ورزش عرصه تجلی حمایت از کالای ایرانی

مسعود سلطانی‌فر
وزیر ورزش
و جوانان




نامگذاری امسال به نام «حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری قطعاً جهت دهنده حرکت مردم و دولت به منظور تحقق رونق اقتصادی و برون رفت از چالش‌های کنونی است. وزارت ورزش و جوانان در این بین برای پیشروی تا مرز خودکفایی اقتصادی و حمایت از اقتصاد داخلی راهبردهایی را برای دستیابی به رونق اقتصادی تدوین و حتی اجرایی کرده است.
آنچه مسلم است، عرصه ورزش کشور با بهره‌مندی از سرمایه عظیم اجتماعی می‌تواند برای تحقق شعار سال، یاور اهداف متعالی نظام باشد. قدرتمندی عرصه ورزش برای رونق اقتصادی در دنیای امروز به اثبات رسیده است و جامعه جهانی نیز برای تقویت چرخه اقتصادی نگاه ویژه‌ای به بازار ورزشی دارد. نمی‌توان کتمان کرد که اقتصاد ورزش در دنیا به اقتصاد بزرگی تبدیل شده است اما در کشور ما هنوز در نقطه آغاز هستیم و اقتصاد ورزش ایران یک اقتصاد کوچک به حساب می‌آید. اتفاقاً از همان روزی که در وزارت ورزش و جوانان مشغول به فعالیت شدم، یکی از راهبردهای اساسی را رونق اقتصاد ورزش تبیین کردم و برای تحقق آن نیز اقداماتی صورت گرفته که در ادامه با عنایت به نامگذاری امسال به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» قطعاً شتاب برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان نیز به منظور رونق اقتصادی با محوریت تولید داخل شتاب بیشتری خواهد داشت. در این بین گستره وسیع مخاطبان وزارت ورزش و جوانان می‌تواند راهبردهای ما را برای حمایت از «کالای ایرانی» به راهبردی اثربخش پیوند بزند و موجبات سودمندی آن را به جامعه تسری دهد. در دسترس‌ترین اقدام، آنچه در سال جاری به عنوان رویدادهای مهم ورزشی پیش روی ما قرار دارد، می‌تواند به محلی برای تجلی شعار سال تبدیل شود.
کاروان ایران در کوتاه مدت بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا و متعاقب آن بازی‌های پاراآسیایی را به عنوان آوردگاه قهرمانی باید پشت سر بگذارد و قبل از آن رویدادی عظیم چون جام جهانی فوتبال پیش روی ما قرار دارد. به همین موارد رقابت‌های قاره‌ای و جهانی در رشته‌های مختلف را هم بیفزایید از طرفی در سالی نه چندان دور بازی‌های المپیک 2020 را نیز خواهیم داشت. استفاده از کالای ایرانی و بهره‌برداری از تولیدات داخل برای تقویت چرخه اقتصادی کشور رویکرد اساسی وزارت ورزش و جوانان در پشتیبانی از ورزشکاران و تیم‌های ایرانی است. در بازی‌های آسیایی جاکارتا کاروان ایران با البسه ایرانی با کیفیت گام به این رویداد می‌گذارند.

تیم‌های ملی رده‌های مختلف سنی فوتبال با پوشش ایرانی گام به رقابت‌های آسیایی و جهانی خواهند گذاشت. البته در این بین به دلیل الزامات فدراسیون جهانی فوتبال، حضور تیم ملی فوتبال بزرگسال ایران در جام جهانی روسیه یک استثنا محسوب می‌شود اما حتی قرارداد اسپانسری شرکت آدیداس با فدراسیون فوتبال را بعد از نامگذاری امسال به قرارداد تجاری تبدیل کردیم. حتی فدراسیون‌های ورزشی نیز ملزم به همکاری با تولیدات با کیفیت داخلی شده‌اند و قراردادهایی که پیش از این با تولیدی‌های خارجی منعقد شده است، پس از اتمام، تمدید نخواهد شد و استمرار نمی‌یابد. از طرفی فدراسیون‌ها را نیز ملزم کرده‌ایم در رقابت‌هایی که برای استفاده از برخی برندهای خارجی الزام دارند با دیپلماسی ورزشی و ارتباطات منطقی، رایزنی‌های خود را برای استفاده از تولیدات داخلی گسترش داده و برای ثبت تولیدات داخلی تلاش کنند. از طرفی استفاده از تولیدات داخلی در عرصه ورزش نیز جایگاه خود را در برخی کشورها پیدا کرده و میزان نفوذ تولیدات ورزشی حتی در رقابت‌های جهانی و آسیایی برخی رشته‌ها حائز اهمیت و باعث افتخار برای اقتصاد ورزش ایران است. قطعاً راهبرد استفاده از تولیدات داخلی در حمایت از کالای ایرانی به عنوان رویکرد اساسی وزارت ورزش و جوانان با توجه به فعالیت فدراسیون‌های ورزشی، باشگاه‌های ورزشی، هیأت‌های ورزشی و ادارات کل ورزش و جوانان سراسر کشور در سراسر ایران اسلامی می‌تواند نمایان شود. وزارت ورزش و جوانان که از سال گذشته کمیته تخصصی اشتغال و کارآفرینی را تشکیل داد، گام‌های اولیه را برای رشد و رونق اقتصادی برداشته است و از طرفی استمرار در برنامه‌های گذشته و افزودن راهبرد حمایت از کالای ایرانی در عرصه ورزش می‌تواند زمینه حمایت از تولیدات داخلی و ایجاد اشتغال را فراهم آورده و در رونق اقتصادی کشور نقش‌آفرینی کند. بنابراین به آینده ورزش ایران برای اینکه عرصه‌ای به منظور تجلی رونق اقتصادی باشد بسیار امیدوارم و قطعاً با جدیت و اهتمام بیشتر در زمینه حمایت از تولیدکنندگان داخلی برای تقویت چرخه اقتصادی و رفع موانع استفاده از کالاهای ورزشی تولید داخل گام برمی‌داریم و حتی با سازمان‌ها، ارگان‌ها و وزارتخانه‌های دیگر به منظور جلوگیری از ورود کالای قاچاق همکاری می‌کنیم تا نقش‌آفرینی ورزش در رونق اقتصادی را رقم بزنیم.