دکتر حسن کیا اوج ضامن ضررهای مادی و معنوی احتمالی

در مورد ماجرای پیش آمده در تبلیغ غیر عرفی فیلم سینمایی «به وقت شام» که دو شنبه شب گذشته در پردیس سینمایی کورش اتفاق افتاد مسئولیت تهیه کننده به عنوان صاحب اثر غیر قابل انکار است. در مورد این موضوع آمر یعنی کسی که به گروه بازیگران دستور داده با ظاهری مخوف و با شمشیر و اسلحه وارد مرکز خرید شوند باید شناسایی شود. با نگاهی به کلیپ های منتشر شده از این اتفاق به راحتی می توانید وحشت و تعجب مردم و شاغلان در محل مرکز تجاری را مشاهده کنید.
از منظر حقوقی اگر فردی در اثر این اتفاق با مشکل جسمی یا روحی مواجه شود تهیه کننده ضامن است.
از سوی دیگر افرادی هستند که با مشکلات روحی دست و پنجه نرم می کنند و خیلی از آنها برای فراغت هر چند اندک از این مشکل به سینما می روند. در مورد چنین افرادی هم نمی توان از مسئولیتی که متوجه آمران ماجرا و تهیه کننده فیلم است صرف نظر کرد.
چند سال قبل نمونه همین اتفاق در پرواز یکی از تیم های فوتبال ایران را شاهد بودیم. آن طور که خاطرم هست بازیکن یکی از تیم های مطرح فوتبال ایران با در اختیار گرفتن بلندگوی هواپیما اعلام کرده بود هواپیما در حال سقوط است. این اقدام از نظر عقلی و عرفی قابل قبول نیست.


از طرف دیگر ظاهرا رولبط عمومی سازمان اوج به عنوان تهیه کننده اثر در بخشی از اطلاعیه ای که بعد ماجرای پیش آمده منتشر کرده ادعایی مطرح کرده که بر اساس آن در همه جای دنیا چنین شیوه ای برای تبلیغ مرسوم است. نه تنها این ادعا رد می شود بلکه به فرض صحت موضوع در مواردی خاص (مثلا در هالییود) سوال اینجاست که چرا در بروز چنین اقداماتی به خودمان اجازه می دهیم موقعیت ایران را با بقیه کشورهای دنیا مقایسه کنیم اما در سایر موارد نه!
هم عقل و هم عرف چنین حرکتی را رد می کنند. اگر جناب حاتمی کیا به عنوان کارگردان فیلم مربوطه با وجود بی اطلاعی( که مدعی آن شده) عذر خواهی کرده باید گفت این کار بسیار پسندیده است. اما تهیه کننده که در واقع از نظر حقوقی مالک اثر است حتی در صورت بی اطلاعی هم مسئول تمام عواقب ماجرا از منظر حقوقی است ولو آنکه بی اطلاع باشد. در ضمن خود تهیه کننده( سازمان اوج) هم اعلام کرده این کار با هماهنگی صورت گرفته است. در نهایت باید گفت اگر فردی از نظر جسمی یا روحی در اثر این حرکت آسیبی دیده می تواند علیه موسسه اوج طرح دعوا کند و تقاضای جبران خسارت و ضرر و زیان مادی و معنوی خود را طبق قانون مسئولیت مدنی و قانون جدید آیین دادرسی کیفری مصوب 1392( اصلاحی 1394) از مراجع دادگستری داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
قاسم محبعلی تحلیلگر و کارشناس پیشین وزارت امورخارجه در گفت و گو با «همدلی» به تشریح وضعیت پیش رو در مورد برجام پرداخت سفیر فرانسه در ایران: استراتژی فرانسه حمایت از برجام است «به وقت شام» در بی مبالاتی تبلیغاتی از «لاتاری» پیشی گرفت؛ خودی‌ها کارناوال ترس راه انداختند رئیس جمهور آمریکا با حمله تند به برجام و خروج از آن، یکی از بزرگترین پیمان‌شکنی‌های تاریخ را به ثبت رساند همدلی از گرفتاری بیماران خاص در دهلیزهای تنگ درمان گزارش می دهد زخم بی‌دارویی بر تن تالاسمی‌ها «همدلی» تفاوت پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی را بررسی کرد تلگرام بدون رقیب پای صحبت محمدکاظم بیات درباره بازار مکاره کتب حقوقی و مسیرمتفاوت یک نشر گول بمباران های تبلیغاتی را نخورید! محمد موسوی نوازنده شهر نی تجلیل می شود بزرگداشت یک دلسوخته دکتر حسن کیا اوج ضامن ضررهای مادی و معنوی احتمالی رئیس مجلس شورای اسلامی: تعاونی ها نسبت به جذب نقدینگی در کشور اقدام کنند رئیس جمهور آمریکا با حمله تند به برجام و خروج از آن، یکی از بزرگترین پیمان‌شکنی‌های تاریخ را به ثبت رساند رئیس مجلس شورای اسلامی: تعاونی ها نسبت به جذب نقدینگی در کشور اقدام کنند رئیس مجلس شورای اسلامی: تعاونی ها نسبت به جذب نقدینگی در کشور اقدام کنند