دبیرکل این حزب مطرح کرده است. به نظر می‌آید برخلاف بیانیه حزب موتلفه، بیش از آنکه این مناظره هراس هواداران روحانی را به همراه داشته باشد بیانگر آن است که عده ای به دنبال مطرح کردن حبیبی به جای میرسلیم برای انتخابات آتی با پیش کشیدن طرح‌هایی مثل مناظره با رئیس جمهور هستند ؟موضوعی که البته امانی آن را نفی می‌کند و می‌گوید: «شورای مرکزی تصمیم گرفت تا نبی حبیبی این درخواست برای مناظره را اعلام و اگر رئیس جمهور اعلام آمادگی برای مناظره کند آن وقت است که شورای مرکزی درباره اینکه آقای حبیبی یا میرسلیم یا هرکس دیگر با ایشان مناظره کنند مشخص خواهد شد.»