فيلتر دلواپسان عليه روحاني

آرمان: چنین به‌نظر می‌رسد که در روزهای اخیر تلگرام به پایان راه می‌رسد. فضایی که می‌توانست به دلیل گردش آزاد اطلاعات و نیز وجود شفافیت  که رئیس جمهور وعده آن را در انتخابات گذشته به مردم داد، به نفع دولت و برگ برنده روحانی باشد. اکنون فیلترینگ تلگرام در کنار سایر مشکلاتی که از سال‌ها پیش در کشور سایه انداخته، جامعه را نگران‌تر و ناامیدتر ساخته است. رئیس جمهور تا قبل از اینکه موج ناامیدی نسبت به او و دولتش فراگیر شود، باید موضع خود را نسبت به فلیترینگ تلگرام به طور شفاف اعلام کند. به ویژه اکنون که دلواپسان درصددند نوک پیکان را متوجه روحانی کنند و او را برای فلیترینگ تلگرام نزد مردم مقصر جلوه دهند، رئیس جمهور نباید بیش از این فرصت را برای اعلام موضع خود نسبت به تلگرام از دست بدهد. به نوشته «ایلنا» عبدا... ناصری فعال سیاسسی اصلاح‌طلب درباره فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام و منافات آن با حقوق شهروندی که رئیس‌‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود،‌ اظهار کرد: «روحانی به طور صریح موضع خود را به مردم بگوید. رئیس‌جمهور باید بگوید که این امر جمع‌بندی کل نظام و [به‌]نوعی یک دستور بوده است.» در همین راستا علی نوبخت عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به نمایندگان مجلس خواستار دعوت از رئیس ‌جمهور در یک جلسه غیرعلنی برای توضیح درباره فیلترینگ تلگرام شد و گفت که اگر مجلس از توضیحات قانع نشود، باید به وظیفه قانونی خود عمل کند. گفتنی است که محمد جواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات با کنایه به صداو سیما در صفحه توئیتر خود نوشت: «به خاطر دارم در ابتدای ابداع کانال توسط تلگرام، هر شب پس از اخبار ساعت 19 و در مجله خبری، چند دقیقه ای پیوستن به کانال Yjcnews را آموزش می‌داد. این تبلیغ مجانی باعث رشد قابل توجه تلگرام بین همه قشرهای مردم شد».
شفافیت در بیان موضع
بدون تردید دلواپسان از فیلترینگ تلگرام به عنوان ابزاری برای ناامید ساختن مردم از رئیس جمهور استفاده خواهند کرد. در حالی که روحانی همواره بر لزوم شفافیت در جامعه و گردش آزاد اطلاعات تاکید کرده است و از سویی از همان زمان که بحث فیلترینگ تلگرام از سوی برخی از نهادها و نیز دلواپسان مطرح شد او قاطعانه اعلام کرد که دولت مخالف حذف پیام‌رسان‌های خارجی است بلکه باید تلگرام به عنوان پیام‌رسان خارجی باید از انحصار خارج شود و از این پیام‌رسان در کنار داخلی بهره برد. از این رو تا قبل از اینکه این مساله منجر به ناامیدی بخش عظیمی از جامعه به عنوان کاربران تلگرامی که از آن به عنوان فضایی برای امور تجاری، اقتصادی و مشاور و اطلاع‌رسانی و... بهره می‌بردند روحانی باید به طور شفاف به مردم بگوید که دولت مخالف فیلترینگ تلگرام بود. «ایلنا» نوشت؛ عبدا... ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام و منافات آن با حقوق شهروندی که رئیس ‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود،‌ اظهار کرد: روحانی به طور صریح می‌تواند در این باره سخن بگوید. معتقدم رئیس‌جمهور باید بگوید که این امر جمع‌بندی کل نظام و [به] نوعی یک دستور بوده است. او ادامه داد: بعداز حوادث دی ماه بیان شد که تلگرام فیلتر شود،‌ رئیس‌جمهور باید این را صراحتا بیان کند. ناصری خاطرنشان کرد:‌ این درست نیست که رئیس‌جمهور در ظاهر موضع جانبدارانه در این خصوص دارد اما خودش، معاون اول و یا سایر وزارتخانه‌ها کانال‌های خود را از این پیام‌رسان حذف می‌کنند و از پیام‌رسان‌های دیگری استفاده می‌کنند. ناصری در خاتمه گفت: آقای روحانی با بیان واقعیت باید موضع خود را مشخص کند که موافق فیلترینگ است یا خیر.
ورود مجلس به موضوع


بنا به این گزارش، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به نمایندگان مجلس خواستار دعوت از رئیس ‌جمهور در یک جلسه غیرعلنی برای توضیح درباره فیلترینگ تلگرام شد و گفت که اگر مجلس از توضیحات قانع نشود، باید به وظیفه قانونی خود عمل نماید. علی نوبخت در این نامه خطاب به نمایندگان آورده است: آیا در این کشور، مجلس شورای اسلامی منبعث از آرای میلیون‌ها ایرانی با آن همه اختیارات ملهم از قانون اساسی (خون بهای هزاران شهید و تلاش همه گروه‌ها) وجود دارد یا خیر؟ او در ادامه خطاب به نمایندگان آورده است: با توجه به اینکه شما بزرگواران و حقیر در شروع کار نمایندگی برای حفظ منافع ملی سوگند یاد کرده‌ایم پیشنهاد می‌نماید در مورد فیلترینگ تلگرام از جناب رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی در یک جلسه غیر علنی مجلس دعوت به عمل آید تا توضیحات لازم را بدهند. چنانچه قانع شدیم که برای حفظ منافع ملی می‌بایست این حرکت را تایید کنیم که تکلیف روشن است. نماینده تهران در پایان این نامه آورده است که درغیر این صورت نمایندگان به منظور جلوگیری از سقوط دیوار اعتماد عمومی که مدعی است متاسفانه ترک‌های زیادی در چند سال اخیر خورده است و حفظ اقتدار قانونی مجلس با رایزنی‌های فشرده به وظیفه قانونی و ملی و عقلی و منطقی خود عمل کنند.
مهاجرت به پیام‌رسان داخلی
عبدالصمد خرم‌آبادی معاون دادستان کل با بیان اینکه ایران در فیلترینگ تلگرام موفق تر از  روسیه عمل کرد در یادداشتی در کانال شخصی خود در یکی از پیام‌رسان‌های داخلی نوشت: به‌رغم تبلیغات وسیع رسانه‌های آمریکایی و غربی و طرفداران آنها دائر بر ناموفق بودن فیلتر تلگرام در روسیه، فیلتر تلگرام در این کشور موفق بوده و بعد از فیلتر رتبه بازدید تلگرام در این کشور سقوط فاحشی داشته است. بررسی‌های به عمل آمده حاکی از آن است که رتبه بازدید تلگرام قبل از فیلتر شدن در روسیه ۱۰۵ بوده و ظرف 10 روز گذشته از رتبه یکصد و پنجمین پایگاه پر بازدید به رتبه ۲۰۹ سقوط کرده است. یعنی هر روز بیش از 10 پله سقوط داشته است. با توجه به روند پر شتاب مهاجرت مردم با بصیرت ایران اسلامی به پیام‌رسان‌های داخلی و دانش و تجربه جوانان و مهندسان نخبه ایرانی و عزم جزم و هماهنگی بی‌‌‌نظیر اکثریت قریب به اتفاق مسئولان در رفع سلطه بیگانگان بر فضای مجازی کشور، ان‌شاءا... جمهوری اسلامی ایران در این زمینه موفق‌‌‌تر عمل خواهد کرد.
در واكنش به مخالفت صريح رئیس‌جمهور با فيلترينگ
روحاني: مسدود سازان را معرفي‌كنيد
اگر در عالي ترين سطح نظام تصميمی گرفته شده، بايد مردم در جريان امور قرار گيرند
آرمان: رئیس جمهور با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نسبت به فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام واکنش نشان داد و به شکل صریح از انسداد تلگرام انتقاد کرد. حسن روحانی به صراحت اظهار داشت که فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت است. وی از مدت‌ها قبل نسبت به انسداد شبکه‌های پیام‌رسان به‌ویژه تلگرام اظهار نظر کرده بود اما در روزهای اخیر که با فیلتر این شبکه پیام‌رسان موجی از نقد در میان کاربران ایجاد شده بود، در کنار واکنش‌های متعدد،انتظار واکنش صریح و شفاف حسن روحانی به مطالبه‌ای همگانی تبدیل شد. اکنون رئیس جمهور به روشنی درباره این اتفاق اظهار نظر کرده و نوشته است: فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت است. روحاني درخواست کرده که عواملی که موجب انسداد این پیام‌رسان شده‌اند به مردم معرفی شوند. اکنون زمان مناسبی است که در راستای شفاف‌سازی هر چه بیشتر، درباره کسانی روشنگری شود که با برنامه‌های دولت به شکل عملی مخالفت می‌کنند.
متن یادداشت روحانی: فيلتر تلگرام مورد تاييد نيست
فیلترینگ و مسدودسازی اخیر تلگرام موجب واکنش رئیس جمهور شد. حسن روحانی در صفحه اینستاگرام خود تأکید کرد: فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت است. دکتر روحانی همچنین نوشت: سیاست دولت یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ایجاد فضای امن مجازی بوده و نه امنیتی. و تاکنون هیچ شبکه اجتماعی و یا پیام‌رسان «توسط این دولت» مسدود نشده و نخواهد شد. فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نیز نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت است. برای مسدودسازی پیام‌رسان مذکور در تاریخ10/2/97 حکم قضایی صادر و به همه اپراتورهای موبایل و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ابلاغ کردند تا آنها رأسا اقدام به اختلال در ارتباط نمایند (مشابه این اقدام نیز سال گذشته و در دوران انتخابات ریاست جمهوری، برای امکان تماس صوتی تلگرام انجام شده بود). عدم طی مراحل قانونی امور اجرایی که با استفاده از ابزار قهریه صورت بگیرد، در تعارض با شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» و در نقطه مقابل دموکراسی قرار دارد. اگر در عالی‌ترین سطح نظام، تصمیمی برای محدود کردن یا مسدودسازی ارتباطات مردم گرفته شده است، باید صاحبان واقعی این کشور که مردم هستند در جریان امور قرار بگیرند.