در امتداد امپراتوری عثمانی

رجب طیب‌اردوغان با کسب بیش از 50 درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای یک دوره پنج ساله دیگر انتخاب شد‌.
سعدی گوون، رییس ستاد انتخابات ترکیه اعلام کرد اردوغان با به دست آوردن اکثریت آرای سالم در دور اول انتخابات پیروز انتخابات شده است‌. رسانه‌های دولتی ترکیه اعلام کرده‌اند که پس از شمارش تقریبا همه آرای مردم، رجب طیب‌اردوغان حدود ۵٣ درصد آرا را کسب کرده و محرم اینجه، رقیب اصلی اردوغان از حزب جمهوریخواه خلق، حدود ۳۱ درصد آرا را به دست آورده است‌.
رجب طیب‌اردوغان عصر یکشنبه گذشته در استانبول گفت مردم به وی وظیفه اعمال اختیارات ریاست جمهوری و سمت‌های قوه مجریه را محول کردند‌. رجب طیب اردوغان گفت: بر اساس نتایج غیررسمی، ملت ما وظیفه ریاست‌جمهوری و ریاست قوه مجریه را به ما واگذار کردند‌.
به نوشته گاردین، رجب طیب اردوغان اعلام کرد: ملت ترکیه بر اساس نتایج غیررسمی مرا به عنوان رییس‌جمهور انتخاب کرده‌اند‌. وی تصریح کرد: امید دارم که هیچ کس از طریق زیر سوال بردن این انتخابات و نتایج آن با هدف پنهان کردن ناکامی‌های خود، به دموکراسی آسیب نزند‌.


رییس‌جمهور ترکیه اظهار کرد: بر اساس نتایج غیررسمی، ملت ما وظیفه ریاست‌جمهوری و ریاست قوه مجریه را به ما واگذار کردند و در انتخابات پارلمانی اکثریت را به ائتلاف ما دادند که این مسوولیت بزرگی است‌. وی در ادامه ضمن قدردانی از حامیان خود، به سایر کاندیداها در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری تبریک گفت‌.
او گفت: با خرابکاران و خائنان مبارزه کردیم، پاسخ کسانی را که در انتظار زانو زدن ترکیه بودند همه با هم دادیم‌. این مردم که دیروز با دستان خالی مقابل تانک‌ها، توپ‌ها، هواپیماها و هلیکوپترها ایستاده بودند، امروز نیز مسوولیت خود را در قبال استقلال و آینده کشور به جا آوردند‌.
اردوغان ادامه داد: از تمام کسانی که به اینجانب، ائتلافم و حزبم اعتماد کردند و از مردم ترکیه تشکر می‌کنم‌. از حزب دیگر ائتلاف جمهور؛ دولت باغچه‌لی، رهبر حزب حرکت ملی ترکیه و طرفداران آن تشکر می‌کنم‌. ترکیه با این انتخابات به همراه بسیاری از رویدادهای جدید، ائتلاف احزاب را نیز تجربه کرد‌. رییس‌جمهور ترکیه افزود: مردم ترکیه به دموکراسی، آزادی، حقوق و ادامه روند اصلاحات رای دادند‌. از تمام شهروندان کشورمان صرف نظر از اینکه به کدام حزب رای داده و با استفاده از حق دموکراتیک به پای صندوق‌های رای رفته‌اند، قدردانی می‌کنم‌.
او در بخش دیگری از سخنان خود به مخالفان داخلی و خارجی خود پرداخت و گفت: ترکیه راهکار مبارزه قاطعانه با گروه‌های تروریستی از فتو گرفته تا پ‌‌ک‌‌ک را برگزیده است‌. بر اساس گزارش روزنامه حریت، اردوغان در اظهارات خود همچنین به میزان مشارکت بالا در انتخابات که به گفته او نزدیک به ۹۰ درصد است، اشاره کرد‌.
رییس‌جمهور ترکیه همچنین از ناظران و برگزارکنندگان انتخابات قدردانی کرد‌. وی به تعبیر خود تاکید کرد ترکیه به آزادسازی اراضی سوریه ادامه خواهد داد تا آوارگان در امنیت به کشورشان بازگردند‌. اردوغان به طرفدارانش گفت: ترکیه جدی‌تر به مبارزه علیه سازمان‌های تروریستی ادامه خواهد داد‌، با گروه‌های تروریستی با قاطعیت بیشتری مبارزه خواهیم کرد‌ و اعتبار کشورمان در مجامع بین‌المللی را افزایش خواهیم داد‌.
اردوغان پس از این پیروزی از اختیاراتی به مراتب بیشتر برخوردار خواهد شد که به اعتقاد منتقدان به دموکراسی ترکیه لطمه جدی می‌زند‌. گفته می‌شود حذف مقام نخست‌وزیری و کاهش اختیارات پارلمان از برنامه‌های او در دوره جدیدش خواهد بود‌.
حزب عدالت و توسعه صاحب ۲۹۳ کرسی پارلمان
براساس نتایج غیرنهایی انتخابات پارلمانی ترکیه که یکشنبه گذشته برگزار شد، حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم) ۲۹۳ کرسی از مجموع ۶۰۰ کرسی پارلمان را به دست آورده است‌. این نتایج براساس شمارش ۷۷ درصد آرای صندوق‌های رای در داخل و کل صندوق‌های رای در خارج از ترکیه همزمان با ساعت 3 بامداد به وقت محلی ترکیه بوده است‌. طبق این نتایج حزب مردم جمهوریخواه به ۱۴۶ کرسی و حزب دموکراتیک خلق به ۶۷ کرسی و حزب ملی‌گرا به ۵۰ کرسی و حزب خوب به ۴۴ کرسی دست یافته‌اند‌.
خبرگزاری آناتولی آخرین نتایج انتخابات پارلمانی را به این شرح گزارش کرده است: ائتلاف جمهور: 6/53 درصد، حزب عدالت و توسعه: 49/42 درصد- حزب حرکت ملی: 13/11 درصد، ائتلاف ملت (جناح مخالف): 04/34 درصد، حزب دموکراتیک خلق‌ها: 62/11 درصد، سایر احزاب: 72/0 درصد از سوی دیگر از اولین ساعات شمارش آرای انتخابات ترکیه، اپوزیسیون ترکیه ادعا کردند که خبرگزاری آناتولی و تلویزیون دولتی این کشور، نتایج را به اشتباه و با فریبکاری در مورد تعداد آرای شمرده شده اعلام می‌کنند‌. با وجود اینکه محرم اینجه، آموزگار سابق در یکدست کردن مخالفان و مطرح کردن خود به عنوان یک رقیب جدی، فراتر از انتظار ظاهر شد پیش از اعلام نتایج تصور بر این بود که اردوغان برنده خواهد بود‌. گزارش شده شمار مخالفان دولت در گردهمایی تبلیغاتی دیروز به یک میلیون نفر می‌رسید هر چند اردوغان هم بیکار نبود و دیروز در پنج همایش انتخاباتی حاضر شد‌.
ترکیه بعد از کودتای نافرجام سال ٢٠١۶ هنوز در شرایط اضطراری است و اینجه وعده داده بود در صورت پیروزی در ۴۸ ساعت این وضعیت را لغو کند‌. در حالی که هنوز یک سال و نیم به موعد انتخابات مانده بود و حزب اردوغان هم تاکید می‌کرد قصد انتخابات زودرس وجود ندارد، اردوغان استدلال کرد که شرایط ایجاب می‌کند انتخابات زودرس برگزار شود‌.
اردوغان ۱۱ سال نخست‌وزیر ترکیه بود و بعد رییس‌جمهور شد‌. تغییر قانون اساسی سبب شد قدرت اجرایی که پیشتر در دست نخست‌وزیر بود به رییس‌جمهور منتقل شود و اکنون اردوغان آماده شروع دومین دوره ریاست جمهوری خود می‌شود که تا پنج سال دیگر او را در قدرت نگه می‌دارد‌.
پاکسازی صدها هزار نفر از نهادهای مختلف دولتی، قضایی و نظامی و فشار بر خبرنگاران و رسانه‌ها بعد از کودتای نافرجام سبب شده نهادهای حقوق بشری به عملکرد دولت ترکیه به شدت اعتراض کنند اما دولت تمام اقدامات خود را بر مبنای قانون می‌داند و زندانیان و محکومان را کسانی می‌خواند که به تروریست‌ها کمک می‌کنند‌.
اقتصاد ترکیه در سال‌های گذشته با سرعت رشد کرده و تولید ناخالص داخلی آن از حدود ۲۰۰ میلیارد دلار به بالای ۹۰۰ میلیارد دلار صعود کرده است‌. با این همه در ماه‌های اخیر ارزش پول ملی آن کشور به‌طور مشخصی سقوط کرده ‌است‌. از طرف دیگر رخدادهای سیاسی و اجتماعی سال‌های اخیر از جمله تصفیه گسترده مخالفان با انتقادهای گسترده روبه‌رو شده و دولت نیز با اتهام‌هایی مبنی بر حرکت به سوی یک‌ سیستم تمامیت‌خواه روبه‌رو است‌. شنبه گذشته نشریه آلمانی ولت آم زونتاگ گزارش داده بود که حدود ۳۰۰ دیپلمات ترک از زمان کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به این‌سو، از آلمان تقاضای پناهندگی کرده‌اند‌.
برگزاری انتخابات در فضایی دموکراتیک
سخنگوی حزب عدالت و توسعه اعلام کرد این انتخابات در فضایی دموکراتیک برگزار شد‌. ‌هاکان اونال از گروه‌های سیاسی به خصوص احزاب اپوزیسیون خواست از بیان اظهارات تحریک‌آمیز درباره نتایج انتخابات خودداری کنند‌. سخنگوی حزب عدالت و توسعه ادامه داد: چنین اقدامات تحریک‌آمیزی به کشور ضرر می‌رساند‌. او در ادامه درباره اظهارات مطرح شده علیه خبرگزاری آناتولی گفت: بهتر است اپوزیسیون مسوولیت سیاسی خود را بر عهده گیرد و از این اظهارات خودداری کند‌.
این در حالی است که محرم اینجه خبرگزاری دولتی آناتولی را به خرابکاری و سوءاستفاده از آمار انتخاباتی متهم کرد‌. اینجه مدعی شد در حال حاضر سیستم شورای عالی انتخابات نشان می‌دهد ۳۷ درصد آرا شمارش شده‌اند اما اطلاعات خبرگزاری‌های دولتی حاکی از شمارش ۸۵ درصد آراست‌. او گفته است پس از آنکه کمیته عالی انتخابات نتیجه را اعلام کند، صحبت خواهد کرد‌. خبرنگار گاردین نیز گزارش داد گروهی از نمایندگان حزب مردم جمهوریخواه با برگزاری کنفرانسی مطبوعاتی، نتایج اولیه اعلام شده را به چالش کشیده‌اند‌.
پیام‌های تبریک
ولادیمیر پوتین در پیام تلگرافی به اردوغان انتخاب مجدد او به عنوان رییس‌جمهور ترکیه را تبریک گفت‌. در بیانیه کاخ کرملین آمده است نتایج رای‌گیری در ترکیه دال بر قدرت سیاسی گسترده اردوغان و حمایت گسترده از شیوه او در اجرای سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی و تقویت جایگاه سیاست خارجی این کشور است‌. در این بیانیه آمده است رییس‌جمهور روسیه با اردوغان به مذاکره هدفمند و تلاش مشترک در خصوص برنامه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه می‌دهد و این در جهت منافع دو ملت و تضمین امنیت و ثبات در اوراسیاست‌.
رییس‌جمهور سودان نیز پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفت و در تماس تلفنی با اردوغان برای مرحله آینده و ملت ترکیه آرزوی توفیق و شکوفایی و پیشرفت کرد‌. البشیر ابراز امیدواری کرد مرحله آینده شاهد همکاری استراتژیک بین دو کشور باشد‌.
اردوغان نیز بر عزم خود برای اجرای توافقنامه‌های امضاشده میان دو کشور در راستای تحقق توسعه در سودان تاکید کرد‌. رهبران جمهور آذربایجان، مجارستان، آلبانی و فلسطین در تماس‌هایی با اردوغان موفقیت او و حزب حاکم ترکیه در انتخابات را تبریک گفتند‌. الهام علی‌اف، رییس‌جمهور آذربایجان پیش از پایان شمارش آرا به عنوان اولین رهبر خارجی به اردوغان تبریک گفت‌. او در تماس تلفنی با همتای ترک خود اظهار کرد: ترکیه در دوران رهبری اردوغان رشد و توسعه داشته است‌. اقتصاد ترکیه به موفقیت‌های بزرگی دست یافته و آنکارا توانسته جایگاه بین‌المللی خود را تحکیم بخشد‌.
در این تماس تلفنی رهبران دو کشور نسبت به بهبود روابط میان آنکارا و باکو متعهد شدند‌. علی‌اف در گفت‌وگوی خود با اردوغان از او دعوت کرد سفری رسمی به جمهوری آذربایجان داشته باشد که رییس‌جمهور ترکیه این دعوت را پذیرفت‌.
رییس تشکیلات خودگردان فلسطین هم در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه را به او تبریک گفت‌. محمود عباس همچنین از برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات در ترکیه به عنوان فرآیندی دموکراتیک استقبال کرد‌. از سوی دیگر اردوغان در این تماس تلفنی بر ادامه حمایت ترکیه از مردم فلسطین و تلاش‌ها و حقوق آنان برای دستیابی به آزادی و ثبات تاکید کرد‌.
در همین حال دولت باغچه‌ای، رهبر حزب جنبش ملی‌گرای ترکیه نیز به اردوغان تبریک گفت‌. وی خاطرنشان کرد: اردوغان به عنوان رییس‌جمهور سیستم جدید ترکیه در دور اول انتخاب شد که افرادی را که چشم‌انتظار یک بحران بودند، شگفت‌زده کرد‌. حزب ما با قدرت در کنار اردوغان ایستاد و به تعداد قابل توجهی کرسی در پارلمان دست یافت‌. رهبر حزب حرکت ملی ترکیه این پیروزی را موفقیتی تاریخی برای حزب خود قلمداد کرد‌.