شرط ماندن در برجام

دفاع میزبان مذاکرات از بقای برجام
صدراعظم جوان اتریش به نتیجه مذاکرات جمعه امیدوار است

روحانی سه‌شنبه شب  از «برن» پایتخت سوئیس کشور بی طرف در بحران‌های سیاسی و بین‌المللی عازم «وین» شهر گفت‌وگو‌ها در اتریش شد. علاوه بر همکاری‌های اقتصادی و سیاسی، برجام همچنان یکی از محور‌های مهم محل بحث در دیدارهای اروپایی رئیس جمهوری بود. این رایزنی‌ها از آنجا اهمیت بیشتری یافته است که در آستانه ارائه بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام انجام شد. از قرار معلوم روز جمعه و در نشست وزرای خارجه ایران با 1+4در وین پیشنهادات اروپایی‌ها رونمایی می‌شود. در همین راستا بود که روحانی در دیدارهای خود با مقامات اتریشی یک بار دیگر شرط اصلی تهران برای ماندن در این توافق هسته‌ای را اعلام کرد و گفت: «ایران در صورتی که بتواند از منافع برجام بخوبی استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد اما این


دو کفه باید کاملاً متوازن باشد و اگر غیر امریکا بقیه امضاکنندگان برجام بتوانند منافع ایران را تضمین کنند، ایران برجام بدون امریکا را ادامه خواهد داد.» مواضع صدراعظم اتریش هم مؤید این دغدغه ایران بود چنان که «سباستین کورتس» صدر اعظم اتریش تأکید کرد وین و اتحادیه اروپا همچنان به توافقنامه برجام متعهد هستند. با این حال جمعه یکبار دیگر مذاکرات مهمی در شهر گفت‌وگو‌ها برگزار می‌شود و چه بسا فرجام برجام در آن مشخص شود. بیراه نبود که کورتس اظهار امیدواری کرد این گفت‌وگوها نتیجه بخش باشد.

رئیس جمهوری کشورمان که شامگاه سه‌شنبه از سوئیس عازم اتریش شد، ابتدا با ایرانیان مقیم این کشور دیدار کرد و صبح دیروز هم در کاخ «هوفنبورگ» مورد استقبال رسمی «الکساندر فندر بلن»، همتای اتریشی خود قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در مراسم رسمی استقبال علاوه بر نواخته شدن سرود ملی دو کشور، رؤسای جمهوری ایران و اتریش از یگان تشریفات مستقر در محوطه کاخ هوفنبورگ سان دیده و مقامات همراه را به یکدیگر معرفی کردند. در ادامه و با حضور رئیس جمهوری کشورمان و صدراعظم اتریش، 4 تفاهمنامه همکاری میان مقامات ایران و اتریش به امضا رسید. این  تفاهمنامه‌ها در زمینه  حمل و نقل، مدیریت منابع آب، انرژی‌های تجدیدپذیر و همکاری در زمینه معدن است.
دفاع میزبان مذاکرات از بقای برجام
روحانی سپس در نشست خبری مشترک با «سباستین کورتس» صدر اعظم اتریش بر توسعه همکاری‌های دوجانبه تأکید کرد و کورتس هم حمایت کشورش از برجام  را یادآور شد. سباستین کورتس در این نشست گفت که سفر دکتر روحانی به وین، فرصت بسیار خوبی برای گفت‌و‌گوی ما درباره روابط دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی است.صدراعظم اتریش اظهار داشت: اتحادیه اروپا کماکان از برجام حمایت می‌کند و امیدواریم نشست روزهای آتی وزرای خارجه کشورهای طرف برجام با ایران به غیر از امریکا به نتایج مثبتی دست یابد. اشاره کورتس به گفت‌وگوهایی است که روز جمعه بین وزرای خارجه ایران و همتایانی از فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین به همراه نماینده اتحادیه اروپا در وین برگزار خواهد شد. گفته می‌شود بسته پیشنهادی اروپایی‌ها برای حفظ برجام و ترغیب ایران به ماندن در این توافق در همین نشست ارائه خواهد شد. بنابراین وین مرکز اتریش که از آن به عنوان «شهر گفت‌وگوها» یاد می‌شود، یک بار دیگر میزبان مذاکرات مهمی درباره فرجام برجام خواهد بود و حالا صدراعظم این کشور پیشاپیش اظهار امیدواری کرده که این دیدارها نتایج مثبتی داشته باشد. او در این نشست خبری همچنین روابط دو کشور در بخش‌های مختلف را مطلوب و رو به رشد دانست و گفت: ایران و اتریش از بیش از 160 سال پیش روابط پیوسته سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته و امروز نیز برای گسترش این روابط هم‌نظر بوده و تلاش‌های مشترکی دارند. دیدار دیروز او با رئیس جمهوری کشورمان دومین دیدار بود. او پیش از این در اردیبهشت 93 در سفری به تهران با روحانی دیدار کرده بود البته در کسوت وزیر خارجه.
 روحانی  هم  با اشاره به اینکه پس از اجرای برجام مسئولان و فعالان اقتصادی دو کشور نشست‌ها و تعاملات خوبی داشته‌اند، افزود: در نتیجه این تعاملات قراردادها و توافقات خوبی بین ایران و اتریش به امضا رسید و روابط اقتصادی تهران - وین را به شکل مطلوبی گسترش داد و تعمیق بخشید.روحانی با اشاره به مذاکرات و همکاری‌های ایران و اتریش در حوزه انرژی اظهارداشت: مهم است که دولت اتریش از فعالیت شرکت‌هایش با ایران حمایت کند. اقدام خلاف قانون دولت امریکا در خروج از برجام نباید زمینه‌ای برای نادیده گرفتن حقوق ملت‌ها در روابط دو  یا چندجانبه شود. برجام دستاورد همه ما و جامعه جهانی است. این توافق به نفع اقتصاد، ثبات و امنیت منطقه و جهان و الگویی برای حل مسائل پیچیده از طریق گفت‌و‌گو است.رئیس جمهوری با بیان اینکه برجام حاصل 12 سال مذاکرات سخت بود که اگر از اعتبار بیفتد، دیپلماسی بی‌اعتبار می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر منتظر بسته پیشنهادی کشورهای اروپایی درباره چگونگی حفظ برجام هستیم. اگر اتحادیه اروپا بتواند جای خالی تعهدات امریکا در برجام را پر کند، ایران در برجام خواهد ماند. قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به عنوان سند پشتیبان برجام تأکید دارد که هیچ کدام از کشورهای طرف برجام نباید اقدامی خلاف مفاد این توافق انجام دهند.
روحانی خاطرنشان کرد: اینکه امریکایی‌ها مدعی شده‌اند  صادرات نفت ایران را به صفر می‌رسانند، بی‌فکر سخن گفته‌اند و نشان می‌دهد به عواقب آن فکر نکرده‌اند. ملت ایران همواره نشان داده که در برابر تهدید منافع ملی خود بسیار محکم ایستادگی خواهد کرد.وزیر انرژی، محیط زیست و گردشگری اتریش نیز در این دیدار گفت که کشورش مصمم است در زمینه‌های مدیریت منابع آب، منابع طبیعی و معدن، همکاری مشترک و تبادل اطلاعات در زمینه انرژی و در زمینه‌های انتقال فناوری و مدیریت زیرساخت‌ها و حمل و نقل با ایران تعامل داشته باشد.
 اتحادیه اروپا با صراحت بیشتری یکجانبه‌گرایی امریکا را محکوم کند
روحانی دیروز  و پس از مذاکرات خصوصی با همتای اتریشی خود؛ در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و اتریش که در کاخ هوفنبورگ برگزار شد، با اشاره به اشتراکات عمیق فرهنگی دو ملت و پیشینه مثبت روابط دو ملت، از توسعه بیش از پیش روابط تهران- وین استقبال کرد و گفت: ایران و اتریش جایگاه خوبی در غرب آسیا و اتحادیه اروپا دارند و می‌توانند از این موقعیت در راستای توسعه روابط و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به نفع دو ملت استفاده کنند. روحانی با بیان اینکه امروز از اتحادیه اروپا انتظار می‌رود با صراحت بیشتری یکجانبه‌گرایی دولت امریکا را محکوم کند، خاطرنشان کرد: فرامرزی بودن تمایلات رئیس یک کشور در دنیای امروز پذیرفتنی نیست و همه کشورها برای حفظ استقلال و هویت خود باید در برابر این اقدامات امریکا ایستادگی کنند. رئیس جمهوری با اشاره به حضور مؤثر جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه به درخواست دولت‌های قانونی این کشورها، اظهار داشت: تروریسم خطری بزرگ برای منطقه و جهان به شمار می‌رود و اقدام ایران در مبارزه با تروریسم ثبات بخش، امنیت‌آفرین و به نفع منطقه و جهان بوده است.
الکساندر فندر بلن، رئیس جمهوری اتریش نیز در این نشست روابط دو کشور و دو ملت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گسترده‌ای در مسیر توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های تهران- وین وجود دارد که باید به بهترین شکل از آنها بهره‌برداری کنیم. وی با اشاره به تدوین نقشه راه روابط دو کشور در سال 2015 و علاقه‌مندی شرکت‌ها و فعالان اقتصادی اتریش برای حضور در فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت در اجرای پروژه‌ها در ایران، گفت: اتریش در هر شرایطی مصمم به حفظ و توسعه مناسبات و همکاری‌های خود با ایران است. رئیس جمهوری اتریش با اشاره به جایگاه ویژه ایرانیان مقیم اتریش و اعلام حمایت قاطع کشورش از برجام و اجرای تعهدات همه طرفین آن،اظهار داشت: تحریم‌های ثانویه و فرامرزی امریکا برخلاف قوانین بین‌المللی و نقض حقوق بشر است و شرکت‌های اتریشی موافق آن نیستند.
تأکید رؤسای جمهوری ایران و اتریش بر گسترش همکاری ها
همچنین رؤسای جمهوری اسلامی ایران و اتریش در یک نشست خبری بر ضرورت گسترش و تحکیم روابط دو کشور تأکید کردند. حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با تشکر از استقبال گرم اتریش از هیأت عالیرتبه ایرانی و با اشاره به اینکه  گفت‌وگوهای  بسیار صمیمانه، خوب و سازنده‌ای داشتیم، گفت: اتریش برای ما به عنوان یک کشور دوست در اتحادیه اروپا و در این منطقه است. روابط دو ملت ایران و اتریش به صدها سال قبل برمی‌گردد و همواره در دهه‌های اخیر روابط دو کشور رو به گسترش بوده است. وی افزود: پس از برجام، تبادل هیأت‌های بسیار فراوانی بین دو کشور انجام گرفته و امروز صدها شرکت اتریشی در ایران مشغول فعالیت هستند. اراده دو کشور در این مذاکرات این بود که ما باید روابط تجاری، اقتصادی، فرهنگی، منطقه‌ای و بین‌المللی خودمان را ادامه دهیم. رئیس جمهوری درباره برجام هم افزود: ایران در صورتی که بتواند از منافع برجام بخوبی استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد اما این دو کفه باید کاملاً متوازن باشد و اگر غیر امریکا بقیه امضاکنندگان برجام بتوانند منافع ایران را تضمین کنند، ایران برجام بدون امریکا را ادامه خواهد داد.
روحانی مسائل مرتبط با منطقه حساس غرب آسیا را از دیگر موضوعات گفت‌وگو با مقا‌م‌های اتریشی بیان کرد و گفت: درهمین ارتباط درخصوص موضوعاتی همانند اقدامات تهران برای مبارزه با تروریسم و کمک‌ به مردم عراق و سوریه، لزوم کمک‌رسانی به مردم یمن و نقش مخرب بعضی از کشورها از جمله امریکا و رژیم صهیونیستی، گفت‌وگو کردیم. رئیس جمهوری افزود: بازگرداندن کامل صلح و امنیت به این کشورها به نفع منطقه و جهان خواهد بود. ما همچنین راجع به مسائل دیگر بین‌المللی با هم گفت‌وگوهایی داشتیم. نظرات ایران و اتریش در مسأله برجام  و ضرورت توسعه روابط مشترک و درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نزدیک و شبیه به هم است.
 رئیس جمهوری اتریش: تحریم‌های امریکا ناقض حقوق انسان‌هاست
رئیس جمهوری اتریش نیز در این نشست خبری، به روابط دیرینه دو کشور اشاره کرد و گفت: اتریش و ایران، یکصد و شصتمین سال  برقراری روابط سیاسی  خود را جشن می‌گیرند اما روابط دو کشور حداقل به 500 سال پیش باز می‌گردد. ما امسال شصتمین سال تأسیس انجمن فرهنگی اتریش در تهران و بیست و پنجمین سال گفت‌وگوی بین ادیان را جشن می‌گیریم  و می‌خواهم تأکید کنم که روابط دیرینه ما فرای همکاری‌های اقتصادی و سیاسی است. «الکساندر فندر بلن» گفت: در این ارتباط می‌خواهم تأکید کنم که در اتریش ایرانیان زیادی زندگی می‌کنند، بعضاً با تابعیت کامل ایرانی بعضاً اتریشی شدند و فکر می‌کنم برای شما خیلی آشنا است که حدود 2 هزار پزشک در نظام سلامت اتریش با پیشینه ایرانی در حال فعالیت هستند. رئیس جمهوری اتریش با اشاره به اینکه برجام هیچ وقت براین اساس نبوده که تمامی مشکلات را حل کند و به اعتقاد وین، تنها پنجره‌ای را برای رسیدگی به دیگر مشکلات گشوده است، گفت: ما در گفت‌وگو با رئیس جمهوری ایران درباره طیف گسترده‌ای از مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کردیم. فندر بلن تصریح کرد: اتریش متأسف است از اینکه ایالات متحده از قرارداد برجام خارج شده و اینکه بخواهند مجدداً تحریم‌هایی را وضع کنند که نه تنها شامل تحریم‌های ابتدایی بلکه شامل تحریم‌های ثانویه هم می‌شود که شامل اتریش نیز خواهد شد. این تحریم‌های ثانویه که به اعتقاد ما و کمیسیون اتحادیه اروپا فرامرزی است، ناقض حقوق انسان‌هاست.
رئیس جمهوری همچنین عصر دیروز در همایش فعالان اقتصادی و تجار ایران و اتریش شرکت و تأکید کرد: اساس تجارت، برد - برد است؛ و روابط دو کشور باید منافع مشترک را تأمین کند. به گفته روحانی تحریم‌های امریکا، ایجاد مشکل برای زندگی مردم ایران و جرم بین‌المللی است و دولت امریکا همیشگی نیست، اما تاریخ و رابطه ملت‌های ایران و اتریش همیشگی است. روحانی همچنین در ادامه دیدارهای خود با آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت و گو کرد.
 ایرانیان خارج از کشور مهم‌ترین پل ارتباطی ملت با جهان هستند
روحانی سه‌شنبه شب و در جمع صمیمی ایرانیان مقیم اتریش در وین هم گفت: امروز جمعی در امریکا روی کار آمده‌اند که توافقات این کشور با همه کشورهای جهان و حتی همسایگان امریکا را مورد بی‌توجهی قرار می‌دهند. اگر این رفتارهای جدید امریکایی‌ها فقط در قبال ایران یا فقط در برابر برجام یا در برابر گروه یا بخشی در ایران بود، شاید قابل درک بود.
وی افزود: در گذشته هر وقت امریکایی‌ها در برابر ملت ایران توطئه‌ای را اجرا می‌کردند، می‌توانستند حداقل بخشی از کشورهای جهان را با خود همراه کنند، اما این برای اولین بار است که امریکایی‌ها می‌خواهند توطئه‌ای علیه ایران اجرا کنند و به جز یکی دو کشور کوچک، هیچ کشور دیگری با آنها همراهی نکرده است. در کل اروپا، آسیا و آفریقا فقط چند کشور انگشت‌شمار هستند که  با اقدام ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای که توافقی میان 7 کشور بوده و به تأیید شورای امنیت سازمان ملل رسیده، همراهی کرده‌اند. رئیس جمهوری گفت: ایجاد انزوا برای ملت ایران که هدف اقدامات جدید امریکا است، این بار هزینه بسیار بالایی برای آنها خواهد داشت و ملت ایران نیز بیشتر از همیشه در برابر این توطئه مقاوم‌تر خواهد بود. اگر اقدامات امریکایی‌ها علیه یک بخش یا گروه خاص در ایران بود شاید می‌توانستند تا حدودی کارشان را به پیش ببرند، اما امروز در برابر همه ملت ایران ایستاده‌اند و برای هر شرکت و بانکی که با ایران رابطه دارد، پیام تهدید می‌فرستند تا روابطش را با ایران قطع کند.
وی با بیان اینکه حتی اگر همه فشارها بر مردم ایران وارد شود، این مردم قادر خواهند بود کشور خود را بخوبی اداره کنند، تصریح کرد: امروز روزی است که نیاز به همفکری، دوستی، برادری و اتحاد بین همه ایرانیان بیش از گذشته احساس می‌شود. امروز همه ایرانیان خارج از کشور باید تلاش کنند روابط ایران با دنیا مستحکم باقی بماند. بدخواهان در داخل و خارج کشور به دنبال آن هستند که پل‌های ارتباط ایران با جهان را خراب کرده و به جایش دیوار بسازند و بعضی‌ها هم هستند که می‌خواهند قطر این دیوار را روز به روز بیشتر کنند اما مردم آگاه ایران و ایرانیان آگاه خارج از کشور اجازه نخواهند داد این دیوارها به وجود آمده و پل‌های ارتباطی ایران با دنیا خراب شود.
رئیس جمهوری تصریح کرد: امروز به هر نسبت که فشار امریکا علیه ایران بیشتر می‌شود، به همان نسبت باید در صحنه سیاسی و اقتصادی دنیا فعال‌تر شویم. اگر امریکایی‌ها می‌خواهند در زمینه اقتصادی به ملت ایران فشار وارد کنند، همه باید دست به دست هم دهیم تا این فشار و تهدیدها را تبدیل به فرصت‌های جدید برای کشور کنیم. همین فشارهایی که امروز آغاز شده است، در کوتاه مدت باعث شده در اثر ممنوع و محدود شدن ورود کالاهای خارجی، تولید کالاهای مشابه داخل ایران سرعت گیرد.
رئیس جمهوری افزود: در سوئیس نمایندگان بیش از 40 شرکت جلسه مشترکی با نمایندگان بخش خصوصی اقتصادی ایران داشتند که داوطلبان بیشتری نیز به دلیل گنجایش پایین سالن از حضور در این نشست بازماندند و در اتریش نیز اعلام شده است  که داوطلبان شرکت در نشست مشترک فعالان اقتصادی دو کشور بیش از گنجایش سالن است. اینها نشان می‌دهد که اگر ما با اراده قوی ایستادگی کنیم از آنجا که حق با ماست و همه می‌بینند که جمهوری اسلامی درست عمل کرده و طرف مقابل او ظالمانه عمل می‌کند، پیروزی از آن ما خواهد بود.وی گفت: شما ایرانیان در اتریش و دیگر کشورهای جهان سفرای عزیز ملت ایران هستید و می‌توانید در انتقال فناوری، سرمایه و تشویق شرکت‌های خارجی که در شرایط حاضر بهتر می‌توانند با ایران همکاری کنند، نقش مؤثری داشته باشید. با تلاش هماهنگ، یکپارچه و متحد همه مردم ایران در هر کجای جهان بی‌تردید پیروزی نهایی متعلق به ملت بزرگ ایران خواهد بود.
روحانی تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین پل‌های ارتباطی ایران با جهان، شما ایرانیان خارج از کشور هستید؛ چه کسی می‌تواند عشق به ایران را از دل ایرانی‌ها خارج و یا توجه ایرانیان داخل و خارج کشور را نسبت به کشور عزیزشان سلب کند.

بـــــرش

رئیس جمهوری در دیدار اسقف اعظم اتریش:
مسیحیان در کنار مسلمانان و کلیساها در کنار مساجد ایران کاملاً فعال هستند
 
رئیس جمهوری در دیدار اسقف اعظم اتریش، انتقال صحیح اعتقادات مذهبی به جوانان را وظیفه مشترک و مهم همه ادیان الهی دانست و تأکید کرد: نگاه اسلام و مسیحیت به جهان و آینده، بسیار به یکدیگر نزدیک است و باید در تلاشی مشترک به نیاز نسل جوان امروز یعنی آشنایی با اعتقادات راستین مذهبی پاسخ مناسب دهیم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه به وقت محلی در دیدار کاردینال شونبورن ، با بیان اینکه برای تربیت بهتر و صحیح تر دینی جوانان، ابتدا این دیدگاه ما هست که باید تغییر کند، اظهارداشت: مظاهر دنیای مادی متنوع شده و ما هم باید قادر باشیم معنویت و دین را با روش‌های جدید و جذاب امروز به جوانان منتقل کنیم. دکتر روحانی افزود: امروز کلیساها در ایران در کنار مساجد کاملاً فعال هستند، مسیحیان در مجلس ایران نمایندگانی دارند که از حقوق و اختیارات برابر با دیگر نمایندگان برخوردارند و در انتخاباتی که در ایران برگزار می‌شود، مسیحیان مشارکت و حضور بسیار گسترده‌ای دارند. کاردینال شونبورن اسقف اعظم اتریش نیز با اشاره به دیدار و گفت‌و‌گوهایش در ایران از سال 2001، در چارچوب گفت‌و‌گوهای دوجانبه و گفت‌و‌گوی بین ادیان به نمایندگی از اتریش، با بیان اینکه خاطرات بسیار خوبی از آن دیدارها و گفت‌و‌گوها دارد، گفت: بسیار مهم است که فرآیند گفت‌و‌گو زنده بماند و ما به عنوان نمایندگان ادیان وظیفه داریم درهای گفت‌و‌گو را بگشاییم و گشوده نگاه داریم.