خداحافظی جنتی با نماز جمعه

آرمان: غیبت هرازگاهی آیت‌ا... احمد جنتی در نمازجمعه و اظهارات او در سال ٩٣ مبنی بر درخواست از مقام‌ معظم رهبری برای برداشتن بار نمازجمعه از دوش وی درکنار انتصاب ابوترابی‌فرد، نشان می‌داد که احتمالا تغییراتی در نمازجمعه تهران به وجود خواهد آمد. با توجه به اینکه آیت‌ا...‌جنتی دبیری شورای نگهبان و ریاست مجلس خبرگان رهبری و مدیریت سازمان تبلیغات اسلامی و برخی دیگر سمت‌ها را به‌عهده داشته، چنین درخواستی چندان دور از ذهن نمی‌توانست باشد. روز گذشته اخباری مبنی بر موافقت مقام معظم رهبری با این درخواست اعلام شد. آیت‌ا... جنتی در ١٤ فروردین ٧١ با حکم مقام معظم رهبری به امامت جمعه تهران منصوب شده بود.
موافقت با استعفا
آیت‌ا... احمد جنتی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب با اشاره به ۲۵ سال توفیق خدمت در سنگر امامت جمعه تهران و با تشکر از اعتماد و عنایات حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در طول این مدت، درخواست کناره‌گیری از امامت جمعه تهران را مطرح کرد و مقام معظم رهبری با این درخواست موافقت کردند.
کار اصلی؛ شورای نگهبان


نخستین‌ بار زمزمه بازنشستگی آیت‌ا... جنتی از نمازجمعه تهران در سال ٩٠ مطرح شد. همان زمان رئیس ستاد نمازجمعه تهران آن را تکذیب کرد و گفت: «برای شخص آیت‌ا... جنتی بازنشستگی معنا ندارد و ایشان محکم‌تر از گذشته در سنگر نمازجمعه حضور خواهند داشت.» هرچند مدتی بعد وی اعلام کرد: «با توجه به شرایط سنی آیت‌ا... جنتی حضور ایشان را طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که کمتر به‌عنوان امام‌ جمعه حضور یابند اما اینکه ایشان درخواستی برای عدم حضور در نمازجمعه داشته باشند، صحت ندارد». دبیر شورای نگهبان در مهرماه ٩٣ و در برنامه تلویزیونی شناسنامه گفت: «کار اصلی من شورای نگهبان است. فعالیت‌های دیگر برای من فرعی بود. از مقام معظم رهبری خواستم برخی از فعالیت‌ها از دوش من برداشته شوند که یکی از این فعالیت‌ها نمازجمعه، یکی شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگری مجمع تشخیص مصلحت بود. مقام معظم رهبری در خصوص فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالفتی نداشتند و گفتند نمی‌خواهید نروید ولیکن در خصوص نمازجمعه گفتند که باید نمازجمعه را داشته باشی. من گفتم برخی وقت‌ها نمازجمعه برای من سنگین است؛ فرمودند فاصله‌هایش را زیاد کن».
فعالیت‌های آیت‌ا...جنتی
احمد جنتی فرزند ملاهاشم در سال ۱۳۰۵ در اصفهان به دنیا آمده است. وی از مبارزان با رژیم شاه بود و با عضویت‌ در جامعه مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم، به‌ برنامه‌ریزی هماهنگ‌ برای برپایی راهپیمایی‌ها، نوشتن‌ اعلامیه‌ها و ارتباط‌ با دیگر مراکز مرتبط‌ با نهضت‌ امام‌ خمینی(ره) می‌پرداخت. با پیروزی انقلاب اسلامی جنتی مناصب مختلفی را تجربه کرد اما حضور در شورای نگهبان و دبیری این شورا منصبی است که از ابتدای انقلاب با نام جنتی گره خورده است. او باسابقه‌ترین عضو فقهای شورای نگهبان است و پس از منصوب شدن از سوی امام در اسفند ۱۳۵۸ در تمام ادوار شورای نگهبان حضور داشته است. او در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به این مجلس راه یافت و از قضا به ریاست خبرگان پنجم هم رسید. پس از رحلت امام، علاوه بر برخی خطبای پیشین، آیت‌ا... احمد جنتی اولین امام جمعه‌ای بود که از رهبر انقلاب حکم گرفت. جنتی در این سال‌ها در نمازجمعه مواضع صریحی داشته و از اینکه به یک جریان سیاسی خاص منتسب شود ابایی نداشته است. سرانجام آیت‌ا... احمد جنتی پس از ۲۵ سال خطبه‌خوانی در نماز جمعه تهران با موافقت رهبر انقلاب از این سمت کنار رفت. به‌نظر می‌رسد جنتی با بالا رفتن سن و مسئولیت سنگین به‌عنوان دبیر شورای نگهبان که هم با قوانین مجلس سروکار دارد و هم بر انتخابات نظارت می‌کند، با معاف شدن از خطبه خواندن در مقام امام جمعه تهران تلاش می‌کند تمرکز بیشتری روی مسئولیت‌های فعلی خود داشته باشد.
 
آیت‌ا... یزدی بستری شد
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیروز در بیمارستانی در تهران بستری شد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی از آیت‌ا... یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عیادت کرد. رئیس دفتر مقام معظم رهبری پیش از ظهر دیروز (یکشنبه) با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران از آیت‌ا... محمد یزدی عیادت و با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب اسلامی، برای وی دعا و آرزوی سلامتی کرد.