سقوط هواپیمای ترکیه‌ای در حوالی‌‌‌‌‌‌‌‌شهرکرد

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از سقوط یک فروند جت شخصی ترکیه در حریم هوایی ایران خبر داد. این هواپیمای در ارتفاعات شهرستان کیار در استان چهارمحال و بختیاری با کوه برخورد کرده و آتش گرفته است. هواپیما ظاهرا یک جت شخصی بوده است. بنابر اعلام سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری این هواپیما از شارجه در امارات متحده عربی به سوی استانبول در پرواز بوده که از صفحه رادار خارج شده است. سخنگوی اورژانس کشور نیز اعلام کرد که اورژانس استان چهارمحال و بختیاری سقوط هواپیمای ترکیه را تایید کرده‌ و تیم‌های امدادی به محل اعزام شده‌اند. مرتضوی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: هشت تیم امدادی جمعیت هلال‌احمر استان به محل احتمالی حادثه در منطقه جرجستان اعزام شده‌اند. همچنین شاهین فتحی معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفته است: براساس اعلام اولیه گفته شد که این هواپیما بین 11 تا 20 سرنشین داشته است. سازمان اورژانس کشور با اعلام اینکه تیم‌های ارزیاب این سازمان نیز به محل اعزام شده‌اند، اعلام کرده است با ارزیابی صورت گرفته هواپیمای ترکیه‌ای وی‌آی‌پی بوده و 11 مسافر داشته است.
امدادرسانی دشوار
سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت که صعب‌العبور بودن و وجود رودخانه‌ای در مسیر محل سقوط هواپیما شرایط را برای دسترسی به مصدومان احتمالی مشکل کرده است. مجتبی خالدی در مورد جزئیات بیشتری از سقوط هواپیمای ترکیه‌ای اظهار کرد: هواپیما به دلیل احتراق موتور دچار سقوط شده است و اهالی روستا نیز هواپیما را هنگام سقوط رویت کرده‌اند. سخنگوی سازمان اورژانس کشور افزود: لاشه هواپیما هنوز در حال احتراق است و این وضعیت با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است. وی با اشاره به اینکه نیروهای اورژانس به محل رسیده‌اند اما صعب‌العبور بودن مسیر اجازه دسترسی به محل دقیق هواپیما را نمی‌دهد، گفت: رودخانه‌ای که در مسیر وجود دارد شرایط دسترسی به مصدومان احتمالی را مشکل کرده است. همچنین جمعیت هلال‌احمر اعلام کرده است امدادگران هلال‌احمر حدود چهار ساعت پیاده راه دارند تا به محل سقوط هواپیما در روستای دورک اناری برسند و باران شدیدی هم در حال باریدن است. سخنگوی اورژانس کشور با اشاره به حضور یازده مسافر در پرواز ترکیه‌ای گفت: ۵ دستگاه آمبولانس به محل نزدیکی سقوط هواپیما اعزام شده‌اند. قدم‌علی مردانی، فرماندار شهرستان اردل (چهارمحال و بختیاری) گفت: هواپیمای شخصی خطوط هوایی ترکیه در مسیر شارجه-استانبول بوده که به کوه‌های این منطقه برخورد کرده است.
هواپیمای سقوط کرده


سرپرست دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی اعلام کرد: بر اساس گزارش‌های ابتدایی هواپیمای سقوط کرده از نوع CL۶۰ شرکت هواپیماساز بمباردیه بوده که در حوالی شهرکرد سقوط کرده است.حسن رضایی‌فر با اشاره به سقوط امروز یک فروند هواپیمای ترکیه‌ای در ایران اظهار کرد: بر اساس قواعد بین‌المللی با توجه به اینکه سقوط این هواپیما در خاک ایران بوده، بررسی‌های ابتدایی و پیگیری علت این حادثه از سوی سازمان هواپیمایی ایران انجام خواهد شد؛ هرچند این هواپیما رسما رجیستری ترکیه را داشته است.
همه سرنشینان کشته شده‌اند
سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت که اجساد 11 سرنشین هواپیمای ترکیه‌ای که در چهارمحال و بختیاری سقوط کرده است، غیرقابل شناسایی است. مجتبی خالدی با اشاره به اینکه نیروهای بومی به لاشه هواپیمای ترکیه‌ای رسیده‌اند، افزود: براساس مشاهدات این افراد، جسد تمام مسافران هواپیما غیرقابل شناسایی است. سخنگوی سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: با توجه به این شرایط برای تشخیص هویت مسافران به آزمایش دی‌ان‌ای نیاز است. پیش از این مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی گفته بود که این هواپیما ۱۱سرنشین داشته که هشت تن آنها مسافر و سه تن دیگر خدمه پرواز بوده‌اند.