حل بحران‌آب خرمشهر تا ۱۵تیر

آرمان: بالاخره مشکل آب ناسالم خرمشهر مردم این شهر را به خیابان‌ها کشاند تا اعتراض خود را بیان کنند. شنبه شب بود که درپی اعتراض مردم خرمشهر به کیفیت آب آشامیدنی، برای ساعاتی موجب اختلال در آرامش شهر شد. بعد از طرح شایعه‌های متعدد در این باره، وزیر کشور شایعه‌ها را تکذیب کرد و گفت: «چند نفر کشته شده نیست، تیراندازی بوده و یک زخمی به بیمارستان رفته است، موضوع امنیت اصل است. اصلی‌ترین وظیفه وزارت کشور برقراری امنیت است». باید اذعان داشت حل مشکل آب خرمشهر شاید بتواند مسکنی باشد، اما درمان واقعی، رسیدگی بیشتر به این شهرهاست.
خرمشهر آب ندارد
شهرهایی مثل آبادان و خرمشهر همواره در خط مقدم نبرد و پیکار با دشمن قرار داشتند، اما هیچ وقت آنطور که باید و شاید به آنها رسیدگی نشد و اکنون مساله کیفیت آب جدی شده و عملکرد بعضا ضعیف مسئولان استانی نیز گاه موجب افزایش حساسیت شده است. شامگاه شنبه و در پی غیرقابل استفاده شدن آب شهر، مردم خرمشهر نارضایتی خود را ابراز کردند. این اعتراضات رنگ و بوی آب را به خود گرفت و شعارهایی سرداده و بعضا درگیری‌هایی نیز اتفاق افتاده است. علی ساری نماینده اهواز در مجلس دراین باره معتقد است: «وقتی درشهری چندصدبار تجمعات اعتراض‌آمیز برگزار می‌شود به آن معناست که در آن استان کار درجایی می‌لنگد. دولت باید به مردم کمک کند و نگذارد که به مردم فشار وارد آید. این اعتراضات ناشی از سوء مدیریت کلان مسئولان است. » با تمام این اوصاف دولت و مجموعه حاکمیت باید تلاش خود را برای پرداختن بیش از حد به استان‌ها و شهر‌های جنوبی و مرزنشین بیشتر کنند. آنطور که اخیرا وزیر نیرو گفته قرار است تا چند روز آینده مساله آب شرب این شهرها به‌واسطه تونل غدیر تامین شود، اما چنین اتفاق‌هایی باید باعث شود که هرچه بیشتر و بهتر به مطالبات و حقوق مردم رسیدگی و توجه شود.
مساله آب مدیریت شود


وزیر کشور در ارتباط با اعتراضات اخیر در خرمشهر و اینکه گفته می‌شود چند نفر کشته شده اظهارداشت: چند نفر کشته شده نیست، تیراندازی بوده و یک زخمی به بیمارستان رفته است. موضوع امنیت اصل است. اصلی‌ترین وظیفه وزارت کشور برقراری امنیت است. به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: مجوزها اگر پاسخگو باشند و امنیت را برقرار کنند با اعتراضات مشکلی نداریم. وقتی اعتراضاتی به کف خیابان می‌رسند، افرادی پیدا می‌شوند که هیجانی می‌شوند و افرادی هستند که سوءاستفاده می‌کنند. اقداماتی می‌کنند و موجب خدشه‌دار شدن امنیت و انتظامات می‌شوند. در این صورت نیروهای انتظامی وظایفی دارند که اگر به وظایفشان پاسخ ندهند، امنیت و انتظام دچار خدشه می‌شود. وی افزود: تلاش ما در این است که هر چه زودتر این اعتراضات را با خویشتنداری نیروی انتظامی و همکاری مسئولان به پایان برسانیم، اما اگر خلاف این باشد قوه قضائیه و نیروی‌های انتظامی وظایف خود را انجام می‌دهند.
درگیری‌ها کشته نداشت
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور درباره جزئیات مسائل خرمشهر، گفت: در این درگیری‌ها یک نفر از مردم و 10 نفر از نیروهای نیروی انتظامی زخمی شدند. سردار حسین ذوالفقاری افزود: طبق گزارشی که به ما رسیده یک نفر مسلح در داخل جمعیت بوده که هنوز این فرد پیدا نشده است. در درگیری‌ها کشته نداشتیم، فقط یک نفر از سمت پهلو زخمی شده است. وی همچنین اظهار داشت: بخش اول اعتراض درباره آب خرمشهر بود که فرماندار چندین مرتبه در جمع مردم رفت و آنها را توجیه کرد و جمعیت پراکنده شد، اما عده‌ای اصرار داشتند تجمع ادامه یابد و در شب گذشته حدود 100 نفر که دنبال ماجراجویی بودند اعتراض را ادامه دادند. ذوالفقاری تصریح کرد: پس از آسیب دیدگی لوله انتقال آب به خرمشهر به شش تانکر آبرسان داخل شهر 20 تانکر دیگر هم اضافه شد و آب معدنی هم در شهر توزیع شد. طرح غدیر هم در حال نهایی شدن است و قول داده شده تا 15 تیر مشکل آب خرمشهر حل شود.
بهبود وضعیت آب
استاندار خوزستان با اشاره به بحران آب در شهرهای آبادان و خرمشهر گفت: سه روز پیش به دلیل ترکیدگی خط لوله انتقال آب از طرح غدیر به شبکه آبرسانی آبادان و خرمشهر وضعیت آب در این شهرها با مشکل مواجه شد. غلامرضا شریعتی افزود: با وصل شدن خط انتقال آب یاد شده ۸۰ هزار متر مکعب بر ثانیه آب به شبکه آبادان و ۱۱۰ هزار متر مکعب بر ثانیه آب به شبکه آب خرمشهر تزریق شد که این میزان آب باعث پایین آمدن شوری آب در شبکه‌های آبرسانی آبادان و خرمشهر خواهد شد. وی با اشاره به اجرای طرح دوم غدیر برای انتقال آب از رودخانه کرخه به شهرستان‌های آبادان و خرمشهر اظهار داشت: با تلاش شبانه‌روزی مسئولان استان خوزستان طرح یاد شده حداکثر تا ۱۵ تیرماه به بهره‌برداری می‌رسد. با افتتاح این طرح کل آب مورد نیاز شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، سوسنگرد، دشت آزادگان و شادگان زیر پوشش آن رفته و تمامی آب مورد نیاز آنها از رودخانه کرخه تامین خواهد شد. استاندار خوزستان ضمن عذرخواهی از مردم شهرستان‌های خرمشهر و آبادان به خاطر تشدید مشکلات آب شرب‌شان طی روزهای اخیر اظهار امیدواری کرد طی چند روز آینده با افتتاح فاز دوم طرح آبرسانی غدیر مشکل آب شهروندان برطرف و دغدغه آنها به آرامش تبدیل شود.