رییس اتحادیه لوازم‌خانگی در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» خبر داد

«جهان‌صنعت»- وضعیت بازار لوازم‌خانگی به جایی رسیده که فعالان این حوزه به افزایش قیمت‌های دو ماه اخیر هم راضی نیستند و بدشان نمی‌آید تا جایی که می‌توانند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند‌‌. بر همین اساس در حال حاضر زمزمه‌هایی در مورد گرانی لوازم‌خانگی بعد از عید فطر به گوش می‌رسد‌‌. این در حالی است که به دنبال افزایش قیمت‌های چندباره لوازم‌خانگی که از اوایل اردیبهشت‌ماه در بازار اعمال شد، قیمت کالاهایی همچون ماشین لباسشویی، یخچال و‌..‌‌. آنچنان گران شده که به گفته فعالان این بازار، مردم حتی برای بررسی قیمت‌ها و گشت و گذار هم حوالی بازار لوازم‌خانگی سر و کله‌شان پیدا نمی‌شود‌‌. اما اوضاع آشفته بازار لوازم‌خانگی به همین جا ختم نمی‌شود‌‌. چالش مواد اولیه که این روزها بسیاری از صنایع و تولیدکنندگان به آن دچار شده‌اند، بازار لوازم‌خانگی را نیز تحت تاثیر قرار داده به‌طوری‌که برخی از تولیدکنندگان به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه و همچنین نوسانات ارزی در تنگنا هستند‌‌. اگرچه اعتصاب کامیون‌داران هم چندان روی این موضوع بی‌تاثیر نبوده است به‌طوری‌که حتی مواد اولیه در دسترس هم به دلیل مشکلاتی که در حوزه حمل‌ونقل ایجاد شده، به دست تولیدکنندگان لوازم‌خانگی نمی‌رسد‌‌. البته با این وجود با توجه به اینکه قدرت خرید مردم افزایشی نداشته، همچنان برخی کالاها در انبار تولیدکنندگان باقی مانده است و خاک می‌خورد‌‌. نکته جالب توجه اینکه در شرایط نابسامان فعلی، عده‌ای سودجو کالاهای درجه چندم چینی را وارد کشور و با مارک ایرانی به بازار عرضه می‌کنند که اگرچه قیمت آنها نسبت به برندهای اصلی کمتر است اما چند ماه بیشتر کار نمی‌کند‌‌. این در حالی است که اعتماد مردم به خرید کالای ایرانی نیز از بین می‌رود‌‌. این روزها صحبت‌هایی در مورد کددار شدن لوازم‌خانگی تولید داخلی نیز به گوش می‌رسد به‌طوری که به گفته مدیرکل صنایع فلزی وزارت صنعت قرار است در شش ماهه سال ۹۷ کد رهگیری به کالای لوازم‌خانگی تولیدات داخلی داده شود‌. همچنین در راستای توانمندسازی واحدهای صنعتی، وزارت صنعت حقوق ورودی لوازم‌خانگی را از 40 به 55 درصد افزایش داده است‌‌. از این‌رو با اذعان به اینکه این روزها واردات رسمی با بوروکراسی‌های پیچیده روبه‌رو شده و همچنین به دلیل نوسانات ارزی، قیمت کالای تمام‌شده به مراتب گران‌تر از گذشته تمام می‌شود، این شائبه وجود دارد که از این پس بازار لوازم‌خانگی با هجوم بیشتر کالاهای قاچاق روبه‌رو شود‌‌. البته همین حالا هم سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی معتقد است 13 درصد قاچاق کل کشور مربوط به لوازم‌خانگی است‌‌. این در حالی است که تولیدکنندگان اسم و رسم‌دار برای سر پا ماندن در شرایط فعلی بازار، چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند‌‌. البته ناگفته نماند که در سال‌جاری برخی از عرضه‌کنندگان لوازم‌خانگی خرده‌ریز و لوکس به این بهانه که از آینده بازار خبر ندارند، بارها قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند که به نظر نوعی سودجویی از بازار آشفته فعلی به حساب می‌آید‌‌. بر اساس آنچه تاکنون گفته شد و همچنین هرج و مرجی که در بازار لوازم‌خانگی ایجاد شده، سراغ رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی رفتیم تا واقعیت بازار را از زبان او بشنویم‌.
- در حال حاضر بازار لوازم‌خانگی در چه وضعیتی به سر می‌برد؟
واقعیت این است که در حال حاضر نه‌تنها بازار لوازم‌خانگی بلکه بسیاری دیگر از بازارها به دلیل نوسانات ارزی، سیاست‌های جدید اقتصادی دولت، تنش‌های بین‌المللی و‌.‌.‌‌. در بلاتکلیفی به سر می‌برد و خریدار خاصی در آن وجود ندارد‌‌. این در حالی است که فعالان اقتصادی نیز به شدت از وضعیت آینده بازار نگران هستند و نمی‌دانند چه شرایطی بر بازار حاکم خواهد شد‌‌. البته با توجه به اینکه بازار لوازم‌خانگی به ناچار با افزایش قیمت روبه‌رو شد، قدرت خرید پایین مردم به آنها اجازه ورود به بازار لوازم‌خانگی را نمی‌دهد اگرچه هستند تعداد اندکی که برای خرید جهیزیه به این بازار می‌آیند‌‌.
- آقای طحانپور چرا با توجه به اینکه از اول اردیبهشت‌ماه مجوز قانونی برای افزایش قیمت 7 تا 10 درصدی به تولیدکنندگان لوازم‌خانگی داده شد اما باز هم با افزایش قیمت چند باره در این بازار روبه‌رو هستیم؟


بله برخی از برندهای خارجی لوازم‌خانگی بدون توجه به دستگاه‌های نظارتی، قیمت کالاهای خود را در ابتدا 10 درصد و سپس 15 درصد دیگر افزایش دادند‌‌. البته اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی به‌طور مستقیم وارد عمل شد و قیمت‌ها را به حالت سابق بازگرداند‌‌. به‌طوری‌که در حال حاضر همان افزایش قیمت 10 درصدی برای آنها اعمال شده است‌‌. ناگفته نماند که اگر بنده به‌طور مستقیم برای مدیریت بحران و کنترل قیمت‌ها وارد نمی‌شدم، بازار لوازم‌خانگی نیز همچون بازار طلا، سکه و مسکن با هرج و مرج زیادی روبه‌رو می‌شد که در نهایت افزایش قیمت 35 درصدی را به دنبال داشت.
- چرا در حال حاضر برخی فروشگاه‌ها به دلیل اینکه از آینده بازار خبر ندارند، از عرضه جنس خودداری می‌کنند؟
خیر‌‌. چنین چیزی را قبول ندارم‌‌. چرا که قیمت کالاها نسبت به گذشته بالا رفته و ارزش کالاهایی که تولیدکنندگان در مغازه انبار می‌کنند نیز بالا رفته است‌‌. بنابراین خوابیدن سرمایه در انبار با توجه به هزینه‌های جانبی که وجود دارد، نه تنها صرفه‌ای برای مغازه‌داران ندارد بلکه بار اضافی برای آنها خواهد بود‌‌. به همین دلیل است که بازاریان به دنبال مشتری می‌گردند اما جز برای خرید جهیزیه و یا خرید ضروری، کسی پایش را به بازار نمی‌گذارد‌‌. اگرچه ناگفته نماند که این روزها بنکداران به دنبال ماهی گرفتن از آب گل‌آلود هستند‌‌.
- منظور شما از حضور بنکداران در بازار لوازم‌خانگی چیست؟
این روزها با توجه به اینکه تامین مواد اولیه به شدت با مشکل مواجه شده و همچنین قیمت تمام شده کالاها روز‌به‌روز بالا می‌رود، عده‌ای بنکدار برای خرید تعداد زیاد لوازم‌خانگی وارد بازار شده‌اند تا این اجناس را احتکار کرده و در فرصت مناسب به بازار عرضه کنند‌‌. بنابراین در حالی که فعالان بازار لوازم‌خانگی با حجم زیادی از چک‌های برگشتی روبه‌رو شده‌اند، عده‌ای به دنبال جمع کردن اجناس از بازار هستند و حتی در نامه‌های متعدد به ریاست‌جمهوری، از عدم تمایل فعالان بازار لوازم‌خانگی نسبت به فروش کالا گلایه می‌کنند‌‌ در حالی که فعالیت این افراد به وضعیت بازار متشنج لوازم‌خانگی دامن می‌زند‌.
- آیا اعتصاب کامیون‌داران در بازار لوازم‌خانگی نیز تاثیرگذار بود؟
بله‌‌. با توجه به اینکه مواد اولیه تولید کالاهای لوازم‌خانگی نیز توسط کامیون‌داران تامین می‌شود، تولیدکنندگان طی روزهای اخیر به مشکل خوردند‌‌. این در حالی است که کسی هم برای حل این مشکل راهکاری ندارد و برنامه‌ای برای مدیریت بحران از سوی دولت مشاهده نمی‌شود‌‌.
- تصمیم‌های اقتصادی اخیر دولت را چطور ارزیابی می‌کنید؟
به عقیده بنده، دولت در یک سال اخیر هر تصمیمی که گرفته، حوزه‌های گوناگون را دچار مشکل کرده است‌‌. همانطور که در مورد کاهش نرخ سود بانکی و همچنین ملتهب شدن بازار طلا، سکه و دلار شاهد پیامدهای مثبت و منفی تصمیمات مختلف دولت بودیم که در نهایت به افزایش قیمت در بسیاری از بازارها منجر شد‌‌. این در حالی است که دولت باید با مردم صادق باشد و واقعیت‌های اقتصادی را برای آنها بازگو کند‌‌. همچنین لازم است که دولت دست از مصلحت‌اندیشی بردارد تا مشکلات تا حدی رفع و رجوع شود‌ اما در صورتی که دولت تصور کند که الان زمان مناسبی برای برخورد با متخلفان نیست، اوضاع به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد‌‌.
- نظر شما در مورد تعیین نرخ 4200 تومانی برای دلار چیست؟ آیا فعالان بازار لوازم‌خانگی موفق به دریافت دلار با این قیمت شده‌اند یا خیر؟
به نظر بنده تعیین نرخ 4200 تومانی برای دلار واقعی نیست و مشکلات زیادی را برای فعالان اقتصادی به وجود آورده اما فعلا خوب است‌‌. در مورد تخصیص دلار 4200 تومانی نیز باید اعلام کنم که 90 درصد تولیدکنندگان داخلی دلار 4200 تومانی را از دولت دریافت کرده‌اند‌‌. کسانی هم که موفق به دریافت آن نشده‌اند، راه و رسم دریافت آن را بلد نبوده‌اند‌ اما به‌طور کلی می‌توان گفت که تولیدکنندگان داخلی که برای دریافت دلار 4200 تومانی پا پیش گذاشته‌اند، دست خالی برنگشتند‌‌. بر همین اساس با توجه به ما‌به‌التفاوت دلار 3800 تومانی تا 4200 تومانی و همچنین در نظر گرفتن هزینه‌های حمل‌ونقل، دستمزد و ‌. ‌. ‌‌. که حدودا 15 درصد می‌شود، لوازم‌خانگی از اول اردیبهشت ماه از 10 تا 15 درصد گران شد‌‌.
- ماجرای کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی به کجا رسید؟
از ابتدا در این خصوص با فعالان بخش خصوصی مشورت نشد به‌طوری که ما با آن مخالف بودیم‌‌. شواهد نیز حاکی از آن است که به جز یک تولیدکننده خاص، مابقی تولیدکننده‌ها نتوانستند از این کارت برای رونق بازار خود استفاده کنند‌‌.
- این روزها در مورد کددار شدن کالاهای تولید داخل صحبت‌هایی به میان آمده‌‌. موضوع از چه قرار است؟
در حال حاضر برخی عرضه‌کنندگان لوازم‌خانگی، کالاهای درجه چندم وارداتی از چین را به نام کالای ایرانی به فروش می‌رسانند که به عقیده بنده، این کدها برای آن دسته از کالاهاست البته هنوز بحث آن جدی نشده است‌‌.
- به عنوان سوال آخر اینکه چه شرایطی در انتظار بازار لوازم‌خانگی است و آینده این بازار را تا پایان سال چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
واقعیت این است که اوضاع فعلی اقتصادی به قدری پیچیده شده که ما حتی تا فردا بعدازظهر هم نمی‌توانیم چیزی را پیش‌بینی کنیم؛ چه برسد به آینده و تا پایان سال اما در حال حاضر از یک سو بازار پر از کالاست و مشتری هم برای آن وجود ندارد و از سوی دیگر، همچنان زمزمه افزایش لوازم‌خانگی بعد از عید فطر به گوش می‌رسد‌‌. به این معنا که برخی از تولیدکنندگان لوازم‌خانگی قرار است بعد از عید فطر، کالاهای خود را گران کنند که در این خصوص کاری از دست ما بر نمی‌آید بلکه باید سازمان حمایت برای سر و سامان داده به این موضوع ورود کند‌‌. البته این موضوع چندان ربطی به تحریم‌ها ندارد بلکه به این دلیل است که پیش‌بینی خاصی از آینده بازار وجود ندارد‌‌.