متخلفان واردات خودرو را معرفی شوند

آرمان- فریبا نهاوندی: با توجه به نامگذاری دهم تیر با عنوان روز ملی صنعت و معدن، مراسم مربوط به این روز با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی در حوزه صنعت و معدن از صبح روز گذشته در سالن اجلاس سران آغاز شد. با توجه به نامگذاری سال جاری تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی توسط مقام معظم رهبری، توجه به تولید داخل به ویژه در حوزه صنعت و معدن از مهم‌ترین مسائل و اولویت‌های کشور به شمار می‌رود.
آزادسازی نرخ ارز بدون سقف قیمت
وزیر صنعت، معدن و تجارت، خواستار آزادسازی معامله ارز با نرخ توافقی میان صادرکنندگان و واردکنندگان بدون سقف قیمت شد و همچنین از مجلس درخواست کرد تکلیف مالیات بر ارزش افزوده را مشخص کند. به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری یکشنبه در مراسم روز ملی صنعت و معدن که با حضور معاون اول رئیس جمهوری، نمایندگان مجلس، استاندار تهران و فعالان بخش خصوصی در حوزه صنعت و معدن برگزار شد، با اشاره به شرایط ویژه اقتصادی کشور اظهار کرد: باید با رشد بهره‌وری، قیمت تمام شده محصول کاهش یابد، چراکه در غیر این صورت نمی‌توانیم به رشد صنعتی بالا دست یابیم. باید بدانیم که قیمت تمام شده تولید در کشور بالاست و در راستای حل مسائلی که موجب افزایش قیمت تمام شده می‌شود گام برداشت. او ادامه داد: ۵۰ درصد صنایع کشور منبع محور هستند و باید در راستای توسعه صنایع دانش‌بنیان حرکت کنیم و در غیر این صورت با چالش صنعت‌زدایی روبه‌رو خواهیم شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید سود تسهیلات بانکی تخصیص یافته به بخش صنعت کاهش یابد، اظهار کرد: باید هزینه مالی ۲۵ درصدی سود تسهیلات بانکی کاهش یابد و اگر نمی‌توانیم نظام بانکی را در این راستا سوق دهیم باید از منابع عمومی یارانه به تولید پرداخت شود.
همه مشکلات به تحریم‌ها ربط ندارد


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز ضمن انتقاد از اینکه در تصمیم‌گیری‌ها نظر بخش خصوصی خواسته نمی‌شود، اظهار کرد: کل مشکلات کشور به تحریم‌ها ربط ندارد و مشکلات داخلی ما کمتر از تحریم‌ها نیست. غلامحسین شافعی در مراسم روز ملی صنعت و معدن با اشاره به اینکه صنعت و تولید کشور در وضعیت مناسبی بسر نمی‌برد، گفت: با افزایش درآمدهای نفتی دولت‌ها با توهم بیجای عدم نقش تعیین کننده بخش خصوصی در اقتصاد کشور روبه‌رو و دایره فعالیت‌های بخش خصوصی محدود شد. او گفت: دولت با گسترش فعالیت‌هایش رقیب پرقدرتی برای بخش خصوصی شد و این مساله موجب شد نوآوری و خلاقیت صنعت که موتور خلق ثروت به شمار می‌رود با مشکل مواجه شود.
خواسته‌ صنعتگران چه بود؟
صنعتگران مشکلات و گلایه‌های خود را در حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کردند. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت، در مراسم روز ملی صنعت و معدن با طرح این سوال که دولت تا چه حد طی سال‌های اخیر به درخواست صنعتگران توجه کرده است، اظهار کرد: شرایطی که در حال حاضر در بخش صنعت و معدن روبه‌رو هستیم ناشی از عدم توجه به این مطالبات است. عبدالوهاب سهل‌آبادی ادامه داد: در ارتباط با فریز و نگهداری دیون معوقه صنعتگران از دولت درخواست‌هایی داشتیم که آیا این اتفاق افتاد؟ بحث مالیات را مطرح کردیم و انتظار داشتیم در ارتباط با مقوله اخذ مالیات بر ارزش افزوده چاره‌اندیشی شود، اما آیا چنین مساله‌ای مدنظر قرار گرفت؟ در مورد تک نرخی بودن ارز فریاد زدیم و امروز می‌بینید که چه اتفاقی افتاده است. او با انتقاد از تصمیمات سازمان تامین اجتماعی در برخورد با کارفرمایان و کارگران تصریح کرد: کارفرمایان برای تمدید دفترچه کارگران با مشکل مواجه هستند، اما متاسفانه شاهد توقیف برند کارخانه‌ها هستیم و این سوال مطرح است که سازمان تامین اجتماعی چگونه به خود اجازه می‌دهد که درمان کارگری را که حقوقش هم پرداخت نشده است را تمدید نکند.
دلار ۴۲۰۰ تومانی را هدر ندهید!
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی هم با اشاره به تصمیمات جدید ارزی دولت، گفت: برای جلوگیری از هدررفت منابع ارزی‌ نباید دلار ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات هرگونه کالا اختصاص دهیم و ۵۰ قلم کالای ضروری شامل واردات با دلار ۴۲۰۰ تومانی باشند. ابوالفضل گلپایگانی با بیان اینکه از دولت انتظار داشتیم نرخ ارز را به صورت کارشناسی تهیه کند، اظهار کرد: واقعیت این است که اگر سیاست‌های ارزی غلط باشد کل ساختار اقتصاد کشور را دچار بحران می‌کند. کشور آنقدر منابع ارزی ندارد که بخواهد برای واردات همه کالاها دلار ۴۲۰۰ تومانی بدهد. او با بیان اینکه نرخ تعیین شده برای واردات کالاها باید بیشتر از ۴۲۰۰ تومان باشد، اظهار کرد: در همین مدتی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات کالا اختصاص داد، تقاضا برای واردات حتی نسبت به سال‌های گذشته بسیار بیشتر شد که همه اینها می‌تواند موجب از بین رفتن منابع ارزی کشور باشد.