درخواست وزارت نیرو برای رفع مشکل خاموشی ها

گروه انرژی - با نزدیک شدن به فصل گرم تابستان و افزایش استفاده از وسایل سرمایشی، مصرف انرژی به ویژه برق افزایش یافته و دغدغه خاموشی در کشور اوج گرفته است‌. امسال نیز شرایط به‌گونه‌ای است که از چند ماه گذشته نگرانی مسوولان و چاره‌اندیشی آنها در این حوزه آغاز شده است و باز هم مثل هر سال وزارت نیرو تنها راه چاره را مدیریت مصرف عنوان کرده است‌. در همین حال مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفته است: «کمبود دو هزار مگاواتی برق در زمان پیک مصرف سال‌جاری با ۱۰ درصد صرفه‌جویی قابل جبران است.»
این در حالی است که بر اساس آمارهای شرکت مدیریت شبکه برق ایران، پیک مصرف برق در روز یکشنبه ۲۰ خردادماه، ۴۸ هزار و ۵۷۹ مگاوات بود و مصرف برق بخش صنعت کشور هم به حدود ۴ هزار مگاوات رسید‌. پیک مصرفی اولین روز هفته نیز برابر با ۴۸ هزار و ۹۰۵ مگاوات بود که در این دو روز نسبت به روزهای گذشته افزایش مصرف را شاهد بودیم‌. بر اساس گفته‌های مسوولان برقی کشور در صورت عدم اصلاح الگوی مصرف در کشور و ادامه روند کنونی، حداکثر نیاز مصرف کشور تا سال ۱۴۰۵ به حدود ۸۴ هزار مگاوات می‌رسد‌.
علاوه بر این طبق بررسی‌های صورت گرفته پیک بار تابستان ۱۳۹۷ از مرز ۵۷ هزار مگاوات نیز خواهد گذشت که اگر بخواهیم به راحتی از این پیک عبور کنیم لازم است تدابیر جدی‌تری اندیشیده شود‌.
از سوی دیگر با توجه به برآوردهای انجام شده در تابستان ۱۳۹۷ در چهار شرکت برق منطقه‌ای خوزستان، تهران، مازندران و سیستان و بلوچستان شرایط خاصی برای وضعیت برق پیش‌بینی شده است که طبق اعلام مسوولان برقی کشور امسال با رشد هفت درصدی مصرف برق روبه‌رو بودیم و پیش‌بینی می‌شود که در تابستان نیز حدود هشت درصد افزایش مصرف برق را شاهد باشیم که به نظر می‌رسد تامین این نیاز تنها با صرفه‌جویی قابل جبران نخواهد بود و نیازمند افزایش میزان ظرفیت در تجهیزات صنعت برق و ظرفیت نیروگاه‌ها نیز است‌.


مدیران وزارت نیرو در حالی با نزدیک شدن به فصل گرما برای تامین برق به تکاپو می‌افتند که باید سالانه پنج هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شود اما محقق نشدن این مقدار از تولید در چند سال اخیر موجب نزدیک شدن میزان تولید و مصرف برق در کشور شده است‌.
در همین راستا مصطفی رجبی‌مشهدی، معاون راهبری شبکه برق کشور از کاهش هفت هزار مگاوات تولید برق خبر داده و می‌گوید: «کاهش بارش‌ها موجب شده است امسال به جای ۹ هزار و ۳۰۰ مگاوات تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی تنها پنج هزار مگاوات برق از این نیروگاه‌ها تولید شود‌.»
سال گذشته در زمان پیک بار ۹۳۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی استفاده شد که با بارش‌های اخیر ظرفیت استفاده از این نیروگاه‌ها به حدود ۶۰۰۰ مگاوات رسیده و این یعنی ۳۳۰۰ مگاوات در این بخش با کمبود تولید مواجهیم و باید آن را با مدیریت مصرف جبران کنیم‌. البته براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شده ۳۰۰۰ مگاوات به نیروگاه‌های جدید حرارتی تا زمان پیک اضافه شود که در حال حاضر بیش از نیمی از پروژه اجرایی شده است و پیش‌بینی می‌شود که با ورود نیروگاه‌های جدید مشکل خاموشی کشور برطرف شود‌.
در سال‌های گذشته نیز مسوولان با نزدیک شدن فصل تابستان همواره سیاست‌های مشابهی را برای گذر از پیک مصرف برق در نظر گرفته‌اند‌. درخواست از مردم برای صرفه‌جویی در مصرف برق، تلاش برای ورود ظرفیت‌های جدید نیروگاهی به مدار، مذاکره برای کاهش مصرف برق توسط مصرف‌کنندگان بزرگ برق و خرید برق از بخش خصوصی به عنوان راهکاری برای گذر از دوران مصرف پیک معرفی شده است‌ اما کارشناسان معتقدند تا زمانی که تعرفه نادرست برق به عنوان ریشه عدم توسعه صنعت برق مورد توجه قرار نگیرد، کشور هر ساله شاهد مشکلاتی در تامین برق در تابستان خواهد بود‌.
در حال حاضر برای تولید، انتقال و توزیع هرکیلووات ساعت برق بدون در نظر گرفتن هزینه سوخت، حدود 100 تومان هزینه می‌شود در حالی که میانگین هزینه پرداختی از سوی مشترکین حدود 60 تومان برای هر کیلووات ساعت برق است‌.
این اختلاف در قیمت تولید برق و هزینه دریافتی از مشترکین به صورت یارانه از طرف دولت پرداخت می‌شود‌. به عبارتی ناتوانی صنعت برق برای اتکا به خود در تامین مالی مورد نیاز سبب توسعه کند این صنعت شده و حجم انبوهی از بدهی را برای دولت به همراه داشته است‌.