تهديد‌هاي تازه سفير ايران در‌لندن

آرمان: حواشی تعرض به سفارت ایران در انگلستان روز گذشته هم ادامه داشت. حرکتی نابخردانه از سوی فرقه شیرازی که از سوی همگان تقبیح شد. برخی سایت‌ها نوشتند یک سخنگوی متروپولیتن پلیس لندن در پاسخ به سوال خبرنگاری در لندن بیان کرد که ماموران پلیس ساعت 16 و 20 دقیقه (به‌وقت محلی) روز جمعه در پی دریافت گزارش مبنی بر اینکه چهار نفر به محوطه بالکن سفارت ایران وارد شده‌اند، به محل حادثه اعزام شدند. این سخنگو افزود که افراد یادشده به ظن اعمال خسارت و حضور غیرقانونی در ساختمان دیپلماتیک دستگیر شدند. آنها وارد ساختمان سفارت نشده و هیچ فردی مسلح به اسلحه نبوده است. وی در مورد هویت این افراد به این میزان بسنده کرد که آنها در سنین 29، 18، 17 و 16 سال بوده و متعاقبا به یک بازداشتگاه پلیس مرکزی لندن منتقل شدند. سخنگوی متروپولیتن پلیس لندن اعلام کرد که آنها تا تاریخی در ماه آوریل آینده که باید برای ارائه توضیحات حاضر شوند به قید ضمانت آزاد شده‌اند.
تاثر سفیر انگلیس
سفیر انگلیس در ایران اظهار کرد که از اتفاق روز جمعه در سفارت کشورمان در لندن متاثر است و بریتانیا الزامات کنوانسیون وین را جدی می‌داند. نیکلاس هاپتون در توئیتر خود به زبان فارسی نوشت: من بسیار متاثر شدم از اتفاقی که در سفارت ایران در لندن در روز جمعه افتاد. بریتانیا الزامات کنوانسیون وین را جدی تلقی می‌کند. امنیت و ایمنی دیپلمات‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک در بریتانیا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
تهدید سفیر ایران


سفیر ایران در لندن در پی تهدید به قتل از سوی یکی از اصحاب فرقه شیرازی خواستار حمایت مسئولان قضائی کشورمان شد. حمید بعیدی‌نژاد با انتشار تصویری در توئیتر خود نوشت: «حسین مرعشی قزوینی از اصحاب جریان شیرازی ضمن وارد آوردن اتهاماتی علنی به بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن، وی را به قتل تهدید کرد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه اتهام به قتل و دیگر اتهامات وارده مجازات شرعی و قانونی دارند آیا ما می‌توانیم اقلا به حمایت مسئولان قضائی کشورمان امیدوار باشیم؟» پیش از این تهدید بود که بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن ضمن محکوم کردن تعرض به سفارت ایران و با اشاره به تاکید مقامات انگلیسی مبنی بر تعهد حفاظت از سفارت کشورمان در لندن گفت که دولت انگلیس باید تضمین دهد گروهی که برنامه سازماندهی شده حمله به سفارت ایران داشته‌اند، کنترل‌شده و دیگر از طرف آنها تهدیدی وجود ندارد. سفیر کشورمان افزود: آنها تصاویری از آقای شیرازی را در دست داشتند و بهانه ظاهری آنها اعتراض به واقعه‌ای بود که در قم اتفاق افتاده است. اما مقدمه سازی این حادثه و حمله به یک سفارت به‌دلیل آنکه جزو مصادیق روشن و نقض صریح قانون، چه قوانین داخلی و چه قوانین بین‌المللی می‌باشد نشان می‌دهد که این افراد با آمادگی کامل و با اهداف کاملا مشخص به این حمله مبادرت کرده‌اند. وی نتیجه گرفت که این تحولات نشان می‌دهد که مسائل دیگری باید دخیل باشد که برای تحلیل دقیق آن باید منتظر کامل شدن اطلاعات باشیم. بعیدی‌نژاد در ادامه به نقش پلیس لندن در این حادثه پرداخت و توضیح داد که پلیس سیاستش این بود که از بدو ورود تظاهرکنندگان را از محل دور کند، که این کار را صورت داد و همه را از محل خارج کرد.
روایت مطهری
نایب رئیس مجلس عامل اصلی حمله به سفارت ایران در انگلیس را بازداشت سیدحسین شیرازی عنوان کرد. خانه ملت نوشت؛ علی مطهری در ارزیابی از حادثه حمله به سفارت ایران در انگلیس عنوان کرد: البته که ورود به سفارت ایران در انگلیس کاری نادرست و غیرقانونی بود و پلیس و دولت انگلیس در قبال این کار مسئولیت دارد اما من معتقدم بازداشت سیدحسین شیرازی ضرورتی نداشت، ایشان در جایی درباره ولایت فقیه یک اظهارنظری کرده بود که مساله خیلی مهمی نبود که بخواهند او را بازداشت کنند و اینها را تحریک کنند. مطهری افزود: بالاخره عده‌ای نظراتی برای خود دارند و ممکن است مخالف باشند، نباید به صرف مخالفت، ما بازداشت کنیم؛ بالاخره افرادی داریم که درباره نظام حکومتی نظرات مخالفی دارند و ما به این وسیله بیخود آنها را بزرگ می‌کنیم. نماینده تهران در مجلس با تاکید به اینکه این بازداشت ضرورتی نداشت در عین حال اضافه کرد: البته کار آنها هم غلط بوده و این گروه افکار غلطی دارند و مخالف وحدت اسلامی هستند اما ما نباید با کارهای حساب نشده باعث رشد و مطرح شدن اینها شویم و این مشکلات را ایجاد کنیم.سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از برگزاری جلسه فوق‌العاده این کمیسیون برای بررسی حادثه لندن در تعرض به سفارت ایران در انگلیس خبر داد. سیدحسین نقوی حسینی اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ساعت ۶:۳۰ صبح روز چهارشنبه هفته جاری جلسه‌ای برای اتفاقات اخیر در لندن و تعرض به سفارت ایران در انگلیس را برگزار می‌کند. به گفته وی، ‌این جلسه با حضور معاونان وزیر خارجه برگزار خواهد شد.