این افتخار فقط برای من نیست




پرویز قدیمی


روزنامه نگار

آقای گلی برای آقای فوتبال ایران. این بهترین تیتری است که می‌توان درباره جهانبخش و افتخار بزرگی که به دست آورده، به کار برد.  افتخاری بزرگ که نصیب وینگر ایرانی شد تا او حالا به اهداف بزرگ‌تری فکر کند. اهدافی چون حضور در لیگی معتبر و باشگاهی بزرگ‌تر. جهانبخش که با هت تریک مقابل زوله کفش طلای فوتبال هلند را به دست آورد، درباره این بازی صحبت می‌کند و البته حسی که پس از آقای گلی دارد. علیرضا البته راجع به یک سوژه جالب هم صحبت می‌کند. اینکه یکی از هواداران آلکمار به او گفته می‌خواهد مسلمان شود. گفت‌وگوی خبرنگار «ایران» را با آقای گل لیگ هلند بخوانید.
 90 دقیقه پراسترس را پشت سر گذاشتی و در نهایت به هدفی که داشتی رسیدی. چقدر فشار را تحمل کردی تا هت‌تریک کنی و البته داور سوت پایان بازی را بزند؟
راستش را بخواهید از ابتدای فصل هدفم آقای گلی نبود. می‌خواستم عنوان بهترین پاسور را به دست بیاورم. چون پاس گل دادن را بیشتر از گل زدن دوست دارم. شرایط اما طوری پیش رفت که بالای جدول گلزن‌ها قرار گرفتم. بخصوص در هفته‌های پایانی و بعد از هت تریکی که مقابل ویتسه انجام دادم. آقای گلی یک افتخار بود. هم برای خودم و هم باشگاه آلکمار. با تمام این اتفاق‌ها، من در بازی آخر خودم را درگیر نکردم و استرس نداشتم. به خودم نمی‌گفتم حتماً باید گل بزنم اما نیم نگاهی به آقای گلی داشتم. هدفم این بود تلاش بیشتری انجام بدهم و خودم را در موقعیت قرار بدهم.
همین موقعیت‌شناسی‌ات سبب شد که همان نیمه اول گل بزنی و به آقای گلی نزدیک شوی.
نیمه اول یک گل زدم که این می‌توانست مرا کمک کند. بین نیمه شنیدم که رقیب من از دن ‌هاگ 2 گل زده. هر دو، 19 گل زده بودیم اما چون او بازی‌های کمتری انجام داده بود، آقای گل می‌شد.
در طول بازی گزارش لحظه به لحظه گلزنی رقبای خودت را می‌گرفتی یا برایت مهم نبود؟
اصلاً به رقبا و گلزنی آنها در طول بازی فکر نمی‌کردم. بین نیمه هم نمی‌خواستم از کسی درباره بازی‌های دیگر سؤال کنم. البته نتوانستم خودم را کنترل کنم. از پزشک تیم پرسیدم و او گفت که یانسن 2 گل زده.
گل‌های یانسن تو را مجاب کرد که گل‌های بیشتری بزنی. همین طور است؟
خب تنها هدف من در هفته آخر کسب این عنوان بود. شاید کل فصل چنین هدفی نداشتم اما هفته پایانی، نه تنها من بلکه اکثر بازیکنان آلکمار تلاش کردند تا آقای گل شوم. گل دوم را در اوایل نیمه دوم زدم اما با خودم گفتم حتماً رقبا هم گل می‌زنند. این ذهنیت را در سر داشتم و به همین دلیل سومین گل را به ثمر رساندم. بعد از این گل دیگر خیالم آسوده شد. من بودم و 2 گل فاصله با یانسن و در نهایت کفش طلای لیگ هلند که نصیبم شد.
درخشش تو در ترکیب آلکمار به قدری بود که هواداران مراسم بدرقه‌ای برایت تدارک دیدند و تو هم خیلی از آنها را در آغوش گرفتی. در آن لحظات احساسی چه حرف‌هایی بین تو و هواداران آلکمار رد و بدل شد؟
در طول بازی که هواداران آلکمار اسمم را صدا می‌زدند تا انگیزه بگیرم و گل‌های بیشتری بزنم. از آن قشنگ‌تر اما لحظاتی بود که بعد از بازی کنار هواداران رفتم و شادی‌ام را با آنها تقسیم کردم. خیلی از آنها گریه می‌کردند و از من می‌خواستند در آلکمار بمانم. برخی‌هایشان مرا درک کرده و نظرشان این بود که به باشگاه بزرگ‌تری بروم و پیشرفت کنم. خدا را شکر همه از عملکرد من راضی بودند اما یک نکته مرا تحت تأثیر قرار داد.
چه نکته‌ای؟ در این مراسم اتفاقی افتاد؟
یکی از هواداران که حدود 30 و خرده‌ای سال داشت، مرا در آغوش گرفت، اشک در چشمانش جمع شد و به من گفت بعد از آقای گلی‌ات می‌خواهم مسلمان شوم. او برای دقایقی گریه می‌کرد، اشک شوق او و حرفش را هرگز فراموش نمی‌کنم.
جدا از مراسم ویژه باشگاه و هواداران آلکمار، حتماً این را می‌دانی که در ایران و بخصوص فضای مجازی هم برای تو سنگ تمام گذاشتند و خیلی از اهالی فوتبال در ایران به تو تبریک گفتند. نمونه‌اش مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان. تبریک او را دیدی؟
هم تبریک ایشان را دیدم و هم فدراسیون فوتبال. من همیشه تلاش کرده‌ام به عنوان نماینده ایران در هلند سربلند باشم. اینجا مرا به عنوان یک ایرانی می‌شناسند و همین وظیفه‌ام را هم داخل و هم خارج از زمین سنگین می‌کند. آقای گلی به نوبه خود احساس مرا خوب کرد اما وقتی بعد از آن،  این هجمه از تبریک‌ها را دیدم انرژی گرفتم تا سال‌های بعد هم موفق باشم. از آقای سلطانی فر ممنونم که به عنوان یک مدیر تأثیرگذار در ورزش به من تبریک گفت و البته فدراسیون فوتبال که خستگی‌ام را برطرف کرد. این افتخار فقط برای خودم نیست بلکه به نام ایران است و خوشحالم که توانستم چنین اتفاقی را رقم بزنم.
برای فصل بعد چه برنامه‌ای داری؟ قصه ناپولی به کجا رسید؟
نماینده‌های باشگاه ناپولی در این مدت بارها به هلند سفر کردند اما هنوز چیزی رسمی نیست. تا جایی که من می‌دانم، هنوز صحبت جدی انجام نشده و من هم منتظر می‌مانم تا ببینم چه شرایطی برایم رقم خواهد خورد.

مقصد آقای گل ایرانی هلند کجاست؟

این روزها، علیرضا جهانبخش در صدر اخبار فوتبال ایران و اروپاست. هافبک- مهاجم آلکمار که موفق شد با به ثمر رساندن 21 گل آقای گل لیگ هلند شود. پس از این موفقیت، فان دن بروم سرمربی آلکمار گفت: «علیرضا فصلی فوق‌العاده را پشت سر گذاشت ولی نمی‌توان او را حفظ کرد.» در این میان، اورلیو دی لورنتیس رئیس باشگاه ناپولی هم که باشگاه او مدت هاست جهانبخش را زیر نظر دارد، اعلام کرده :«بازیکنی را خریدیم که در این فصل 20 گل زده اما امکان ندارد اسم او را بر زبان بیاورم و فاش کنم.» تا به این ترتیب شایعه رفتن جهانبخش به این تیم ایتالیایی قوت بگیرد. در بین ۱۰ بازیکنی که در 10 سال اخیر در اردویسه (لیگ برتر هلند) آقای گل شدند، فقط دو نفر فصل بعد هم در تیم‌شان بازی کردند و ۷ نفر از این ۸ نفر، به معتبرترین لیگ‌های جهان رفتند. 4 آقای گل اردویسه فصل بعد به لیگ برتر انگلیس، ۲ نفر به لالیگا و یک نفر به بوندسلیگا ترانسفر شدند. بازیکنانی که لوئیز سوارز، موفق‌ترین آنهاست و بزرگترین ترانسفر هم رفتن هانتلار به رئال مادرید است. در بین این بازیکنان، فقط دیپای در پست مهاجم هدف بازی نمی‌کرد که راهی منچستریونایتد شد. قبل از این یک دهه هم بازیکنانی مثل درک کویت، ماتیا کژمان و رود فن‌نیستلروی مشهورترین آقای گل‌های فوتبال هلند بودند که همگی، در لیگ برتر انگلیس به فوتبال‌شان ادامه دادند.