سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری دیروز خود با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی درباره موضوع شکایت ایران از آمریکا نزد دادگاه بین‌المللی لاهه، گفت: به خاطر توقیف غیرقانونی دو میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی توسط دولت آمریکا، شکایتی نزد دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه مطرح شده که تصور می‌کنم حدود ۸ تا ۱۲ ماه اکتبر این دادگاه برای استماع تشکیل جلسه دهد و بعد از استماع دادگاه باید ببینیم روند این شکایت به کجا منتهی می‌شود.
اطلاعی از اخراج دو دیپلمات ایران در هلند ندارم
وی همچنین در پاسخ به این سوال که گفته شده دو نفراز دیپلمات‌های ایرانی از کشور هلند اخراج شده‌اند نیز گفت: در مورد این خبر و آنچه که در این زمینه شما مطرح کردید اطلاع دقیقی ندارم و ترجیح می‌دهم که در این ارتباط در حال حاضر با توجه به نداشتن اطلاعات دقیق صحبتی نکنم.
هیچ علامت و سیگنالی که بتوان به آمریکا اعتماد کرد، وجود ندارد


سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی در فضای رسانه‌ای کشور صحبت از لزوم انجام مذاکرات بین ایران و آمریکا می‌کنند و اگر فضایی ایجاد شود که ایران تامین منافع خود را در گرو مذاکره با آمریکا ببیند، آیا از انجام این مذاکرات استقبال می‌کند؟ به خروج یکطرفه آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت: این موضوع نشان می‌دهد که آمریکا کشور قابل اعتمادی نیست و هیچ علامت و سیگنالی که بتوان به آمریکا اعتماد کرد، در حال حاضر وجود ندارد.
این دیپلمات افزود: مقامات ایران پیش از این اعلام کرده بودند که برجام یک نمونه و آزمون است که نشان می‌دهد می‌توان به آمریکا اعتماد کرد یا نه که متاسفانه آمریکا در این آزمون هم شکست خورد و نمره قبولی دریافت نکرد و بیش از پیش اثبات شد که حاکمان آمریکا قابل اعتماد نیستند. قاسمی همچنین به رفتار آمریکا در برابر سازمان‌های بین‌المللی و عدم پایبندی این کشور به موازین بین‌المللی اشاره کرد و افزود: با توجه به این وضعیت نمی‌توان انتظار داشت که آمریکا شرایط و خواسته‌های ایران را برآورده کند و یک تغییر رفتار جدی در برابر ایران داشته باشد. اگر آمریکا در این رفتارهای خود تغییر ایجاد می‌کرد و به عنوان کشوری متعهد و صلح‌طلب که نمی‌خواهد بر سایر کشورهای جهان سلطه داشته باشد، رفتار می‌کرد شاید بحث تعامل با آمریکا قابل بحث بود ولی تا به امروز ما چنین رفتار هوشمندانه‌ای را در هیات حاکمه آمریکا نمی‌بینیم و قطعا کشوری که در همین ایام و در همین دوران اخیر آخرین خلف وعده خود را انجام داده و از برجام خارج شده است، کشور و دولتی نیست که بتوان با آن مذاکره کرد و در همین چارچوب بحث، مذاکره و گفت‌وگو با آمریکا تا اینجای کار غیرممکن به نظر می‌رسد.
امیدواریم اروپا بتواند رضایت ایران را جلب کند
به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه آقای عراقچی اعلام کرده بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام تا آخر ماه میلادی جاری به ایران ارائه خواهد شد و با توجه به این موضوع آیا ایران نشانه‌هایی از سوی کشورهای اروپایی می‌بیند که آنها بخواهند تضمین‌های واقعی برای حفظ منافع ایران در برجام ارائه دهند، اظهار کرد: ما بدبین نیستیم و همان‌طور که پیش از این نیز گفته‌ایم مذاکرات و رایزنی‌ها به صورت فشرده و روزانه در حال انجام است. وی افزود: انتظار ما از دیگر کشورهای عضو برجام بخصوص اتحادیه اروپا این است که با سرعت و دقت بیشتری هر آنچه را که ما خواسته‌ایم در یک پکیچ منظم و قابل قبول به ایران ارائه دهند. ما هنوز زمان داریم و به صورت فشرده در حال کار کردن هستیم و امیدواریم اروپا بتواند با پیشنهاداتی که ارائه می‌دهد رضایت ایران را جلب کند.
برجام، برجام است
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عراقچی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی اعلام کرد که برجام در آی‌سی‌یو به سر می‌برد، وزیر اطلاعات نیز اعلام کرده که برجام به مویی بند است و آیا به نظر شما وضعیت اینگونه است و شما در حال حاضر وضعیت این توافق بین‌المللی را چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: برجام، برجام است و در شرایط خود قرار دارد و هر نگاه و دیدگاهی می‌توان به آن داشت. به نظرم همه تعابیر می‌تواند درست باشد و غلط نیست. من هم نگاه خود را دارم گرچه منافات با نظر دیگر دوستان که شما اشاره کردید، نیست ،من برجام را مستحکم می دانم . قاسمی با بیان اینکه برجام دارای مکانیزمی پایداراست چنان‌که بعد از خروج آمریکا همچنان پابرجاست و دیگر اعضای عضو این معاهده برای حفظ آن در حال تلاش و انجام طراحی‌هایی هستند، تصریح کرد: به نظرم آنکه حال خوشی ندارد شخصا آقای ترامپ است و سیاست آمریکاست که نتوانست استحکام برجام را تحمل کند و به صورت یکجانبه از آن خارج شد. این در حالی است که دیگر اعضای برجام و همچنین دیگر کشورها تلاش می‌کنند که برجام باقی بماند.
تعلیق داریم تا تعلیق!
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه سفارت استرالیا در تهران ارائه خدمات کنسولی و روادید خود به ایرانیان را تعلیق کرده است، تصریح کرد: تعلیق داریم تا تعلیق. دو روز پیش از سوی سفارت استرالیا یادداشتی به وزارت خارجه ارسال شد که در آن یادداشت آمده است که در زمینه بهینه کردن ارائه خدمات کنسولی و همچنین کاهش نیروهای انسانی سفارتخانه در بخش کنسولی، سفارت استرالیا در تهران تلاش دارد که خدمات خود را به طور کامل از طریق اینترنت و آنلاین ارائه کند و از این طریق پاسخگوی متقاضیان خود باشد.این به معنای تعلیق ارائه خدمات نیست بلکه آنها شکل ارائه خدمات و ارائه ویزا را تغییر دادند.
از سورپرایز تیرماه می‌توان به عنوان دروغ تیر ماه یاد کرد
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نقل از جان بولتون مطرح شده است که آمریکا در تیر ماه سورپرایزی علیه ایران دارد و همچنین این کشور فرزندان مقامات ایران از آمریکا را اخراج کرده و پول‌های آنها را بلوکه کرده است گفت: به نظر من ازسورپرایز تیرماه می‌توان به عنوان دروغ تیر ماه یاد کرد. بحث اخراج فرزندان مقامات ایرانی و بلوکه شدن دارایی‌های آنها نیز یک دروغ بود که با واقعیت همخوانی نداشت و در راستای فضای روانی است که علیه ایران این روزها دنبال می‌شود.