‌‌ این بار بحران جدی است

ابراهیم جمیلی* - اقتصاد کشور دچار بحران شده است و این حقیقت را نباید کتمان کرد. باید پذیرفت جامعه و اقشار مختلف آن دچار التهاب شده‌اند. این بحران نه‌تنها قابل چشم‌پوشی نیست بلکه در صورت ادامه سیل عظیمی خواهد آمد که ریشه‌های اقتصاد کشور را بیشتر از گذشته تضعیف می‌کند. دولت به شکلی مکرر تصمیمات اقتصادی خود را تغییر می‌دهد و این تغییرات نه‌تنها در یک راستا نیست بلکه گاهی در تضاد با تصمیمات قبلی آسیب‌ها را تشدید کرده و مشکلات اقتصادی جامعه را افزایش می‌دهد‌. این سوال به شکلی مکرر وجود دارد که چرا دولت خود تصمیمات خود را نقض می‌کند و بعد از گذشت زمانی کوتاه تصمیم تازه‌ای می‌گیرد.
این آشفتگی‌ها خود بیانگر آن است که برنامه‌ریزی‌های تیم اقتصادی دولت مثبت و در راستای اهدافی روشن نبوده و از همین رو دولت باید به سرعت تیم اقتصادی خود را تغییر دهد و در مسیری روشن قدم بردارد. همزمان با آغاز بحران اقتصادی کارشناسان و فعالان حوزه تجارت و بازرگانی پیشنهاد شفاف‌سازی شرایط برای مردم را به دولت ارائه دادند اما این موضوع مورد توجه قرار نگرفت و متاسفانه تا به امروز شاهد افزایش آسیب‌ها هستیم. به طور قطع یکی از راهکارهایی که بخش اعظم مشکلات را بهبود خواهد بخشید گفت‌و‌‌گو با مردم و توضیح درباره شرایط فعلی است. این راهکار اما به طور کامل به فراموشی سپرده شده.
شرایط فعلی نه‌تنها برای تولید‌کننده بلکه برای مصرف‌کننده، تاجر و بازرگان نیز خطرناک است. تعادل و نظم بازار در شرایط فعلی دچار از‌هم‌گسیختگی شده و باید بازار را از التهاب نجات داد. خروج بازار از این التهاب شاید یک ماه گذشته ساده‌تر از امروز پیش می‌رفت اما از آنجا‌ که تیم اقتصادی دولت توجهی به هیچ یک از راهکارهای ارائه شده نداشت بحران تا جایی پیشروی کرد که بازار به طور فیزیکی وارد عرصه شد و نارضایتی خود را بیان کرد. این موضوع بیانگر آن است که این بحران بسیار جدی است و نمی‌توان مانند ادوار گذشته به سادگی از آن گذر کرد.
چنین بحران‌هایی مختص به ایران نیست و کشورهایی مانند کره جنوبی و مالزی نیز با آن مواجه شده‌اند اما راهکارهای عمل‌گرایانه را مورد توجه قرار دادند و این امکان فراهم شد که از بحران عبور کنند. در شرایط فعلی نیز دولت باید با بازار به گفت‌و‌گو بنشیند و راهکارهای اجرایی را مورد بررسی قرار دهد. بدیهی است بازار نیز هیچ تمایلی به آشفته‌تر شدن شرایط اقتصادی ندارد و از این موضوع منتفع نخواهد شد. از همین رو اگر حتی دولت تصور می‌کند دست‌هایی از پشت پرده اقدام به ایجاد تشنج کرده است، شفاف‌سازی کند و در مسیر حفظ امنیت عمومی اقتصاد کشور گام بردارد.
* رییس خانه اقتصاد ایران