خط مقاومت؛ انتخاب مردم لبنان

فرحناز دهقی
روزنامه نگار

پس‌از 12 ساعت، درهای پایگاه‌های رأی‌گیری در انتخابات پارلمانی لبنان بسته شدند و جنبش حزب‌الله و متحدانش، در میان بهت رقبا بر سکوی پیروزی ایستاده و بیش از نیمی از صندلی‌های پارلمان را تصاحب کردند (تنها تا عصر دیروز از 128 صندلی پارلمان، 67 صندلی به حزب‌الله تعلق گرفت). وزارت کشور لبنان اعلام کرده که میزان مشارکت مردم 49 درصد بوده است و اکثریت آرا نیز به نامزدهای حزب‌الله و متحدانش تعلق گرفته است؛ چنین نتیجه درخشانی می‌تواند جایگاه سیاسی حزب‌الله را در میان احزاب و ائتلاف‌ها به طور قابل توجهی محکم کند. اما این دستاورد باعث افزایش نگرانی‌های رژیم صهیونیستی شده است. تا جایی که یکی از وزیران این رژیم در واکنش به این پیروزی گفت: «نتیجه انتخابات نشان می‌دهد لبنان مساوی با حزب‌الله است.»


 به‌گزارش «ایران» به نقل از راشا تودی، براساس نتایج غیررسمی شمارش آرا، ائتلاف دوگانه شیعه توانسته پیروزی خود را رقم بزند و در حوزه‌های جنوب، بقاع و بعبدا پیروز قاطع باشد و ۲۷ کرسی مورد نظر را به دست آورد. اما جریان سیاسی المرده و القوات اللبنانیه نیز سهم قابل توجهی از آرا به‌ دست آورده‌اند. اما جریان آزاد ملی که مورد حمایت ریاست‌جمهوری این کشور است و المستقبل که وابسته به سعد حریری نخست‌وزیر لبنان است، نتوانسته‌اند به پیروزی دست پیدا کنند و حتی در برخی پایگاه‌ها از حد انتظار نیز کمتر رأی آورده‌اند. پس از انتشار نتایج اولیه، مردم در شهرک‌ها و روستاهای النبطیه با در دست گرفتن پرچم‌های لبنان، حزب‌الله و جنبش امل به جشن و شادی پرداختند و با همخوانی با سرودهای حماسی پیروزی فهرست نامزدهای شیعه را جشن گرفتند.
پس‌از انحلال پارلمان کنونی در تاریخ 20 مه، نامزدهای منتخب انتخابات روی صندلی‌های خود می‌نشینند و به احتمال فراوان نبیه بری رئیس پارلمان لبنان از سال 1992، همچنان با حفظ صندلی خود به ریاستش ادامه خواهد داد. بعد از آن نوبت به انتخاب معاون رئیس پارلمان می‌رسد، سپس کمیته‌های پارلمانی شکل می‌گیرند و همزمان سایر اعضای هیأت رئیسه مجلس انتخاب می‌شوند. براساس قانون تقسیم قوا در لبنان، نخست‌وزیری این کشور باید مسلمان سنی باشد و با آغاز دوره پارلمان جدید، دولت سعد حریری وارد مرحله دولت موقت می‌شود. برخی منابع خبری معتقدند، قانون جدید انتخابات گروه‌های سیاسی را به ایجاد ائتلاف‌هایی خاص در هر حوزه انتخاباتی حتی بین رقیبان ترغیب کرد تا دستاوردهای بیشتری داشته باشند. در برخی مواقع اعضای یک فهرست برنامه مشترک یا رویکرد سیاسی یکسانی نداشتند و فقط منافع لحظه‌ای انتخاباتی باعث ائتلاف شده بود که این مسأله انتقادات گسترده رأی دهندگان را به‌دنبال داشت.

کاهش مشارکت مردمی
به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری رویترز، این دور از انتخابات پارلمانی پس از 9 سال در لبنان برگزار شد. این انتخابات برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ بعد از اینکه پارلمان دوره فعالیت خود را سه بار به بهانه‌ اختلافات سیاسی و خطرات امنیتی در پی درگیری‌های سوریه تمدید کرد، برگزار شد. اما میزان مشارکت مردم نسبت به دور قبلی که 54 درصد بود، با حدود 5 درصد کاهش روبه‌رو شد. نهاد مشنوق وزیر کشور لبنان در واکنش به کاهش مشارکت مردم گفت که قانون جدید انتخابات باعث این کاهش شده زیرا هم مردم و هم مسئولان مراکز اخذ رأی با آن آشنایی کافی نداشتند. بعد از ۱۰ سال قانون اکثریتی در انتخابات کنار گذاشته شده و میزان رأی‌گیری کاهش داشت. بر اساس قانون انتخابات لبنان مردم به فهرست انتخاباتی رأی می‌دهند و هر فهرست به میزان درصد آرای کسب شده در هر حوزه صاحب کرسی در پارلمان می‌شود. مشنوق افزود: «هرکسی که رأی نداده نمی‌تواند از آینده چشم‌اندازی داشته باشد.» عون نیز در توئیتر خود نوشت: «من از میزان کم مشارکت مردم و استفاده از حق رأی دادن غافلگیر شدم.اگر شما خواهان تغییر و راه‌های جدید هستید، باید از حقوق خود استفاده کنید.» حدود 3 میلیون و 800 هزار لبنانی برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کردند که حدود 800 هزار نفرشان رأی‌اولی بودند. 6 هزار و 800 پایگاه رأی‌گیری نیز در سراسر لبنان گشوده شدند تا مشارکت حداکثری مردم را تسهیل کنند. با وجود کاهش حضور مردم در عرصه انتخاباتی، برای نخستین بار در تاریخ سیاسی این کشور دو زن بدون اتکا به قدرت‌های خانوادگی به پارلمان راه پیدا کنند: جمانه حداد و پولا یعقوبیان. سه زن دیگری که راهشان به پارلمان گشوده شده است، دیما جمالى، دختر شهردار پیشین طرابلس، استردا جعجع، همسر سمیر جعجع یکی از رهبران ائتلاف 14 مارس و بهیه حریرى، عمه سعد حریری هستند.

به دنبال تغییر
به‌گزارش «ایران» به نقل از الجزیره، زوج جوانی با لبخند از یکی از پایگاه‌های رأی‌گیری در بیروت بیرون می‌آیند. نسرین افار کارمند یکی از شرکت‌های بیمه لبنان درباره حضور خود در انتخابات می‌گوید: «من واقعاً خیلی خوشحال هستم؛ از آخرین بار که رأی دادیم مدت‌ها گذشته است. من از بابت تغییراتی که قرار است در کشورمان به وجود بیاید خیلی خوشحال هستم. این چیزی است که ما در آن نقش داریم، چیزی که متأثر از ماست. ما باید به کشورمان خدمت کنیم، تا او هم به ما خدمت کند.» الیاس افار همسر نسرین، مهندس ساختمان است و درباره انتخابات کشورش می‌گوید: «ما به آینده سخت امیدواریم. اگر انتخاب‌های ما اشتباه باشد، طی این 4 سال راهی برایش پیدا می‌کنیم.» لینا میساکیان که اصالتاً ارمنی است، می‌گوید: «یکی از پسران من نتوانست در کشور خودمان شغلی پیدا کند و راهی ایتالیا شد. پسر بزرگم پلیس است اما نمی‌تواند از پس هزینه‌ها و مخارج ازدواج و زندگی‌اش بربیاید. حالا وقت تغییر است. فرزندان ما دارند از کشور فرار می‌کنند.»