روزنامه خراسان
1395/12/21
سراغ ساخت آثاری می روم که تغییر ایجاد کنند
کمتر کسی است مثل او که در جوانی پا در عرصه هنر هفتم گذاشته و این چنین زود به مقصد رسیده باشد. کارنامه «سیدمحمود رضوی»- در مقام یک تهیهکننده- به رغم سن و سال کمش و سابقه، پُر و پیمانش است. او در فیلم تحسین شده «درباره الی» هنوز ناشناخته بود، در «دهلیز» و «سیانور» نشان داد که بازی کردن با خط قرمزها را دوست دارد و بالاخره با «ماجرای نیمروز» که جوایز سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر را درو کرد، نامش را به عنوان یک تهیهکننده موفق در میان بهترینهای این حوزه تثبیت کرد. او که اصالتا مشهدی است ارادتش را به امام رضا (ع) با اهدای پنج سیمرغ فیلمهایش به آستان قدس رضوی بیان کرد.از امروز اکران فیلم تحسین شده «ماجرای نیمروز» در مشهد با حضور همه عوامل آن کلید میخورد و همین بهانه، برای گفت وگو با این هنرمند جوان و تهیهکننده موفق، کافی است: در «مضمون» آثار به ضعف دچاریم آغاز صحبتمان با «سیدمحمود رضوی»، درباره زادگاه او و زندگی هنریاش است. خودش در این باره میگوید: همانطور که میدانید سال 59 در مشهد متولد شدم. حدفاصل سالهای 80 تا 82 بین مشهد و تهران در رفت و آمد بودم و بعد از آن نیز به طور کامل در پایتخت مستقر شدم چون درس میخواندم و دانشجوی دانشگاه صدا و سیما بودم. وی یک جمع دوستانه و همخانه را سرآغاز کارهای هنریاش عنوان میکند و توضیح میدهد: آن جمع بهانه حضور من در این عرصه شد. البته آن برو بچهها بعدا از این حوزه فاصله گرفتند ولی من ماندم و کارم را با ساخت مستند پی گرفتم و اندکاندک به صورت حرفهایتر به این حوزه ورود پیدا کردم.رضوی با توجه به استعداد خوبش، خیلی زود تبدیل میشود به یک تهیه کننده موفق که آثار شاخصی را در کارنامه دارد. از او درباره انتخابهای خوبش میپرسیم که در پاسخ میگوید: در پروژههایی که برای ساخت انتخاب میکنم، عمدتا به دنبال مضمون هستم، همان حرفی که اثر برای جامعه دارد. برایم مهم است که آنچه تهیهکنندگی میکنم تا بر پرده سینما بنشیند، تغییری را رقم بزند. مثلا از ناهنجاریهای جامعه کم کند یا ارزشها را غنا ببخشد. در حقیقت هر جا که احساس کردم خلائی وجود دارد، سعی کردم بدان ورود پیدا کنم. وی احوال امروز سینمای ایران را این طور وصف میکند: هنر هفتم در ایران، به لحاظ کیفی دچار مشکل نیست و چه بسا که سینمای ایران در این حوزه، در زمره کشورهای موفق این صنعت بگنجد، اما بخشی که ما را دچار ضعف کرده، «مضمون» آثار است. من این مشکل را متوجه اهالی هنر هفتم و سینماگران نمیدانم. این امر عمدتا متوجه فعالیتهای مدیران فرهنگی و مشخص نبودن رویکردهای ایشان است که نتوانستهاند به شایستگی جریان فیلمسازی ایران را جهتدهی کنند و قاعدتا تا زمانی که جهت دهی فرهنگی در کشور نداشته باشیم، کسانی که در این بخش فعالیت می کنند، هر کدام به سویی کشیده میشوند و آثار و رویکردها غنای لازم را کسب نمیکنند. مردم اثر ارزشی را میپسندند اگر که به شایستگی روایت شده باشد بخشی از آثاری که رضوی در سینما و تلویزیون تهیهکنندگی کرده است، دارای مضامین انقلابی و مذهبی بوده که از قضا با استقبال هم روبه رو شده است. وی تاکید میکند که مردم با این قبیل مفاهیم هم میتوانند ارتباط خوبی برقرار کنند اگر که در بستر روایت، کاری قوی اتفاق افتاده باشد؛«این جنس روایتگریها نیازمند ظرافتی است که از عهده هرکسی ساخته نیست و اگر به فردی سپرده شود که تجربه و نگرش مطلوب این کار را نداشته باشد، محصولی تولید خواهد شد که مخاطب را به سالنهای سینما نمیکشاند. از آنجا که بخشی از این آثار با حمایت ساختارهای فرهنگی تولید میشود، نگرش و تسلط مدیران ما نیز باید متناسب و همسو با تولید یک اثر قوی باشد وگرنه در یک ژانر مهم، مدام شاهد تولید آثار ضعیف خواهیم بود و این برای سینماگران ما سرخوردگی ایجاد میکند و باعث میشود تا همان اندک آثاری که در این حوزه تولید میشود نیز متوقف گردند. » تهیه کننده فیلم «ماجرای نیمروز» گوشهچشمی دارد به این اثر و تاکید میکند: ماجرای نیمروز، بخشی از تاریخ کشورمان را در بستر یک اتفاق و ماجراهای پیرامون آن روایت میکند. در این اثر سعی کردیم به اصالت تاریخی وقایع وفادار بمانیم و از بیانی روایتگر برای انعکاس این برش تاریخی بهره بگیریم تا آنچه نهایتا مخاطب بر پرده سینما میبیند، یک فیلم سینمایی باشد نه یک مستند. وی ادامه میدهد: زوایای این اثر برای من مشخص بود و رمضان امسال ساخت آن را به محمدحسین مهدویان پیشنهاد دادم و او نیز از این کار استقبال کرد. من اثر قبلی آقای مهدویان، «ایستاده در غبار» را دیده بودم و با شناختی که در این کارش برای من دست داد، او را برای ساخت «ماجرای نیمروز» انتخاب کردم. اعتقاد داشتم که همکاری خوبی رقم خواهد خورد که این چنین نیز شد. دوست دارم با حاتمیکیا کار کنم رضوی نقبی میزند به اثری که در دست ساخت دارد و عنوان میکند: یک فیلم سینمایی جدید را با آقای بهروز شعیبی به نام «دارکوب» با محوریت مسائل اجتماعی در دست ساخت داریم. اثری که در آن چهرههای شاخصی حضور دارند و به نتیجه مثبت آن امیدوار هستم. این تهیهکننده سینما یادآور میشود: امیدوارم بتوانم در جایگاهی که هستم، آثار تاثیرگذاری را برای جامعه تولید و به پُررنگ شدن ارزشها در جامعه کمک کنم. همه آثاری که تا به حال کار کردهام، شیرینی و تلخیهای خاص خود را داشتهاند و به آنها به مثابه فرزندانم مینگرم. از رضوی میپرسیم که به اقتضای کار تهیهکنندگیاش، دوست دارد با کدام کارگردان کار کند، در پاسخ با چاشنی لبخندی میگوید:همه آنها که در آثار مختلف افتخار همراهیشان را داشتم، دوست دارم اما علاقهمندم فرصتی دست دهد تا با ابراهیم حاتمی کیا اثری مشترک کار کنیم. در حرم آقا امام رضا(ع)، گرههای زیادی از کارم گشوده شده است آخرین صحبتمان با این چهره هنری درباره ماجرای اهدای پنج سیمرغش به موزه آستان قدس رضوی است. رضوی از ارادتش به آقا امام رضا(ع) میگوید و توضیح میدهد: مشهد زادگاه من است و اگرچه به واسطه اقتضائاتی از آن دور هستم اما به هر بهانهای برای دیدن اقوام و پابوسی امام رضا(ع) به شهرم بازمیگردم. وی ادامه میدهد: وجود این مضجع شریف در خاک خراسان و ایران، برکات فراوانی برای مردم این سرزمین داشته است. من هم که 23سال از زندگیام را در جوار حرم آقا گذراندهام؛ از این برکت، بهرههای فراوان بردهام. بسیاری از توفیقاتی که تا به امروز نصیبم شده را مدیون الطاف آن حضرت هستم و در حرم ایشان گرههای زیادی از کارم گشوده شده است.
سایر اخبار این روزنامه
سراغ ساخت آثاری می روم که تغییر ایجاد کنند
جزئیات تعدیل سهام و تبدیل تعهدنامه های پدیده
کاهش 15 درصدی مصرف مواد غذایی خانوار طی یک دهه
طبیعت ایران؛از گنج تا رنج
آمارهای دولت براساس شاخص های اقتصاد مقاومتی تنظیم نشده است
معرفی شغل هایی که شب عید پدید می آیند/ بازار داغ مشاغل عیدانه
درباره باید و نبایدهای سفر با خودرو در جاده
اقتصاد مقاومتی و ملاک های ارزیابی عملکرد دولت
ضیافت شعر در مشهد عشق
طعنه پوتین به نتانیاهو: درباره مشکلات روز صحبت کن!
احضار افراد دیگر در پرونده فرودگاه مشهد
دیدن مردگان تصادفات برای عبرت رانندگان پرخطر!
رکوردهای سرخ در راه است
تولید 99 درصد اقلام دارویی مورد نیاز کشور در داخل
مسئولان احساس مسئولیت کنند