رئیس جمهور آمریکا با حمله تند به برجام و خروج از آن، یکی از بزرگترین پیمان‌شکنی‌های تاریخ را به ثبت رساند

کودتای مجنون
دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا در سخنانی در کاخ سفید به طرح ادعاهای واهی علیه ایران پرداخت و با جوسازی علیه کشورمان گفت: من می‌خواهم دنیا را مطلع کنم از اقداماتی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای.
وی با طرح این ادعای پوچ که ایران حکومت پیشتاز در عرصه تروریسم است و مشغول صادر کردن سلاح‌های خود به گروه‌های تروریستی و مجهز کردن آنهاست، ادامه داد: ایران از گروه‌های تروریستی و شبه نظامی در منطقه از جمله حزب‌الله، حماس و القاعده حمایت کرده و در طول سال‌های گذشته سفارتخانه‌های آمریکا را در نقاط مختلف جهان مورد حمله قرار داده،‌ به تاسیسات نظامی حمله کرده و صدها خدمه نظامی ما را ربوده و مورد شکنجه قرار داده است.
وی با بیان این ادعا که این توافق باعث رفع تحریم‌های فلج‌کننده بدون گذاشتن هیچ محدودیتی بر روی رفتارهای سوء ایران در یمن، سوریه و دیگر نقاط شد، گفت: در جایی که آمریکا نهایت اهرم فشار را در دست داشت و این توافق فاجعه‌بار شکل گرفت تا به این حکومت دست بالا را بدهد و میلیون‌ها دلار پول به این کشور داد و برخی از این پول‌ها نقد داده شد که مایه شرمساری من و شهروندان آمریکا است. توافق هسته‌ای ایران یک افسانه را پرورش داد که یک حکومت جنایتکار می‌تواند به دنبال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای باشد اما این غیرممکن است.


ترامپ با بیان این که بودجه نظامی ایران بعد از برجام 40 درصد افزایش یافته است، ادعا کرد: در حالی که اقتصاد ایران در شرایط خیلی بد است و پول‌ها صرف سلاح‌هایی شده است تا از تروریسم حمایت کند و هرج و مرج در منطقه ایجاد کند.
وی گفت: حتی اگر ایران به توافق عمل کند باز حکومتش می‌تواند در آستانه تولید سلاح هسته‌ای باشد. اگر اجازه دهیم این توافق پابرجا بماند چراکه به زودی مسابقه تسلیحاتی در منطقه خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در حال حاضر وزیر خارجه من در راه سفر به کره شمالی است تا زمینه انجام ملاقات بین من و رهبر کره شمالی را فراهم کند، گفت: برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه در حال انجام است که ما به توافقی با کمک کره جنوبی، چین و ژاپن دست پیدا کنیم تا امنیت و ثبات بر منطقه حاکم شود. از سوی دیگر فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در کنفرانس مطبوعاتی به نظر عصبانی و با چهره‌ای سخت پشت تریبون حاضر شده بود در همین باره تاکید کرد:‌ ما متعهد و مصمم به حفظ این توافق هستیم و این کار را برای امنیت جمعی خود انجام می‌دهیم.
امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه دقایقی پس از آنکه دونالد ترامپ همتای آمریکایی‌اش اعلام کرد واشنگتن از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد با انتشار پیامی از این تصمیم ابراز تاسف کرد. ما روی یک چارچوب گسترده‌تر که فعالیت هسته‌ای، دوره پس از 2025، فعالیت موشکی بالستیک و ثبات در خاورمیانه به ویژه سوریه، یمن و عراق را دربر می‌گیرد، همکاری خواهیم کرد.
هیات نمایندگی روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: روسیه از این تصمیم ابراز تاسف و اعلام کرد: مسکو فکر نمی‌کند که پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، این توافق به سرعت نابود شود.
هیات نمایندگی روسیه همچنین اعلام کرد: مسکو تمام تلاش خود برای به حداقل رساندن پیامدهای منفی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را به کار می‌گیرد. ما امیدواریم که ایران به سرعت گام‌های تلافی‌جویانه در واکنش به این اقدام را بر ندارد.
رییس‌جمهور کشورمان گفت: امشب ثابت شد که ایران همواره به تعهدات خود پایبند است اما آمریکا به آن پایبندی ندارد. حسن روحانی طی سخنانی در واکنش به خروج آمریکا از برجام با بیان اینکه امشب شاهد یک تجربه مهم تاریخی بودیم، اظهار کرد: همان سخنی که از ۴۰ سال پیش آن را تکرار کرده و همچنان تکرار می‌کنیم، اتفاق افتاد و آن اینکه کشور ایران همیشه به تعهدات خود پایبند بوده و آمریکا کشوری است که هیچگاه به تعهداتش پایبند نبوده است.
سایر اخبار این روزنامه
قاسم محبعلی تحلیلگر و کارشناس پیشین وزارت امورخارجه در گفت و گو با «همدلی» به تشریح وضعیت پیش رو در مورد برجام پرداخت سفیر فرانسه در ایران: استراتژی فرانسه حمایت از برجام است «به وقت شام» در بی مبالاتی تبلیغاتی از «لاتاری» پیشی گرفت؛ خودی‌ها کارناوال ترس راه انداختند رئیس جمهور آمریکا با حمله تند به برجام و خروج از آن، یکی از بزرگترین پیمان‌شکنی‌های تاریخ را به ثبت رساند همدلی از گرفتاری بیماران خاص در دهلیزهای تنگ درمان گزارش می دهد زخم بی‌دارویی بر تن تالاسمی‌ها «همدلی» تفاوت پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی را بررسی کرد تلگرام بدون رقیب پای صحبت محمدکاظم بیات درباره بازار مکاره کتب حقوقی و مسیرمتفاوت یک نشر گول بمباران های تبلیغاتی را نخورید! محمد موسوی نوازنده شهر نی تجلیل می شود بزرگداشت یک دلسوخته دکتر حسن کیا اوج ضامن ضررهای مادی و معنوی احتمالی رئیس مجلس شورای اسلامی: تعاونی ها نسبت به جذب نقدینگی در کشور اقدام کنند رئیس جمهور آمریکا با حمله تند به برجام و خروج از آن، یکی از بزرگترین پیمان‌شکنی‌های تاریخ را به ثبت رساند رئیس مجلس شورای اسلامی: تعاونی ها نسبت به جذب نقدینگی در کشور اقدام کنند رئیس مجلس شورای اسلامی: تعاونی ها نسبت به جذب نقدینگی در کشور اقدام کنند