نامه سردار







سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در نامه‌ای سرگشاده، از مواضع اخیر حسن روحانی رئیس جمهوری در سوئیس قدردانی کرد.  به گزارش سپاه نیوز، سردار سلیمانی در این نامه حسن روحانی را «برادر بزرگوار» خطاب کرد و نوشت: «آنچه از فرمایشات حضرتعالی در رسانه‌ها منعکس شد مبنی بر اینکه اگر نفت جمهوری اسلامی ایران صادر نشود، تضمینی برای صدور نفت کل منطقه نمی‌باشد و بیانات بسیار ارزشمندی که در موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی فرمودید، مایه مباهات و افتخار است.» وی افزود: «حقیر به عنوان سرباز ولایت و این ملت سرفراز و با همه جان به حضور جنابعالی عرض می‌کنم: این همان دکتر روحانی است که ما شناخت داشتیم و داریم و می‌بایست باشد. شما با سخنان حکیمانه ارزشمند و قدرتمندانه خودتان رهبر عزیز، ملت بزرگوار ایران اسلامی و مسلمانان جهان را سرافراز نمودید.» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در انتهای نامه کوتاه خویش نوشت: «دست شما را برای ایراد این سخنان بموقع، حکیمانه و صحیح می‌بوسم و برای هر سیاستی که مصلحت نظام اسلامی باشد، در خدمت هستیم» و با امضای «برادرتان قاسم سلیمانی» به این مکتوب پرمعنا پایان داد.
این نامه کوتاه اما خیلی زود در رسانه‌های جهان بازتاب یافت و سخنانی که سردار قاسم سلیمانی به خاطر ایراد آن به روحانی دست‌مریزاد گفته بود را یادآور شد. رئیس جمهوری که از چهار روز پیش عازم اروپا شده است، شامگاه دوشنبه در جمع ایرانیان مقیم سوئیس با اشاره به تلاش‌های دونالد ترامپ برای محدودیت صادرات نفت ایران، تأکید کرد: «امریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید، این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.»
دومین بخش از سخنان رئیس جمهوری که از سوی سردار سلیمانی شایسته تقدیر آمد، مواضع وی درباره رژیم صهیونیستی بود. «آلن برسه» رئیس کنفدراسیون سوئیس در نشست خبری مشترک با  روحانی در توضیح محتوای جلسات گفته بود: «ما درباره موضوع‌های دیگری که بر سر آن اختلاف عقیده داشتیم از جمله درباره حقوق بشر صحبت کردیم و همچنین موضع سوئیس را درباره وضعیت در خاورمیانه و لزوم به رسمیت شناختن اسرائیل یادآور شدم.» روحانی بلافاصله بعد از این سخنان تأکید کرد: «لازم است همین جا توضیح دهم. رئیس جمهوری محترم سوئیس به مسأله رژیم صهیونیستی اشاره کردند. صراحتاً به ایشان گفتم ایران رژیم صهیونیستی را نامشروع می‌داند و اقداماتش در منطقه را تجاوزکارانه دانسته و محکوم می‌کند.»
سخنانی که هر چند برای اولین‌بار نیست از سوی رئیس جمهوری مطرح می‌شود، اما شاید این بار به خاطر شرایط کشور و مسائل بین‌المللی از سوی سردار سلیمانی سزاوار تحسین بود؛ به گونه‌ای که دست به قلم شد و در نامه‌ای به روحانی، مواضع وی را ستود و اعلام همراهی و مساعدت کرد.    
فارغ از محتوای نامه، آنچه توجه ناظران را به خود جلب کرد، مهر بطلان این پیام بر شایعات اختلاف سردار و رئیس جمهوری بود؛ اگرچه در پنج سال گذشته حسن روحانی و سردار قاسم سلیمانی جز در حاشیه یکی دو مراسم با هم دیدار علنی نداشتند و تنها پیام‌های آشکار دو پیامی بود که حسن روحانی به مناسبت درگذشت پدر سردار سلیمانی و پایان داعش صادر کرد، اما گاهی شایعات پیرامون رابطه این دو چهره زمزمه می‌شد. اما با این نامه‌ای که در اختیار رسانه‌ها نیز قرار گرفت، دیگر  جای حرف و حدیث باقی نمی‌ماند.
واکنش آشنا به نامه سردار سلیمانی
حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری در واکنش به این نامه در توئیتر خود نوشت:« نامه سردار به رئیس جمهوری مهم‌ترین سند هماهنگی مطلق نیروی نظامی و مدیریت سیاسی کشور تحت زعامت ولایت امر برای هر سیاستی است  که مصلحت نظام اسلامی باشد.» وی ادامه داد: واقعیت این است که دکتر روحانی همان است که بود. هم مرد مذاکره است هم مرد مبارزه . او مرد روزهای سخت است. ‌سپاهیان قدیمی و اصیل او را به خوبی می‌شناسند.

سردار از دریچه چشم اغیار

غربی‌ها تنها یک نفر را در ایران با نام ژنرال می‌شناسند؛ قاسم سلیمانی. نام او در سال‌های اخیر اول با سوریه، عراق و تکفیری‌ها پیوند خورده بود و چند ماه گذشته پیوند جدیدی با ترکیب «شکست داعش» پیدا کرد. زمانی نه چندان دور جان کری، وزیر سابق خارجه و ژنرال پترائوس فرمانده ستاد مشترک ارتش امریکا در دولت اوباما او را با عنوان «دشمن شایسته» یاد کرده بودند.
در ایران هم تصویر او بسیار بیشتر از هر شخصیت نظامی دیگری در اینجا و آنجا، از پشت برخی ماشین‌ها گرفته تا دیوار برخی مغازه‌ها دیده می‌شود. شاید حتی بتوان گفت او تنها نظامی زنده‌ای است که این گونه جایگاهی در سطح عمومی دارد. در سطح سیاسیون اما اوضاع او متفاوت است؛ شاید ویژگی برجسته او به عنوان یکی از پرنفوذ‌ترین نظامیان ایرانی در اقشار مختلف مردم عدم ورود به صف‌بندی‌های سیاسی داخلی است. تا حالا تقریباً جایی نبوده که قاسم سلیمانی حتی به کنایه و در لفافه موضعی به نفع جریان خاص سیاسی در داخل بگیرد.
در مقاطعی چون انتخابات‌ گوناگون شاید او یکی از ساکت‌ترین چهره‌های متنفذ کشور باشد. در مقابل اما جریان‌های سیاسی هر کدام او را طور دیگری می‌خواهند؛ در این میدان یک سو اصلاح‌طلبان و طرفداران دولت هستند و سوی دیگر طیف‌هایی تندروتر اصولگرا. آنچه تا الان عیان بوده این است که طیف دوم، یعنی مخالفان تندرو دولت بارها تلاش کرده‌اند تا با طرح موضوعات مختلف قاسم سلیمانی را یکی از خودشان معرفی کنند که طرف مقابل، یعنی دولت و اصلاح‌طلبان یا در حال خیانت به او هستند و یا باید خود را برای رقابت با او آماده کنند. تحویل قاسم سلیمانی به امریکایی‌ها؛ این موضوعی بود که تا الان بارها توسط مخالفان دولت به عنوان یک اتهام به دستگاه دیپلماسی مطرح شده.
اولین بار به طور جدی روز نهم خردادماه سال 96 بود که یک سخنرانی از سید محمود نبویان، نماینده سابق عضو جبهه پایداری مطرح شد که در آن می‌گفت: کل هسته‌ای رو دادن تا روابط بانکی برقرار بشه، نشد! دیدن سرشون کلاه رفته رفتن بهشون گفتن باید حاج قاسم سلیمانی رو کت بسته تحویل ما بدید تا ما FATF رو برقرار کنیم! وزیر ما هم امضا داده که حاج قاسم رو کت بسته تحویل بده! آی مردم این درد رو ما کجا ببریم؟ تنها دو روز بعد یعنی یازدهم خردادماه بود که سردار سلیمانی با محمدجواد ظریف دیدار کرد و انتشار عکس آنها به معنای تکذیب ادعای این عضو جبهه پایداری توسط خود سردار سلیمانی تعبیر شد. با  وجود این ادعای تحویل فرمانده سپاه قدس به امریکایی‌ها بر پایه پذیرش FATF نه تنها پایان نیافت، بلکه تا امروز که بیش از یک سال از آن جریان گذشته همچنان ادامه دارد.
 آخرین مورد آن هم چاپ بنرهای متعددی در راهپیمایی روز قدس سال جاری بود که حاوی هشدارهایی مبنی بر تحویل سردار سلیمانی به امریکا بودند. نام قاسم سلیمانی البته در موردی دیگر هم با سیاست پیوند خورده است؛ موردی که باز هم خود او در آن نقشی نداشته و در واقع باز هم دستپخت گروه‌های مخالف دولت است. جایی که وی به عنوان یکی از گزینه‌های انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده و می‌شود. چند ماهی پیش از انتخابات سال 96 مخالفان دولت نام او را آنچنان با قدرت و قطعیت برای ورود به میدان انتخابات مطرح کرده بودند. همین هم باعث شد تا او شهریورماه سال 95 طی بیانیه‌ای اعلام کند: «حقیر سرباز صفر ولایت و نظام جمهوری اسلامی و ملت شجاع و عزیزتر از جانم بوده و ان‌شاءالله با استعانت از خدای سبحان تا آخر عمر در همین جایگاه سربازی خواهم بود.» این جمله هر چند از سوی محافل سیاسی در آن بحبوحه به مثابه تکذیب ادعای نامزدی وی تلقی شد اما باز هم رسانه‌های جریان مخالف دولت موضوع را جور دیگری تفسیر کردند.
از جمله سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری این گونه نوشت که «بسیاری این نامه را خودداری وی از کاندیدا شدن برای انتخابات تلقی کردند اما هیچ جای آن بحث چنین موضوعی مطرح نشده بلکه تنها چیزی که مطرح شده گوش به فرمان رهبری بودن است. این بدین معنا است که اگر زمانی رهبری صلاح بدانند، سردار سلیمانی ممکن است از کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تا کاندیدای عملیات استشهادی در جای جای جهان شود.» همین دیدگاه هم باعث شد تا بحث نامزدی وی همچنان ادامه پیدا کند و خصوصاً زمانی که محمدعلی پورمختار در آغاز سال 97 از ضرورت ریاست جمهوری یک چهره «نظامی» سخن گفته بود، باز هم همه نگاه‌ها به سمت سلیمانی بچرخد.
قاسم سلیمانی اصلاً به آن اندازه که نامش در محافل سیاسی به بهانه‌های مختلف مطرح می‌شود، آغشته سیاست نشده است. مهرماه سال 95، در روزهایی که همچنان بحث نامزدی حاج قاسم توسط برخی‌ها داغ بود، محمدرضا باهنر درباره خاطره‌ای از دوران جنگ برای رفتن به جبهه گفت: «وقتی از سردار سلیمانی درخواست کردم که به جبهه بروم، گفت تو اهل حساب و کتاب شده‌ای، جبهه نرو. اگر بخواهی در جبهه هم حساب و کتاب کنی نمی‌شود.» شاخصه سیاسی سلیمانی در تمام این سال‌ها، چه زمانی که مشغول نبرد در عراق و سوریه بود و چه قبل از آن، در دو چیز خلاصه می‌شد؛ عدم ورود به منازعات داخلی و حفظ احترام شخصیت‌های نظام. به طور مثال او برخلاف کسانی که می‌خواهند سلیمانی را یکی از خودشان معرفی کنند، بعد از فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی این گونه از او یاد کرده بود: آقای هاشمی همان‌طوری که از اول بود تا آخر بود و همان حالتی که از اول داشت تا آخر داشت، منتها آقای هاشمی برخی وقت‌ها تاکتیک‌هایی داشت همان‌طور که در دوره‌های گوناگون داشت، وگرنه آقای هاشمی هم استکبارستیز بود، هم صهیونیسم‌ستیز!

پیغام سردار سلیمانی برای جریان‌های سیاسی

محمدرضا باهنر
دبیرکل جبهه پیروان
نامه حمایتی سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس از مواضع آقای روحانی، از جمله اقداماتی است که می‌تواند نقطه عطفی برای جریان‌ها سیاسی در ایران باشد. اگر چه سردار سلیمانی همواره ایفاگر نقش ملی بوده‌اند و در چارچوب منافع ملی حرکت کرده‌اند اما ایشان به درستی تشخیص داده‌اند در شرایط فعلی این نامه را خطاب به رئیس جمهوری کشورمان ارسال کنند که حکایت از موقعیت‌شناسی و دوراندیشی ایشان دارد. ممکن است حتی اختلاف نظرهایی بین سردار سلیمانی و سیاست‌های جاری دولت هم وجود داشته باشد اما آنچه مهم است، اینکه ایشان مواضع اشتراکی را با صدای رسا اعلام کرده است. بدون تردید این مشی می‌تواند یک الگو برای دیگر نهادها، جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی در ایران باشد که زمان فعلی زمان تفرق و تسویه حساب نیست بلکه زمان همکاری و همگرایی است. همه ما بخوبی می‌دانیم که هدف اعمال فشارهای خارجی به رهبری امریکای ترامپ ایجاد انشقاق در ایران و القای ناکارآمدی و ناامیدی بین مردم است که نتیجه آن هم ایجاد شکاف و فاصله بین مردم و حاکمیت خواهد بود. بنابراین عقل و دین توصیه می‌کند که در چنین شرایطی همه در کنار هم با کمک به یکدیگر شرایط را مدیریت و پشت سر بگذاریم و گله گذاری‌ها از یکدیگر را به وقت دیگری موکول کنیم. سردار سلیمانی به همه گروه‌های سیاسی این پیغام را داده که در حمایت از مواضع و عملکردهای خوب دولت پیشقدم شویم و به جای تمرکز بر اختلافات در حوزه اشتراکات سرمایه‌گذاری کنیم که راه سعادت از همین مسیر است.

پیام سلیمانی پشتوانه مواضع روحانی

اسماعیل کوثری
جانشین قرارگاه ثارالله تهران
موضعی که اخیراً مقامات امریکایی در قبال ایران اتخاذ کرده‎اند، پاسخ قاطعی را از سوی مقامات ایرانی می‌طلبید. زمانی که آنها اعلام می‌کنند اجازه نمی‎دهیم ایران بتواند حتی یک قطره نفت تولیدی خود را صادر کند، انتظار بجایی بود که آقای روحانی هم موضع محکمی را در قبال آنان و در حمایت از منافع ملی اتخاذ کنند. موضعی مبنی بر اینکه اگر بخواهد نفت ایران صادر نشود، نفت کشورهای منطقه هم براحتی صادر نخواهد شد اقدامی بسیار دقیق و هوشمندانه بود. دقیق و هوشمندانه از آن جهت که حدود 20 درصد از نفت دنیا از تنگه هرمز صادر می‎شود و هر موضعی که منجر به عدم صادرات نفت از سوی برخی کشورها خواهد شد، هشدار مهمی برای سایر کشورها محسوب می‎شود.اما جدای از موضعگیری شخص رئیس‎جمهوری، شاید لازم بود که یکی دیگر از مقامات مهم کشور نیز در راستای مواضع او گام بردارد تا از این موضعگیری این گونه برداشت نشود که سخنان رئیس جمهوری، فقط در حد حرف بوده و هیچ گاه عملی نخواهد شد. به همین منظور حاج قاسم سلیمانی که بخشی از کارهای برون مرزی ایران برعهده ایشان است، حمایت با صلابت خود را از صحبت‎های آقای روحانی اعلام کردند. جا دارد که با سپاس از اقدام آن دو بزرگوار که بسیار دقیق و بجا و بموقع انجام شد، به دشمنان اعلام کنیم که ما با کسی رودربایستی نداریم و اگر قرار باشد که منافع ما به خطر بیفتد، قطعاً منافع آنان هم باید آسیب ببیند. نامه سردار سلیمانی هم بر این اساس نگاشته شده تا در نظر دیگران این گونه برداشت نشود که صحبت‏های آقای روحانی فاقد پشتوانه‌ داخلی است.