تصمیمات جدید ارزی کارساز نشد؛

گروه فرهنگ- چند روز دیگر نمایشگاه کتاب آغاز می‌شود و هنوز بحران کاغذ حل نشده است. در التهاب بازار ارز، قیمت کاغذ نیز صعودی شد و در این اوضاع رسانه‌های کاغذی خصوصی و ناشران غیر‌وابسته متضرر شدند. از قبل عید تا امروز دولتی‌ها هر بار قول دادند وضعیت کاغذ را سر و سامان دهند؛ قول‌هایی که هیچ‌گاه اجرایی نشد و نتوانست اعتماد بازار را جلب کند. ابتدا سینکی معاون وزیر بازرگانی در مورد سر و سامان دادن به وضعیت بازار کاغذ گفت: «برای تنظیم بازار کاغذ پنج تصمیم گرفته شد که به آرامش بازار خواهد انجامید. بر این اساس اعلام می‌کنم که اجازه افزایش تعرفه واردات کاغذ داده نمی‌شود. همچنین ارز مبادلاتی به میزان مورد نیاز برای واردات کاغذ تخصیص داده خواهد شد. به عنوان سومین تصمیم این نشست، تولیدکنندگان داخل و تجار مکلف شدند به منظور حفظ موجودی کف بازار و تامین نیاز مصرف‌کنندگان کاغذ، شرایط را برای عرضه مناسب تا پایان سال فراهم سازند.
معاون وزیر صنعت ادامه داد: مقرر شد سند طرح‌ جامع تنظیم بازار کاغذ تدوین شود تا با اجرای آن طی چهار سال آینده بازار با حداقل نوسانات به فعالیت خود ادامه دهد چراکه حمایت از مصرف‌کنندگان کاغذ شامل ناشران، مطبوعات، کتب درسی و سایر فعالان فرهنگی برای دولت اهمیت بالایی دارد و نباید در این بخش با چالش مواجه باشند.
سینکی پنجمین تصمیم در جلسه تنظیم بازار را این‌گونه اعلام کرد: در طرح جامع تنظیم بازار کاغذ برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی در زمینه به‌روزرسانی تجهیزات و رسیدن به سطح رقابت با جهان، برنامه‌ریزی خواهد شد و این موضوع از طریق دولت برای اختصاص منابع پیگیری می‌شود.»
چند ماهی از صحبت‌های سینکی گذشته اما هیچ کدام از قول‌های او عملی نشده است. بعد از عید و در روزهایی که قیمت دلار خیال پایین آمدن نداشت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی گفت: «کاغذ در لیست کالاهای اساسی چون مواد غذایی و دارویی قرار گرفت و از تفاوت ارزی‌ که دولت تامین می‌کند، برخوردار خواهد بود. برای ناشران، نویسندگان و اصحاب مطبوعات، خبر خوشایندی است که دولت نیاز فرهنگی را چونان غذا و دارو برای کشور مهم و اساسی می‌داند.»


قول وزیر ارشاد نیز تا امروز اجرایی نشده است. در همین زمینه سیداحسان قاضی‌زاده‌‌‌هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نیز کمیته کنترل بحران کاغذ‌ با اشاره به گزارش هفته گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه درخصوص کالاهای اساسی، گفت: متاسفانه طبق این گزارش کاغذ جزو لیست کالاهای اساسی قرار نمی‌گیرد و اشاره‌ای به کاغذ نشد لذا این ایراد و انتقاد جدی به مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد است چراکه نتوانست از حقوق مولفان و ناشران و اهالی مطبوعات صیانت کند.
نماینده فریمان، سرخس، احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حوزه نشر و کتاب در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب در بحرانی‌ترین شرایط به سر می‌برد، ادامه داد: بنا بر اطلاع شخصی بسیاری از چاپخانه‌ها در حالت تعطیلی یا نیمه‌تعطیلی به سر می‌برند در حالی که این فصل باید فصل شکوفایی حوزه نشر و چاپخانه‌ها باشد و شبانه‌روز کار کنند اما بعضا با شمارگان بسیار پایین خود را به نمایشگاه می‌رسانند چراکه هنوز قیمت کاغذ مشخص نشده است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار پیگیری موضوع از طریق وزارت فرهنگ شده است، افزود: این موضوع باید در درون دولت و ستاد اقتصادی آن حل و فصل شده و کاغذ در کنار کالای اساسی و دارو قرار می‌گرفت اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد لذا در گزارش نهایی سازمان برنامه و بودجه نیز کاغذ جزو کالاهای اساسی معرفی نشد.»
در روزهایی که دولت قادر به کنترل قیمت‌ها نیست، خبر رسیده قیمت کاغذ به 4600 تومان رسیده است. هفته گذشته نیز خبر رسید تولید کاغذ تحریر در کشور متوقف شده است. به نظر می‌رسید این روزها انتشار نشریات خصوصی و چاپ کتاب توسط ناشران غیر‌دولتی سخت‌ترین کار دنیا باشد. مشخص نیست دولت کی قرار است وعده‌هایش را در زمینه کاغذ عملی کند.