ورود نماینده مجلس به انتصاب‌های شهرداری!

آرمان- یاسمین طالقانی: هوای بهشت این روزها داغ‌تر از دیگر نقاط تهران است؛ تا چند هفته پیش بهشت موعد پیشرفت تهران بود، اما ظاهرا برخی تمایل ندارند تا بهشت اصالت و وعده‌های خوب خودش را محقق کند. به نحوی که هر روز آن را درگیر یک شایعه و چالش می‌کنند. دیروز که سخن از استیضاح شهردار پایتخت به میان آمد، چهره‌ها در هم رفت و قابل باور نبود محمدعلی افشانی چهره مورد وثوق جریان اصلاحات و اعتدال خیلی زود مورد هجمه قرار گیرد هر چند او بارها اعلام کرده که ابایی از تهدید و بی‌اخلاقی‌ها ندارد، چراکه کارنامه مدیریتی او نشانی از کم‌کاری، معامله بر سر منافع شخصی و... ندارد.
ماجرای استیضاح چه بود؟
نباید شرایطی را نادیده گرفت که محمدعلی افشانی در بهشت حضور یافت. او زمانی بر کرسی شهردار تکیه زد که محمدعلی نجفی شهردار منتخب شورای پنجم به دلیل آنچه کسالت نامیده شد با بهشت خداحافظی کرد. افشانی می‌دانست با توجه به پرونده‌های تخلفی که از دوران شهرداری قالیباف شکل گرفته، با سختی‌های زیادی مواجه خواهد بود، اما از همان روز اول بر مبارزه با فساد تاکید کرد و از سویی هم به مدیران شهرداری التیماتوم داد که اگر توان تحقق خواست مردم پایتخت را ندارند، بهشت را ترک کنند، اما طرح استیضاح شهردار از سوی این بدخواهان نبود بلکه حسن رسولی، عضو شورای شهر آن را چنین مطرح کرد: «تذکر دوم من به شهردار محترم تهران درباره عدم ارائه گزارش از وضعیت پرونده مالی قائم مقام محترم شهردار محترم اسبق تهران است، از آنجا که پیش از این نیز در این خصوص تذکر داده‌ام اما متاسفانه پاسخی دریافت نکرده‌ام. امیدوارم پاسخی بیاید تا به سمت استیضاح نرویم.» که البته این اظهارات رسولی نه از باب تهدید بلکه گامی در جهت شفاف‌سازی بود. استیضاح افشانی جدی نیست، چراکه محسن هاشمی رئیس شورای شهر روز گذشته درباره مطرح شدن استیضاح شهردار تهران در جلسه امروز توسط یکی از اعضای شورای شهر تهران گفت: «بنده در این خصوص اطلاعاتی ندارم و بهتر است این موضوع را از عضوی که این بحث را مطرح کرده بپرسید».
گل به خودی؟


در شرایطی که شهردار تهران مورد هجمه گاه و بیگاه مخالفان است برخی در لباس دوست هجمه‌های سنگینی به او و اعضای شورای شهر وارد می‌کنند. افشانی عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی است و سیدابراهیم امینی، محمدجواد حق‌شناس و حجت نظری دیگر اعضای این حزب در شورای شهر هستند. برخی موفقیت اعضای حزب اعتمادملی در ورود به شهرداری و شورای شهر را موفقیتی بزرگ و پیش‌بینی نشده می‌دانستند، اما به هر حال آنها توانستند کرسی‌های بهشت را از آن خود کنند. به‌طور طبیعی اولین انتظار این 4 نفر مورد حمایت قرار گرفتن از سوی حزب متبوعشان است، اما رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتمادملی در روز گذشته اظهاراتی داشت که معنایی جز تضعیف اعضای این حزب در شهرداری و شورا ندارد. منتجب‌نیا گفته است: «متاسفانه چند مورد مشاهده شده که آن چند نفری که در حزب اعتماد ملی شیطنت کردند و باعث اختلاف شدند الان در شهرداری تهران پست‌های حساس گرفته‌اند» و در بخش دیگری مدعی شده است: «تعلق خاطر کارشکنان به جبهه مشارکت و اتحاد ملت است، جلسات خصوصی و سری هم با آنان دارند و افکار و منویات اینها را در حزب دنبال می‌کنند که جفا به حزب اعتماد ملی است. بارها گفتیم که اگر ترجیح دوستان به حزب اتحاد ملت است، بروند عضو آنجا باشند، چرا در حزب اعتماد ملی می‌مانند و می‌خواهند دستور آن تشکل را در حزب اعمال کنند.» ریشه این اظهارات به اختلافات چندی قبل حزب اعتمادملی باز می‌گردد که گروهی درصدد آن بودند با جعل امضا و... خود را محق در تصمیم‌سازی‌های اصلی معرفی کنند و اکنون شاید زمان تسویه حساب با افشاگران جعل و تحریف از سوی مدعیان باشد.
ورود عجیب
فارغ از آنچه در احزاب سیاسی درباره بهشت می‌گذرد، یکی از نمایندگان مجلس هم در اقدامی عجیب به موضوع انتصاب‌ها در شهرداری ورود پیدا کرده است. موضوع از زمانی آغاز شد که یک سایت خبری مدعی شد معاونان شهردار از ممسنی و نورآباد استان فارس انتخاب می‌شوند. محمود صادقی نماینده فراکسیون امید در واکنش به این خبر که البته تکذیب هم شده بود، چنین توئیت کرد‌: «شهردار تهران و اعضای شورای شهر، مخصوصا اعضای اعتمادملی، آقایان حجت نظری، ابراهیم امینی و حق‌شناس پاسخگو باشند.» این توئیت صادقی بدون پاسخ نماند و محمدجواد حق‌شناس در توئیتی چنین به این نماینده مجلس پاسخ داد: «جناب صادقى، شهردار تهران در یک ماهى که از انتخابش گذشته ٥ انتصاب داشته است ١-سمیعى مسئول حراست: تهران ٢-حناچى معاون شهرسازى: تهران ٣-معزى معاون عمرانى: زنجان 4-اسماعیلى‌فر دفتر شهردار: کهگیلویه ٥-امینى مدیر بازرسى: ممسنى فارس. نگاه منطقه‌اى فارغ از صلاحیت، تجربه و دانش به انتصابات، راهگشا نیست».