«ابتکار» از روش‌های نوین عرضه مواد مخدر توسط فروشندگان در اطراف مدارس گزارش می‌دهد

زنگ تفریحی!
پویان خوشحال
همچنان که زندگی دست‌خوش تغییر است؛ ابزارها و نیازهای انسان نیز تغییر می‌کند. یکی از این موارد «مواد مخدر» است. دیگر دوره منقل و بافور سرآمده و در طول تاریخ مواد مخدر سنتی جای خود را به مواد صنعتی داده است. حال اینکه مخدرها در کنار محرک‌ها در انواع گوناگونی در کشورمان توزیع می‌شود و همین تغییرات در نوع مخدر و محرک باعث شده است تا نسل‌های مختلف به اشکال مختلف به این مواد وابسته شوند. از «تریاک» و «شیره» که بگذریم در میانه با «شیشه» و «کرک» آشنا شدیم و حال چند سالی می‌شود که به «حشیش» و «گُل» رسیدیم. در این میان شیوه عرضه را نباید نادیده گرفت. در حال حاضر فروشندگان مواد مخدر و محرک برای فروش هرچه بهتر محصولات خود آن را در بسته‌بندی‌ها و اشکال مختلف به بازار عرضه می‌کنند که هدف اصلی آن‌ها در این گام، مدارس و دانش آموزان هستند.
روز دوشنبه هفته گذشته، سردار مسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با عنوان این موضوع که اقداماتی در سال گذشته توسط این نیرو در راستای اقدامات پیشگیرانه خودانجام داده، بیش از 500 مدرسه را در سراسر کشور در مناطق آلوده مورد شناسایی قرار داده است، گفته بود: « از اطراف این مدارس بیش از ۲۰۰۰ کیلوگرم انواع موادمخدر را کشف و ضبط کردند.»


بیش از 2 تن مواد مخدر آن هم در نزدیکی مدارس به این معنی است که فروشندگان مواد مخدر هدف بعدی خود را نوجوانان در نظر گرفته اند، تا از این طریق به فروش بیشتری دست یابند. حال اینکه آمار نیز گواه این موضوع است که سن مصرف مواد مخدر در کشور کاهش یافته است. این روزها بحث روی سن 14 سال بود؛ عددی که از جانب مسئولان در سازمان بهزیستی کشور رد شد. براساس آمارهای مختلفی که در سال‌های اخیر منتشر شده است، سن مصرف مواد مخدر بین 20 تا 24 سال بوده؛ هرچند با توجه به گسستگی آمار نمی ‌توان این ارقام را نیز دقیق دانست. شاید با توجه به مصرف دخانیات در کشور بعید به نظر نمی‌رسد که سن مصرف مواد نیز کاهش یافته باشد!
با تمام این اوصاف نمی‌توان 2000 کیلوگرم مواد مخدر یافت شده در اطراف مدارس را نادیده گرفت. زمانی که این مواد کشف و ضبط می‌شود، در ابتدا به این معنا است که مصرف کننده نیز وجود دارد. شاید از خود بپرسید آیا مواد مخدر به همانگونه که در میان بزرگسالان توزیع و مصرف می‌شود در میان نوجوانان نیز موجود است؟ پاسخ منفی است و این جواب منفی به خلاقیت فروشندگان وتوزیع‌کنندگان مربوط می‌شود.
در گفت‌وگویی که با یکی از کارکنان سازمان غذا و دارو داشتیم، وی توضیحاتی در رابطه با ترفند جدیدی از توزیع مواد مخدر در کشور داد. در این نوع ترفند دانش آموزان حتی با وجود هشدارهای خانواده و پلیس بازهم امکان در دام افتادن دارند.
او که نخواست نامش فاش شود به «ابتکار» می‌گوید: «زمانی که ما برای بازدید از انبارهای مواد غذایی می‌رویم، با بسته‌بندی‌هایی مواجه می‌شویم که در بازار شناخته شده نیست. بعد که این مواد را برای آزمایش می‌بریم متوجه می‌شویم که بسته‌بندی جدیدی از مواد مخدر است.» او در توضیح این بسته‌بندی‌ها می‌افزاید: «نوعی از آدامس جرقه ای است که در آن از مواد مخدر «پان» استفاده شده است. بسته‌بندی کاملا به شکل آدامس‌هایی است که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد اما به گونه‌ای حاوی مواد مخدر است. یا محصولات «BT» که در آن مخدر «ناس» وجود دارد؛ مخدری جویدنی که بیشتر در شرق کشور یافت می‌شود اما در یک بسته‌بندی شیک اینگونه در انبار‌ها یافت می‌شود و در اطراف مدارس به فروش رسیده و به دست دانش‌آموزان می‌رسد.»
او با اشاره به مواد مخدری چون «اکستازی مرسدس بنز» و «گل و حشیش صنعتی» ادامه می‌دهد: «قیمت این مواد و بسته‌بندی آن‌ها کم نیست و خانواده‌ها باید توجه کنند که چه میزان پول در اختیار فرزندانشان قرار می‌دهند. مصرف این مواد هرچند در ابتدا به صورت آزمایشی بوده و هدفی را دنبال نمی‌کند اما در آینده می‌تواند بسیار مخرب باشد و فرد را وارد جرگه معتادان کند.»
این کارشناس سازمان غذا و دارو ادامه می‌دهد: «با شناخت این مواد که البته در بسته‌بندی‌های متنوع توزیع می‌شود،
می توان مانع از یک فاجعه دانش‌آموزی در کشور شد. پس در وهله اول باید به خانواده و دانش‌آموزان این مواد را شناساند؛ سپس با برنامه‌ای درست مانع از ورود و فروش این مواد شد که مشخصاً از طریق کانال‌های قاچاق وارد کشور می‌شود.»
مواد مخدر یا بهتر است بگوییم معتادان و جمعیت رو به فزونشان در رسانه‌های داخل کشور سال‌ها و سال‌ها نادیده گرفته شد و اکنون شاهد جمعیت رسمی حدود 3 میلیونی معتادان در کشور هستیم. آماری که به گفته جامعه‌شناسان بیش از این‌ها بوده و به 4 یا5 میلیون نفر نیز می‌رسد. شاید در برهه کنونی که آسیب های اجتماعی نقشی حیاتی در وضعیت جامعه و البته خانواده‌ها دارد، کودکان و نوجوانان و حتی جوانانی که تاکنون با مقوله اعتیاد مواجه نشده‌اند، را بتوان از ورود به دام اعتیاد نجات داد. این مسیر که تنها با آگاه‌سازی در کشور میسر است به عهده خانواده‌ها بوده که با کنار گذاشتن پرده‌ای که مانع از شناخت بهتر این مواد افیونی می‌شود، فرزندانشان را در این مسیر همراهی کنند. اینگونه است که می‌توان اعتیاد را از کشور و جهانمان دور کنیم.