واكنش‌ظريف،وعده بريتانيا

آرمان: دونالد ترامپ در چندین نوبت توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران و قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا را فاجعه توصیف کرده است و در حال حاضر همه چشم‌ها به ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبهشت) دوخته شده است تا مشخص شود آمریکا چه تصمیمی درباره برجام خواهد گرفت. طی روزهای اخیر رسانه‌ها و مقامات واشنگتن از قطعی شدن خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ خبر داده‌اند.
آمریکا به تعهداتش پایبند نبود
وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی ویدئویی، اظهار کرد: ما در سال 2015 به توافقنامه‌ای جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران دست یافتیم که برجام نام گرفت. در این توافقنامه، کشور من قبول کرد تا گام‌های اساسی را برای برطرف کردن نگرانی‌هایی که عمدتا مربوط به آمریکا بود، بردارد. به‌ گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف گفت: در مقابل، آمریکا نیز متعهد شد تا تحریم‌ها را بردارد و دیگر در مسیر تجارت با ایران کارشکنی نکند. این توافقنامه، یک پیمان نبود که نیاز به امضا یا تصویب از هر طرف داشته باشد، اما این توافقنامه برای همه لازم‌الاجرا شد؛ زیرا در شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تصویب شد. از آن زمان تاکنون دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد یعنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 11 بار تایید کرده که ایران همه تعهدات خود را اجرا کرده است. ظریف در ادامه گفت: اما آمریکا مرتب این توافقنامه را نقض کرده است به ویژه دیگران را از تجارت با ایران ترساند. اکنون به نظر می‌رسد پاسخ برخی از اروپایی‌ها این بوده است که از جیب ما به آمریکا امتیازات بیشتری ارائه کنند. این کار برای راضی کردن آمریکا به مثابه قول‌هایی برای تنظیم توافقنامه‌ای جدید است که شامل موضوعاتی است که ما همگی از ابتدای مذاکراتمان تصمیم گرفتیم آنها را وارد مذاکرات نکنیم.
ایران دربرابر زورگویی


ظریف خاطرنشان کرد: با وجود آن تجربه فراموش نشدنی و تلخ، ما هنوز بخش کوچکی از بودجه‌ای را که کشورهایی مثل عربستان سعودی و امارات عربی متحده برای مسائل دفاعی هزینه می‌کنند، به مسائل دفاعی خودمان اختصاص می‌دهیم و موشک‌های ما برد کوتاه‌تری در مقایسه با موشک‌های عربستان سعودی دارند. بر خلاف متحدان آمریکا در منطقه که گروه‌هایی مثل القاعده ، طالبان و داعش را شست‌وشوی مغزی داده‌اند، تامین مالی کرده‌اند و مسلح کرده‌اند، ما در شکست دادن این گروه‌های تندرو نقشی محوری داشته‌ایم. بگذارید یک بار برای همیشه مطلقا روشن بیان کنم، ما نه امنیت خود را به دیگران می‌سپاریم نه درباره توافقنامه‌ای که با حسن نیت تاکنون اجرا کرده‌ایم، دوباره مذاکره می‌کنیم یا چیزی به آن اضافه می‌کنیم. در روزهای آتی، آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا بالاخره به تعهدات و وظایف خود عمل می‌کند. ایران در برابر تلاش‌های بیهوده برای زورگویی، محکم ایستاده است. اگر آمریکا بخواهد همچنان توافقنامه را نقض کند یا اینکه کلا از توافقنامه خارج شود، از حق خود برای واکنش، آن طور که خودمان تشخیص می‌دهیم، استفاده خواهیم کرد. ظریف اظهار کرد: زورگویی یا تهدید، برای آمریکا توافق جدیدی حاصل نمی‌کند به ویژه اینکه آمریکا به توافقی که قبلا قبول کرده است پایبند نیست و احترام نمی‌گذارد. تکیه به ادعاهای مضحکی که تکرار ادعاهای بیش از یک دهه پیش است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آنها پرداخته است، با هدف باطل کردن توافقنامه، کسی را نفریفته است. از این رو به آمریکا توصیه می‌شود بالاخره عمل به تعهدات خود را شروع کند، در غیر این صورت خودش مسئول پیامدهای عمل نکردن به تعهداتش خواهد بود.
آمریکا و اروپایی‌ها
سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا ۱۳ اردیبهشت درباره وضعیت توافق هسته‌ای با ایران گفت که آمریکا گفت‌وگوها با سه کشور اروپایی درباره نگرانی‌های موجود درباره برجام را ادامه می‌دهد. هدر ناوئرت به خبرنگاران گفت: جزئیات ویژه‌ای درباره این مذاکرات در اختیار ندارد. وی افزود: این نوع گفت‌وگوها و مذاکرات به‌طور مداوم در جریان است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین تصریح کرد: گفت‌وگوها و مذاکرات آمریکا با کشورهای اروپایی درباره نگرانی هایمان درباره نواقص برجام باعث شده است که اروپایی‌ها به‌خوبی با نگرانی‌های ما آشنا شوند. ناوئرت ادامه داد: بریان هوک نماینده آمریکا در مذاکره با اروپایی‌ها در بروکسل با همه طرف‌ها گفت‌وگو کرده است و مجموعه‌ای از گزینه‌هایی که روی میز است را مورد بررسی قرار داده‌اند. هدر ناوئرت همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه محمد جواد ظریف در ویدئویی گفته است که هیچ نوع مذاکره‌ای درباره برجام را نمی‌پذیرد گفت که در این باره اظهار نظر نمی‌کند.
فکر می‌کنم بماند
مارک میدوز، قانونگذار جمهوریخواه که روابط نزدیکی با دونالد ترامپ دارد در این باره به دیلی بیست گفت که انتظار دارد ترامپ حداقل برای کوتاه مدت در برجام بماند. وی تصریح کرد: فکر نمی‌کنم که در هفته آینده در زمان ضرب الاجل برجام رئیس جمهور به طور کلی از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود. او گفت:بر اساس گفت‌وگوهایی که با همکاران دموکرات و جمهوری خواه خود داشته‌ام، فکر می‌کنم این که بگوییم ترامپ در هفته آینده از برجام خارج خواهد شد صحیح نیست. میدوز افزود: با توجه به اینکه به دنبال مذاکره مجدد در مورد برجام هستیم، فکر می‌کنم در کوتاه مدت این توافق تمدید خواهد شد. حتی با وجود اینکه اعضای این توافق اعلام کرده‌اند که گزینه مذاکره مجدد در دستور کار نخواهد بود.
تلاش برای حفظ برجام
ادوین ساموئل سخنگوی دولت انگلیس در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین گفت:خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران در راستای منافع ملی آمریکا، انگلیس و کشورهای حاشیه خلیج «فارس» نیست. وی افزود:این توافق در همه جوانب خود جامع و بی‌نقص نیست و بخش‌هایی در آن وجود دارد که می‌تواند بهبود یابد. او ادامه داد:این توافق آغازی مهم است و تهدید احتمال آغاز یک رقابت تسلیحاتی هسته‌ای را بر طرف می‌کند.این توافق بستر لازم برای نظارت بازرسان سازمان ملل را فراهم می‌کند و دولت انگلیس با همه توان و نفوذ خود برای حفظ این توافق تلاش خواهد کرد.
پایبندیم تا...
وزارت خارجه روسیه اعلام‌ کرد تا زمانی که دیگر کشورهای عضو برجام به تعهدات خود ‌پایبند باشند ما نیز پایبند می‌مانیم. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که هرگونه ‌تغییری در برجام غیر قابل قبول است. مقامات کشورمان‌ همواره اعلام کرده‌اند که ‌ایران‌گزینه‌های مختلفی برای‌ پاسخ به خروج احتمالی آمریکا در اختیار دارد و در صورت لزوم آنها را عملی می‌کند.