ماهیت علم به ایدئولوژی و تحزب وابسته نیست

ایران بزرگ، در طول تاریخ منشأ تمدن، علم و دانشوری بوده است
در دورانی که علم امتیاز نبود، اسلام به دانش برتری داد
اسلام به پیروانش آموخت که علم بی مرز است
دسته بندی علوم به دینی و ضد دینی، سنتی و جدید درست نیست؛ پیامبر مردم را به علم آموزی در همه شرایط توصیه فرمود


علم بر مبنای تفکر مادی، ابزار قدرت و سلطه است
علم بر مبنای تفکر اسلامی، در خدمت انسان‌هاست
هر علمی که به فهم جهان و خدمت به بشریت بینجامد، هم‌راستای دین است
امتیاز انسان در خلقت، یادگیری و آموختن است
نسبت علم با دین، بر مبنای اهداف هر علم تعیین می شود
دانشگاه همواره در تحولات سیاسی و اجتماعی نقش اساسی داشته و دارد
در برخی فناوری‌های نو، قابل رقابت با کشورهای پیشرفته ایم
با انزوا و عدم تعامل با جهان، رشد مطلوب علمی نخواهیم داشت
تشکیک و سخت گیری بیجا به استادان و دانشجویان، کارساز نیست
صنعت ناقص ما، هوای سالم برای تنفس را ربوده است
آلودگی هوا و ترافیک، مشکل بيشتر کلانشهرهای دنیاست؛ دانش و صنعت باید گره‌گشایی کنند
دانشگاه علاوه بر پژوهش محوری، باید در علم خلاق و نوآور باشد
هم تمدن ساز، هم پرورش دهنده تمدن‌ها و هم پیشتاز مردمسالاری در منطقه بوده ایم
می توانیم سازنده تمدنی بزرگ باشیم؛ اگر برنامه ریزی و تلاش فوق‌العاده داشته باشیم
ماهیت علم، به ایدئولوژی و تحزب وابسته نیست
پژوهش های کاربردی باید به حل مشکلات روز، مانند آلودگی هوا کمک کند
محیط مساعد و آزاد برای پژوهش در دانشگاه‌ها، ضرورت پیشرفت علمی است
حمایت از هر پژوهشی که در مقابله با آلودگی هوا و مدیریت منابع آبی کمک کند؛ اولویت دولت است
اولویت امروز دانشگاه‌ها کارآفرینی است
معیار پژوهش، صنعتی شدن و تصرف بازار است
آینده بهتری در انتظار دانشگاه‌هاست
حسن‌روحاني اين روزها هر سخني كه به زبان مي‌آورد، براي برخي جاي نقد دارد و عده‌اي نيز براي آن اظهارات رييس دولت را تشويق مي‌كنند.
در همين راستا ريیس‌جمهور در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی گفته است كه علم به نوع تفکر و ایدوئولوژی وابسته نیست.
در کشور جناح‌بندی داریم اما نمی‌توانیم بگوییم علم ریاضی اصولگرایان و علم ریاضی اصلاح‌طلبان، علم مرز نمی‌شناسد.
ایران کشوری است که دارای نقش ارزنده در دو مقطع تاریخ در علم و تمدن بشری بوده است؛ یک مقطع قبل از اسلام است. در دوره ایران باستان صاحب نظران، اندیشمندان، معماران و عالمانی فضا را درخور رقابت با تمدن‌های باستان ایران به عنوان کشوری بزرگ و دارای سخن و مراکز علمی و دانشوری می‌دانستند.
مقطع دوم بعد از اسلام است؛ اسلام آیینی است که پیروان خود را به علم و دانش نه تنها دعوت کرده بلکه مکتب و وحی خود را از خواندن آغاز کرده است؛ آیینی که به علم و دانش برتری داده در آن دورانی که باسواد بودن و علم امتیاز نبوده است در شبه جزیره عربستان افراد ثروتمند و بنام افتخار می‌کردند که علمی را نمی‌دانند.
اسلام آموخت که باید علم را از هر جایی بیاموزید. علم و دانش و هنر علم مرزی را نمی‌شناسد. آن‌ها دوره‌ای را می‌خواستند علم سوسیالیستی درست کنند معلوم شد که ناموفق بودند.
علم به نوع تفکر و ایدوئولوژی وصل نمی‌شود. علم مرز نمی‌شناسد. عده‌ای در کشور سال‌ها فیزیک و شیمی اسلامی درست کردند، مقصود چیست؟ پول‌های زیادی خرج شده و وقت زیادی صرف شده است. جبر، جبر است.
ریاضی هم ریاضی است. چه فرقی می‌کند مگر ایدئولوژی و تفکر اسلامی اثر می‌گذارد؟ این عده حتی تلاش کردند، علوم را در دسته‌بندی‌های علوم مرتبط با دین و علوم ضددینی یا علوم سنتی و جدید تقسیم‌بندی کنند و اصرار داشتند که نباید علوم جدید را بپذیریم و می‌گفتند ما هر چه از علم نیاز داریم می‌توانیم از حوزه‌های علمیه به دست بیاوریم و بنابراين نیازی به دانشگاه نداریم.امروز دیگر این تفکرات در جامعه ما طرفداری ندارد.
عده دیگری بودند که سعی داشتند ثابت کنند، آغاز و منشأ همه علوم از اسلام بوده است و برای ربط دادن هر شاخه‌ای از علم به اسلام به دنبال آیه و روایت می‌گشتند. این باور نیز صحیح نیست و ما تاکیدات موکد پیامبر اسلام(ص) را داشتیم که پیروان اسلام را به علم‌آموزی از هر نطقه جهان تشویق می‌کردند.
بنابراین هرگونه تلاش برای تقسیم‌بندی علم محکوم به شکست است. اینکه شاخه‌ای از علم را به جنبه‌ای از دین وصل کنیم برای آن علم شأن و جایگاه ایجاد نمی‌کند و اگر آن را به دین وصل نکنیم هم چیزی از ارزش آن کم نخواهد شد.
دین یک نگاه، رویکرد و تفکر بلند برای هدایت زندگی بشر است که علوم مختلف در ذیل آن تعریف می‌شوند و علوم از لحاظ اهداف و نتایج آن‌ها البته به دو دسته کلی قابل تقسیم هستند. یک دسته که علم را بر مبنای تفکر مادی ابزار سلطه و اعمال قدرت بر دیگران می‌داند و دسته دیگر که علم را در خدمت رشد و تعالی انسان ها می‌خواهد.در تفکر مادی علم وسیله‌ای برای قدرت یافتن و سلطه بر دیگران است و بر این مبنا همه علوم از سیاست تا فیزیک و شیمی بر مبنای تفوق یابی تعریف می‌شوند که امروز نیز شاهد توجه و توسعه به این رویکرد از علم در بسیاری از مراکز سیاسی دنیا هستیم.البته طبیعی است که علم باعث توانمندی می‌شود.
مهم این است که از توانمندی و قدرتی که در نتیجه رشد علمی حاصل می‌شود در چه جهت و به چه منظوری استفاده می‌شود، اگر از این قدرت برای توسعه سلطه بر دیگران استفاده شود، این علم اسلامی به حساب نمی‌آید.
علم مطلوب در خدمت رفاه و پیشرفت بشر و حل مشکلات جامعه است و به دنبال شناخت خالق جهان قواعد طبیعت و روابط صحیح میان انسان‌هاست و به این معنا هر علمی که در خدمت به تعالی بشر باشد، اسلامی است.
خداوند در قرآن آنجا که می‌خواهد مزیت انسان بر دیگر مخلوقات را معلوم کند به قدرت علم‌آموزی و فراگیری بشر و بیان و توضیح این آموخته‌ها اشاره می‌کند.
اين بخش از سخنان روحاني كافي بود تا رسانه‌هاي برون مرزي كه دل خوشي از نظام ندارند با جابه‌جايي سخنان وي اين گفتار را به نفع خود مصادره كنند و در داخل نيز محافظه‌كاران و تندروها با حمله به سخنان وي، رييس دولت دوازدهم را زير سوال ببرند.
اظهارات روحاني در اين جشنواره علمي نزديك به حقيقت بود و هجمه آوردن به آن چندان عاقلانه نبود. در ادامه محور‌هاي سخنان او را كه در جمع اصحاب علم و برگزیدگان این رویداد علمی بود، مي‌خوانيد.