تکرار تجربه لیبی

گروه بین‌الملل- جان بولتون که در هفته سوم تصدی پست مشاور امنیت ملی آمریکا به سر می‌برد، در خصوص مذاکرات با کره‌شمالی طی مصاحبه خود با شبکه CBS گفت: در مذاکره برای خلع سلاح پیونگ‌یانگ، الگوی لیبی را در نظر داریم و هنوز به جز صحبت در خصوص این گفت‌وگوها، اقدام دیگری انجام نشده است‌.
بولتون اظهار کرد: آنان گفته‌اند که از آزمایش‌ موشک‌های بالستیک و آزمایش‌های هسته‌ای دست می‌کشند و اخیرا هم چنین اقدامی انجام نداده‌اند‌. این می‌تواند نشانه‌ای بسیار مثبت باشد و از طرفی هم می‌تواند نشان دهد که آنان به مرحله‌ای از پیشرفت رسیده‌اند که اکنون دیگر نیازی به آزمایش ندارند‌. ما همچنین مفاهیم دیگری را از این اقدام برداشت می‌کنیم‌. رییس‌جمهور برای استفاده از این فرصت مصمم است‌. امیدواریم به موفقیتی واقعی دست یابیم، اما در اداره کشور بی‌تجربه و ساده‌لوح نیستیم و مسایل بسیاری در دیدار با کیم جونگ اون مطرح خواهد شد‌.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید اظهارات مطرح شده را مبنی بر اینکه اگر آمریکا به عدم حمله به کره‌شمالی متعهد شود، پیونگ‌یانگ از تسلیحاتش دست می‌کشد، بخشی از پروپاگاندای کره‌شمالی خواند و گفت: چنین اظهاراتی مسوولیتی را به دوش آمریکا نمی‌گذارد‌.
وی افزود: به عقیده من دست کشیدن از تسلیحات هسته‌ای یک تصمیم استراتژیک است که کره‌شمالی باید آن را اتخاذ کند‌. چیزی که ما از آنها می‌خواهیم مدرک واقعی است نه لفاظی‌. برای مثال مذاکرات در مورد لیبی به‌طور محرمانه صورت گرفت و علنی نبود‌. اما کاری که لیبی برای از بین بردن شک‌وتردیدهای ما انجام داد این بود که به ناظران آمریکا و بریتانیا اجازه داد از پایگاه‌های هسته‌ای این کشور دیدن کنند و این نشانگر اعتماد آنان به مکانیسم‌های بین‌المللی بود‌. آنان را پیش از این هیچ‌گاه این‌طور ندیده بودیم‌.


بولتون اذعان کرد: کره‌شمالی می‌تواند مثل لیبی عمل نکند اما باید حرکتی قاطع و محسوس نشان دهد که نمایانگر این تصمیم استراتژیک باشد‌. کیم جونگ اون نظراتی دارد و ما باید آنها را بشنویم‌.
گفتنی است معمر قذافی رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۰۳ برای برچیدن برنامه‌اش در ازای رفع تحریم‌ها با قدرت‌های غربی به توافق رسید‌. در آن زمان بازرسان بین‌المللی از آمریکا و انگلستان تایید کردند که قذافی از این توافق تبعیت کرده بود‌.
مشاور امنیت ملی ترامپ همچنین در خصوص تاریخ و مکان مذاکرات با کره‌شمالی گفت: هنوز در حال بررسی محل و تاریخ برگزاری نشست‌ها هستیم و همچنان زمان و مکان دقیقی برای آن تعیین نشده است‌. بولتون تصریح کرد: ترامپ برای آغاز این مذاکرات آماده است و تمایل داریم به نتیجه‌ای برسیم که بتوانیم برنامه‌ریزی‌های لجستیک را انجام دهیم‌.
وی همچنین درباره سه شهروند آمریکایی که در کره‌شمالی بازداشت هستند، اظهار کرد: وضعیت این سه نفر اولویت ترامپ است و آزادی آنها پیش از آغاز مذاکرات نشانگر حسن نیت کیم جونگ اون خواهد بود، این در حالی است که اگر شرایط میان دو کشور عادی بود، این افراد حتی دستگیر هم نمی‌شدند‌.
بولتون درباره مساله توافق هسته‌ای ایران از بیان نظر شخصی خود سر باز زد و گفت: تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده رییس‌جمهور است و او تنها در مقام مشاور امنیت ملی به وظیفه خود عمل کرده و به ترامپ مشاوره می‌دهد‌.
وجود فرصتی واقعی برای توافق با کره‌شمالی
از طرفی وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ای‌. بی‌. سی گفت: یک فرصت واقعی برای دستیابی به توافق خلع سلاح اتمی در کره‌شمالی میان رییس‌جمهور آمریکا و رهبر این کشور آسیایی در زمان دیدارشان در ماه آتی میلادی وجود دارد‌.
مایک پمپئو ادامه داد: ما به شدت تمایل داریم تا از واژه برگشت‌ناپذیر در مورد خلع سلاح اتمی کره‌شمالی استفاده کنیم‌. ما به دنبال دستیابی به این هدف‌ها هستیم تا خلع سلاح اتمی حاصل شود‌. این اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا پس از دیدارش با کیم جونگ اون در پیونگ‌یانگ برای آماده‌سازی شرایط به منظور دیدار میان رهبران کره‌شمالی و آمریکا در ماه آتی میلادی مطرح شد‌.
وی با اعلام اینکه دیدارش با رهبر کره‌شمالی سازنده بود، ادامه داد:‌ هر دو کشور باید فراتر از واژه‌ها عمل کنند‌. تا زمانی که رهبر کره‌شمالی برنامه اتمی خود را متوقف نکند، کمپین فشار حداکثری علیه این کشور ادامه خواهد داشت‌.
پمپئو پیشتر در ماه جاری به عنوان مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا دیداری محرمانه با کیم جونگ اون در پیونگ‌یانگ داشت‌. جزییات آن دیدار بعدا منتشر شد‌. انتظار می‌رود ترامپ ماه آینده با رهبر کره‌شمالی دیدار کند که موضوع بحث آنها غیراتمی کردن شبه‌جزیره کره است‌. پمپئو گفت که ترامپ صریحا به او گفته بود نیاز به وجود سازوکاری قابل تصدیق (در مورد برچیدن برنامه اتمی) را با کره‌شمالی مطرح کند‌. او همچنین مساله شهروندان تحت بازداشت آمریکا در آن کشور را مطرح کرد‌.
کره‌جنوبی می‌گوید که تاسیسات اصلی آزمایش‌های اتمی کره‌شمالی به نام پیونگی ری قرار است بسته شود‌. یون یوگ-چان سخنگوی دولت کره‌جنوبی گفت که کیم گفته است این محل آزمایش‌های اتمی را در ماه می خواهد بست‌.
به گفته او قرار است کارشناسانی از کره‌جنوبی و آمریکا به عنوان ناظر بر این فرآیند به محل دعوت شوند‌. کره‌شمالی تاکنون رسما در این مورد اظهار نظر نکرده است‌. دانشمندان چینی گفته‌اند که ممکن است بخشی از این تاسیسات سپتامبر گذشته فرو ریخته باشد‌. کیم و رهبر کره‌جنوبی جمعه گذشته در اجلاسی تاریخی در مورد همکاری برای خلع سلاح اتمی موافقت کردند‌. آن ملاقات در پی چندین ماه شعارهای جنگ‌طلبانه پیونگ‌یانگ انجام شد‌.
تاسیسات اتمی کره‌شمالی
این محوطه در ناحیه‌ای کوهستانی در شمال شرقی این کشور واقع شده و تصور می‌شود تاسیسات اصلی اتمی کره‌شمالی باشد‌. آزمایش‌های اتمی این کشور در مجموعه‌ای از تونل‌ها در زیر کوه مانتاپ در نزدیکی پیونگی ری انجام می‌شود‌. این کشور از سال ۲۰۰۶ شش آزمایش اتمی انجام داده است‌. در پی آزمایشی در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ یک رشته پس‌لرزه اتفاق افتاد که به گفته زلزله‌شناسان باعث ریزش قسمتی از عمق این کوه شد‌.
براساس این گزارش سخنگوی دولت کره‌جنوبی یکشنبه گذشته به نقل از رهبر کره‌شمالی گفت: بعضی می‌گویند ما درحال جمع کردن تاسیساتی هستیم که دیگر کار نمی‌کند اما خواهید دید که در وضعیت خوبی هستند‌. اطلاعات مربوط به این سایت عمدتا با کمک عکس‌های ماهواره‌ای و زیر نظر گرفتن تحرکات در آن به دست آمده است‌.
رهبران دو کره در جریان اجلاس جمعه گذشته همچنین گفتند گفت‌وگوها با آمریکا و چین را دنبال خواهند کرد تا به جنگ کره خاتمه دهند‌. جنگ دو کره در سال ۱۹۵۳ تمام شد اما دو طرف هرگز پیمان صلح امضا نکرده‌اند‌. با این حال بسیاری از تحلیلگران در مورد واقعی بودن اشتیاق پیونگ‌یانگ برای مذاکره در این موارد ابراز تردید می‌کنند‌.
تمایل سئول برای اجرای توافق با پیونگ‌یانگ
وزیر دفاع کره‌جنوبی در تماسی تلفنی با جیمز ماتیس بر تمایل سئول برای اجرای توافقات حاصله با کره‌شمالی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای و ایجاد صلح در شبه‌جزیره کره تاکید کرد‌.
وزارت دفاع کره‌جنوبی دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد این گفت‌وگوی تلفنی شنبه گذشته بین ماتیس و سونگ انجام شده است‌. در بیانیه وزارت دفاع کره‌جنوبی آمده است: سونگ یونگ مو در این گفت‌وگو درباره موفقیت تاریخی مذاکرات اخیر که در عالی‌ترین سطح میان کره‌شمالی و کره‌جنوبی برگزار شد صحبت کرد و گفت با اجرای صادقانه این توافقات حاصل‌شده میان رهبران کره‌شمالی و کره‌جنوبی، سئول تلاش‌هایش را برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره و ایجاد صلح چند برابر خواهد کرد‌.
همچنین بر اساس این بیانیه، سونگ به ماتیس تصریح کرد سئول رایزنی‌های نزدیک با آمریکا هنگام برگزاری مذاکرات میان سربازان کره‌شمالی و کره‌جنوبی بر سر تدابیر کاهش تنش و ایجاد اعتماد را ادامه خواهد داد‌.
این بیانیه چند روز بعد از آن منتشر می‌شود که نشست تاریخی میان رهبران کره‌شمالی و کره‌جنوبی در روستای پانمونجوم در مرز دو کشور برگزار شد‌. در جریان این نشست تاریخی رهبران دو کره اعلامیه مشترک امضا و با متوقف کردن فعالیت‌های خصمانه علیه یکدیگر موافقت کردند‌. آنها همچنین توافق کردند که تدابیری را به منظور حمایت از تلاش‌های بین‌المللی جهت رسیدن به خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره و پیشبرد برنامه‌های دیدار خانواده‌های جدا افتاده کره‌ای اتخاذ کنند‌.
کره‌جنوبی بلندگوهای مرزی با کره‌شمالی را جمع کرد
کره‌جنوبی دیروز با هدف سازش با همسایه شمالی‌اش، بلندگوهای مرزی با کره‌شمالی را برداشت‌. کره‌شمالی هم اعلام کرده که از تاریخ ۵ می ساعت خود را مطابق با سئول تغییر می‌دهد‌.
این دو اقدام درپی نشست بین رهبر کره‌شمالی و رییس‌جمهور کره‌جنوبی در جمعه گذشته صورت گرفت‌. کره‌جنوبی دیروز بلندگوهای خود در مرز با کره‌شمالی را جمع کرده است که این نشان‌دهنده یک موضع خوب پیش از نشست میان رهبر کره‌شمالی و رییس‌جمهور آمریکا محسوب می‌شود‌.
وزیر دفاع کره‌جنوبی گفت: ما این اقدام را آسان‌ترین راه برای ایجاد اعتماد نظامی می‌دانیم‌. ما انتظار داریم که کره‌شمالی نیز به تعهداتش وفادار بماند‌. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی نیز گزارش داد که رهبر این کشور ساعت کره‌شمالی را که حدود ۳۰ دقیقه از ساعت کره‌جنوبی جلوتر است در تاریخ ۵ می تغییر و آن را با کره‌جنوبی مطابقت خواهد داد‌.
این خبرگزاری همچنین گزارش داد که این تصمیم در پی آن اتخاذ شده که کیم جونگ اون در جریان دیدارش با رییس‌جمهور کره‌جنوبی متوجه شد ساعت دو کشور زمان متفاوتی را نشان می‌دهد‌. کیم جونگ اون این اقدام را اولین گام در مصالحه و آشتی و وحدت میان دو کره توصیف کرد‌. منطقه زمانی کره‌شمالی در سال ۲۰۱۵ و برای بزرگداشت هفتادمین سالگرد استقلال این کشور از ژاپن پس از جنگ جهانی دوم شکل گرفت‌. منطقه زمانی کره‌جنوبی و ژاپن یکی است و ۹ ساعت جلوتر از ساعت گرینویچ است‌.