امضای ۴۰ میلیارد دلار قرارداد نفتی تا پایان مهرماه


عطیه لباف
روزنامه‌نگار
چهارمین قرارداد جدید نفتی ایران بزودی امضا می‌شود. این خبر را معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد. غلامرضا منوچهری در گفت‌و‌گو با «ایران» از ذکر نام شرکت خارجی سرمایه‌گذار خودداری کرد تا مبادا در روند امضای قرارداد خللی ایجاد شود. او می‌گوید همزمان با نمایشگاه بین‌المللی نفت امسال تفاهمنامه و قراردادهایی با شرکت‌های خارجی امضا خواهد شد.


منوچهری با اشاره به هیاهوی ترامپ، رئیس جمهوری امریکا، اذعان کرد: مذاکرات با روس‌ها، چینی‌ها و اروپایی‌ها ادامه دارد و همان شرکت‌هایی که در این دو سال با ما در ارتباط بودند، در حال مذاکره هستیم.
او ادامه داد: اغلب 20 مذاکره نفتی برای جذب سرمایه خارجی همچنان فعال هستند. البته ممکن است برخی از سرمایه‌گذاران عقب نشینی کرده باشند. اما مذاکرات ادامه دارد و سعی می‌کنیم که در طرح‌های توسعه از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم اما توسعه با کمک توان داخل نیز ادامه می‌یابد. معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران در حاشیه دومین روز از بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت در نشست خبری نیز به تبیین آخرین جزئیات جذب سرمایه خارجی پرداخت.
او با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در بخش قراردادهای بالادستی، یادآور شد: سال گذشته سه قرارداد نفتی امضا شد. با توجه به برنامه‌های گسترده شرکت ملی نفت ایران برای توسعه، پیش‌بینی می‌کنیم امسال سال پررونقی را در صنعت نفت ایران پیش رو داشته باشیم، البته این رونق تدریجی خواهد بود. او با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان شهریورماه یا مهرماه امسال تعداد قراردادهای امضا شده را به ۱۰ برسانیم که به معنای قرارداد توسعه ۱۵ میدان است، ادامه داد: البته برخی از قراردادها شامل توسعه دو تا سه میدان است. او پیش‌بینی کرد: تا پایان مهرماه، هفت قرارداد نفتی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی به ارزش
۴۰ میلیارد دلار امضا می‌شود.
به‌گفته معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران هم‌اکنون مذاکره قراردادی ۱۰ میدان نیز در دست انجام است که امیدواریم تا پایان امسال این قراردادها را به نتیجه برسانیم؛ باید تأکید کنم مذاکره قراردادی این میدان‌ها با پیش‌بینی شرایط چالشی کنونی در حال انجام است.
اجرای ۳۵ پروژه در قالب بسته
 ۶ میلیارد دلاری
طرح‌های دیگری از جمله بسته
۶ میلیارد دلاری طرح نگهداشت تولید و افزایش ضریب بازیافت میدان‌های نفتی در مناطق نفتخیز جنوب، شرکت فلات قاره و شرکت نفت مناطق مرکزی، در دست بررسی شرکت ملی نفت است که به گفته منوچهری برای اجرای این بسته ۳۵ پروژه تعریف شده است که اهداف کمی آنها شامل حفظ تولید و افزایش تولید می‌شود.
او با اشاره به اینکه امکان دارد هنگام اجرای این بسته تأسیسات سطحی نیز اجرا شود، گفت: منابع مالی اجرای این بسته تأمین شده است. با توجه به اینکه مناقصه‌های این طرح هم‌اکنون آغاز شده است امیدواریم تا پایان شهریورماه، قرارداد عمده این طرح‌ها امضا شود. با توجه به اینکه شرکت‌های داخلی این طرح را اجرا خواهند کرد، پیش‌بینی می‌کنیم شاهد رونق کسب و کار و فعالیت در صنعت نفت شویم.
منوچهری گفت: کار گسترده‌ای در حال انجام است به نحوی که تعداد دکل‌هایی که به صورت همزمان در این طرح به‌کار گرفته خواهند شد به ۱۰۰ دکل خواهد رسید که فعالیت این تعداد دکل تقریباً معادل کل دکل‌های آماده در صنعت نفت است.
منوچهری با اشاره به طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی ادامه داد: طرح توسعه این فاز هم سوی شرکت توتال و سایر شرکا در حال اجراست.
امضای قرارداد با «او ان جی سی» هند تا ۵ ماه دیگر
قرارداد طرح توسعه «فرزاد بی» احتمالاً طی پنج ماه آینده با شرکت ONGCهند امضا می‌شود. این موضوع را معاون امور مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران بیان کرد. او گفت: انتقال خط لوله اتان از سایت دو پارس جنوبی به سایت یک آن از دیگر طرح‌های مهم و در حال اجرای پارس ‌جنوبی است که انتظار داریم این طرح تا سه ماه آینده تکمیل شود.
منوچهری با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای در میدان‌های غرب کارون نیز خاطرنشان کرد: تکمیل طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد، ضمن اینکه طرح ۳۰۰ هزار بشکه‌ای «سی تی پ‌»نیز شروع شده است.
او با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران در مجموع درگیر ۸۰ پروژه است، اظهار کرد: امیدواریم امسال خیزشی در این طرح‌ها به وجود بیاید؛ البته تعدادی از این طرح‌ها به اجرا نرفته است، اجرای برخی از طرح‌ها سرعت می‌گیرد و تعدادی از آنها تکمیل خواهد شد.